Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Vraag over het gen W20 i.c.m. geboorteafwijking

 
Profiel   

Dit jaar willen wij voor het eerst een veulen fokken met onze welsh a merrie.

Zij is eens schimmel bruin geboren met redelijk wat witte aftekeningen.

Gisteren wezen kijken bij een paar hengsten en gekozen voor Rotherdale Herald.

Dit word eerste welsh veulen voor ons.

Nu werd ik er door iemand op gewezen dat het W20 gen voor geboorte afwijkingen kan zorgen als doof geboren.

Zelf hier op gezocht maar kan hier niet echt wat over vinden.

Is er hier iemand die hier meer over weet hoe dat zit?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-22 09:53 



 
Profiel   

Ik ben geen expert, maar W20 is een mutatie op dominant white. Heterozygoot (paard draagt het gen 1x) kan het geen kwaad, homozygoot (paard draagt het 2x) kan het leiden tot aangeboren afwijkingen, maar er is niet heel veel informatie over te vinden.

Als je zeker wil zijn, zou ik de eigenaren van de hengst berichten om te vragen naar de aanwezigheid van W20 :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-22 10:03 



 
Profiel   

Binnen de tinkers zijn er heel veel homozygoot W20, ik heb er hier zelf ook aantal staan. En daarbij ook nog best wat heterzogyoot.
Tot op heden heb ik zelf niets gemerkt van aangeboren afwijkingen in combinatie met dit gen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-22 10:07 



 
Profiel   

Ik denk dat je in de war bent met splash of andere W vormen.

W20 heeft die connectie niet, is verder ook het minst uitbundig van de wit patronen. Het zorgt op zichzelf alleen voor witte sokjes en/of blesje/kol etc. Het kan wel andere wit patronen versterken, dus bijvoorbeeld in combinatie met splash kan het zorgen voor sterkere uiting en dus grotere kans op doofheid. Maar dat komt dan niet door de aanwezigheid van W20 maar door splash.

Is de hengst trouwens getest? Op basis van uiterlijk kan je niet zeggen dat het W20 is namelijk. Maar voor de gezondheid is dat dus niet relevant.

Django_Mette schreef
Ik ben geen expert, maar W20 is een mutatie op dominant white. Heterozygoot (paard draagt het gen 1x) kan het geen kwaad, homozygoot (paard draagt het 2x) kan het leiden tot aangeboren afwijkingen, maar er is niet heel veel informatie over te vinden.

Als je zeker wil zijn, zou ik de eigenaren van de hengst berichten om te vragen naar de aanwezigheid van W20 :)

Dit is ook incorrect, homzoygoot W20 en heterozygoot W20 zien er hetzelfde uit en hebben ook beiden geen nadelige effecten die bekend zijn.
Veel W-varianten zijn homozygoot lethaal, W20 is dat juist niet.


PS fokken met schimmel geeft trouwens wel gezondheidsrisico's :o dus genetisch gezien is jouw merrie een grotere factor dan de hengst. Een schimmel heeft een verhoogd risico op het krijgen van melanomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-22 17:31 



 
Profiel   

mooney schreef
PS fokken met schimmel geeft trouwens wel gezondheidsrisico's :o dus genetisch gezien is jouw merrie een grotere factor dan de hengst. Een schimmel heeft een verhoogd risico op het krijgen van melanomen.

Hoe kan dat eigenlijk? Dat bijna elke schimmel melanomen krijgt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-22 18:31 



 
Profiel   

Kabayo schreef
mooney schreef
PS fokken met schimmel geeft trouwens wel gezondheidsrisico's :o dus genetisch gezien is jouw merrie een grotere factor dan de hengst. Een schimmel heeft een verhoogd risico op het krijgen van melanomen.

Hoe kan dat eigenlijk? Dat bijna elke schimmel melanomen krijgt?

Dat weten ze niet helemaal zeker, maar de huidige hypothese is als volgt: door de mutatie die schimmel veroorzaakt wordt het pigment in het haar versnelt minder. Dus eigenlijk is schimmel niets anders dan heel snel grijs worden. Echter worden er in andere cellen juist te veel pigment gemaakt/opgeslagen. Dat pigment verstoort de werking van de cel dan waardoor sommige cellen ongecontroleerd/op het verkeerde moment gaan delen. En dan krijg je dus melanomen.

Melanomen kunnen ook op een andere manier ontstaan, daarom kunnen ook paarden met andere kleuren ze krijgen. Maar deze wijze hangt dus specifiek aan het gen van schimmel vast.

Dat is het even simpel uitgelegd, dit is de wetenschappelijke uitleg:
Citaat
Melanin is a pigment produced by melanocytes in the basal layer of the epidermis. It is proposed that, in grey horses, a disturbance in melanin metabolism and transfer associated with progressive greying of the hair, due to increasing age, results in intra-cellular accumulation of pigment. Excess pigment deposition then stimulates formation of new melanoblasts or increased melanoblast activity resulting in focal areas of overproduction and neoplastic transformation of melanocytes

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-22 19:09 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties.

Ik zelf had hier nog nooit van gehoord, maar werd er op gewezen door iemand die ik ken en die het naar voren had zien komen dat het bij honden voor kwam. (Dit laatste ben ik net achter. Werd mij gemeld of het vanuit de paarden wist)

Geen idee of de hengst er op getest is. Niet naar gevraagd, wou eerst weten of dit meerwaarde had. Wat dus niet zo is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-22 22:26 



 
Profiel   

Poosje81 schreef
Binnen de tinkers zijn er heel veel homozygoot W20, ik heb er hier zelf ook aantal staan. En daarbij ook nog best wat heterzogyoot.
Tot op heden heb ik zelf niets gemerkt van aangeboren afwijkingen in combinatie met dit gen.


Er schiet mij wel gelijk een naam te binnen die binnen het geschetste past. Echter niet kleur getest. Ik heb er zelf ook een gehad die in het plaatje zou passen, maar ook niet w20 getest.

Voor zover ik weet heeft het w20 geen extra risico in de zin van dat het gen iets veroorzaakt. Wel kan het zo zijn als het oor wit uitvalt door aftekening, dit doof is. En met w20/w20 zou de kans daarop iets hoger is. Maar dat is echt een kwestie van pech of geluk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-22 22:50 



 
Profiel   

Caily schreef
Poosje81 schreef
Binnen de tinkers zijn er heel veel homozygoot W20, ik heb er hier zelf ook aantal staan. En daarbij ook nog best wat heterzogyoot.
Tot op heden heb ik zelf niets gemerkt van aangeboren afwijkingen in combinatie met dit gen.


Er schiet mij wel gelijk een naam te binnen die binnen het geschetste past. Echter niet kleur getest. Ik heb er zelf ook een gehad die in het plaatje zou passen, maar ook niet w20 getest.

Voor zover ik weet heeft het w20 geen extra risico in de zin van dat het gen iets veroorzaakt. Wel kan het zo zijn als het oor wit uitvalt door aftekening, dit doof is. En met w20/w20 zou de kans daarop iets hoger is. Maar dat is echt een kwestie van pech of geluk.


Je maakt me nieuwsgierig maar is voor pb of messenger ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-22 23:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen