Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Is ze bruin ? Is ze valk? Is ze wildkleur ? Help!

 
Profiel   

Sinds afgelopen winter heb ik mijn prachtige jonge merrie ze is nu net een jaar en haar zomervachtje ingegaan.

Ik dacht dat ze gewoon doodnormaal bruin was. Maar nu ga ik twijfelen

Ze heeft een duidelijke aalstreep en word steeds lichter kwa kleur. Ook haar staart begint langzaam grijs te verkleuren.

Ik wil een kleurtest laten doen ook ivm in de toekomst een veulen van haar te willen.

Mama was een vosse tinker en papa een fries. (papa nooit gezien, ook geen foto, dus eh kan theoretisch gezien ook iets anders als fries geweest zijn)


[ img ]

[ img ]

[ img ]


[ img ]


Deze is met mama vorige winter

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 13:20 



 
Profiel   

Als haar moeder een vos is, en haar vader zwart (al dan niet vol Fries), dan kan ze alleen maar bruin zijn. En zo te zien is ze dat ook.
Aalstreep is geen aalstreep maar countershading. Een aalstreep is veel scherper en loopt door tot in de staart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 13:26 



 
Profiel   

Ik heb ook zo'n toverbal tinkerkruising. Bij ons is ook het vermoeden dat de vader een fries is want andere opties waren niet in de buurt maar zeker weten doe je het nooit.

We hebben lang gedacht dat hij ging schimmelen maar nu met 4 jaar kan ik met zekerheid zeggen dat hij zwartbont is (wel tegen het bruine aan dus niet diep zwart maar kleurgenetisch ook niet bruinbont) en dan op de romp heeft hij roan vlekken die met verharen dus bijna wit worden.

Ik zou wel zeggen wildkleur, misschien had moeder een verborgen gen ergens zitten waar die aalstreep door komt maar wat Ibbel zegt klinkt ook heel logisch. Ik denk dat de tijd het laat zien wat het nu echt wordt of je moet een kleurtest doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 13:45 



 
Profiel   

Heeft ze ook zebra strepen op de benen? Dat "moet" volgens mij ook bij wildkleur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 13:50 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Als haar moeder een vos is, en haar vader zwart (al dan niet vol Fries), dan kan ze alleen maar bruin zijn. En zo te zien is ze dat ook.
Aalstreep is geen aalstreep maar countershading. Een aalstreep is veel scherper en loopt door tot in de staart.


Vader kan zowel zwart als vos doorgeven hebben, moeder kan vos en bruin doorgegeven hebben.


Foto naast de merrie laat zien dat de merrie niet een simpele vos is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 13:57 



 
Profiel   

[ img ]
Nog foto van aalstreep


[ img ]
Moeder is hier de meest rechter.


Hier nog foto van paar maanden oud met kont van mama erbij


[ img ]

[ img ]

Helaas geen duidelijkere fotos


Er word gezegd fat vader een fries is. Maar de vraag is of het zo is, meneer heeft regelmatig hengsten staan die een tijdje in de kudde staan. Word niet heel erg goed opgelet daar denk ik wat er waar op gaat hij zij heel overtuigend fries en als ik laufey zie lopen denk ik het ook wel , maar zeker weten doe ik het niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 14:35 



 
Profiel   

Jes schreef
Vader kan zowel zwart als vos doorgeven hebben, moeder kan vos en bruin doorgegeven hebben.


Foto naast de merrie laat zien dat de merrie niet een simpele vos is.


Het kan alleen bruin zijn en geen valk of wildkleur met een vosmoeder en een zwarte vader, dat is wat ik bedoelde. Vos maal zwart kan idd ook vos of zwart geven, naast bruin. Maar meer smaakjes heb je niet met die uitgangskleuren.

Moeder is zo te zien vos met flaxen en mogelijk ook sooty. Maakt het nog steeds genetisch vos, waar geen valk of wildkleur uit kan komen.
Ze zou misschien ook nog een zilverappelbruine kunnen zijn (ik heb geen idee of zilver voorkomt bij Tinkers) want die zijn soms slecht te onderscheiden van vos-met-flaxen-en-sooty, maar ook daar kan geen valk of wildkleur uit komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 14:58 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Jes schreef
Vader kan zowel zwart als vos doorgeven hebben, moeder kan vos en bruin doorgegeven hebben.


Foto naast de merrie laat zien dat de merrie niet een simpele vos is.


Het kan alleen bruin zijn en geen valk of wildkleur met een vosmoeder en een zwarte vader, dat is wat ik bedoelde. Vos maal zwart kan idd ook vos of zwart geven, naast bruin. Maar meer smaakjes heb je niet met die uitgangskleuren.

Moeder is zo te zien vos met flaxen en mogelijk ook sooty. Maakt het nog steeds genetisch vos, waar geen valk of wildkleur uit kan komen.
Ze zou misschien ook nog een zilverappelbruine kunnen zijn (ik heb geen idee of zilver voorkomt bij Tinkers) want die zijn soms slecht te onderscheiden van vos-met-flaxen-en-sooty, maar ook daar kan geen valk of wildkleur uit komen.


Zilver komt zeker wel voor, maar de moeder van dit dier lijkt mij toch echt een vos met flaxen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 15:07 



 
Profiel   

Aalstreep kan ook door nd1/ND1 komen. Dan krijg je dus die aftekeningen maar is het genetisch geen wildkleur.

Ibbel: als je zo duidelijk wil vertellen dat aalstreep niet kan moet je deze informatie ook vermelden. De ND1 is tevens geen countershading, en ik vind de aftekening ook wel te scherp voor countershading. Tevens toont countershading zelden op wintervacht.

Vind tevens nogal knap dat je adhv de foto's in beginpost kan beoordelen of de "aalstreep" niet doorloopt in de staart. Je ziet dat daar niet, wel een stukje van de staart met diverse kleuren maar geen volledige staart, dus jouw beoordeling vind ik best verwaarloosbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 15:10 



 
Profiel   

Lijkt me ook nd1, ook door het tintje. Vaak zie je dat bij homozygoot nd1, maar ik denk eigenlijk niet dat dit gen bij Friezen zit, dus zou niet mogen kunnen (of het is toch een andere vader geweest dan )

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 17:41 



 
Profiel   

Begrijp ik goed dat nd1 een gen is dat van uiterlijk een verdunningskleur geeft / toont maar genetisch gezien geen verdunning is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 17:47 



 
Profiel   

Nee, nd1 staat voor non-dun (geen wildkleur) en geeft wildkleur markeringen. Het geeft geen verdunning (creme) kenmerken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 17:48 



 
Profiel   

In homozygote vorm blijkt het de kleur ook wel vaak lichter te maken. Niet zo fel als D, maar toch opvallend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-22 07:12 



 
Profiel   

Ik vind haar wel wat licht in het beenwerk voor een kruising fries tinker. Gok toch dat papa die streep doorgegeven heeft maar misschien een kruising fries was oid.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-22 09:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen