Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Enorm stekelharig, toch schimmel of nog wat anders?

 
Profiel   

Ik vroeg me af wat mijn merrie naast haar bruine kleur nog heeft? Toen ik ze als bijna 2 jarige kocht was ze gewoon bruin, 1e winter kreeg ze een paar witte haren op haar hoofd. Iedere volgende winter werd ze witter. Nu zelfs ook op haar lichaam.
Naar de zomer toe verdwenen haast alle witte haren weer. Alleen heeft ze er ondertussen zoveel in de winter dat een groot deel daarvan in de zomer ook al blijft. Midden van haar staart is al altijd wit geweest.
Ze is dit jaar 6.

Ze is een volle arabier, papa vos mama bruin maar heb haar ouders nooit zelf gezien. Er is voor zover haar fokker mij zei geen sprake van schimmel bij de ouders.

Ik ben gewoon benieuwd of dit toch witje nr 6 wordt of als ze toch nog haar kleur wat zal blijven behouden. :+

Als 2 jarige
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Vorige zomer
[ img ]

[ img ]

Vorige week
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 08:19 



 
Profiel   

Als geen van de ouders schimmel is, dan kan ze geen schimmel zijn, dat is uitgesloten. Wat dan precies wel, laat ik graag aan iemand anders over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 08:24 



 
Profiel   

Dit is zeker niet stekelharig, dat heeft een heel ander verdelingspatroon en beperkt zich tot het lijf, met name de romp en concentreert zich dan vaak op de flank. Stekelharig is ook niet zo variabel van seizoen tot seizoen en wordt vaak gradueel (over járen heen) beetje bij beetje meer. Ik kan het op de foto’s niet goed zien maar de typische witte staartaanzet mis ik ook bij die van jou.

Als ik ‘m zo zie zou mijn eerste indruk gewoon een schimmel zijn. Wel bijzonder hoe donker ze was. Dan moet echter wel één van de ouders schimmel zijn geweest.

Andere optie zou nog roan kunnen zijn maar ook dan blijft het hoofd het meest gevrijwaard van wit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 08:25 



 
Profiel   

Ik zou vanaf de foto zeggen schimmel, maar ivm ouders wel appart inderdaad

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 08:26 



 
Profiel   

Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit geen schimmel is, al dan niet met een onderliggende stekelharigheid of iets als rabicano. Heeft ie als bruine ook de typische witte haren aan de staartaanzet gehad?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 08:28 



 
Profiel   

Ik ben geen kleur expert maar volgens mij is dit echt een schimmel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 08:32 



 
Profiel   

Dit is een schimmel

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 08:34 



 
Profiel   

Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit geen schimmel is, 1 van de ouders moet bijna wel schimmel zijn. Weet je zeker dat het echt niet kan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 08:34 



 
Profiel   

Dit lijkt toch heel erg op een schimmel.

Kan er ergens een foutje zijn gemaakt met de inseminatie?
Heb je bij aankoop gecontroleerd of het chipnummer overeenkwam met die in het paspoort?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 08:36 



 
Profiel   

Lijsken schreef
Dit lijkt toch heel erg op een schimmel.

Kan er ergens een foutje zijn gemaakt met de inseminatie?
Heb je bij aankoop gecontroleerd of het chipnummer overeenkwam met die in het paspoort?


Dit was ook mijn idee! Je leest het tegenwoordig wel vaker

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 08:38 



 
Profiel   

Ik zou hier een dna onderzoekje aan wagen, want dit is volgens mij echt een schimmel…

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 08:39 



 
Profiel   

Precies, tijd voor een DNA check. En dan niet op kleur maar om te kijken wie de ouders zijn, want dit is duidelijk een schimmel dus daar moet een schimmel ouder bij horen.

Optie 1 is dat de vader de vader niet is, optie 2 is dat 1 van beiden ouders verkeerd staan ingeschreven op kleur en wel een schimmel is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 09:13 



 
Profiel   

En nog een (heel zeldzame) derde optie: spontane mutatie. Want schimmel is een 1 basepaar mutatie, voor zover ik weet....

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 09:42 



 
Profiel   

Wie zijn de ouders?
Bij een avs registratie wordt standaard dna getest, dus als ze in het stamboek staat zou dat moeten kloppen iig. Vind het ook wel een heel duidelijke schimmel en echt spannende kleurtjes hebben we binnen het ras toch niet verder :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 10:01 



 
Profiel   

Dan trek ik zoals gedacht toch schimmels aan ookal denk ik eens een niet schimmel gekocht te hebben. _O-

Ik heb haar als bijna 2 jarige overgekocht van een man die terminaal kanker had. Via de naam op haar paspoort zo bij haar fokker gekomen. Niet veel contact mee gehad aangezien ik amper reactie kreeg. Wel 1x telefonisch contact gehad en daarin de uitleg van haar ouders gekregen. Die fokker had een av hengst, av merrie en enkele andere rassen op een stuk grond. Die hengst dekte alle merries die daar waren en alle veulens kregen gewoon een simpele equipas zoals we in België zeggen. Niets van afstamming dus.
Ze was zeer zeker van haar ouders en als ze het karakter van haar moeder uitlegde was mijn merrie echt een kopie van haar mama. Nu is het wel zo dat mijn merrie ruim 10 cm kleiner is gebleven dan haar ouders zouden geweest zijn. Maar dat is nu ook zo heel gek nog niet.

Haar staartaanzet is altijd zwart gebleven. Heb ze nu natuurlijk nooit als veulen gezien. De fokker zou foto's sturen maar heb ze niet meer gehoord.

Ze wordt net als een schimmel heel langzaam witter. Mijn andere schimmels die doen er veel minder lang over en zien al op 1 jaar allemaal echt grijs (ook de bruine) en snel wit uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 10:58 



 
Profiel   

Er zijn schimmels die soms pas na hun 6e gaan verkleuren.
Maar ga er dus maar van uit dat de fokkers óf ook een andere hengst hadden lopen (bv een jaarling van het vorige fokseizoen?) óf dat de opgegeven kleuren van de ouders niet kloppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 17:36 



 
Profiel   

Dit is idd echt wel een schimmel.
Soms kan het erg lang duren voordat ze goed doorkleuren.
Ik heb een Lippizaner x KWPN gehad en die was met haar negende jaar pas redelijk aan het doorkleuren.
Daarvoor bleef ze echt flink donker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 17:37 



 
Profiel   

Ik zie hier toch ook echt een schimmel bruin geboren.
Wat bijzonder als de ouders geen schimmel zijn. Dat kan eigenlijk niet kloppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 17:39 



 
Profiel   

Kan het zijn dat 1 van de ouders ook een (heel) langzaam verkleurende schimmel is maar jong was waardoor het nog niet te zien was op dat moment?

Valt weinig anders van te maken dan een schimmel inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 18:34 



 
Profiel   

Als de ouders geen schimmel zijn, kan je paard geen schimmel zijn. Ze ziet er wel uit als een schimmel. Misschien is haar moeder vreemdgegaan? Een escapade met een leuke jonge schimmelhengst die toevallig in de buurt stond?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 18:54 



 
Profiel   

Geen twijfel over. Schimmel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 20:00 



 
Profiel   

Ik heb nog eens een berichtje gestuurd naar de fokker. Maar ik vrees ervoor of ik een antwoord ga krijgen. Bij de vorige update's met foto's kreeg ik geen reactie meer. Maar als ik wat meer weet laat ik het jullie weten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 20:01 



 
Profiel   

Weet je de namen van de ouders?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 20:24 



 
Profiel   

Ik zou ook zeggen dat je een leuke schimmel hebt haha. :D Ben wel benieuwd of je nog iets gaat horen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 20:28 



 
Profiel   

Mocht dit toch geen schimmel zijn (de mogelijkheid dat ouders écht vos en bruin zijn bestaat) misschien Rabicano? Vooral gedacht door het altijd aanwezige wit in de staart. Zou wel betekenen dat het wit op het lichaam toxh écht stekelharigheid is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 22:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen