Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

welke kleuren draagt mijn hengst?

 
Profiel   

Vraagje voor de quarter- en kleurenkenners onder jullie.
Dit is mijn hengst:
[ img ]
Het is een donkere bay.
Zijn vader is Spooks Gotta Gun (Bay splash)
Zijn moeder is Lil Ruf Cee Blair (chestnut)
Beide ouders niet kleurgetest. Shaggy zelf ook niet.

Maar nu enkele van zijn veulens:

[ img ]
Gewone bay, uit een bay merrie.
(sorry, slechte foto, heb ik gekregen van de merrie-eigenaar)


[ img ]
Gewone sorrel met twee hoge witte achterbenen. Uit een bay merrie.


[ img ]
sorrel met hoge witte benen en brede bles, uit een solid chestnut merrie zonder witte benen.


[ img ]
sorrel met flaxen manen. Uit een solid bay merrie met één wit sokje.


[ img ]
brown (?) Dit werd later zwart, heb ik van de eigenaar vernomen. Uit een bay merrie. Dit is het enige veulen dat geen witte aftekeningen heeft.


[ img ]
Red dun splash uit een red dun splash merrie


[ img ]
En nu dit uit een bay merrie. Ik heb geen idee welke kleur dit is. Ik denk bay met countershading, maar dat wit, dat weet ik niet. Veulen heeft onregelmatige witte aftekeningen aan de benen, en een hele grote kol.

Er zit dus geen lijn in het kleur van de Shaggy-babies. Ik begrijp hier helemaal niks van. Zou Shaggy bepaalde kleuren kunnen 'verbergen' onder zijn donkere vacht? Splash bijvoorbeeld? of Nd1?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 17:36 



 
Profiel   

Hij is zoiezo Ee , draagt rood.
Agouti kan Aa of AA zijn, het Brown veulen is geen zwart, die hebben nooit zo’n lichte neus. Ze kunnen qua tint wel heel donkere zijn zodat ze zwart lijken.

SW1 zou hij ‘verborgen’ kunnen dragen, dit uit zich vaak heel minimaal. Typische aftekening hiervoor is kol + splash + witte achtervoetjes

W20 zou hij ook kunnen dragen, dat zorgt voor blesjes en witte voetjes en komt heel vaak voor bij Quarters. Ik vind de blesjes en witte benen meer w20 dan SW1 lijken van de veulentjes.

Flaxen is nog niet te testen en is weinig over bekend.

De witte haren in de staart is rabicano, ook nog niet te testen, maar dit tonen ze wel altijd , kan wel heel miniem. Dus als het van hem komt zou hij het ook moeten hebben, anders de moeder.


Dus splash , agouti , w20 en Nd1 zou je wel gewoon kunnen testen , dan heb je een duidelijk beeld van wat hij exact draagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 08:02 



 
Profiel   

Ik vind de veulens heel logisch eigenlijk, wat vind je er raar aan?

De aparte kleurtjes komen uit merries met aparte kleurtjes.
Voor de rest is het bij mijn inziens passend bij een Ee AA of Aa paard dat zelf witte aftekeningen heeft.
Bruine veulens worden heel vaak geboren met een beetje countershading, zelfs als ze nd2 zijn. Ik vind zelf nd1 niet interessant genoeg om erop te testen, maar dat is persoonlijk. Je kan nog proberen te achterhalen welk gen zorgt voor de aftekeningen, maar nog niet alle genen zijn hiervan bekend dus je kan enkel testen op de meest voorkomende zoals W20 en in het geval van quarters misschien splash.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 08:29 



 
Profiel   

@Tinnie: noch bij de merrie, noch bij de hengst is er ook maar één wit haar in de staart te bespeuren.
@mooney: het red dun splash veulen komt uit een red dun splash merrie, dus dat is inderdaad heel normaal :)
Wat ik vreemd vind zijn die bleke kenmerken. De flaxen manen en die rabicano-achtige aftekeningen uit merries die dat totaal niet vertonen.
De sorrel flaxen hengst hebben we nog. De manen worden niet donkerder met langer worden, wat ik eigenlijk wel had verwacht.
Vooral dat laatste veulen verbaasde mij. Die countershading heb ik al dikwijls gehad, dat is niks speciaals, maar dat wit in die staart? In de kliniek zeiden ze mij dat rabicano niet kan getest worden, zoals Tinnie ook al zei. Maar geen van beide ouders heeft het, vandaar mijn vraag.
Ik heb geen verstand van kleurtjes, maar dit intrigeerde mij nu wel. Misschien dat dit soms mee komt met W20 oid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 10:07 



 
Profiel   

Ah op die fiets, dat snap ik inderdaad.

Die fijne dingen als tinten of witte haren zijn vaak moeilijk terug te leiden. Ik vind die vos/sorrel met lichte manen eigenlijk net niet licht genoeg om flaxen aan te duiden, maar flaxen is recessief dus als hij dat heeft dan komt het van zowel pap als mam. Doordat het recessief is kan het dus opeens oppoppen.

Die witte haren speurtocht is heel intrigerend, maar levert gewoon vaak weinig op. W20 kan je testen, maar dat betekent dan alleen dat hij wel of geen W20 heeft. Dat hoeft nog niet die witte haren te verklaren. Veel witgenen zijn namelijk nog niet te testen.

Ik heb bijvoorbeeld moeder en dochter, moeder heeft 4 witte voetjes en een onregelmatige bles (loopt stekelharig weg naar de zijkant). Dochter is stekelharig in de flanken en op de rug, heeft een buikvlek en witte voeten en bles. Als veulen ook een beetje in de staart, maar zie je nu bijna niet meer terug. Nu weer een veulen uit gefokt, die is lijkt zoals moeder te zijn getekend (nog een beetje moeilijk te zien, lichte palomino).
Maar moeder en dochter1 zijn negatief voor alle reguliere witgenen (W20, sabino, splash, etc). Het is waarschijnlijk hetzelfde gen, bij dochter sterker in expressie dan bij moeder. Maar wat precies zal je zonder grootschalig onderzoek (niet echt realistisch) nooit weten.
Hier op een rij, de rechter is dus niet vies dat zijn de witte haren van stekelharigheid.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 11:00 



 
Profiel   

Voor de witte haren in de staart kun je eens rabicano opzoeken, maar dat is sowieso niet te testen en ik weet ook niet hoeveel er bekend is over de vererving. En alleen witte staartharen zou minimaal rabicano zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 11:49 



 
Profiel   

oh ja, was ik vergeten te zeggen : de vos met flaxen manen heeft een witte vlek op zijn rug ter grootte van een appel. Is niet van een wond, hij is ermee geboren. je ziet het een klein beetje op de foto, het is echt vanboven op zijn rug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 12:00 



 
Profiel   

Ja stekelharigheid valt altijd moeilijk te herleiden naar iets, zoals Mooney al zei, er zijn zoveel (wit)genen nog niet bekend.
Bij de shine n Mister nakomelingen zie je dat ook heel veel die (grote) stekelharige vlekken, flaxen of net grijze manen en staart,…

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 12:18 



 
Profiel   

Smart Chic Olena lijnen hebben het ook, die stekelharigheid. Maar noch in de hengst, noch in de merrie zit SCO.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 14:14 



 
Profiel   

SCO is 100% rabicano. Dat zie je al op de hengst zelf, maar ook de nakomelingen.
En Rabi hoeft echt niet duidelijk te zijn in de ouders. Ik heb ooit een bay QH merrie, en geen echte rabi kenmerken, gedekt met een sorrel QH hengst. En ook die had geen echte duidelijke uiterlijke kenmerken van rabi. Het veulen werd heulllllll loud :+

[ img ]

Maar het rabicano gen zie je in veel meer lijnen dan alleen maar SCO. Die merrie van mij had geen SCO in de lijn, en ik heb er al meer gehad die minimaal rabi waren. Mijn paintmerrie heeft ook geen SCO in de lijn en die is ook rabicano.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-22 00:27 



 
Profiel   

@rina: tx, super interessant, dit!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-22 09:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen