Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Witte haren shetlander

 
Profiel   

Goeiemorgen,

Ik ben al 4 jaar eigenaar van een hele toffe 9 jarige shetlander x mini ruin.
Nu begin ik me wel steeds meer vragen te stellen over de kleur. Voor de fok doet dit er natuurlijk niet meer toe maar ik zou het toch wel erg graag weten! :)

In zijn paspoort staat als kleur zwart, en in de winter is hij wel echt zwart maar in de zomer wordt hij wat bruiner. Met dat 'verbruinen' komen er ook een heleboel witte haren mee. De eerste 2 zomers dat ik hem had viel dit totaal niet op en waren er enkel op z'n kont wat witte haren te vinden. Vorig jaar waren er opeens wat meer maar dit jaar zijn er toch echt een aantal bijgekomen. Nu zijn ze te vinden op z'n kont, aan de zijkant van de billen, een klein aantal in de nek wat zelfs lijkt op een wit stipje en zelfs wat witte haren in de manen en voorpluk. Ik moet wel zeggen dat het op de foto's wat minder lijkt dan het echt is, dus hopelijk valt er toch nog wat te zien.

Zijn vader is een zwart panterbont mini hengstje en moeder is een bruine shetlander.

Zelf dacht ik aan stekelharig maar snap niet van waar hij dat zou kunnen halen dan.

Wintervacht 2020 en zomervacht juli 2022

[ img ]


[ img ]


Witte haren 2021 (augustus):

[ img ]

[ img ]

En dit jaar (2 dagen geleden):

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Hopelijk kunnen jullie ons helpen!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-22 09:09 



 
Profiel   

Stekelharig zwart

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-22 09:20 



 
Profiel   

Inderdaad stekelharig :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-22 09:22 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie snelle reactie! Ik ben heel blij dat jullie er alle 2 zo zeker van zijn want nu weet ik het toch eindelijk! :)

Zou iemand mij misschien nog kunnen uitleggen hoe stekelharig 'ontstaat'? Moet 1 van de ouders dit ook hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-22 09:40 



 
Profiel   

Ik denk dat dit een 'erfenisje' is van de panterbonte vader.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-22 09:42 



 
Profiel   

yup stekelharigheid, zit ook in de lijn van mijn pony's, dit is Alex nu. Wel vos, maar er zit geen appaloosa achter, is een raszuivere shet. Hier komt het uit de moederlijn, alle pony's daar zijn stekelharig. Het begon bij Naomie, Alex zijn moeder en de dochter daarvan Tirza heeft het. En Jorie mijn andere pony is ook al begonnen en hij is een zoon van de dochter van Tirza, Bibi. Allemaal stekelharig, Tirza staat zelfs als moorkop in het stamboek omdat ze zwart niet wilden accepteren bij een pony met zoveel wit.
[ img ]
En meer recent, afgelopen dinsdag na het scheren, Alex heeft dit alleen in zomervacht richting winter:
[ img ]

Jorie heeft slechts een paar witte haren, maar hij is dan ook pas 7 jaar, Alex is inmiddels 15 jaar en het worden elk jaar meer witte haren.
Dit was Alex rond een jaar of 4-5, paar witte stipjes.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-22 09:52 



 
Profiel   

Oh wat een verschil zeg, zoveel witte haartjes!
Het wordt dus echt wel meer als ze ouder worden.
Ik had al verschillende dingen gelezen hierover, de een zegt dat het altijd zo blijft en de ander dat het meer wordt met de jaren, maar dat is wel erg duidelijk nu! :D
Interessant ook dat het steeds weer aanwezig is bij nieuwe veulentjes.
Nogmaals bedankt voor de reacties! :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-22 10:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen