Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Cremello of Perlino? Met schimmelgen?

 
Profiel   

Elisa2 schreef
Hier even een totale leek op kleurengebied, maar ik dacht altijd dat schimmels nooit deze blauwe of amberkleurige ogen hadden die perlino's en cremmello's wel hebben. Klopt dat dan niet?

Dat klopt inderdaad niet, schimmel doet niets met oogkleur (dus veranderd het zelf niet) maar de 'onderliggende' kleur kan de oogkleur natuurlijk wel aanpassen.

Net zoals schimmel de huidkleur niet veranderd, die blijft grijs. Maar als het bijvoorbeeld een bonte schimmel of perlino schimmel is dan zal een schimmel wel roze huid hebben.

Helaas zijn er veel misconcepties over schimmel, waaraan wordt bijgedragen door de stamboeken die vaak alleen 'schimmel' noteren ipv ook de onderliggende kleur. De makkelijkste manier om schimmel te begrijpen is als volgt: schimmel is niets anders dan een gen dat haren vroegtijdig verouderd waardoor ze dus sneller vergrijzen/pigment verliezen. Het verandert verder niets aan de andere kleurgenen die het paard heeft, maar zorgt dat de eigenschappen van die genen langzaam onzichtbaar worden in de vacht (en dus niet de huid of andere organen).

TS balen dat het de markertest was, dan kan je inderdaad enkel zeggen of schimmel wel of niet aanwezig is en niet of ze homo of heterozygoot zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-21 10:45 



 
Profiel   

Ok dan heb ik het dus niet goed :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-21 10:45 



 
Profiel   

Cayenne schreef
crazy_funky schreef
Als ik het goed heb is ze ook gewoon perlino maar draagt ze in haar genen het schimmelgen. Ze toont het niet. Al zou dat ook moeilijk te zien zijn aangezien ze al zo goed als wit is.



Schimmel toont altijd en kan niet alleen in de genen zitten.

Zelfs die is niet helemaal waar. Het is dominant, dat wil zeggen dat het altijd tot uiting komt. Dat is niet hetzelfde als altijd tonen.
Op sommige kleuren zie je de invloed niet omdat de haren al bijna of helemaal geen pigment hebben, dan zul je dus moeten testen om te weten of je een schimmel voor je neus hebt of gewoon een verbleekt paard door een ander gen. En in sommige interacties met kleur wordt het schimmel gen dusdanig vertraagd dat het soms niet zichtbaar wordt, dat is het geval bij sommige champagnes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-21 10:48 



 
Profiel   

mooney schreef
Elisa2 schreef
Hier even een totale leek op kleurengebied, maar ik dacht altijd dat schimmels nooit deze blauwe of amberkleurige ogen hadden die perlino's en cremmello's wel hebben. Klopt dat dan niet?

Dat klopt inderdaad niet, schimmel doet niets met oogkleur (dus veranderd het zelf niet) maar de 'onderliggende' kleur kan de oogkleur natuurlijk wel aanpassen.

Net zoals schimmel de huidkleur niet veranderd, die blijft grijs. Maar als het bijvoorbeeld een bonte schimmel of perlino schimmel is dan zal een schimmel wel roze huid hebben.

Helaas zijn er veel misconcepties over schimmel, waaraan wordt bijgedragen door de stamboeken die vaak alleen 'schimmel' noteren ipv ook de onderliggende kleur. De makkelijkste manier om schimmel te begrijpen is als volgt: schimmel is niets anders dan een gen dat haren vroegtijdig verouderd waardoor ze dus sneller vergrijzen/pigment verliezen. Het verandert verder niets aan de andere kleurgenen die het paard heeft, maar zorgt dat de eigenschappen van die genen langzaam onzichtbaar worden in de vacht (en dus niet de huid of andere organen).

TS balen dat het de markertest was, dan kan je inderdaad enkel zeggen of schimmel wel of niet aanwezig is en niet of ze homo of heterozygoot zijn.


Bedankt! weer wat geleerd. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-21 10:55 



 
Profiel   

Mijn cremello is ook een schimmel. In zomer lijkt die echt wit. Maar als je hem in sneeuw ziet is het toch nog wat anders :P

[ img ]
[ img ]

En nee, dat is geen viezigheid :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-21 11:37 



 
Profiel   

Ik ken ook maar heel weinig schimmels die zonder filter wit zijn als ze in de sneeuw staan :')

Maar door de ondertoon van roze ipv grijze huid blijven schimmel dubbel verdunde paarden wat meer crème tonen inderdaad.
Denk maar aan de ijsbeer, die juist zo wit lijkt door de donkere huid onder de haren.

Vandaar dat ik altijd aanraad om te testen bij dubbel verdunde dieren die mogelijk schimmel zijn. Je kan echt niet aan op het fenotype alleen

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-21 13:40 



 
Profiel   

mooney schreef
Ik ken ook maar heel weinig schimmels die zonder filter wit zijn als ze in de sneeuw staan :')


Mijn schimmel is meestal modderkleur :+ :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 10:14 



 
Profiel   

Nynkster schreef
Mijn cremello is ook een schimmel. In zomer lijkt die echt wit. Maar als je hem in sneeuw ziet is het toch nog wat anders :P

[ [url=m/dcycdK.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kcWdMP.jpg]Afbeelding[/url] ]

En nee, dat is geen viezigheid :P


Prachtig dier, en prachtige kleur en ogen!

Dat is inderdaad wat ik bedoelde met "waas" wat net even wat anders is dan bij schimmels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 10:32 



 
Profiel   

LaDonna75 schreef
mooney schreef
Ik ken ook maar heel weinig schimmels die zonder filter wit zijn als ze in de sneeuw staan :')


Mijn schimmel is meestal modderkleur :+ :Y)


:D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 10:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen