Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Is zwart X zwart homozygoot zwart?

 
Profiel   

Ik weet het, hele slechte titel, kon niks beters bedenken :o

Hoi!
Ik heb een vraag, kan je zien (aan bijvoorbeeld kleur van de ouders) of een paard homozygoot zwart is? Als voorbeeld een zwart paard, uit twee zwarte ouders, is die dan homozygoot zwart? Of heeft dat er niks mee te maken?
En als er in de afstammeling van het zwarte paard weinig vossen zijn, kan het paard dan nog steeds vos dragen?
Dus eigenlijk is mijn vraag, kan je zonder te testen erachter komen of een paard homozygoot zwart is?
En hetzelfde voor agouti op een bruin paard, als die uit een lijn komt met alleen maar bruine paarden, is die dan per definitie homozygoot agouti?
Ik ben daar erg benieuwd naar...
Dank jullie wel!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 09:44 



 
Profiel   

Hoe minder vos er bij de zwarten in de lijn zit en hoe minder zwarte er bij de bruine zitten hoe kleiner de kans, maar zeker weet je het niet.
Friezen fokkers worden ook nog wel eens verrast met een vosje :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 09:47 



 
Profiel   

Wanneer je de stamboom vrij ver kunt uitpluizen is de kans wel groot dat je het redelijk kunt inschatten.
Aan de kleur van enkel de ouders heb je niet zo veel. Ik ken genoeg gevallen waarbij moeder en vader zwart waren en het veulen uiteindelijk een andere kleur zoals vos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 09:49 



 
Profiel   

Zwart is dominant. Beide zwarte ouders kunnen dus Ee of EE zijn. Met enkel kennis van het fenotype van de ouders (zwart) kan je dus niet zeker zijn of het veulen genetisch homozygoot zwart is. Zonder te testen kan je het alleen echt zeker weten als beide ouders getest zijn én beide EE homozygoot (zwart dus).

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 09:55 



 
Profiel   

Citaat
Ik heb een vraag, kan je zien (aan bijvoorbeeld kleur van de ouders) of een paard homozygoot zwart is? Als voorbeeld een zwart paard, uit twee zwarte ouders, is die dan homozygoot zwart? Of heeft dat er niks mee te maken?

Heterozygoot Zwart (Ee) x Heterozygoot zwart (Ee) =
25% kans op homozygoot zwart (EE)
50% kans op heterozygoot zwart (Ee)
25% kans op vos (ee)

Homozygoot Zwart (EE) x Heterozygoot zwart (Ee) =
50% kans op homozygoot zwart (EE)
50% kans op heterozygoot zwart (Ee)

Homozygoot Zwart (EE) x Homozygoot Zwart (EE) =
100% kans op homozygoot zwart (EE)

Conclusie. Alleen als er een volle broer of zuster van het betreffende paard vos is weet je zeker dat beide ouders heterozygoot zwart zijn. En dat het betreffende zwarte paard dus zowel homozyoot als heterozygoot zwart kan zijn. Bij zwart x zwart en geen verdere informatie over de kleur van volle broers of zussen kan je dus er dus weinig van zeggen.

Citaat
En als er in de afstammeling van het zwarte paard weinig vossen zijn, kan het paard dan nog steeds vos dragen?
Je hoeft niet weinig vossen te hebben, 1 vos is genoeg. Als er ook maar 1 nakomeling is met de voskleur dan weet je zeker dat beide ouders vos dragen en je te maken hebt met heterozygoot zwart.

Citaat
Dus eigenlijk is mijn vraag, kan je zonder te testen erachter komen of een paard homozygoot zwart is?
Nee.

Citaat
En hetzelfde voor agouti op een bruin paard, als die uit een lijn komt met alleen maar bruine paarden, is die dan per definitie homozygoot agouti?

Nee, agouti is net als zwart ook dominant en toont alleen op zwart. Een vos kan dus agouti dragen maar dat kan je dan niet zien.

Een bruine kan dus zijn:
Heterozygoot bruin: AaEe
Heterozygoot voor agouti, homozygoot voor zwart: AaEE
Homozygoot voor agouti, heterozygoot voor zwart: AAEe
Homozygoot bruin: AAEE

En vos (AAee of Aaee) x zwart (aaEe of aaEE) kan dus ook bruin (AaEe) geven als de vos agouti draagt. In dit geval weet je zeker dat de bruine volledig heterozygoot is.

Heb je meer informatie over directe familieleden kan je daaruit wel meer informatie halen. Ik heb een zwarte uit bruin x bruin. Een volle zuster is bruin, een volle broer is vos. De conclusie die daaruit volgt is dat beide ouders heterozygoot bruin moeten zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 10:55 



 
Profiel   

Hartelijk dank voor de reacties! Veel van geleerd weer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 11:13 



 
Profiel   

Zwart x zwart kan inderdaad ook vos geven als beide ouders heterozygoot zwart zijn. Dan hebben ze allebei het roodgen ( = vos). Bruin kan nooit uit een kruising van 2 zwarten omdat Agouti, wat bruin geeft, ook in heterozygote vorm bruin geeft. Als er weinig vossen voorkomen uit deze kruising zegt dat dus al dat beide ouders heterozygoot zijn en dus het roodgen kunnen doorgeven en er dus een vosveulen uit kan komen. Al komt er maar 1 vos uit een dergelijke kruising dan weet je genoeg.
Daarentegen geeft homozygoot zwart x vos nooit een vos maar kan het wel een bruine opleveren omdat agouti niet toont op een vos maar dus wel op zwart.

Stel je zou jouw vosmerrie kruizen met een homozygoot zwarte dan heb je dus kans op zwart of bruin. Behalve als de merrie geen agouti draagt ( wat dus een zwart paard bruin maakt) dan heb je 100% kans op zwart maar dat is dan wel altijd heterozygoot zwart ( dus met zowel het gen voor zwart als voor vos).


Testen is overigens simpel en niet duur en levert een hoop informatie op.
https://www.animalgenetics.eu/Equine/Co ... _Index.asp

En hier kan je zelf ( laten) uitrekenen wat de kleurkansen zijn: https://www.animalgenetics.com/Equine/CCalculator1.asp


Citaat
In dit geval weet je zeker dat de bruine volledig heterozygoot is.
@Roodvos; wat bedoel je met volledig heterozygoot? Is dat iets anders dan heterozygoot? ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 11:40 



 
Profiel   

ElCid schreef
Zwart x zwart kan inderdaad ook vos geven als beide ouders heterozygoot zwart zijn. Dan hebben ze allebei het roodgen ( = vos). Bruin kan nooit uit een kruising van 2 zwarten omdat Agouti, wat bruin geeft, ook in heterozygote vorm bruin geeft. Als er weinig vossen voorkomen uit deze kruising zegt dat dus al dat beide ouders heterozygoot zijn en dus het roodgen kunnen doorgeven en er dus een vosveulen uit kan komen. Al komt er maar 1 vos uit een dergelijke kruising dan weet je genoeg.
Daarentegen geeft homozygoot zwart x vos nooit een vos maar kan het wel een bruine opleveren omdat agouti niet toont op een vos maar dus wel op zwart.

Stel je zou jouw vosmerrie kruizen met een homozygoot zwarte dan heb je dus kans op zwart of bruin. Behalve als de merrie geen agouti draagt ( wat dus een zwart paard bruin maakt) dan heb je 100% kans op zwart maar dat is dan wel altijd heterozygoot zwart ( dus met zowel het gen voor zwart als voor vos).

Overigens is de kans op zwart uit 2 heterozygote paarden wel groter dan 50% ( 75% kans op zwart en 25% kans op vos).

Testen is overigens simpel en niet duur en levert een hoop informatie op.
https://www.animalgenetics.eu/Equine/Co ... _Index.asp

En hier kan je zelf ( laten) uitrekenen wat de kleurkansen zijn:https://www.animalgenetics.com/Equine/CCalculator1.asp


Citaat
In dit geval weet je zeker dat de bruine volledig heterozygoot is.
@Roodvos; wat bedoel je met volledig heterozygoot? Is dat iets anders dan heterozygoot? ;)



Dank je wel! Testen kan ik helaas niet, ik ben me namelijk aan het oriënteren over hengsten voor mijn merrie. En ik was erg nieuwsgierig of je dus zonder te testen de genetische kleur kan bepalen. Nee dus :o
Ik voor mijn merrie vorige week haren opgestuurd naar Animal Genetics, en gebruik idd hun kleuren calculator!
Maar dank je wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 11:46 



 
Profiel   

Als een zwarte hengst heel veel gedekt heeft (lees over de 100), dan zou je het wel moeten kunnen achterhalen. Zit daar nooit een vos tussen kan je echt wel concluderen dat hij homozygoot zwart is. Zelfde als bij een bruine hengst. Zit daar nooit een zwarte nakomeling tussen is deze hengst hoogstwaarschijnlijk homozygoot voor de kleur bruin (agouti).

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 13:18 



 
Profiel   

In geval je een zwarte hengst wil die homozygoot is voor zwart zou ik gewoon kijken welke hengsten getest zijn.
Soms zetten hengsten houders de "kleurcode" er ook bij of zetten ze erbij of het een homozygoot zwarte zoals painted black is ook homozygoot Zwart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 14:06 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
In geval je een zwarte hengst wil die homozygoot is voor zwart zou ik gewoon kijken welke hengsten getest zijn.
Soms zetten hengsten houders de "kleurcode" er ook bij of zetten ze erbij of het een homozygoot zwarte zoals ceasar ter Linde (ook nog eens homozygoot bont dus altijd een bont veulen) of painted black is ook homozygoot Zwart.


Ik zoek een PRE hengst of Lusitano := Daar wordt weinig kleurgetest helaas...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 14:08 



 
Profiel   

Ik dacht dat die net wel getest werden omdat je ook kans kan hebben op verdunning (buckskin)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 14:16 



 
Profiel   

Heb wel even dit topic gevonden waarin wat hengsten beschreven staan.
Misschien zit er wat interessants bij voor jou
Wel een ouder topic, zou daar dus niet in gaan reageren :+

[BKR] Zwarte Lusitano dekhengst gezocht


Edit...
Via Facebook een hengst in België gevonden, ze zeggen dat hij homozygoot Zwart is.
PRE
https://lamagiadelcaballo.weebly.com/cr ... e-oro.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 14:22 



 
Profiel   

LyonaHorse schreef
Art_Ificious schreef
In geval je een zwarte hengst wil die homozygoot is voor zwart zou ik gewoon kijken welke hengsten getest zijn.
Soms zetten hengsten houders de "kleurcode" er ook bij of zetten ze erbij of het een homozygoot zwarte zoals ceasar ter Linde (ook nog eens homozygoot bont dus altijd een bont veulen) of painted black is ook homozygoot Zwart.


Ik zoek een PRE hengst of Lusitano := Daar wordt weinig kleurgetest helaas...


Die van ons is getest; homozygoot zwart ;-). Maar daar hebben we het al eens over
gehad. Ultramar, Lusitano hengst met meerdere, zwarte, kinderen en meerdere kampioenstitels en medailles.

[ img ]

In een kruising met vos dus 100% kans op zwart, mits de merrie geen Agouti draagt.

Net weer een prachtig veulen van hem geboren.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 14:41 



 
Profiel   

ElCid schreef
Citaat
In dit geval weet je zeker dat de bruine volledig heterozygoot is.
@Roodvos; wat bedoel je met volledig heterozygoot? Is dat iets anders dan heterozygoot? ;)
Bruin is een beetje lastig, omdat er 4 genetische mogelijkheden zijn die allemaal een bruin paard opleveren:
a) heterozygoot voor agouti en heterozygoot voor zwart (AaEe) (dit bedoel ik met volledig heterozygoot)
b) heterozygoot voor agouti en homozygoot voor zwart (AaEE)
c) homozygoot voor agouti en heterozygoot voor zwart (AAEe)
d) homozygoot voor agouti en homozygoot voor zwart (AAEE) (fokzuiver bruin)

Van b en d zul je nooit een vos krijgen.
Van c en d zul je nooit een zwarte krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 14:52 



 
Profiel   

Ja, Ultramar is prachtig! Staat zeer hoog op mijn lijstje!

Ik ben erg lastig in mijn hengsten zoektocht... Ik zoek namelijk een hengst onder de 165 cm, liefst kleiner. En dan zwart of bruin... Ik wil namelijk heel graag een valk veulen, en heb een palomino merrie... En verder heb ik nog een hoop eisen, maar die passen niet in dit topic vrees ik. Maak ik wel een hengstenkeuze topic voor aan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 15:41 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
In geval je een zwarte hengst wil die homozygoot is voor zwart zou ik gewoon kijken welke hengsten getest zijn.
Soms zetten hengsten houders de "kleurcode" er ook bij of zetten ze erbij of het een homozygoot zwarte zoals painted black is ook homozygoot Zwart.

Homozygoot zwart betekent toch gewoon dat hij geen vosgen draagt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 15:54 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Art_Ificious schreef
In geval je een zwarte hengst wil die homozygoot is voor zwart zou ik gewoon kijken welke hengsten getest zijn.
Soms zetten hengsten houders de "kleurcode" er ook bij of zetten ze erbij of het een homozygoot zwarte zoals painted black is ook homozygoot Zwart.

Homozygoot zwart betekent toch gewoon dat hij geen vosgen draagt?


Ja, en alleen zwartbasis veulens door kan geven. Dus hij kan dan geen vos of palomino veulen krijgen, ongeacht de merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 15:59 



 
Profiel   

LyonaHorse schreef
Ja, Ultramar is prachtig! Staat zeer hoog op mijn lijstje!

Ik ben erg lastig in mijn hengsten zoektocht... Ik zoek namelijk een hengst onder de 165 cm, liefst kleiner. En dan zwart of bruin... Ik wil namelijk heel graag een valk veulen, en heb een palomino merrie... En verder heb ik nog een hoop eisen, maar die passen niet in dit topic vrees ik. Maak ik wel een hengstenkeuze topic voor aan...


Ik dacht dat je een vosmerrie had, foutje ;-).
Kruisen met zwart geeft een kleine kans op Buckskin, kans op palomino is nog kleiner. Zelfde geldt als je kruist met een bruine.
Als je echt op kleur wil fokken, wat ik altijd afraadt "a good horse has no colour" ;-) en in dit geval dus op buckskin of palomino is de makkelijkste weg een palomino of buckskin hengst of in ieder geval een hengst met een crème gen maar dan nog is er kans op gewoon vos of bruin. Palomino is een verdunning op vos.

Daarbij zou ik de stokmaat van de hengst niet teveel mee laten spelen omdat je een bepaalde stokmaat voor het veulen hoopt te krijgen; dat is nl. nog veel lastiger te voorspellen dan de kleur en van nog meer factoren afhankelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 20:57 



 
Profiel   

LyonaHorse schreef
Ja, Ultramar is prachtig! Staat zeer hoog op mijn lijstje!

Ik ben erg lastig in mijn hengsten zoektocht... Ik zoek namelijk een hengst onder de 165 cm, liefst kleiner. En dan zwart of bruin... Ik wil namelijk heel graag een valk veulen, en heb een palomino merrie... En verder heb ik nog een hoop eisen, maar die passen niet in dit topic vrees ik. Maak ik wel een hengstenkeuze topic voor aan...


Weet je zeker dat je merrie agouti draagt? Anders lukt het sws nooit om een valk te fokken uit je merrie met een zwarte hengst.. dat kun je wel laten testen

Als je een bruine hengst met AAEE (dus homozygoot voor bruin en zwart) kiest heb je 50% kans op valk en 50% op bruin.. afhankelijk van of je merrie het crème gen doorgeeft..

Maar persoonlijk zou ik vooral voor een goede hengst kiezen die past op je merrie ongeacht de kleur.. want kleur blijft een gok en een goed paard fokken gaat imo altijd boven de kleur..

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 21:21 



 
Profiel   

Ik weet dat kleur het minst belangrijk is, vind ik zelf ook. Maar ik wil een hengst voor mijn merrie vinden die in alle opzichten 100% perfect voor haar is, ook in kleur. Maar ik heb alle tijd om de perfecte date te vinden! En echt geen zorgen, ik fok echt niet alleen op kleur (ik vind namelijk alles prachtig, dus wat er ook uit komt, is mooi). In ieder geval enorm bedankt voor alle reacties!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 22:21 



 
Profiel   

Inderdaad, als de merrie geen Agouti draagt is buckskin niet mogelijk met zwart ( met een bruine heb je dan wel weer een kans maar hoe groot die is hangt weer sterk af van het kleurgenotype van die hengst...........) en er is een kleine kans op palomino met een heterozygoot zwarte hengst............met een homozygoot zwarte hengst heb je wel kans op Smokey Black.
Dus om de kans op een veulen met de kleur die je zo graag wil te krijgen zal je de merrie moeten laten testen en zal de hengst getest moeten zijn.
Maar nogmaals; kleurfokkerij is een slecht uitgangspunt! Dus ga voor een hengst die zichzelf bewezen heeft en die past bij het type paard wat je hebben wil. Als je straks wel de kleur hebt die je wenst maar een paard wat niet past bij wat je er mee wil doen dan heb je nog niks. Ofwel, staar je dus niet blind op kleur!
Er is maar 1 manier om 100% zeker te zijn van een bepaalde kleur en dat is een paard in die kleur kopen ;-). Kleur is en blijft een enorme gok en die moet je niet willen nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 22:23 



 
Profiel   

ElCid schreef
Inderdaad, als de merrie geen Agouti draagt is buckskin niet mogelijk met zwart ( met een bruine heb je dan wel weer een kans maar hoe groot die is hangt weer sterk af van het kleurgenotype van die hengst...........) en er is een kleine kans op palomino met een heterozygoot zwarte hengst............met een homozygoot zwarte hengst heb je wel kans op Smokey Black.
Dus om de kans op een veulen met de kleur die je zo graag wil te krijgen zal je de merrie moeten laten testen en zal de hengst getest moeten zijn.
Maar nogmaals; kleurfokkerij is een slecht uitgangspunt! Dus ga voor een hengst die zichzelf bewezen heeft en die past bij het type paard wat je hebben wil. Als je straks wel de kleur hebt die je wenst maar een paard wat niet past bij wat je er mee wil doen dan heb je nog niks. Ofwel, staar je dus niet blind op kleur!
Er is maar 1 manier om 100% zeker te zijn van een bepaalde kleur en dat is een paard in die kleur kopen ;-). Kleur is en blijft een enorme gok en die moet je niet willen nemen.

Wat een onzin, kleurfokkerij hoeft helemaal geen gok te zijn en daarbinnen is genoeg kwaliteit te vinden om een goed paard met gewenste kleur te fokken. Voorwaarde is wel dat je de ouderdieren test op welke kleur ze dragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 06:06 



 
Profiel   

Het is inderdaad niet echt een gok als de ouderdieren getest zijn.. wel zit je altijd met kansen natuurlijk..

Fokken op kleur is inderdaad niet per se slecht zolang je maar blijft kijken naar de kwaliteit van de hengst en hoe deze op de merrie past.. gelukkig lees ik TS dat ook doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 07:22 



 
Profiel   

Nogmaals, IK FOK NIET ALLEEN OP KLEUR!!!! :) Ik heb 100 eisen voor een hengst, en die ga ik hier niet allemaal opschrijven, want dat hoort hier niet. Kleur is echt niet zo belangrijk! Ik wil een hengst vinden die in alle opzichten PERFECT is, dus ook wel in kleur, maar verder ook in alle andere dingen. En ik heb mijn merrie laten testen, verwacht elk moment de uitslag.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 07:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen