Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Zwart met aalstreep?

 
Profiel   

Ik ben niet zo thuis in de kleurengenetica dus wellicht kan een slimme blokker helderheid brengen? We hebben een 6jarige ijslander gekocht die volgens d'r papieren zwart is, nu is haar zwart meer een soort chocolade/donkerbruin en heeft ze een aalstreep. Kan zwart ook wildkleur hebben of zeg ik nu iets heel raars?
Haar vacht is verder niet top, ze kan in haar geheel wel wat tlc gebruiken en dat krijgt ze nu ook. We hebben haar pas een weekje. Kan de bruine tint te maken hebben met haar vachtconditie?

[ img ]


[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 22:13 



 
Profiel   

Zwart met wildkleur kan, dat heet grullo. Dat is hier echter niet het geval.

Je hebt aalstrepen (dat kan wildkleur of nd1 zijn) en je hebt countershading.
Bij IJslanders heb je ook veel zwarte paarden die gevoelig zijn voor bruin doorkleuren in de zomer.

Ik denk dat je bij deze even moet afwachten hoe ze opknapt en wat dat met de vacht gaat doen. Maar op basis van de gegeven informatie verwacht ik dat je een genetisch zwarte hebt die vervaalt is door zon of slechte vachtconditie.

Kijk een beetje uit met navragen bij IJslanderkenners, er heerst in sommige kringen een beetje dat er prachtige namen worden bedacht voor kleuren die genetisch geen waarde hebben en wel verwarrend werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 06:35 



 
Profiel   

Heeft ie ook zebra strepen op zn benen?

Zo vanaf de foto zou ik zeggen smokey.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 07:20 



 
Profiel   

Dit lijkt mij ook een geval van zon en slechte vacht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 07:40 



 
Profiel   

Smokey black zou kunnen

Staan er ouders in het paspoort vermeld? Misschien als je deze opzoekt dat je weet welke kleur zij hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 07:44 



 
Profiel   

Smoky is niet zichtbaar.
Het lijkt op zwart met nd1. Komt heel veel voor bij ijslanders.
Een wildkleur heeft behalve een aalstreep ook een lichter gekleurd lichaam. De aalstreep loopt bovendien door in de staart.
De tint kan te maken hebben met haar conditie, maar hoort ook bij nd1.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 08:09 



 
Profiel   

gertrud schreef
Smoky is niet zichtbaar.
Het lijkt op zwart met nd1. Komt heel veel voor bij ijslanders.
Een wildkleur heeft behalve een aalstreep ook een lichter gekleurd lichaam. De aalstreep loopt bovendien door in de staart.
De tint kan te maken hebben met haar conditie, maar hoort ook bij nd1.

Smokey black door de zon verbleekt geeft echter wel die bruine tint.

Op google zie je deze tint ook bij dit plaatje en Wikipedia zegt verbleekt door de zon Smokey black IJslands paard.

[ img ]

Tevens heeft bokker Balou_K een kleurgeteste paard wat deze bruine tint heeft en test zei Smokey black.
[KG] Welke kleur is dit veulen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 13:56 



 
Profiel   

Hier getest smockey black.

aa E/e cr/CR nd1/nd1

Echter, zoals te zien, ook nd1[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 13:59 



 
Profiel   

Dat smokey black nooit te zien is, is onzin.
Het creme-gen werkt in op het rode pigment, en niet op zwart pigment. Klopt als een bus.
Maar een zwart paard heeft niet uitsluitend zwart pigment. Zwarte paarden hebben óók rood pigment, wat je normaal niet ziet.

Met een creme-gen wordt dat rode pigment dus wel degelijk verdund, en wordt het hele paard als gevolg daarvan valer. Veel smokeys (ik heb er zelf ook één) zien er koffievosserig uit, ook in de winter. En als daar in de zomer dan ook nog verbleken door de zon bij komt, krijg je een heel raar verbleekt eindresultaat, zie boven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 14:09 



 
Profiel   

Smoky black is niet betrouwbaar uit enkel het uiterlijk af te leiden, dat is wat anders dan het nooit kunnen zien.
Toch wil ik bij een smoky zonder dubbel verdunde ouder een gentest zien. Je hebt namelijk smoky blacks die er wel echt zwart uit zien en je hebt zwarten die geen creme hebben die toch heel vaal worden.
Dus als je wat met kleur wilt is even een testje doen gewoon veel prettiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 14:16 



 
Profiel   

Ik denk niet dat we het eens worden.
Een bruinige zwarte kan zeker smoky zijn, maar ik denk dat dat een andere oorzaak heeft.
Het paard tussen de rotsen zou creme en zilverappel kunnen zijn. Dat geeft vaak deze tint.
Of een nog onbekende factor die voorkomt bij IJslanders.
Met Het lijkt op… bedoelde ik de kleur van de merrie van TS.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 19:44 



 
Profiel   

gertrud schreef
Ik denk niet dat we het eens worden.
Een bruinige zwarte kan zeker smoky zijn, maar ik denk dat dat een andere oorzaak heeft.
Het paard tussen de rotsen zou creme en zilverappel kunnen zijn. Dat geeft vaak deze tint.
Of een nog onbekende factor die voorkomt bij IJslanders.
Met Het lijkt op… bedoelde ik de kleur van de merrie van TS.

Paard tussen de rotsen is toevallig een ijslanders hengst genaamd Árgeisli från Hästabet
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 21:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen