Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

(zwart) roan

 
Profiel   

Ik heb een zwart veulen uit een vos merrie en een zwart roan hengst.

Ik ben zo ongeduldig, omdat er van alles fout gegaan is bij haar DNA test en ze wat witte haren in haar vacht heeft begin ik toch te twijfelen.
Ze zeggen dat ze N/N voor Roan is, maar ze is op haar huid echt wat stekelharig.
Mijn echt zwarte veulens in het verleden hadden dit niet.

Wie heeft er ervaring met roans?
Of moet ik gewoon toch meer geduld hebben?
Ik ben haar kleur als nader te bepalen op gegeven bij het stamboek voor nu.

Net geboren.
[ img ]

1e dag.
[ img ]

Ruim een maand.
[ img ]

En haar vacht open geslagen nu, het is echt slecht op de foto te krijgen.
[ img ]

Ik heb 3 veulens gefokt uit mijn vos-roan merrie, daaruit zijn een bruine, een zwarte en een vos gekomen (alle 3 geen roan en kleur van papa).
Die eerder genoemde vos nu dus gedekt met een zwart roan.
50% kans, dus mijn geluk kennende is dit echt vast de 4e niet-roan :j .
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 18:36 



 
Profiel   

Het is sowieso geen zwarte, maar een heel donkerbruine, gezien de bruine neus. En ik denk ook echt geen roan, sorry...

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 18:39 



 
Profiel   

In de hele merrie lijn komt nergens bruin/agouti voor(broer van oma is wel een vos met agouti, maar dat komt van zijn vader), en daarbij is bruin echt heel zeldzaam bij grote maatse shetten, dus dat is ze niet. Dit is al wat verbruint.
Mijn zwart-bruin-bonte is ook gewoon zwart-bont, niets bruins aan maar dat wou de chipper niet geloven.

Haar oma is als jaarling gekocht door de vorige eigenaar als zijnde gewone vos, en die was zeker wel roan (maar is als vos schimmel op papier gekomen bij stamboek opname :x ).

Stekelharig is ze zeker wel, roan durf ik nog niet uit te sluiten of te bevestigen. Ik heb de neiging van niet, maar begin toch weer te twijfelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 19:45 



 
Profiel   

Ik denk ook geen bruin, al is die tweede foto met filter niet heel praktisch als het gaat om kleuren zien, je bent zelf ook helemaal geel daar :D
Ik denk dat je voor roan even geduld moet hebben, vaak zie je dat na de eerste of tweede verharing wel doorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 20:21 



 
Profiel   

Ik heb een roan. Die is in de winter zwart, wordt in 't voorjaar grijs en is aan 't einde van de zomer roodbruin schimmel met donkere benen en donker hoofd. Ik kan wel wat foto's plaatsen als je wilt. In zijn paspoort staat dat hij zwart is, dus paspoort zal wel in de winter zijn aangemaakt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 20:50 



 
Profiel   

har166 schreef
Ik heb een roan. Die is in de winter zwart, wordt in 't voorjaar grijs en is aan 't einde van de zomer roodbruin schimmel met donkere benen en donker hoofd. Ik kan wel wat foto's plaatsen als je wilt. In zijn paspoort staat dat hij zwart is, dus paspoort zal wel in de winter zijn aangemaakt :D


Hier vroeger ook een zwart roan. In de winter idd muisgrijs, roodtinten en dan weer zwart.

Deze lijkt zo op het eerste oog niet op een roan (als ik het vergelijk met onze oude pony want verder ken ik er niets van)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 21:21 



 
Profiel   

Ik denk roan, voor een zwarte is hij te zwart. Die bruine neus is wel wat vreemd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 21:23 



 
Profiel   

Ik heb wel wat foto's van roans net geboren.
Allemaal hadden ze witte haren bij de staart, duidelijke streep over de rug en als je haren opzij deed zeker bij kont schimmel haren.
[ img ]
Bruin roan paar maanden
[ img ]
Zelfde veulen net geboren
[ img ]
Risky paar maand
[ img ]
Risky op keuring
[ img ]
Treasure vos roan 2 weken oud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 21:32 



 
Profiel   

Mijn twijfel gaat nog steeds door
Als je een scheiding op haar billen maak is ze op haar huid wit, niet stoffig of grijs als je ze scheer maar echt witte korte haartjes lijkt wel.

En ik kwam net thuis en ze heeft blijkbaar ruzie gehad met iemand, ik vermoed dat iemand haar in haar schouder gehapt heeft en een pluk haar er uit getrokken heeft.
[ img ]
Van dichtbij ziet het er zo uit, lastig op de foto te krijgen aangezien ze het liefst op schoot gaat liggen :x . Ondervacht is echt wit, wat het is niet tot op de huid kaal.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 17:58 



 
Profiel   

Roxs studeerd tegenwoordig voor appaloosa :')
[ img ]
De overal waar ze haar veulenvacht er afgesloopt(kan het niet anders noemen, met die warmte kriebelt alles) heeft is ze helemaal grijs.

Ik heb het bij het stamboek voorgelegd dat ze N/N is op roan, maar er zo uit ziet. De gene die bij het stamboek over de kleuren gaat zegt zwart roan. Ik heb nu ook haar naar hun opgestuurd, ze willen het ook zelf testen en wacht daar nog op de uitslag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-22 21:01 



 
Profiel   

Ik heb haar ook al op schoot gehad en ik geloof echt niet dat ze ‘gewoon’ zwart is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-22 21:08 



 
Profiel   

Is 100% roan.

Veulen hier wordt ook roan, maar dan valk roan.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-22 23:43 



 
Profiel   

Bij welk lab heb je laten testen TS?

Ziet eruit als roan inderdaad

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 07:00 



 
Profiel   

Bij Van Haeringen.
Toen ik de test aanvroeg stond er alleen algemene info bij, nu staat er na een update van de website dat hij geschikt is voor een aantal rassen, en de Shet staat er nu niet bij.

Ik heb ze al gevraagd, en krijg nu als antwoord dat de test niet geschikt is voor shetten, dus dat het geen zin had die te doen (waarom melden ze dat niet meteen duidelijk op de site of even per mail als je hem toch aanvraag voor een Shet?).
En dat ik maar op Splashed white 1 moet testen. Ik heb gevraagd waar dat idee op gebaseerd is, daar krijg ik geen antwoord op. Ik dacht het al, en het stamboek heeft het bevestigd, maar dat komt niet voor binnen het NSPS, dus dat zou dan een 2e waardeloze test zijn :j .

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 07:14 



 
Profiel   

:= Ik was er al bang voor, ik ben absoluut geen fan maar mensen testen er snel omdat het in NL is.

Sowieso slaat testen op splash nergens op als het om een roan fenotype gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 07:28 



 
Profiel   

Geen creditcard en alles in het Nederlands was mijn rede om het daar maar te doen.

Ik heb al haar op gestuurd toen ze een dag was, dus toen was ze gewoon nog zwart kwa genotype.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 07:47 



 
Profiel   

mooney schreef
:= Ik was er al bang voor, ik ben absoluut geen fan maar mensen testen er snel omdat het in NL is.

Sowieso slaat testen op splash nergens op als het om een roan fenotype gaat.

Ik begrijp sowieso niet waarom je zo,n veulen wil testen. Je ziet toch vanzelf wel welke kleur hij krijgt
Waarom is het zo belangrijk om te weten welk type het is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 10:28 



 
Profiel   

pillow schreef
mooney schreef
:= Ik was er al bang voor, ik ben absoluut geen fan maar mensen testen er snel omdat het in NL is.

Sowieso slaat testen op splash nergens op als het om een roan fenotype gaat.

Ik begrijp sowieso niet waarom je zo,n veulen wil testen. Je ziet toch vanzelf wel welke kleur hij krijgt
Waarom is het zo belangrijk om te weten welk type het is?

Zoals ik begrijp is het dier een merrie.
Het is dan voor eventueel verkoop of fokken fijn om te weten welke kleurgenen ze heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 10:34 



 
Profiel   

pillow schreef
mooney schreef
:= Ik was er al bang voor, ik ben absoluut geen fan maar mensen testen er snel omdat het in NL is.

Sowieso slaat testen op splash nergens op als het om een roan fenotype gaat.

Ik begrijp sowieso niet waarom je zo,n veulen wil testen. Je ziet toch vanzelf wel welke kleur hij krijgt
Waarom is het zo belangrijk om te weten welk type het is?


Omdat het voor het stamboek moet worden ingevuld, en het handig is als de kleur klopt met wat je opgeeft?

Daarbij kan ik me wel voorstellen dat TS zelf ook zekerheid wil over de kleur. Ik zou ook benieuwd zijn wat voor kleur het uiteindelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 10:39 



 
Profiel   

Dennis schreef
Bij Van Haeringen.
Toen ik de test aanvroeg stond er alleen algemene info bij, nu staat er na een update van de website dat hij geschikt is voor een aantal rassen, en de Shet staat er nu niet bij.

Ik heb ze al gevraagd, en krijg nu als antwoord dat de test niet geschikt is voor shetten, dus dat het geen zin had die te doen (waarom melden ze dat niet meteen duidelijk op de site of even per mail als je hem toch aanvraag voor een Shet?).
En dat ik maar op Splashed white 1 moet testen. Ik heb gevraagd waar dat idee op gebaseerd is, daar krijg ik geen antwoord op. Ik dacht het al, en het stamboek heeft het bevestigd, maar dat komt niet voor binnen het NSPS, dus dat zou dan een 2e waardeloze test zijn :j .


Ik kan me goed voorstellen dat je dacht dat je Shet daar ook wel getest kon worden, wie verwacht er nou dat de test niet voor Shetten geschikt is...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 10:45 



 
Profiel   

In Teun z'n paspoort staat dat hij zwart is...[ img ] dat paspoort is blijkbaar in de winter aangemaakt want dan is hij idd...
[ img ]. Ik snap dat ts nieuwsgierig is. Maar ik zou er alleen werk van maken als het met fokken te maken heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 10:45 



 
Profiel   

pillow schreef
mooney schreef
:= Ik was er al bang voor, ik ben absoluut geen fan maar mensen testen er snel omdat het in NL is.

Sowieso slaat testen op splash nergens op als het om een roan fenotype gaat.

Ik begrijp sowieso niet waarom je zo,n veulen wil testen. Je ziet toch vanzelf wel welke kleur hij krijgt
Waarom is het zo belangrijk om te weten welk type het is?

Ik vind dat dan wel weer erg nuttig. Als je wat met kleurgenetica doet is het super vervelend als kleuren verkeerd staan genoteerd in de database/stamboek. Dus ik vind het heel prettig dat mensen hun best doen om hun veulen gelijk goed te laten registreren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 10:52 



 
Profiel   

Ik heb laten testen omdat ik te ongeduldig was om af te wachten O:) .

Dat is in dit geval ook de enige nuttige reden :') . Want dat ze zwart is zie je zo wel.

Oma stond als vos schimmel op papier, die was ook roan. En nichtje van deze staat als zwartbruin bont op papier, daar is niets bruins aan hoor (buiten dat zwart x zwartbont nooit bruin kan worden). Maar het stamboek word al beter in kleuren

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 11:53 



 
Profiel   

Ik ben zeer benieuwd hoe ze door kleurt Dennis!
Hier ook foutief genoteerde kleuren in het stamboek. Jorie zijn oma van moederskant is een zwart stekelharig, die staat dus genoteerd als zwart schimmel. Ze had teveel witte haren om als zwart genoteerd te worden vond het stamboek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 11:58 



 
Profiel   

mooney schreef
Ik vind dat dan wel weer erg nuttig. Als je wat met kleurgenetica doet is het super vervelend als kleuren verkeerd staan genoteerd in de database/stamboek. Dus ik vind het heel prettig dat mensen hun best doen om hun veulen gelijk goed te laten registreren.


:j Dit dus... erg handig om te zien wanneer een kleurmutatie in een bepaalde lijn is verschenen, maar dan moet alles wel juist genoteerd staan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-22 10:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen