Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe vererft minimaal bont?

 
Profiel   

Hoihoi!
Ik heb een prachtig merrie veulentje gefokt waar ik in de toekomst mee wil dekken mits alles gezond is en blijft :j Ik wil graag barock pintos fokken, evt met een leuke extra kleur. (Mits er niks op ingeleverd wordt)

Alleen Minthe is minimaal bont. Ze heeft 3 vlekken, 1 stip op de onderlip, een mini streepje die bijna niet zichtbaar is bij haar linker neusgat en enkele witte haren op haar bips. Verder 4 witte hoge benen. Maar ze is meer zwart dan bont. Haar vader is wel heel erg bont, veel meer wit en zwart verdeeld.

Vader Tiësto (homozygoot tobiano)
[ img ]
Mijn merrie veulen
Hoe noem je dit? Minimaal tobiano?
[ img ]
De halsvlek loopt door naar de andere kant. Verder aan die kant zwart.
[ img ]
Moeder is een fries. Homozygoot zwart
[ img ]

Ik weet dat je bijvoorbeeld met het W20 gen je vaak een veulen krijgt met veel wit. Denkend aan witte sokken en een bles. Is dit ook zo met bont?
Of kan ik uit Minthe gewoon een net zo bont veulen fokken als haar vader?

Alvast bedankt!
Foto's delen van een minimale bonte merrie met een veulen mag altijd :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 08:06 



 
Profiel   

Volgens mij is bont, bont en kan je dus uit haar een even bont veulen fokken als de papa.(maar 100% zeker ben ik niet, er zullen er best zijn die dit al dan niet kunnen bevestigen).

Wat wel zeker is, is dat zij maar enkel bont zal dragen, en als je zeker bonte veulens wil, je nog steeds een dubbel bonte hengst zal moeten gebruiken, anders blijft er sowieso kans op een effen veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 08:12 



 
Profiel   

Zwart kan tobiano verdringen. Ondanks dat tobiano dominant is, etc. Er zijn geteste zwarttobiano's die effen zijn.
Dus als ze méér wit wilt op de bonte veulens van Minthe, is je beste gok er géén zwart(bonte) op te zetten, en kun je beter met een niet-zwart verervende hengst dekken (een dubbel agouti drager dus)

On the other hand kan er net zo goed wél een zwartbonte met veel wit uitkomen als je wel met zwart zou willen dekken. Bontpatroon is niet voorspelbaar verder.


Laatst bijgewerkt door Ibbel op 16-06-22 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 08:17 



 
Profiel   

Jaa ik wist dat ze heterozygoot was. Dat kan ook niet anders met een effen moeder :D Er lijken steeds meer homozygote bonte paarden te komen dus gelukkig wordt de keuze al wat ruimer. En als ik eens met een cremello wil dekken is een kans op bont altijd extra leuk. Zoniet, is een valk ook prachtig

Dankjewel!

Ibbel ohh dit wist ik niet. Bedankt voor de opheldering!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 08:19 



 
Profiel   

Interessante vraag. Je ziet relatief gezien inderdaad vaker dat zwart het bont verdrukt. Bij sommige Slipped Tobiano's is dat soms zo extreem dat paarden met het Tobiano gen voor Solids aan worden gezien. Dat levert weleens leuke verrassingen op, want ook met minimaal bont kan er een bonte met veel wit uit komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 08:20 



 
Profiel   

Idd, hoeveelheid wit valt nooit te voorspellen. Dit is ook niet enkel puur genetica, aftekeningen hebben ook te maken met de ligging in de baarmoeder :)
Altijd een verrassing!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 11:41 



 
Profiel   

Tinniie schreef
Idd, hoeveelheid wit valt nooit te voorspellen. Dit is ook niet enkel puur genetica, aftekeningen hebben ook te maken met de ligging in de baarmoeder :)
Altijd een verrassing!



Goh, hoe werkt dit dan? Nog nooit gehoord!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 11:55 



 
Profiel   

Ik heb afgelopen jaar véél foto's bekeken van bonte veulens en hun ouders. Wat me opviel: veel veulens vererven het patroon van hun moeder. En ik heb echt honderden foto's bekeken ;-)

Van één hengst (homozygoot tobiano, vader van mijn veulen) tientallen nakomelingen gezien: veulen veel wit bij een merrie met veel wit, en meestal weinig wit (tot alleen een witte staart, verder bruin) bij een merrie met weinig wit.
Ook de locatie en 'type' van de vlekken lijkt vaak op die van de moeder.

Mijn eigen veulen ook: lijkt veel meer op mama dan op papa qua bontpatroon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 12:21 



 
Profiel   

BaileyMix schreef
Tinniie schreef
Idd, hoeveelheid wit valt nooit te voorspellen. Dit is ook niet enkel puur genetica, aftekeningen hebben ook te maken met de ligging in de baarmoeder :)
Altijd een verrassing!



Goh, hoe werkt dit dan? Nog nooit gehoord!



Dit heeft te maken met het chemische proces waarbij de stofjes (meer of minder) afgegeven worden op bepaalde plaatsen in de baarmoeder. De exacte wetenschappelijke uitleg weet ik niet :)

Het opvallendste bewijs hiervan zijn klonen.. zij hebben altijd dezelfde kleur en geslacht etc, maar zijn qua aftekeningen vaak compleet verschillend hoewel ze genetisch hetzelfde paard zijn.

Bv de 5 klonen van Smart Chic Olena:


[ img ]

[ img ]

En High Brow Cat en zijn kloon Copycat :)


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 12:29 



 
Profiel   

calippo: Maar ook dat is geen garantie :))
De moeder van mijn twenter en van haar veulens.
[ img ]

Mijn twenter
[ img ]

[ img ]

Vader

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 12:32 



 
Profiel   

Nee idd Calippo daar valt niet echt een lijn in de trekken.. ik heb een homozygote tobiano hengst en het is echt nooit te voorspellen :)

Wat idd wel opvalt is dat de vos veulens vaak een stuk meer wit hebben dan de zwarte. Maar bij red dun bv dan weer niet meer, die hebben veel meer kleur tot hiertoe dan de gewone vosjes.

Soms zie ik wel gelijkaardige aftekeningen terugkomen bij veulens, uit totaal verschillende moeders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 12:39 



 
Profiel   

[ img ]

Moeder


[ img ]

Dochter

Vader is niet tobiano, dus beide zijn heterozygoot (moeder getest).

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 12:45 



 
Profiel   

Daihyo schreef
calippo: Maar ook dat is geen garantie :))
De moeder van mijn twenter en van haar veulens.


Is die moeder minimaal bont? Lijkt een eenkleurige.

Knappe papa trouwens, welke hengst is dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 12:49 



 
Profiel   

LG Tecumseh King Jack.
Moeder is inderdaad een eenkleurige, met bijna geen wit. Ik had niet begrepen dat je een minimaal bonte moeder bedoelde, ik ging af op het wit als ook in aftekeningen :+ :o
Vader is wel homozygoot tobiano en zwart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 12:56 



 
Profiel   

Tinniie schreef
Dit heeft te maken met het chemische proces waarbij de stofjes (meer of minder) afgegeven worden op bepaalde plaatsen in de baarmoeder. De exacte wetenschappelijke uitleg weet ik niet :)

Het opvallendste bewijs hiervan zijn klonen.. zij hebben altijd dezelfde kleur en geslacht etc, maar zijn qua aftekeningen vaak compleet verschillend hoewel ze genetisch hetzelfde paard zijn.

Bv de 5 klonen van Smart Chic Olena:


[ [url=m/14eCrq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6a7jP0.jpg]Afbeelding[/url] ]

En High Brow Cat en zijn kloon Copycat :)


[ [url=m/Gq9iTV.jpg]Afbeelding[/url] ]



Interessant, dankjewel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 13:05 



 
Profiel   

Wij hebben 2 veulens gefokt met de barock pinto merrie, ongeveer gelijk getekend aan Minthe, maar dan met witte staart en zeer smal blesje.

1e keer een effen hengst en veulen had geen enkel wit haartje, terwijl de hengst meestal wel een witte hoofdtekening en voetjes geeft.

Tweede keer een bonte hengst die heel wisselend tekent, is zelf 50% wit en 50% zwart. Veulen had een heel klein kolletje en 1/4 wit achtervoetje.

Volgende keer dus toch maar homozygoot tobiano om weer/meer bont te krijgen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 14:28 



 
Profiel   

Wat een leuke en interessante antwoorden. Dus in principe valt er niks te voorspellen en kan er best een witter veulen uit komen. En is zwart dominanter over wit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 14:46 



 
Profiel   

Mijn hengst is 50% wit 50%zwart ongeveer. Zijn nakomelingen variëren van bijna wit tot bijna zwart, en alles er tussenin. Soms uit een hele witte merrie en behoorlijk gekleurd veulen, maar andersom is ook zeker voor gekomen! Ook als je dan verder terug gaat in de bloedlijnen is soms, maar niet altijd, te verklaren waarom een patroon gekomen is hoe het is.

Maar ik heb ook een merrie gehad die haar veulens vrijwel altijd hetzelfde inkleurde. De 4 zwartbonten, met elk een andere vader waren min of meer gelijk. De 2 bruinbonten waren ook redelijk gelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 15:29 



 
Profiel   

mooi veulen

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 08:44 



 
Profiel   

Ik heb geen verstand van kleurvererving en dergelijke maar wat een mooie paarden komen er voorbij <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 08:55 



 
Profiel   

Wat een prachtig veulen <3
Kleurtjes blijven lastig te voorspellen, zoveel factoren die meespelen.

Ik hoef daarvoor alleen maar naar mijn eigen manneke en zijn ouders te kijken en dan snap ik niet hoe hij die kleur heeft gekregen. :?

Mama van Dexter :

[ img ]

Papa :

[ img ]

Dexter :

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 12:02 



 
Profiel   

Leuk draadje dit. Zo hebben buren van mij een minimaal bont zwarte shetlander, heeft alleen 4 witte voetjes. Die heeft nu een veulen gehad, zwart met witte voetjes en een vlekje. Ook heel minimaal dus. Ik ben erg benieuwd of er een keer een meer getekende vosbonte uit komt. Er staat nu "helaas" een effen vos veulen naast. Maar ik vind het zo grappig dat minimaal bont op zwart. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 12:26 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Wat een leuke en interessante antwoorden. Dus in principe valt er niks te voorspellen en kan er best een witter veulen uit komen. En is zwart dominanter over wit.

Nee natuurlijk niet. Bont is geen kleur. Bont is een patroon. Je kunt met een minimal white gewoon weer een “normale” bonte krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 13:10 



 
Profiel   

Tinniie schreef
Dit heeft te maken met het chemische proces waarbij de stofjes (meer of minder) afgegeven worden op bepaalde plaatsen in de baarmoeder. De exacte wetenschappelijke uitleg weet ik niet :)

Het opvallendste bewijs hiervan zijn klonen.. zij hebben altijd dezelfde kleur en geslacht etc, maar zijn qua aftekeningen vaak compleet verschillend hoewel ze genetisch hetzelfde paard zijn.

Bv de 5 klonen van Smart Chic Olena:


[ [url=m/14eCrq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6a7jP0.jpg]Afbeelding[/url] ]

En High Brow Cat en zijn kloon Copycat :)


[ [url=m/Gq9iTV.jpg]Afbeelding[/url] ]


Interessant zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 13:31 



 
Profiel   

JJ4 schreef
Wat een prachtig veulen <3
Kleurtjes blijven lastig te voorspellen, zoveel factoren die meespelen.

Ik hoef daarvoor alleen maar naar mijn eigen manneke en zijn ouders te kijken en dan snap ik niet hoe hij die kleur heeft gekregen. :?

Mama van Dexter :

[ [url=m/yRy5IJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Papa :

[ [url=m/WWGVGw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dexter :

[ [url=m/CpYM5b.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/PGvWDR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is niet moeilijk te verklaren eigenlijk.
Moeder is bay dun tobiano (oftewel bruin wildkleur platenbont) = zwart + agouti (bruin) + dun (wildkleur) + tobiano (platenbont).
Vader is zwartbont = zwart + tobiano (platenbont) en/of sabino/ander wit gen, dit is lastig te zien vanaf deze foto.
En zoon is grullo tobiano (oftewel zwart wildkleur platenbont) = zwart + dun (wildkleur) + tobiano (platenbont).
Tobiano kan bij één of beide ouders vandaan komen, wildkleur komt bij de moeder weg en moeder is blijkbaar heterozygoot voor agouti waardoor ze ook zwarte veulens kan geven.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 15:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen