Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Bruine Arabier met frosting?

 
Profiel   

Mijn Arabier is bruin met zwarte manen. Alleen zitten er in zijn manen bruine en ook witte haren. Nu las ik net iets over frosting bij een valkkleurig paard. Kan dit ook voorkomen op bruine paarden? Hij is kleur getest AA/Ee en op schimmel N/N. Zijn vader is bruin en zijn moeder is schimmel, bruin geboren. En in de winter heeft mijn paard heel lichtjes zebrastrepen op zijn achterbenen. Heeft dat er misschien ook nog iets mee te maken? Wie kan mij vertellen wat die verschillende kleuren manen zijn. Vooral nu in de zomer vallen ze heel erg op!


[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 06:45 



 
Profiel   

Bij arabieren komt rabicano voor, weet niet of dat wit in de manen geeft. Vaak wel in de staart en op de flanken.
Is hij volledig getest of alleen op schimmel en agouti? Misschien zit er nog een gen verstopt wat die manen kan verklaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 07:41 



 
Profiel   

Ik dacht ook gelijk aan rabicano. Dat heeft een van mijn paarden (niet Arabier) ook en hij heeft ook behoorlijk wat wit in zijn manen op dezelfde manier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 07:46 



 
Profiel   

Dank jullie wel voor jullie antwoorden. Hij is getest op schimmel en agouti. Het was een simpele test en dus hij is niet voor rabicano getest. Ik heb het nagevraagd aan de fokker en het blijkt dat zijn vader ook wit in zijn manen en staart heeft. Ze verfden het alleen omdat hij shows liep. Leuk! Dan heb ik een Arabier met rabicano Ik vind de verschillende kleuren manen heel knap bij hem staan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 05:33 



 
Profiel   

Met zo veel wit in de manen zou je wel meer rabicano kenmerken moeten zien denk ik. Wat ik zo zie heeft hij geen wit in oksels of liezen?
Lijkt me van iets anders te komen, het is wel gaaf zo al dat wit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 18:38 



 
Profiel   

amyz schreef
Met zo veel wit in de manen zou je wel meer rabicano kenmerken moeten zien denk ik. Wat ik zo zie heeft hij geen wit in oksels of liezen?
Lijkt me van iets anders te komen, het is wel gaaf zo al dat wit!



Dankjewel! Ik vind het zelf ook heel gaaf en ik hoop dat het nog gaat doorzetten naar meer. Hij heeft idd geen wit in de oksel of liezen. Daar is hij heel egaal roodbruin. Wat denk jij dat het kan zijn? Op de top van zijn staart heeft hij wel bruine en witte haren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-22 06:08 



 
Profiel   

[ img ]

Mijn arabier heeft/had dit ook en zijn moeder ook.
De mijne had het eigenlijk alleen in het voorjaar en in de winter was het weer weg. De foto is van maart en dan kwam het langzaam opzetten.
Maar nu hij ouder wordt is het wel minder aan het worden merk ik.

Zijn moeder moest ik een keer scheren en onder het bruin bleek ze allemaal witte haren te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-22 08:11 



 
Profiel   

Een tijdje geleden heb ik jullie gevraagd wat de blonde haren in de manen van mijn arabier zijn. Nu hij weer zijn zomervachtje heeft zie ik ook lichte zebrastrepen op zijn achterbenen. Is dit ook een kenmerk van rabicano? Wat ik op internet kan vinden is dat zebrastrepen een kenmerk is van het dun gen of wildkleur en beide zouden niet voorkomen bij de volbloed arabier. Er zit geen wit in de zebrastrepen. Wie heeft een idee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 08:39 



 
Profiel   

Ik heb dit voorbeeldje van hoe zijn manen er nu uitzien. Helaas krijg ik de tijgerstrepen niet goed op de foto want die zijn nog heel licht.[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 08:43 



 
Profiel   

Dat kan door nd1 veroorzaakt worden. Non-Dun.

Dun (wildkleur) is het oorspronkelijke gen.
Niet-wildkleur is een mutatie, die twee 'uitvoeringen' heeft:
nd1 met een hoeveelheid missende baseparen in het gen die zorgt ervoor dat het pigment niet langer verdund wordt maar waarbij het paard wel nog de wildkenmerken heeft
nd2, die naast die missende baseparen ook nog ergens anders een foutje in het DNA heeft waardoor ook de wildkenmerken verdwijnen.

Kan best dat de frosting ook tot de nd1 kenmerken behoort, nd1 is erg variabel in hoe het zich uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 08:53 



 
Profiel   

Dankjewel!! Ik ga me eens goed inlezen over nd1!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 19:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen