Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kleur jaarling

 
Profiel   

De zoveelste kleurvraag waarschijnlijk :D .

De basiskennis heb ik inmiddels wel denk ik :j .
Toch vraag ik mij het volgende af over deze jaarling, wellicht dat een echte kleurkenner daar iets meer over kan zeggen.

Dit veulen komt uit een vos moeder. Vader Cassanova du Bois, spreekt voor zich. Verdunning heeft hij dus, hij is valk.
Echter, het volgende valt mij op. De witte haren in de manen, frosting weet ik inmiddels. Ik weet echter niet goed waar frosting vandaan komt. Verder heeft hij helemaal geen zwart aan de benen, geen 'laarzen' dus. Ook heeft hij geen aalstreep.
Ik ben eigenlijk benieuwd naar de frosting en waarom hij geen zwart aan de benen heeft. Wellicht hangt dat samen?
Wie kan mij daar iets meer over vertellen?
Ter vergelijking ook nog foto's van zijn volle zus, die qua kleur er heel anders uitziet.

[ img ]

[ img ]

[ img ]



En zijn volle zus, zij heeft wel een duidelijke aalstreep:

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-22 08:59 



 
Profiel   

Volle zus lijkt eerder countershade te hebben. Dus geen wildkleur. Heb je ook een foto van je veulen zijn benen nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-22 09:02 



 
Profiel   

Oke, ik ben ook een leek op dit gebied. Maar vond het een interessant topic.

Hoe ik het voor me zie is, bruine paarden hebben vaak zwarte benen, maar sommige hebben dat vrij minimaal. Gezien valk een creme laag is over het bruin, kan het gewoon zijn dat jouw paard in de basis minder zwart heeft op zijn benen, dus komen die zwarte 'laarzen' minder naar voren? In combinatie met dat die een lichtere valk is dan zijn volle zus, die countershading of misschien wel sooty heeft?

Misschien klets ik wel complete onzin maar zo voelde het voor mij :')


Laatst bijgewerkt door _Mars op 12-06-22 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-22 09:08 



 
Profiel   

Wat betreft de aalstreep: een valk heeft geen aalstreep. Cassanova is echter nd1/nd2 en geeft daardoor soms los van het crème gen primitieve markeringen mee zonder het echte wildkleurgen mee te geven. Je hengstje heeft dus nd2 gekregen, geen wildkleur en geen markeringen. Je merrie heeft nd1, geen wildkleur en wel primitieve markeringen.

Frosting is een fenotypische term, de achterliggende genetica is niet bekend. Sommige valken hebben het, andere niet. Waarom is nog niet duidelijk.

Het zwart op de benen is een variabel iets bij bruine paarden, bij sommigen zit dat heel hoog en bij anderen vrij laag. Had hij geen witte voetjes gehad dan was er wel zwart zichtbaar geweest.
Sommige mensen zullen dan met de term wild bay komen, dit is een achterhaalde term die wetenschappelijk gezien geen hout snijdt. Ik raad ook af om dit te gebruiken ivm verwarring met het wildkleurgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-22 09:09 



 
Profiel   

Vind het altijd zo bijzonder die verschillende kleuren valk, ben er verder echt een leek in maar vind het wel reuze interessant.

Ik heb een valk met sooty denk ik, aan gezien ze best donker is. Zij heeft echte zwarte benen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-22 09:41 



 
Profiel   

Ik heb ook zo'n valk, met frosting, zonder zwarte benen.
[ img ]

[ img ]

Interessant mooney, zo ver had ik zelf ook nog niet gezocht.

Wild bay heb ik ook eens van gehoord, maar dat is dan weer gewoon een variatie in fenotype?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-22 09:50 



 
Profiel   

Klopt, wild bay is eigenlijk vergelijkbaar met bijvoorbeeld onze termen voor vossen, levervos, koffievos, etc. Genetisch gezien allemaal vos, maar we hebben namen geplakt op verschillende tinten.

Het probleem met de wild bay term is alleen 1. Dat het lijkt te referen naar wildkleur, 2. Dat het uit een studie komt die stelde dat er verschillende agouti allelen waren waarvan 1 van die allelen zou zorgen voor wild bay. Dat is achteraf onjuist gebleken.

Wat ik voornamelijk interessant vind aan frosting is dat het vaak (niet altijd) de lichtere tinten zijn die het tonen. Als ik dat dan doortrek naar wildkleur dan zie je dat fjorden die standaard 'frosting' hebben ook lichter zijn dan hun wildkleurgenoten in andere rassen zonder frosting. Dus het zou wat mij betreft mega interessant zijn om daar onderzoek op los te laten. Maar dat is er momenteel niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-22 10:10 



 
Profiel   

Rennie89 schreef
Volle zus lijkt eerder countershade te hebben. Dus geen wildkleur. Heb je ook een foto van je veulen zijn benen nu?


Nee, heb ik niet, maar nog steeds geen spoortje zwart aan de benen.

Ik heb begrepen dat Cassanova nd1 draagt, neem aan dat de aalstreep van zus daar vandaan komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-22 11:47 



 
Profiel   

Ik heb een valk die in de winter zwarte benen heeft, en in de zomer niet. (Dan zijn ze chocoladebruin)

Wel frosting.

Geen echte aalstreep, maar afhankelijk van het seizoen wel een iets donkerdere streep over zijn rug en wat -heel lichte- primitieve aftekeningen.


Niet getest, maar ik vermoed dat hij minstens 1 x nd1 heeft.





Bij jouw paard, de hoge witte benen (de aftekeningen dus) maskeren de donkerdere benen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-22 11:53 



 
Profiel   

Mijn valk heeft wel hoge zwarte benen. Die heeft dan ook nergens lichte kleur door de manen.
[ img ]
Ik sta er soms ook van te kijkende licht sommige valken zijn, soms bijna wittig. Doe mij precies de kleur van mijn hengst maar (met van die donkere benen) <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 06:00 



 
Profiel   

Heel intressant. Ik had een frosting valk, wel met zwarte benen
[ img ]
Foto van nu, van bokker just_eva
[ img ]
Van de frosting zie je helaas niet heel veel meer van

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 07:57 



 
Profiel   

Ik kan je niks over de kleur vertellen maar wat een plaatje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 13:19 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik kan je niks over de kleur vertellen maar wat een plaatje!


Dank je. Hopelijk vinden ze dat op de hengstenkeuring tzt ook :D .

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 13:44 



 
Profiel   

Zou wel leuk zijn een talentvol dier met een mooi kleurtje, waar wil je hem aanbieden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 15:26 



 
Profiel   

Ik denk welsh en NRPS.
Maar eerst maar even gezond opgroeien in de opfok :j :D .

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 17:52 



 
Profiel   

Ik weet niet beter dat je uit een vos een palomino krijgt, en uit een bruine een valk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 21:39 



 
Profiel   

pillow schreef
Ik weet niet beter dat je uit een vos een palomino krijgt, en uit een bruine een valk.

_O- dat zou makkelijk zijn.

Daar kan ik inhoudelijk veel op toevoegen, maar mag ik vragen in welke context je dit bedoelde?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 22:04 



 
Profiel   

pillow schreef
Ik weet niet beter dat je uit een vos een palomino krijgt, en uit een bruine een valk.


Weer wat geleerd dus ;) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 07:11 



 
Profiel   

LDRD schreef
Ik denk welsh en NRPS.
Maar eerst maar even gezond opgroeien in de opfok :j :D .


Ja dat is uiteraard het belangrijkste, maar leuk :) hopelijk groeit hij voorspoedig op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 07:36 



 
Profiel   

Het valt me op dat er veel Cassanova nakomelingen frosting hebben. Degene die ik gefokt heb ook. Die heeft wel zwarte benen, voor ruim over de voorknie, achter tot net boven de hak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 10:45 



 
Profiel   

idd, blijven toverballen !
Frosting kan icm zwarte benen maar ook zonder zwarte benen.
De aftekingen zijn ook wat hoger dus misschien daarom ook wat minder zwart aan de benen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 11:47 



 
Profiel   

mooney schreef
pillow schreef
Ik weet niet beter dat je uit een vos een palomino krijgt, en uit een bruine een valk.

_O- dat zou makkelijk zijn.

Daar kan ik inhoudelijk veel op toevoegen, maar mag ik vragen in welke context je dit bedoelde?

In welke context. Het gaat hier om de vraag of het een palomino of een valk is. Ik kan het ook omdraaien. Uit een vos krijg geen valk uit een bruine geen palomino als verdunning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 14:34 



 
Profiel   

Een bruine kan wel een palomino geven, als het een vosdrager is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 14:35 



 
Profiel   

En een vos kan ook een valk geven als de hengst een valk of smokey black was (of de dubbelverdunde versies perlino of smokey cream).

Een vos geeft alleen palomino als enige optie als de vader cremello is. Bij een palo als vader is de kans 50/50 palo of vos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 14:42 



 
Profiel   

Precies wat mijn voorgangers zeggen + de vraag van TS is niet of het een palomino of valk is.
Ze weet dat het twee valken zijn, maar is benieuwd naar de oorsprong van de verschillen tussen de twee valken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 14:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen