Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Welke kleur is mijn pony?

 
Profiel   

Ik dacht ruim 4 jaar geleden een witte te hebben gekocht, maar ik betrap hem erop dat hij stippen aan het maken is! >;)

Helaas is alles onbekend in zijn paspoort, ik heb dus geen idee wie zijn ouders zijn of überhaupt ook maar iets van een afstamming. De kleur in zijn paspoort is Albino, maar hij loopt toch alweer 9 jaar rond op deze aardbol dus dar zal het niet zijn :+ Toen ik hem kocht had hij hier en daar een bruin stipje en wat zwarte stippen op zijn neus.

Als ik hem was, dan zie je dat hij een gevlekte huid heeft. Zwart en roze. Ik noem hem altijd koe :))

In zn geheel:
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Wat denken jullie? Is dit een fewspot appaloosa? Kan dat?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 19:37 



 
Profiel   

Lijkt mij idd een fewspot appaloosa. Dubbel verdund (wat in de VS nog wel eens 'albino' wordt genoemd) is het niet, want dan had-ie blauwe ogen.
Als hij ook nog roze huid heeft en als dat flinke plekken zijn, dan zal hij genetisch ook nog bont zijn vermoedelijk. Dus dan is het in feite een fewspot pintoloosa :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 19:43 



 
Profiel   

[ img ]
Ik moest heel ver terug zoeken, maar dit was toen ik hem kocht. Nat dus :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 20:43 



 
Profiel   

Volgens mij heb ik het al vaker gezegd haha, maar dit is echt een geval testen is weten, gokken is jokken. Nu snap ik heel goed dat je een ruin niet laat testen, maar dan blijft het een vraagtekentje.

Is zijn paspoort afgegeven als veulen of als volwassen? Dat geeft nog wel relevante informatie (want als hij als veulentje al zo wit was dan is het wat anders dan dat hij op latere leeftijd als albino is benoemd).

Die vlekken kan je helaas weinig mee. Ik had een schimmeltje (en die was echt alleen schimmel zonder bontpatronen of appaloosa, was een volbloed Arabier) en die had ook een gevlekte huid en gesproet snoetje. Die had wel meer grijze huid op zijn hoofd dan Finn, maar roze kopjes kunnen natuurlijk ook verband houden met aftekeningen.
Gelijk bont of pintaloosa roepen op deze gegevens vind ik dus persoonlijk voorbarig.

Voor een fewspot vind ik hem eigenlijk te wit, die hebben toch vaak wel wat kleur op de benen of het hoofd. Fewspots zijn ook altijd nachtblind, misschien wat om mee te nemen in je gedachten en overwegingen.

Als ik een gokje zou doen zou ik zeggen schimmel met een bontpatroon (als hij niet als veulen al helemaal wit was) of een vorm van dominant white, en dan niet W20 maar een van de types die helemaal wit maakt (als hij als veulen ook al wit was).
Basiskleur ga je sowieso niets over kunnen zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 01:02 



 
Profiel   

Ik denk een fewspot appaloosa, doet me namelijk denken aan de mijne..
Als je haar wast, zie je ook haar originele stippen terug. Zij heeft alleen wat meer voskleurige haren op haar voorbenen..

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 19:30 



 
Profiel   

Ik sluit me bij mooney aan, schimmel die geboren is als bonte.
Sandyslief is de jouwe ook niet schimmel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 19:49 



 
Profiel   

Paspoort is afgegeven als volwassen, vermoedelijk komt hij uit Hongarije. Hij is hier in Nederland ingeschreven in het irish cob society geloof ik? Er zit een foto in zijn paspoort van hem in wintervacht, hij is daar duidelijk geen veulen meer :+ Ik heb dus werkelijk geen idee hoe hij eruit zag als veulen helaas

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 19:53 



 
Profiel   

Is een schimmel geboren appaloosa dan ook een mogelijkheid, want dan gok ik daarop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 19:57 



 
Profiel   

Few spot appaloosa, zo zet de mijner ook uit (zowel in de droge als natte vorm).

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 20:05 



 
Profiel   

Nope, ze is een few-spot, nakomelingen van haar zijn allemaal appaloosa's, 100% gestippeld en haar papieren zijn wel aanwezig en gehele afstamming bekend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 21:41 



 
Profiel   

De ponys van Sandyislief en Brainless hebben ook beiden de hele typerende 'scheenbeschermer' donkere plekken op de benen.
Pony van TS is veel witter en minder gesproet dan de gemiddelde appaloosa/fewspot. Dat kan een uitzondering zijn, maar in combinatie met zoveel onbekende factoren kan het ook zomaar iets heel anders zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 21:56 



 
Profiel   

Ik dacht ook gelijk appaloosa, few-spot in dit geval.
Ik vind het in iedergeval een pracht paard. maar heb altijd al een zwak gehad voor appaloosa's. ( heb zelf een panterbonte gehad )

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 22:00 



 
Profiel   

mooney schreef
De ponys van Sandyislief en Brainless hebben ook beiden de hele typerende 'scheenbeschermer' donkere plekken op de benen.
Pony van TS is veel witter en minder gesproet dan de gemiddelde appaloosa/fewspot. Dat kan een uitzondering zijn, maar in combinatie met zoveel onbekende factoren kan het ook zomaar iets heel anders zijn.


Mijn merrie heeft wel zulke vossige benen, maar dat is een marmerbonte. Finn is inderdaad echt volledig wit, nergens vos of donkere vacht te vinden behalve in zijn stippen


Cinnepin schreef
Ik dacht ook gelijk appaloosa, few-spot in dit geval.
Ik vind het in iedergeval een pracht paard. maar heb altijd al een zwak gehad voor appaloosa's. ( heb zelf een panterbonte gehad )

Haha dankje, ik vind hem zelf echt onwijs lelijk :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 22:32 



 
Profiel   

mooney schreef
De ponys van Sandyislief en Brainless hebben ook beiden de hele typerende 'scheenbeschermer' donkere plekken op de benen.
Pony van TS is veel witter en minder gesproet dan de gemiddelde appaloosa/fewspot. Dat kan een uitzondering zijn, maar in combinatie met zoveel onbekende factoren kan het ook zomaar iets heel anders zijn.

Zo zeldzaam/uitzonderlijk is witte knieën hebben toch ook weer niet... Als je Google op few spot Appaloosa stallion Kom je er toch al een aantal tegen die ook gewoon witte benen hebben. En mij lijken deze wel kleur getest.

Deze oa:

DREA Bluhawks Pataha - 100% Foundation (FPD) Few Spot appaloosa stallion


My Silver Eagle
Appaloosa stallion My Silver Eagle (2000, Black Few-spot).

Zippin kelo

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 22:40 



 
Profiel   

mooney schreef
De ponys van Sandyislief en Brainless hebben ook beiden de hele typerende 'scheenbeschermer' donkere plekken op de benen.
Pony van TS is veel witter en minder gesproet dan de gemiddelde appaloosa/fewspot. Dat kan een uitzondering zijn, maar in combinatie met zoveel onbekende factoren kan het ook zomaar iets heel anders zijn.

Er zijn meerdere (officiële) few spots die geen donkere benen hebben hoor.
Die van mijn pony zijn ook al veel minder duidelijk aanwezig nu hij ouder wordt.
[VN] Onderzoek naar de gestippelde vacht van de appaloosa
https://www.bokt.nl/markt/ad/147291/ter ... osa-hengst

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 22:44 



 
Profiel   

@ ghostattack, lelijk? echt? hahha ik vind hem zo knap :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-22 11:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen