Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Roan of toch een ander verschijnsel?

 
Profiel   

Een vriendin van mij heeft een shetland pony die nogal veel verkleurd van winter naar zomer en andersom.. wij vinden het prachtig maar ik ben benieuwd of deze kleur ook een naam heeft..

In de winter en in de zomer is de pony zwart. Hier met kerstmuts op.

[ img ]

In tijdens de rui periode is de pony wit met zwarte manen en staart. Hier rechts in het span.

[ img ]

In de zwarte vacht kun je de witte haren wel een beetje onder de zwarte zien. Zoals op deze foto. In de zomer is hij ook niet altijd helemaal pikzwart maar blijft hij soms wat stekelharig

[ img ]

Ik ken de verkleuring met wit eigenlijk alleen van Roan. Alleen voor zover ik weet is roan altijd zichtbaar, ook in de winter. Alleen toont het in de zomer erger dan in de winter. In zijn zomervacht is hij soms meer zoals een roan in de wintervacht zeg maar. Ook weet ik van roan dat het hoofd en de benen de basiskleur blijft. Maar bij deze pony kleurt het hoofd ook deels wit. Zie foto hieronder

[ img ]

Het witte haar is ook best wel pluizig en zacht..

Zelf denk ik dat het witte alleen de ondervacht is maar dat hij zelf gewoon zwart is.. maar dit verschijnsel heb ik eigenlijk nog nooit eerder gezien :+
Iemand die hier iets meer van weet? Of zou het toch gewoon roan zijn?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-22 09:44 



 
Profiel   

Ik denk dat het iets van Appaloosa is. Dat zijn echte toverballen qua kleur en kleurt ook hoofd en benen mee.
Ik denk dan varnish roan, maar er zullen vast Bokkers zijn met meer verstand van Appaloosa

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-22 09:51 



 
Profiel   

'Gewoon' een zwart roan.
Wel grappig dat het wit tot aan een gedeelte van het hoofd komt maar verder zie ik er niks anders aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-22 09:58 



 
Profiel   

Roan, bij Shetlanders ook wel bekend als moorkop

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-22 10:44 



 
Profiel   

Ik heb ook een Roan en die zwart is in de winter (als hij z'n wintervacht heeft). Ik scheer hem alleen dus is hij zilver!

Dit is hem in de zomer
[ img ]

Hier net geschoren
[ img ]

In de winter zo zwart als z'n hoofd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-22 11:24 



 
Profiel   

Dit is waarschijnlijk een varnish roan, want roans verkleuren niet op hun hoofd. En ik vind zijn hoofd qua kleuring heel erg op de shet X appaloosa lijken van mijn buurman. Er moet dan ergens een mini appaloosa in zijn stamboom zitten en dan is hij geen volle shet. Heeft hij ook stippen op zijn huid en gestreepte hoeven?

Maar dat de winter en zomervacht verschillend zijn, klopt ook wel. De varnish van mijn buren is in de winter gewoon vos en mijn shetlanders zijn alleen stekelharig in de zomer qua vacht. Maar wel gek dat de jouwe het alleen in de rui toont overigens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-22 11:33 



 
Profiel   

Nee geen gestreepte hoeven of stippen ergens..

Maar een roan zou in de zomervacht toch niet weer zwart zijn? Of kan dat wel? Hij is namelijk alleen zo wit in de rui periode

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-22 11:48 



 
Profiel   

Moorkop idd :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-22 11:51 



 
Profiel   

Roan ook wel moorkop inderdaad. Een 'echte' roan gaat van gekleurd naar wit (met gekleurde benen en hoofd) en weer terug in een jaar. Dat hoeft niet 50-50 verdeeld te zijn, voor sommigen is de witte periode korter dan bij anderen.

Varnish roan is een beetje een lastige term, dat is appaloosa en dat is deze niet. Dus dat is het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-22 12:00 



 
Profiel   

Ik heb ook ooit zo’n kleur ponietje gehad. Heel grappig. Als je die schoor dan was ze muisgrijs. Heet inderdaad gewoon (zwart) roan voor zover ik weet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-22 12:07 



 
Profiel   

Roan. Mijn vosroan kleurt ook mee tot op de kaken.
[ img ]

In de ruiperiode is ze wit, daar buiten stekelharige vos. In de zomer meer dan in de winter
[ img ]

[ img ]

Geschoren is ze helemaal wit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-22 12:11 



 
Profiel   

Dit lijkt mij een roan! Ooit had ik een bruin roan shetje en die was in de wintervacht bruin met witte ondervacht, tijdens verharen was ze wit en in de zomervacht was ze bruin met witte haartjes tussendoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-22 09:26 



 
Profiel   

Roan inderdaad. Mijn roan is ook het lichts in de rui periode en heeft dan ook witte haren op haar kaken en voorhoofd
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-22 09:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen