Bonte pony met 3 kleuren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
STLevi
Berichten: 3
Geregistreerd: 07-10-23

Bonte pony met 3 kleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 21:12

Bij mijn 6-jarige bonte (zwart-wit) Shetlander is bij het opkomen van de wintervacht van deze winter een nieuwe kleur bijgekomen; namelijk bruin.
Is dit iets wat vaker voorkomt? Zal zijn vacht zo blijven?

Foto 1: voor deze wintervacht
Foto 2: de pony nu

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Bonte pony met 3 kleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:53

Ik zie geen foto’s maar 3 kleur bonten bestaan niet.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:56


littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:58

rien10 schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik zie geen foto’s maar 3 kleur bonten bestaan niet.

Nou en of dat bestaat.
https://www.google.com/search?q=3+kleur ... OM&vssid=l


Dit is gewoon een bruin bonte. Mensen zeggen wel 3 kleur maar een bruine heeft (bijna altijd) zwarte benen en daardoor lijkt het 3 kleur bont. Je gaat nooit een zwarte vlek ergens aantreffen dan bij de benen.

Appel_33
Berichten: 11
Geregistreerd: 11-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:09

Die bestaan wel zeker! Ik heb er een. Bruin platen bont ( zwarte & bruine vlekken) en vos bont. 4 witte benen dus de vlekken zitten op zijn lijf. En heeft ook duidelijk nog een klein plukje bij de schoft voskleurige haren.
Laatst bijgewerkt door Appel_33 op 07-10-23 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Appel_33
Berichten: 11
Geregistreerd: 11-09-18

Re: Bonte pony met 3 kleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:11

Afbeelding
Afbeelding

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 08:28

Appel_33 schreef:
[ [url=m/ZZd3Xo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zrcqxK.png]Afbeelding[/url] ]



Wat een gave pony :j

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 08:32

rien10 schreef:


Dit is gewoon een bruin bonte. Mensen zeggen wel 3 kleur maar een bruine heeft (bijna altijd) zwarte benen en daardoor lijkt het 3 kleur bont. Je gaat nooit een zwarte vlek ergens aantreffen dan bij de benen.[/quote]
Bestaat wel. Kijk maar.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 08:49

Zoals hierboven heb ik nog nooit gezien, 2 kleuren bruin.
Maar laten het er dan wel op houden dat het heeeeeeeel zeldzaam is. Vele mensen denken dat ze een 3 kleur bonte hebben maar dat is het niet. Dan is het gewoon een bruinbonte met zwarte benen en zwart in de staart.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:02

rien10 schreef:
rien10 schreef:


Dit is gewoon een bruin bonte. Mensen zeggen wel 3 kleur maar een bruine heeft (bijna altijd) zwarte benen en daardoor lijkt het 3 kleur bont. Je gaat nooit een zwarte vlek ergens aantreffen dan bij de benen.

Bestaat wel. Kijk maar.[/quote]

Rien jouw voorbeeld is gewoon een bruin bonte zoals ik uitleg.

Die van Appel is idd wel echt 3 kleur bont en zoals Suzanne zegt is dat erg zeldzaam.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:11

Ben wel benieuwd naar de genetische achtergrond van jouw pony Appel. Zou misschien een mozaïek vorm kunnen zijn, maar dat zie je bij paarden niet vaak zo duidelijk.
Heb je hem kleur laten testen?

Melzazu
Berichten: 1775
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Bonte pony met 3 kleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:40

Jammer dat er in de openingstopic geen foto’s staan.

Wat een enorm gave pony heb jij Appel_33, ik heb nog nooit zoiets gezien maar dat kan dus goed kloppen aangezien ik hier al lees dat het zeldzaam is :D

herr_balou
Berichten: 1449
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:45

Ik ben heel benieuwd naar de foto's van de Shet van TS. Vermoedelijk is het de typische bruine gloed op zwarte wintervacht. En er is een mogelijkheid dat er een mineralengebrek (te veel, te weinig) is.

Zo bijzonder als die van Appel_33 of onderstaande zou mij eigenlijk verbazen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Niet bestaan is dus niet waar, zeldzaam is het wel.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bonte pony met 3 kleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:52

@littleroosie. Mijn tweede post was ook nav de post met de juiste 3 kleur foto.
Het bestaat. Het is zeldzaam, maar het bestaat.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:55

herr_balou schreef:
Ik ben heel benieuwd naar de foto's van de Shet van TS. Vermoedelijk is het de typische bruine gloed op zwarte wintervacht. En er is een mogelijkheid dat er een mineralengebrek (te veel, te weinig) is.

Zo bijzonder als die van Appel_33 of onderstaande zou mij eigenlijk verbazen.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Niet bestaan is dus niet waar, zeldzaam is het wel.


Deze hoeven niet perse 3 kleurig te zijn, de bovenste lijkt iets van valk bont en bij veulens is het sowieso lastig ivm veulenvachten, bij dit veulen lijkt de hals korter in het haar te zitten dan de achterhand.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:59

De foto's van Appel en van herrbalou laten chimera's zien. Dat is even simpel gezegd een twee-eiige tweeling die in het begin van de ontwikkeling met elkaar is versmolten. Dus dan heb je 1 individu met 2 setjes DNA.
Dus een deel van de cellen heeft de code van tweeling A en een ander deel van tweeling B. Heb je dan in de huid/vacht een mix van A en B dan heb je dus inderdaad een paard wat (in het geval van Appel bijvoorbeeld) deel bruinbonte vacht heeft en op sommige plekken de donkerbruine vacht van 'tweeling B'.

Is heel zeldzaam, omdat je al niet zo vaak een dubbele eisprong hebt en de kans dat die twee dan fuseren helemaal heel klein is.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:02

mooney schreef:
De foto's van Appel en van herrbalou laten chimera's zien. Dat is even simpel gezegd een twee-eiige tweeling die in het begin van de ontwikkeling met elkaar is versmolten. Dus dan heb je 1 individu met 2 setjes DNA.
Dus een deel van de cellen heeft de code van tweeling A en een ander deel van tweeling B. Heb je dan in de huid/vacht een mix van A en B dan heb je dus inderdaad een paard wat (in het geval van Appel bijvoorbeeld) deel bruinbonte vacht heeft en op sommige plekken de donkerbruine vacht van 'tweeling B'.

Is heel zeldzaam, omdat je al niet zo vaak een dubbele eisprong hebt en de kans dat die twee dan fuseren helemaal heel klein is.

Wat interessant!

Picopico
Berichten: 883
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:03

Die van Appel lijkt mij een chimera. Dat gebeurt als 2 embryo's met 2 verschillende kleuren samensmelten. De haren op de donkere plekken zullen dan ander dna hebben dan die op de lichte plekken. Is inderdaad erg zeldzaam.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:08

mooney schreef:
De foto's van Appel en van herrbalou laten chimera's zien. Dat is even simpel gezegd een twee-eiige tweeling die in het begin van de ontwikkeling met elkaar is versmolten. Dus dan heb je 1 individu met 2 setjes DNA.
Dus een deel van de cellen heeft de code van tweeling A en een ander deel van tweeling B. Heb je dan in de huid/vacht een mix van A en B dan heb je dus inderdaad een paard wat (in het geval van Appel bijvoorbeeld) deel bruinbonte vacht heeft en op sommige plekken de donkerbruine vacht van 'tweeling B'.

Is heel zeldzaam, omdat je al niet zo vaak een dubbele eisprong hebt en de kans dat die twee dan fuseren helemaal heel klein is.


Of mozaïecisme, waarbij je in eerste instantie wel maar een ei had maar waarbij ergens in de vroege ontwikkeling een mutatie is ontstaan die dus in een deel van de cellen voorkomt. Maar net zo goed heel zeldzaam.

Griffioen

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:44

Tricolore noem je 3 kleur bont <3

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:20

Hoi STLevi: welkom op bokt...!

Driekleurige paarden bestaan wel degelijk.
In Latijns Amerika worden ze gezien als geluksbrengers.

Zoekmachine ecosia.
Zoekterm pinto tricolore
Het tweede plaatje: bont veulen, zwart hoofd, wit lijf, bruin-bonte achterhand (met zwarte benen en zwarte staart).

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:54

Griffioen schreef:
Tricolore noem je 3 kleur bont <3

Ja. Bij honden zie je het vaak.

Dreamboy

Berichten: 2431
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:05

Nielojram schreef:
Vaak doen groen en blauw ook nog zijn intrede na het verschijnen van de kleur bruin.



Wat een flauwe opmerking weer.

Appel_33
Berichten: 11
Geregistreerd: 11-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:48

Afbeelding
mooney schreef:
De foto's van Appel en van herrbalou laten chimera's zien. Dat is even simpel gezegd een twee-eiige tweeling die in het begin van de ontwikkeling met elkaar is versmolten. Dus dan heb je 1 individu met 2 setjes DNA.
Dus een deel van de cellen heeft de code van tweeling A en een ander deel van tweeling B. Heb je dan in de huid/vacht een mix van A en B dan heb je dus inderdaad een paard wat (in het geval van Appel bijvoorbeeld) deel bruinbonte vacht heeft en op sommige plekken de donkerbruine vacht van 'tweeling B'.

Is heel zeldzaam, omdat je al niet zo vaak een dubbele eisprong hebt en de kans dat die twee dan fuseren helemaal heel klein is.


Wat interessant zeg! Dat wist ik nog niet, weet alleen wel dat de fokker de grootste moeite heeft gehad hem te registreren omdat ze zijn kleur nog niet hadden op IJsland. Het is een volle Ijslander geboren in België. Zijn half zus is gewoon bruinbont.

Nog even 2 foto’s van zijn kleine stukje vos manen en de zwarte vlek onder zijn manen.
Zijn kleuren zijn nu op zijn sterkst vanwege de nieuwe winterjas die er aan komt.


Afbeelding

Appel_33
Berichten: 11
Geregistreerd: 11-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:39

sunny16 schreef:
Appel_33 schreef:
[ [url=m/ZZd3Xo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zrcqxK.png]Afbeelding[/url] ]



Wat een gave pony :j



Dankje! *\o/* paard hé, is een Ijslander. :o