Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Enorm stekelharig, toch schimmel of nog wat anders?

 
Profiel   

RianneH schreef
Één van de voorouders moet zelfs schimmel zijn geweest, maar dus ook één van de ouders. Schimmel is dominant over alle kleuren en zal dus altijd in de afstamming zichtbaar zijn.
Maar als een van de schimmelouders net zo bruin was als die van TS op 3 jarige leeftijd kan ik me ook voorstellen dat de fokker denkt dat die bruin is.

Nope. Iets met hetero- en homozygoot.

Ik weet van een schimmel, gedekt door een schimmel maar een bruin veulen dat ook nooit wit geworden is. Verkeerde genenpoeltje bij elkaar gegooid. Die kans is 25% als beide ouders heterozygoot zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 10:22 



 
Profiel   

Ikke, je haalt het door elkaar. Twee schimmels kunnen een gekleurd veulen geven. Twee gekleurde paarden kunnen nooit een schimmel geven.
Juist omdat schimmel dominant is, kun je ook heterozygote paarden hebben (paarden die onder het dominante schimmelgen dus de niet-schimmel tegenhanger dragen).

Maar schimmel toont áltijd, en dús moet een schimmelpaard altijd minimaal 1 schimmelouder hebben. En dat kan dan een heterozygote of een homozygote schimmelouder zijn, dat maakt verder niet uit. Hooguit maakt dat uit dat je 50% kans had op wél een gekleurd veulen uit de schimmelouder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 10:25 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Ikke, je haalt het door elkaar. Twee schimmels kunnen een gekleurd veulen geven. Twee gekleurde paarden kunnen nooit een schimmel geven.
Juist omdat schimmel dominant is, kun je ook heterozygote paarden hebben (paarden die onder het dominante schimmelgen dus de niet-schimmel tegenhanger dragen).

Maar schimmel toont áltijd, en dús moet een schimmelpaard altijd minimaal 1 schimmelouder hebben. En dat kan dan een heterozygote of een homozygote schimmelouder zijn, dat maakt verder niet uit. Hooguit maakt dat uit dat je 50% kans had op wél een gekleurd veulen uit de schimmelouder.

Dat zeg ik toch ook niet?

Ik geef alleen aan dat schimmelouders een niet-schimmel veulen kunnen geven, onder bepaalde omstandigheden.

Dat is hoe ik de post van Rianne lees: een schimmelouder geeft een schimmelveulen. Nee dus, dat hoeft niet (al is de kans wel heel groot).
Over de rest heb ik het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 10:39 



 
Profiel   

Rianne schrijft juist dat voor een schimmelkind altijd één van de ouders (en ook altijd in de directe voorouders dáárvan, want op die opmerking reageerde Rianne) een schimmel moet zijn.
Zij zegt nergens dat een schimmel altijd een schimmelkind geeft, maar het omgekeerde - een schimmelkind heeft een schimmelouder. En dat geldt gewoon altijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 10:48 



 
Profiel   

Vervelend, vind het als 3 jarige een prachtig paard. Zou die voor de kleur alleen ook kopen :) beetje balen als achteraf het dier toch gaat doorschimmelen.

Heb zelf eens een valk kleurige pony gekocht. Had wel twijfels of die wel of niet schimmel was ivm grijzer hoofd in de winter. Maar nu als 5 jarige is die nog steeds overwegend Valk. Enkel de wintervacht toont grijs. Z'n hoofd wordt wel al wat witter (krijg regelmatig een update van hem van nieuwe eigenaar).
Maar deze had wel een connemara moeder dus een schimmelouder.

Die van jou moet haast wel een schimmelouder hebben, misschien zoals eerder vermeld kleurt de moeder of vader ook heel traag door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 11:15 



 
Profiel   

Toch kan je in de staart al wel wat zien als 3 jarige of niet? Daar zitten al lichte plukken in of vergis ik me?
Ik vermoed dat 1 van de ouders nog jong was en inderdaad ook nog niet schimmelde maar dit wel was. Kan anders gewoon niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 11:46 



 
Profiel   

Ja het midden van haar staart is altijd wit geweest. Dat vond ik altijd wel iets speciaal en gaf me een vermoeden dat er nog wat moest zijn. Maar wie had nu gedacht dat ik zelfs onbewust schimmels koop. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 13:09 



 
Profiel   

Citaat
Maar deze had wel een connemara moeder dus een schimmelouder.


Moet ik even op reageren hoor: Hoewel veel Connemara's schimmel zijn, zijn zeker niet alle Connemara's schimmel. Sterker nog: het valkkleurtje zou zelfs van de moeder kunnen zijn :o

On topic:
Ik vind haar inderdaad ook op de driejarige foto er al echt wel uitzien als een schimmeltje, met die staart zo, maar ook door de kleur zelf

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 14:42 



 
Profiel   

Mijn vorige paard had een broer waarvan je zou zweren dat het een bruine was, maar die was ook schimmel, het gebeurd vaker dat een jonge schimmel als bruin wordt bestempeld.
Ik vind jouwe een typische schimmelkleur.
Sla de shampoo maar vast in! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 15:12 



 
Profiel   

Die is duidelijk schimmel........zonde, want ze had een apart kleurtje.
Aan de andere kant; nu past ze beter bij de rest van je schimmels :P


Trouwens apart dat je geen van beide ouders gezien hebt terwijl je dr rechtstreeks van de fokker hebt gekocht. Had die de merrie niet meer in bezit dan? Normaal is het toch wel mogelijk om op zn minst de merrie te zien als je rechtstreeks bij de fokker koopt en met een beetje mazzel ( mits de fokker eigen hengsten heeft) zelfs beide ouders.
Heb je de stamboeknamen van de ouders? Want dan is het snel te achterhalen of 1 van de ouders wel degelijk een schimmel is. Of dat er sprake is van verwisselde rietjes en dus de opgegeven afstamming niet klopt.

Je merrie is in elk geval overduidelijk een schimmel, dus 1 van de 2 ouders is schimmel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 15:50 



 
Profiel   

TS heeft haar niet van de fokker gekocht, maar als 2-jarige van iemand anders.
Fokkers hadden een eigen hengst en eigen merries, dus rietjes zijn er ook niet aan te pas gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 15:54 



 
Profiel   

ow sorry, dan begreep ik het verkeerd. Dacht dat ze rechtstreeks van de fokker had gekocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 15:54 



 
Profiel   

Dus schimmel it is, nu hoop ik stiekem op een vliegenschimmel. Dat heb ik nog niet in mn verzameling. :') :=
Maar ze heeft zo van die leuke rode stippen precies. :+


[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 16:15 



 
Profiel   

Dit is toch wel heel duidelijk een schimmel, wellicht dat de ouders ook later pas doorkleurden en dat het daarom niet bekend is.
Heel benieuwd of je inderdaad een vliegenschimmel gaat krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 16:24 



 
Profiel   

Ik weet niet of de ouders wel ingeschreven staan bij het AVS, anders kan je van jouw paard DNA laten trekken en vragen of ze kunnen kijken of de ouders kloppen aan de hand van het DNA.
Bij mijn arabier zijn haren getrokken als veulen om te kijken of de ouders wel klopte met het DNA van mijn veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 17:20 



 
Profiel   

Punz schreef
Moet ik even op reageren hoor: Hoewel veel Connemara's schimmel zijn, zijn zeker niet alle Connemara's schimmel. Sterker nog: het valkkleurtje zou zelfs van de moeder kunnen zijn :o

On topic:
Ik vind haar inderdaad ook op de driejarige foto er al echt wel uitzien als een schimmeltje, met die staart zo, maar ook door de kleur zelf

Ik heb eentje op weide gehad die uit zag zoals deze op drie. Ook die witte stroef in het midden van de staart. Wat stekelharig op de flanken/liezen. Op 10 was ie nog steeds even bruin met dezelfde witte pluk in de staart.
Beide ouders bruin dus kon ook geen schimmel zijn en toch had ie ook zijn staart zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 01:23 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Toch kan je in de staart al wel wat zien als 3 jarige of niet? Daar zitten al lichte plukken in of vergis ik me?
Ik vermoed dat 1 van de ouders nog jong was en inderdaad ook nog niet schimmelde maar dit wel was. Kan anders gewoon niet.


Nou dit.. ik had der al niet bruin genoemd aan de hand van die foto's :=

Gefeliciteerd met je schimmel haha! Zal vast iets mis zijn gegaan met dat dekken bij de fokker. Als die er al zo makkelijk mee om gaat is een foutje ook te makkelijk gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 09:02 



 
Profiel   

Jij hebt een duidelijke schimmel.

Maar er is wel een spring lijntje waar bruine paarden een witte pluk in de staart hebben.
Meen dat om het lijntje van Libero H gaat.
Schijnt dat de witte pluk inderdaad te maken heeft met de aanwezigheid van iets EV/AV-bloed in de afstamming.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 10:14 



 
Profiel   

Steppe schreef
Ik weet niet of de ouders wel ingeschreven staan bij het AVS, anders kan je van jouw paard DNA laten trekken en vragen of ze kunnen kijken of de ouders kloppen aan de hand van het DNA.
Bij mijn arabier zijn haren getrokken als veulen om te kijken of de ouders wel klopte met het DNA van mijn veulen.


Ook als ze bij een ander WAHO stamboek ingeschreven staan hoor! Heel veel dna van buitenlandse paarden is sowieso bekend bij het avs, maar anders is opvragen zo gepiept.

Tienus: bedoel je een Gulastra plume?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 10:32 



 
Profiel   

@amyz, geen idee. Nog nooit van dat woord gehoord.
Ik probeer me weer te herinneren welke ruiter er eentje internationaal startte.

Mijn schoonvader heeft er zelf eentje gehad, die had Nijinski als vader.
Paard was kastanje bruine, bles, wit voetje en witte pluim in de staart.
Helaas geen foto van dat paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 10:43 



 
Profiel   

Als een witte pluim in de staart een teken was van EV/AV-bloed, zou het schering en inslag zijn bij het NRPS. Dus ik vermoed dat die link een broodje aap is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 11:12 



 
Profiel   

Lijkt erg op die van ons, die volgens De fokker en haar stamboekpapieren donker vos stekelharig is.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 12:03 



 
Profiel   

Er worden gewoon heel regelmatig fouten gemaakt met schimmels die traag doorkleuren en bij mensen die denken dat elk schimmelveulen een brilletje heeft. Soms uit onwetendheid, soms omdat het commercieel handiger is om een dier te verkopen als niet-schimmel.

Dus het is best mogelijk dat de ouders kloppen maar dat ze onterecht als niet-schimmel werden benoemd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 12:07 



 

Ibbel schreef
Als een witte pluim in de staart een teken was van EV/AV-bloed, zou het schering en inslag zijn bij het NRPS. Dus ik vermoed dat die link een broodje aap is.
Niet elk paard met EV/AV-bloed heeft een Gulastra plume, maar paarden met een Gulastra plume voeren wel EV/AV-bloed, zo moet je hem lezen. :D Desondanks is het ook bij die paarden vrij zeldzaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 12:19 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Punz schreef
Moet ik even op reageren hoor: Hoewel veel Connemara's schimmel zijn, zijn zeker niet alle Connemara's schimmel. Sterker nog: het valkkleurtje zou zelfs van de moeder kunnen zijn :o

On topic:
Ik vind haar inderdaad ook op de driejarige foto er al echt wel uitzien als een schimmeltje, met die staart zo, maar ook door de kleur zelf

Ik heb eentje op weide gehad die uit zag zoals deze op drie. Ook die witte stroef in het midden van de staart. Wat stekelharig op de flanken/liezen. Op 10 was ie nog steeds even bruin met dezelfde witte pluk in de staart.
Beide ouders bruin dus kon ook geen schimmel zijn en toch had ie ook zijn staart zo.


Ik weet dat bruinen een lichte/creme pluk haar in de staart kunnen hebben. Ik heb een bruin hengstje gehad die dat ook heeft. Maar dat ziet er wat mij betreft toch echt anders uit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 22:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen