Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Vraag mbt kleur

 
Profiel   

Hoi allemaal. Ik heb een vraag wat betreft de kleur vererving van mijn veulen. Hij is wat zwart bruinig ter wereld gekomen. Hij werd uiteindelijk echt bruin en paspoort consulent heeft hem ook als bruin op papier gezet. Echter begint hij ontzettend te verkleuren en lijkt hij naar mijn inziens toch echt donkerbruin?! Te worden. Kan hij ook nog lichter weer worden (muv de zomer en zonlicht) of zal hij toch echt donkerbruin misschien wel zwartbruin van kleur worden?

Vader is vos uit een vos vader en vos moeder.
Moeder is bruin uit een donkerbruine merrie en een bruine vader.

Paar dagen oud
[ img ]

3 weken oud
[ img ]

8 weken oud
[ img ]

10 weken oud (verharen)
[ img ]

11 weken oud
[ img ]

[ img ]

Wat denken jullie mbt de kleur en mocht hij echt donker blijven is het dan noodzakelijk om de kleur te laten wijzigen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 15:16 



 
Profiel   

Bruin is bruin :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 15:21 



 
Profiel   

KellyDV schreef
Bruin is bruin :+


Dat :') .

Veulens gaan vaak alle schakeringen door maar je bruine is niet een zwarte aan het worden. Dus of hij nu gewoon bruin, donkerbruin of lichtbruin is, zolang er bruin in het paspoort staat is er niets aan de hand.
Sommige paarden verkleuren per seizoen.

Jouw veulen kan best terug lichter worden, of seizoensgebonden donker worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 15:23 



 
Profiel   

Volgens mij bestaat donkerbruin niet in het paspoort? Mijn paard is ook heel donkerbruin, soms zelfs bijna zwart. Maar hij staat ook gewoon als bruin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 15:24 



 
Profiel   

Thioro schreef
KellyDV schreef
Bruin is bruin :+


Dat :') .

Veulens gaan vaak alle schakeringen door maar je bruine is niet een zwarte aan het worden. Dus of hij nu gewoon bruin, donkerbruin of lichtbruin is, zolang er bruin in het paspoort staat is er niets aan de hand.
Sommige paarden verkleuren per seizoen.

Jouw veulen kan best terug lichter worden, of seizoensgebonden donker worden.


Ok dankje voor je bericht . Het paspoort vind ik nog het minst belangrijk maar ben ook benieuwd of hij nou meer roodbruin blijft of dat hij toch wat donkerder bruin wordt! Afwachten maar

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 20:33 



 
Profiel   

Kidde schreef
Volgens mij bestaat donkerbruin niet in het paspoort? Mijn paard is ook heel donkerbruin, soms zelfs bijna zwart. Maar hij staat ook gewoon als bruin.
bestaat wel hoor.
Heb er ene waar in paspoort dark Bay staat en da's letterlijk donkerbruin.

Ander paard is in paspoort Bai Fonce (frans) dus roodbruin (roodbruin geboren waarschijnlijk , maar is donkerbruin geworden).

Kleur veranderen in paspoort is niet nodig. Bruin is altijd juist ookal is die donkerbruin of juist eerder roodbruin.

Bij shetlander en Welsh zie je vaak zelfs een heel verkeerde kleur in paspoort staan :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 20:49 



 
Profiel   

Ons veulen had een zelfde kleur bij de geboorte, werd toen roder en bij verharen zwart en uit eindelijk is hij donkerbruin geworden

Hij staat ook geregistreerd als donkerbruin bij het kwpn.

Als veulen
[ img ]


Als drie jarige

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 21:08 



 
Profiel   

Kidde schreef
Volgens mij bestaat donkerbruin niet in het paspoort? Mijn paard is ook heel donkerbruin, soms zelfs bijna zwart. Maar hij staat ook gewoon als bruin.


Bij mijn vorige paard stond er zelfs zwartbruin in. Dit kan dus wel, ze was ook echt zwartbruin en niet donkerbruin. Alleen snap ik dan niet waarom het zo verschillend is dan..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 21:10 



 
Profiel   

[ img ]

Ik denk dat je baby een zelfde kleurtje krijgt als onze baby.

Mama is een vos, papa is zwart/bruin en ja zo staat het ook echt in papa’s papier.

Elke dag wordt hij nu donkerder


[ img ]


[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 21:35 



 
Profiel   

Mijn nieuwe komt ook uit een vos moeder en zwartbruin vader (op foto lijkt die zelfs echt zwart muv de neus due verraad dat hij donkerbruin is) , in paspoort staat dus roodbruin geschreven.

Maar hij is ontzettend knap.

Grote kans dat die van jou ook donker wordt :D

[ img ]

@Seven...die is zooo knap <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 08:12 



 
Profiel   

Deempjexxx schreef
Kidde schreef
Volgens mij bestaat donkerbruin niet in het paspoort? Mijn paard is ook heel donkerbruin, soms zelfs bijna zwart. Maar hij staat ook gewoon als bruin.


Bij mijn vorige paard stond er zelfs zwartbruin in. Dit kan dus wel, ze was ook echt zwartbruin en niet donkerbruin. Alleen snap ik dan niet waarom het zo verschillend is dan..

Het is zo verschillend omdat kleuren gewoon worden doorgegeven door dierenartsen/paspoortconsulenten, dus het is aan hun wat ze ervan maken :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 11:40 



 
Profiel   

Genetisch gezien is er maar 1 bruin, en dat is een paard met minimaal 1 agouti-gen en minimaal 1 extension-gen (zwart). Andere smaakjes zijn er niet. En daarom is bruin, bruin :+

Bij honden is een variant bekend (E-m) waarbij m voor 'mask' staat, die een donkerder masker/kop geeft. Een vergelijkbaar allel is bij paarden nooit gevonden, maar zoiets zóu eventueel een donkerbruin paard kunnen verklaren.
Meestal wordt echter 'sooty' (een gen dat ook nog niet geidentificeerd is en waar dus ook niet op getest kan worden) als kandidaat-gen gezien voor het verklaren van donkerbruin ipv gewoon bruin.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 12:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen