Cremello, perlino en smokey cream verzameltopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skogan

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 10:06

Ah die cremello..! Je houd ervan of helemaal niet.. En af en toe, liefde voor hem komt met tijd :D

Ik was nooit specifiek in liefde voor die blauwe ogen en roze neus.. Maar leven geeft mij 'n kans gegeven om een verwaarloosd merrie "terug te kopen" met haar cremello merrie bij de voet..
En zo heb je Alien horse in je stal. :+
Delicious Melody is een yearling van Zoltar (top hengst met Poolse afstamming) en kleindochter van Arktos, van wie ik heb mijn Palomino ggk hengst. Afbeelding
Afbeelding

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 10:13

Afbeelding

Ik heb deze kleine Overo dame, dat ze in een kleine verpakking zit moet je haar vooral niet vertellen, ze voelt zich vaak 1.75cm. :+

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:07

mooney schreef:
Je moet nooit wat natuurlijk.
Ik zou een dubbel verdunde met schimmel ouder wel altijd laten testen op schimmel, maar dat is wellicht mijn afwijking. En deze zou ik ook wel een vosfactor/extension testje op loslaten, zou even goed cremello kunnen zijn.


Wat is het verschil tussen cremello en perlino? Dacht dat perlino zelfde was met blauwe ogen? Voorlopig staat ze nog bij de moeder en is dat tever weg om haren te plukken. :D

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:01

Cremello is de dubbele verdunning van vos, en perlino de dubbele verdunning van bruin. Ze zeggen dat perlino wat geliger is maar dat is niet betrouwbaar want het kan mega verschillen per individu. Maar op het oog hoeft er dus niet persé een verschil te zijn, het is vooral interessant als je gaat fokken. Of ze wel of geen schimmel kan doorgeven, en of ze bruin of vos doorgeeft, of in haar geval vanwege de dubbele verdunning, valk (bruin+1x creme of palomino (vos+1x creme)

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:10

Hier het witte spook voor het eerst een dekentje op gedaan <3 Afbeelding

Duality

Berichten: 3840
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:45

Wat leuk een topic vol met bleekscheten! Zitten echt hele knapperds bij! Dit is mijn perlino bonte nmprs merrie!

Wel leuk kleurtje om schoon te houden dit.. :') Die van mij is vaker zwart als schoon hahaha!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Duality op 25-07-23 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:46

Een topic vol bleekscheetjes <3 . Ik heb er eentje (cremello) in IJslander verpakking.

Afbeelding

Afbeelding

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: Cremello, perlino en smokey cream verzameltopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:47

Hahaha Duality great minds think alike _O-

Duality

Berichten: 3840
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:47

Kasmir schreef:
Hahaha Duality great minds think alike _O-


Hahah nou echt! Precies op hetzelfde moment :')

Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:14

Ooooh wat een heerlijk topic <3

Hier ondertussen 3x een dubbelverdunde gefokt. Een (nu) 4 jarige cremellohengst, 2 jarige perlinohengst die beide verkocht zijn. En momenteel een perlino merrieveulen die we aanhouden. :j


Afbeelding

Afbeelding

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 10:14

Duality schreef:
Wat leuk een topic vol met bleekscheten! Zitten echt hele knapperds bij! Dit is mijn perlino bonte nmprs merrie!

Wel leuk kleurtje om schoon te houden dit.. :') Die van mij is vaker zwart als schoon hahaha!

[ [url=m/Mb41uF.jpg]Afbeelding[/url] ]


De moeder van ons bleekscheetje.
Ze lijken dan niet veel op elkaar, Dior is ontzettend schoon, ook op stal, die doet alles in een box van 3 bij 3 op 10 vierkante centimeter, ideaal.

Duality

Berichten: 3840
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 12:26

mvdbijl schreef:
Duality schreef:
Wat leuk een topic vol met bleekscheten! Zitten echt hele knapperds bij! Dit is mijn perlino bonte nmprs merrie!

Wel leuk kleurtje om schoon te houden dit.. :') Die van mij is vaker zwart als schoon hahaha!

[ [url=m/Mb41uF.jpg]Afbeelding[/url] ]


De moeder van ons bleekscheetje.
Ze lijken dan niet veel op elkaar, Dior is ontzettend schoon, ook op stal, die doet alles in een box van 3 bij 3 op 10 vierkante centimeter, ideaal.


Jaaa <3
Hahaha mams die doet dat ook. Die heeft een grote paddock met schuilstal en poept enkel in t zelfde kleine hoekje in de schuilstal, wel lekker makkelijk met uitmesten haha. Maar shenz houd vooral van even flink rollen in de meest gore plek die ze kan vinden, vooral als het aan het regenen is , liefst in de bagger :')

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 20:40

Inmiddels heb ik mijn veulentje thuis staan.

Dat kleurtesten, vanaf welke leeftijd kan dat? En heeft iemand een link voor mij?


Afbeelding

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Cremello, perlino en smokey cream verzameltopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:42

Kleurtesten heeft niks met de leeftijd te maken, het zit in hun DNA.
Je van bij van Haeringen testen, VHL lab.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 15:07

Een nieuwe cremello die bij de club hoort :D
Ik heb hem sinds 3 maanden en ben zo blij met hem. Vino is een 6 jarige ruin van 1.55 groot. Hij kende nog niet zoveel onder het zadel maar ondertussen B met winst en een prijsje op zak. Zondag gaan we weer op concours.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Skogan

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Re: Cremello, perlino en smokey cream verzameltopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 21:16

Wat een leuke dier! Veel plezier ermee. Hij oogt erg vriendelijk :)

MKShoots
Berichten: 25
Geregistreerd: 15-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:41

Wat een verschrikkelijk mooie dieren allemaal! Kan wel de hele dag naar deze leuke diertjes kijken <3 :o

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 10:47

Ik was helemaal vergeten dat dit topic bestond :D wat een prachtige plaatjes komen er voorbij! Houden jullie ze nog een beetje schoon in de winter? :o

Hier mijn aap:

Afbeelding

crazy_funky

Berichten: 6184
Geregistreerd: 25-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:17

Nope :')
Afbeelding

Dit is mijn cremello welsh a merrie van bijna 3.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Cremello, perlino en smokey cream verzameltopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 13:05

Ahhh die heeft ook al zo’n mooie bruin groene gloed :+

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Cremello, perlino en smokey cream verzameltopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 13:11

Afbeelding

Vroeg iemand schoon?!

Ibbel

Berichten: 49138
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:15

Er wordt altijd gezegd dat je creme niet ziet op zwart, en dat smokey dus niet te onderscheiden is van zwart. Ik heb het dus - voor de duidelijkheid - over enkel creme. Reden die gegeven wordt: het creme-gen verdund/verdrijft het rode pigment, en heeft geen effect op zwart pigment.

En toen ik die topic tegenkwam en alle smokey creams zag die net zo verdund zijn als cremello's en perlino's dacht ik opeens: en waarom zou dubbel creme dan opeens wél op het zwarte pigment werken?

Overigens heb ik een smokey die heel duidelijk een heel andere kleur heeft dan zwart - hij is meer koffievos van kleur. Aangezien zwarte paarden óók rood pigment hebben is het trouwens niet heel gek dat je er toch iets aan de buitenkant aan af kunt zien.

Maar alleen het wegduwen van rood pigment zou geen 'wit' paard moeten kunnen maken van een zwarte met dubbel creme, als het zwarte pigment nog gewoon aanwezig is.

Dus: wie kan het me uitleggen?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:04

Je zal het even moeten fact checken, maar zo uit mijn hoofd is het het volgende: 1 'defect' gen (even beetje zwart wit gesproken, maar het crème gen is praktisch gezien een 'foutje' waardoor de oorspronkelijke werking wordt verstoord) is voldoende om het transport van van feomelanine naar de melanosomen dusdanig te verstoren, waardoor je dus een verminderde hoeveelheid feomelanine krijgt. In homozygote vorm is er helemaal geen juiste informatie meer aanwezig om het transport in goede banen te leiden en raakt dus ook eumelanine verstoord.

Dat het geen effect heeft op eumelanine is dus een versimpeling, maar wel een logische om het duidelijk te maken voor mensen die geen zin hebben om op celniveau te gaan denken.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Cremello, perlino en smokey cream verzameltopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:54

Ik mag mij ondertussen ook in dit topic melden, ik heb namelijk een cremello welsh (partbred) gekocht van een andere bokker :D Ik moet even het papier bekijken, want de afstamming weet ik niet uit mijn hoofd en ben nu thuis dus kan niet kijken. Heb ook zijn halfbroer gekocht dat is een palomino dus die 'hoort' hier dan weer niet :D Hij is bijna 1 jaar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49138
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Cremello, perlino en smokey cream verzameltopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 16:07

Thanks Mooney. Dacht wel dat jij het zou weten en had geen zin zelf te gaan zoeken :D