Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard zwart of smokey black?

 
Profiel   

Hallo!
Ik zit eraan te denken om een veulentje te fokken van mijn merrie. Het aller liefst zou ik een paard willen fokken met grullo vachtkleur, of in ieder geval een speciaal kleurtje. Ik heb altijd al getwijfeld over de vachtkleur van mijn merrie, is het nou zwart of smokeyblack? Ik ben verschillende combinaties in aan het vullen in zo'n kleuren calculator, maar dan is het wel handig als je weet welke kleur de mama heeft.

Mijn merrie is een fjord x fries x appaloosa. Haar moeder (fjordxfries) is grullo, en haar vader is Scotty, een appaloosa (wit met hier en daar wat stipjes)

Hier wat foto's van mijn merrie:

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-22 15:07 



 
Profiel   

Als de vader een Few Spot is dan zou jouw merrie sowieso stippen moeten hebben.
Heb je foto's van haar ouders?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-22 15:11 



 
Profiel   

Ja dit is haar mama:
[ img ]
En haar papa:
[ img ]
(Hij heeft toch meer stippen dan ik dacht)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-22 15:14 



 
Profiel   

Je paard kan geen smokey black zijn als beide ouders geen créme-gen hebben. :)

En indien 1 van de ouders toch créme is, dan is het enkel te testen.
Smokey black is namelijk niet met het blote oog te zien.


Laatst bijgewerkt door Jolynne op 24-04-22 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-22 15:14 



 
Profiel   

Ohh yep, vaders is geen Few Spot :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-22 15:15 



 
Profiel   

Jolynne schreef
Je paard kan geen smokey black zijn als beide ouders geen créme-gen hebben. :)

En indien 1 van de ouders toch créme is, dan is het enkel te testen.
Smokey black is namelijk niet met het blote oog te zien.

Ook niet als de moeder grullo is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-22 15:15 



 
Profiel   

Nee want grullo is iets anders als créme, dat is namelijk het wildkleurgen (dun genoemd) en dat is dan wel zichtbaar met het blote oog. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-22 15:17 



 
Profiel   

De basiskleur van de vader is dus niet bekend? Dus de kleur die hij is onder het appaloosa patroon?

Grullo = zwart dun. Dun maakt de kleur lichter, heeft een aalstreep en strepen op de benen. Tevens dominant, en aangezien jouw paard niet dun toont, heeft ze dat niet meegekregen van haar moeder.
Smokey black = zwart met cream. Cream is oa verantwoordelijk voor valk, palomino en cremello. De smokey black is inderdaad lastig te onderscheiden van zwart, maar op andere kleuren vaak goed zichtbaar.

Wil je een Dun of Cream verdunning fokken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-22 15:22 



 
Profiel   

Vader zou bruin luipaard appaloosa zijn en heeft vos en zwarte veulens gegeven dus is EeAa.
Jouw merrie is als ze geen appaloosa kenmerken heeft gewoon zwart.
EEaa of Eeaa dat valt niet te zien. Afhankelijk daarvan zou ze vosbasis veulens kunnen krijgen of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-22 15:56 



 
Profiel   

Ik denk dat je wat in de war bent met verdunningsgenen omdat valk (buckskin) en wildkleur bruin (bay dun) fenotypisch (= uiterlijk) veel op elkaar lijken. Genetisch zijn het echter 2 totaal verschillende kleuren.
Daarom zou je nooit uit een smokey black een grullo kunnen fokken of andersom. Ja, tenzij je een smokey grullo hebt of de andere ouder dun draagt :P Maar aangezien de moeder een fjord x fries is, lijkt het me onwaarschijnlijk dat zij een smokey grullo is. Het zou kunnen, maar die kans is heel klein. Ik denk dus dat jouw merrie ook gewoon zwart is.

Als jij een dun veulen wil fokken, dan zou je er een dun hengst op moeten zetten. Maar, ik zou nooit adviseren om puur op kleur te fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-22 16:00 



 
Profiel   

Idd er bestaan Quarters die homozygoot dun en homozygoot zwart EEaaDD zijn, waarmee je dus altijd een grullo uit haar zou fokken.

In Duitsland bv IJ Rocky Steeldust

Maar focus je niet alleen op kleur, zoek vooral ook een gezonde, goed gebouwde hengst met fijn karakter uit, daar heb je veel meer plezier van dan alleen een leuk kleurtje :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 06:34 



 
Profiel   

Je merrie heeft geen verdunning en die hengst is geen few spot.

Wil je een 'speciaal' kleurtje fokken dan moet je een dubbel verdunde hengst op je merrie zetten. Dan krijg je er een enkel verdunde kleur uit. Of je zet er een few spot op als je voor Appaloosa wil gaan.

Maar kijk idd verder dan alleen kleur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 06:42 



 
Profiel   

Eerste indruk van de foto is dat het een knappe merrie is! En zeker geen gek idee om bij het quarter of paint type te blijven, tenminste als dat past bij wat jij zoekt op rijtechnisch en karaktervlak. Misschien een betere standfoto maken en eens in het westernhoekje vragen? Daar zitten zat kenners die hengsten kennen en in kunnen schatten wat qua bouw en karakter zou passen bij je merrie, en met wat mazzel zit daar dan ook een dier bij die qua kleur bij je wensen past.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 07:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen