Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Fries X Palomino, kleurenkansen?

 
Profiel   

Hoi,

Ik denk dat ik er zelf uit ben wat de kleuren zijn die eruit kunnen komen, maar omdat vader niet getest is op kleurengenen ben ik ook benieuwd wat jullie voor kleurtjes verwachten uit de volgende combinatie:

Friese merrie (zonder vosgen) X palomino hengst van McJonnas (uit schimmelmerrie en veel vos in stamboom).

Graag hoor ik jullie onderbouwde inschatting tegemoet op volgorde van meeste kans naar minste, haha
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 17:57 



 
Profiel   

Heeft de hengst bruin of valk nakomelingen gegeven?
Als hij Agouti draagt (het gen wat bruin maakt van zwart) kan je een bruine of een valk krijgen.
Zo niet krijg je een smokey black of een zwarte.

Hoeveel vos of schimmel er in de stamboom van de hengst zit maakt in deze niet uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 18:01 



 
Profiel   

Ligt er een beetje aan of de hengst agouti draagt! Welke hengst is het precies?

Als hij agouti draagt kan het veulen bruin, valk, smoky black of zwart worden. Als hij dat niet draagt kan het veulen alleen smoky black of zwart worden.

Mocht hij twee keer agouti dragen, dan krijg je een bruin of een valk veulen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 18:01 



 
Profiel   

Azmay schreef
Heeft de hengst bruin of valk nakomelingen gegeven?
Als hij Agouti draagt (het gen wat bruin maakt van zwart) kan je een bruine of een valk krijgen.
Zo niet krijg je een smokey black of een zwarte.

Hoeveel vos of schimmel er in de stamboom van de hengst zit maakt in deze niet uit.


Hij heeft nog geen nakomelingen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 18:05 



 
Profiel   

McJonnas is Aa staat op de site. Dus je hebt dan kant op zwart, bruin, smokey black en valk. Ik gok namelijk dat een fries niet snel 1x rood gaat dragen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 18:07 



 
Profiel   

McJonnas draagt agouti, dus dan zou deze hengst daar ook 50% kans op hebben vanuit papa. Vanuit de moeder weet ik het met deze gegevens niet uiteraard.

Je hebt zo kans op zwart, smokey black, bruin of valk.
In ieder geval 50% kans op de verdunning dus op valk of smokey.
De kans op een bruine basis hangt af van de genen van de moeder. Soms is dat redelijk uit te zoeken maar bij schimmels is dat vaak lastig, dan wil je geboortekleuren weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 18:12 



 
Profiel   

Azmay schreef
McJonnas draagt agouti, dus dan zou deze hengst daar ook 50% kans op hebben vanuit papa. Vanuit de moeder weet ik het met deze gegevens niet uiteraard.

Je hebt zo kans op zwart, smokey black, bruin of valk.
In ieder geval 50% kans op de verdunning dus op valk of smokey.
De kans op een bruine basis hangt af van de genen van de moeder. Soms is dat redelijk uit te zoeken maar bij schimmels is dat vaak lastig, dan wil je geboortekleuren weten.


Moeder is geboren als bruine heb ik nu gevonden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 18:17 



 
Profiel   

Oh ik dacht dat ze met McJonnas ging dekken, oeps _O-

Dan heb je dus 50% kans op een verdunning, 50% kans op geen verdunning. Als de hengst geen agouti draagt, is het 50% zwart, 50% smokey black. Als de hengst enkel agouti draagt, is het 25% smokey black, 25% zwart, 25% valk en 25% bruin. Als de hengst dubbel agouti draagt is het 50% bruin of 50% valk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 18:19 



 
Profiel   

Dino_xhi schreef
Azmay schreef
McJonnas draagt agouti, dus dan zou deze hengst daar ook 50% kans op hebben vanuit papa. Vanuit de moeder weet ik het met deze gegevens niet uiteraard.

Je hebt zo kans op zwart, smokey black, bruin of valk.
In ieder geval 50% kans op de verdunning dus op valk of smokey.
De kans op een bruine basis hangt af van de genen van de moeder. Soms is dat redelijk uit te zoeken maar bij schimmels is dat vaak lastig, dan wil je geboortekleuren weten.


Moeder is geboren als bruine heb ik nu gevonden!


Dan heb je redelijk goede kans op een bruin of valk veulen op zich.
De hengst kan dan zowel geen agouti dragen, heterozygoot zijn of homozygoot zijn.
Het maakt de precieze kansen wel niet echt makkelijker uitrekenen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 18:21 



 
Profiel   

Als ik het goed begrijp wil je fokken met Fries x palomino

Een Fries is toch altijd zwart? Of is deze merrie ook een kruising?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 19:38 



 
Profiel   

Fries zonder vosgen is dus homozygoot zwart
Dus vos en palomino kan er nooit uitkomen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 20:07 



 
Profiel   

Nibbit schreef
Als ik het goed begrijp wil je fokken met Fries x palomino

Een Fries is toch altijd zwart? Of is deze merrie ook een kruising?


Moeder van de hengst is een schimmel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 20:47 



 
Profiel   

Dat maakt niets uit, schimmel is dominant, als mama of papa geen schimmel zijn, kan de kleine geen schimmel zijn, want schimmel zie je altijd.
Dus schimmel kan niet.

Is zoals iedereen hierboven zegt, sowieso 50% zwart, en de 50% crème zal zich uiten in of 50% smockey black of 25% smokey en 25% valk.
Mocht hij dubbel agouti dragen is het 50% zwart, 50% valk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 20:57 



 
Profiel   

De kans op een zwarte is heel aanzienlijk. Als je echt een valk wilt dan moet je met een dubbele verdunning dekken dus cremello of perlino.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 21:03 



 
Profiel   

Dan heb je nog dubbel agouti nodig ook, anders krijg je nog veel kans op smocky black

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 21:38 



 
Profiel   

Leuk om te lezen, allemaal.
Ik heb een in 2021 een veulen gehad uit een zwarte merrie. Leek een minie friesje.( zou goed fell of merens geweest kunnen zijn).
De vader is mij onbekend maar werd gezegd palomino.
Er kwam een mooi licht vosachtig gekleurd veulentje uit. Intussen is het een mooie bruine 2 jarige pony geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 21:45 



 
Profiel   

Flubberboot schreef
McJonnas is Aa staat op de site. Dus je hebt dan kant op zwart, bruin, smokey black en valk. Ik gok namelijk dat een fries niet snel 1x rood gaat dragen

Er zijn er meer dan je denkt…
https://www.friesenwiki.de/nl/friesenpf ... esenzucht/

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 22:06 



 
Profiel   

Hoe oud is de hengst TS? Met andere woorden, weet je zeker dat het een palomino is en niet een palomino schimmel die nog niet is doorgekleurd?
Zou ik met een schimmel ouder en een jong dier nog even goed naar kijken.

Verder is het al wel gezegd.
Zwart, smokey black, bruin en valk zijn je mogelijke opties. De kansen hangen af van de agouti status van de hengst.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 22:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen