Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe vererft minimaal bont?

 
Profiel   

Ik denk zelf dat ze veulens zou kunnen krijgen die meer wit zullen hebben. Ze is bont, het patroon kan wisselend zijn

Ik heb een ( heterozygoot )bonte merrie die heel netjes verdeeld is, iets meer bruin dan wit. Die is gedekt door een effen vos hengst en haar veulen heeft een bruin hoofdje en 2 witte vlekken op haar flanken. Heel erg wit, had ik totaal niet verwacht. Nu is ze weer drachtig en ik hoop weer op bont, ben heel nieuwsgierig. Altijd een verrassing wat er gaat komen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 16:25 



 
Profiel   

Enkele van Mo z’n gelijkaardige veulens uit compleet verschillende moeders (solid,
Overo, tobiano, tovero,….) hijzelf is dus homozygoot tobiano en ook niet echt veel wit op z’n lijf. Z’n hoofd is uiteraard dan net weer heel uitbundig getekend :P


[ img ]

[ img ]



[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Ik vind het echt opvallend en leuk om gelijkenissen te spotten bij z’n veulens. Verder valt het op dat de vosjes altijd vrij veel wit hebben en de minimale meestal zwart of grullo zijn..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 18:05 



 
Profiel   

Ik heb uit 2 bonte merries 4 veulens gefokt.
1x 90% wit 10% zwart x 95% zwart 5%wit homozygoot bont. Daar kwam 50/50 uit

[ img ]

En daarna 3x effen uit de andere combinaties.
Bonte moeder 2x 50/50 en 1 90wit/10 zwart.
Typische is wel dat van 1 merrie. 2 merries de zelfde bles hebben en zelfs klein zoon nu de zelfde bles.

https://boktimg.nl/img/m/rBSThH.jpg

In jouw geval zou ik sowieso voor een homozygoot hengst gaan en eventueel toch wat nakomelingen na zoeken en kijken wat hij doet. Ondanks dat het aan meer factoren ligt kun je daar ook wel iets mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 18:41 



 
Profiel   

Picopico schreef
JJ4 schreef
Wat een prachtig veulen <3
Kleurtjes blijven lastig te voorspellen, zoveel factoren die meespelen.

Ik hoef daarvoor alleen maar naar mijn eigen manneke en zijn ouders te kijken en dan snap ik niet hoe hij die kleur heeft gekregen. :?

Mama van Dexter :

[ [url=m/yRy5IJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Papa :

[ [url=m/WWGVGw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dexter :

[ [url=m/CpYM5b.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/PGvWDR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is niet moeilijk te verklaren eigenlijk.
Moeder is bay dun tobiano (oftewel bruin wildkleur platenbont) = zwart + agouti (bruin) + dun (wildkleur) + tobiano (platenbont).
Vader is zwartbont = zwart + tobiano (platenbont) en/of sabino/ander wit gen, dit is lastig te zien vanaf deze foto.
En zoon is grullo tobiano (oftewel zwart wildkleur platenbont) = zwart + dun (wildkleur) + tobiano (platenbont).
Tobiano kan bij één of beide ouders vandaan komen, wildkleur komt bij de moeder weg en moeder is blijkbaar heterozygoot voor agouti waardoor ze ook zwarte veulens kan geven.


Ow cool, weet ik dat ook weer *\o/*
Ik had het zelf niet kunnen bedenken :=
Maar daarvoor weet ik er dan ook niet genoeg van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 20:20 



 
Profiel   

Ik had niet gereageerd zie ik.

Bedankt voor alle reacties en voorbeeld foto's van andere paarden. Mocht ze de leeftijd bereiken dat we met haar gaan dekken zal ik de nakomelingen delen. Natuurlijk blijft ze heterozygoot en kan er ook een effen veulen uit komen. We gaan het allemaal mee maken in de toekomst.
Ze moet eerst maar wat groeien :)
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Mochten mensen aanvullingen hebben over dit onderwerp of andere voorbeeld foto's van paarden willen delen mag dit altijd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 22:06 



 
Profiel   

Wat grappig, topic gemist, maar ik heb ook een Tiesto veulen uit een effen merrie. Die van mij is qua kleurenpatroon zo ongeveer het tegenovergestelde :') Al is die van jou wel heel zuinig geweest met wit, ik vind het jouw veulen absoluut niet misstaan :j Die van mij heb ik wel aan moeten wennen, ik had gehoopt op meer zwart :o
Ik heb ook 50/50 gekleurde veulens van deze hengst gezien, dus ik zou gokken dat dat inderdaad random is...


[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 11:50 



 
Profiel   

Zelfde moeder, zelfde vader (vader is bont, moeder effen)
[ img ]
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 13:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen