Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Is zwart X zwart homozygoot zwart?

 
Profiel   

Licor schreef
Het is inderdaad niet echt een gok als de ouderdieren getest zijn.. wel zit je altijd met kansen natuurlijk..

Fokken op kleur is inderdaad niet per se slecht zolang je maar blijft kijken naar de kwaliteit van de hengst en hoe deze op de merrie past.. gelukkig lees ik TS dat ook doen


Maar dan heb je het dus over iets anders...........er zijn nl. fokkerijen die ten onder gaan aan de pure kleurfokkerij. En dat is ook wat ik bedoel; kijk naar de Friezen met alle erfelijke ziektes omdat ze alleen maar zwart mogen zijn, kijk naar de Frame Overo Paints ( gelukkig wordt daar tegenwoordig meer over nagedacht) waar niet levensvatbare veulens op de wereld komen, de barok Pinto is ook een mooi voorbeeld waar zelfs hengsten worden ingezet zonder papieren zolang ze maar bont zijn en een soort van barok type hebben, Etc.
Het is niet perse slecht, als er ook naar de paarden zelf gekeken wordt en de kleur dus geen hoofdzaak is.

En ja, (kleur) fokken is deels gokken simpelweg omdat niet alle genetische eigenschappen van een dier in kaart gebracht kunnen worden. Bij geteste dieren is de gok inderdaad een stuk kleiner ( en dus niet alleen getest op kleur met alle erfelijke ziektes van het moment ). En niet binnen alle rassen zijn voldoende goede fokdieren te vinden met voldoende kwaliteit, zeker niet als je hoge eisen stelt ( wat iedereen zou moeten doen). Binnen de Lusitano's en PRE zijn kleuren als palomino en buckskin nauwelijks te vinden en de dieren die ik ken hebben flink ingeboet aan kwaliteit en type ( en volgens mij hadden we het over deze rassen).

LyonaHorse; het was ook niet speciaal naar jou hoor, maar algemeen omdat kleurfokken gewoon een lastig ding is, zeker binnen de Iberische rassen. Binnen de Quarters is er veel meer kwaliteit met kleur te vinden. In de Iberische rassen komen gelukkig wel meer kleuren voor nu maar dat is echt nog mondjesmaat. Degenen die ik ken die veel kleur fokken missen toch nog vaak de kwaliteit in de ( Lusitano) paarden en sommigen zijn er daarom ook weer van afgestapt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 09:03 



 
Profiel   

Ik ben het met je eens hoor, veel mensen staren blind op kleur, en als een hengst de gewenste kleur heeft, vinden ze het vaak allang goed en kijken ze niet of de hengst wel bij de merrie past. Voor mij is kleur een extra bonus, en zou het totaal plaatje compleet maken. Ik vind ook dat de PRE valk hengsten die ik tegen ben gekomen erg tegenvallen, daar zou ik zelf dus ook niet voor gaan. Ik zoek dus echt een hengst die in alle opzichten perfect is, en als de kleur wel goed is, maar de bouw of karakter niet, dan zou ik er dus ook nooit voor gaan. Bij de Quarters is er idd veel meer kleuraanbod, bij de PRE's wat minder. Ik heb mijn merrie laten testen op de QH erfelijke ziektes, en direct op haar agouti status (ze is palomino) en ik hoop dat ze homozygoot of op zijn minst heterozygoot agouti is :o Als ze erfelijke ziektes heeft ga ik natuurlijk nooit met haar fokken (ik denk wel dat ze negatief is, ze is vroeger fokmerrie geweest) Dus ik wacht nu ongeduldig de resultaten af en dan kijk ik verder. Ik vind zelf dat het prima is als je ook graag een mooie kleur wilt, zolang de hengst verder in alle andere opzichten ook goed aansluit op de merrie. Zelf heb ik het liefst een valk of bruin veulen, maar natuurlijk staat een gezond en goed in verhouding veulen voorop.
Ik kan er zelf ook niet goed tegen als mensen puur fokken op kleur, en het veulen totaal uit verhouding is, en het dan verkopen en er nog extra geld voor vragen ook, want het is immers een bijzondere kleur :n
Kleur hoort gewoon een extra leuke bonus te zijn vind ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 09:25 



 
Profiel   

Je wil een valk uit een palomino halen... Is het dan niet logischer om een bruine hengst te gebruiken zodat je zeker weet dat 1 partij iig al agouti heeft? Of je palomino het creme gen mee geeft is sowieso afwachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 09:34 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Je wil een valk uit een palomino halen... Is het dan niet logischer om een bruine hengst te gebruiken zodat je zeker weet dat 1 partij iig al agouti heeft? Of je palomino het creme gen mee geeft is sowieso afwachten.


Ja wil ik ook, en als mijn merrie homozygoot agouti is, kan ik ook voor een valk of bruin veulen een zwarte hengst gebruiken. Maar ik heb al een paar hele mooie bruine hengsten gezien die ook goed in elkaar zitten. Bruin en zwart zijn erg veel voorkomend bij de PRE's, dus dat is makkelijker om een goede te vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 09:37 



 
Profiel   

Ik zal voor je duimen dat ze homozygoot agouti is en ook dat er geen erfelijke ziektes inzitten. Maar ik wil je wel adviseren om toch meer naar de Lusitano te kijken dan naar de PRE; de PRE heeft nogal wat dingen die je niet in een paard wil zien zoals een zwakke ( soms zelfs badkuip) rug, te zware hals en zwakke achterhand. De fokkerij van de PRE is jammer genoeg na de splitsing van "Het Spaanse Volbloed" paard ( in veel pedigrees terug te zien als "Spanish Purebred) in 1967 in een Portugese en Spaanse, dus nog vrij recent, in veel gevallen niet beter geworden. Terwijl de Portugezen vast hielden aan een fijn gebruikspaard, dwaalden de Spanjaarden af naar een showpaard en vergaten daarbij te kijken naar het exterieur. Je ziet dan vooral terug in de ruglijnen en achterhand, maar ook in de gangen ( PRE hebben meer de neiging om een soort draaibeweging te maken met de voorbenen wat je vooral in draf ziet wat soms wat vroegtijdige slijtage te weeg brengt). Sommige Lusitano's doen het ook, maar minder. Natuurlijk zijn er wel goede PRE's ( en slechte Lusitano's ;-) ) maar de echt goede PRE zie je nauwelijks buiten Spanje. Daarbij kan er een wezenlijk verschil zijn in karakter tussen de 2 rassen ( die dus altijd nog verwant zijn) waarbij de PRE wat stouter is en de Lusitano meer temperament heeft. Wij zijn een aantal jaar geleden naar een grote show in Parijs geweest waar de 4 scholen van de wereld waren ( Saumur, Wenen, Jerez ( met de PRE) en Queluz ( de Portugesen met de Lusitano/ Alter Real). Daar was het verschil tussen de rassen ( en de manier van rijden) heel goed te zien in zowel uiterlijk als karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 15:45 



 
Profiel   

Ze draagt helaas geen agouti. Jammer, maar het goede nieuws (en dat is veeeeel belangrijker natuurlijk) is dat ze 6 panel negatief is!!!! *\o/* Blij mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 09:18 



 
Profiel   

Wat fijn! Dat is het belangrijkste natuurlijk!!

En nu gewoon een leuke bruine hengst uitkiezen.. en met wat geluk komt er dan alsnog een vakje uit :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 16:26 



 
Profiel   

Licor schreef
Wat fijn! Dat is het belangrijkste natuurlijk!!

En nu gewoon een leuke bruine hengst uitkiezen.. en met wat geluk komt er dan alsnog een vakje uit :D


Ja, precies! Ik ben al flink aan het zoeken, want ik wil echt de perfect hengst, mochten jullie nog ideeën hebben of een gave hengst kennen, hier is mijn hengstkeuze topic! [EHK] PRE hengst gezocht voor Quarter merrie

Ik ga volgend jaar pas dekken, dus ik heb alle tijd, maar ik wil goed voorbereid zijn! :o
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 16:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen