Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Enorm stekelharig, toch schimmel of nog wat anders?

 
Profiel   

Everwind schreef
Mocht dit toch geen schimmel zijn (de mogelijkheid dat ouders écht vos en bruin zijn bestaat) misschien Rabicano? Vooral gedacht door het altijd aanwezige wit in de staart. Zou wel betekenen dat het wit op het lichaam toxh écht stekelharigheid is.


Rabicano denk ik niet. Bij rabicano vind je juist de witte haren in de staartwortel ipv verder naar beneden :) Plus, dan had je bij de flanken ook veel meer wit moeten zien dan je nu ziet.

Mijn eerste ingeving is ook schimmel. En anders moet ik heel diep na gaan denken over wat het wel is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 00:11 



 
Profiel   

Dit is echt wel een schimmel

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 11:33 



 
Profiel   

Zelfs de meest heftige rabicano's zien er totaal anders uit (en overigens ook niet dat witte 'midden' in de staart). Dit is echt wel een schimmel. Een van beide ouders moet toch echt ook schimmel zijn geweest. Ofwel idd een stiekem trage schimmel, ofwel een andere hengst :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 11:48 



 
Profiel   

ik ben ook wel heel benieuwd naar de ouders eigenlijk...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 12:53 



 
Profiel   

amyz schreef
Zelfs de meest heftige rabicano's zien er totaal anders uit (en overigens ook niet dat witte 'midden' in de staart). Dit is echt wel een schimmel. Een van beide ouders moet toch echt ook schimmel zijn geweest. Ofwel idd een stiekem trage schimmel, ofwel een andere hengst :D

Niet helemaal waar. Bij Rabicano kan het wit ook in het midden van de staart zitten en zelfs in de manen. Maar een relatief extreme variant van Sabino lijkt me ook niet uitgesloten gezien maximaal sabino zo goed als wit is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 14:59 



 
Profiel   

Dit vind ik ook echt een schimmel.

En ze schimmelen allemaal op een ander tijdstip.
Dit was mijn schimmel met 3,5 jaar
[ img ]
[ img ]

en met 5 jaar
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:06 



 
Profiel   

Sabino is witte aftekeningen, die toont veulen al direct bij geboorte. Dit is een verandering in het kleurpigment en daar zit een andere factor achter.
Uitgaande van inderdaad zuiver arabier is schimmel de meest logische verklaring, en in dit soort gevallen dan samen met een oeps qua ouder of iets als verkeerde paspoort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:07 



 
Profiel   

tamary schreef
Sabino is witte aftekeningen, die toont veulen al direct bij geboorte. Dit is een verandering in het kleurpigment en daar zit een andere factor achter.
Uitgaande van inderdaad zuiver arabier is schimmel de meest logische verklaring, en in dit soort gevallen dan samen met een oeps qua ouder of iets als verkeerde paspoort.

Dan zou ik in dit geval toch een kleurtest laten doen denk ik. Als hij idd schimmel is dan is er iig iets niet correct verteld aan TS.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:11 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Dit vind ik ook echt een schimmel.

En ze schimmelen allemaal op een ander tijdstip.
Dit was mijn schimmel met 3,5 jaar
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

en met 5 jaar
[ Afbeelding ]


Offtopic, maar mooi dier..wat was dit er voor een?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:16 



 
Profiel   

Ik heb niet meer verstand van genetica dan ik van het internet geplukt heb, maar ik vind dit een razend interessant topic. Ben ook wel benieuwd hoe het afloopt.

Klein vraagje aan TS: de overgrote meerderheid hier weet zeker dat het een schimmel is. Jij hebt blijkbaar al vijf andere schimmels (gehad), dus je weet precies hoe schimmelen eruitziet. Is er iets waardoor je toch nog twijfelt, buiten de bewering van de fokker?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:18 



 
Profiel   

Ayasha schreef
tamary schreef
Sabino is witte aftekeningen, die toont veulen al direct bij geboorte. Dit is een verandering in het kleurpigment en daar zit een andere factor achter.
Uitgaande van inderdaad zuiver arabier is schimmel de meest logische verklaring, en in dit soort gevallen dan samen met een oeps qua ouder of iets als verkeerde paspoort.

Dan zou ik in dit geval toch een kleurtest laten doen denk ik. Als hij idd schimmel is dan is er iig iets niet correct verteld aan TS.

TS heeft geen afstamming gegevens op papier alleen wat de fokker heeft gezegd. Dus geen stamboek. Dan kun je wel een kleur test doen, maar wat heb je daar aan. De fokker weet ms niet eens meer van welke moeder hij is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 16:14 



 
Profiel   

En de andere vraag nu is of paspoort inderdaad bij dit dier hoort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 16:29 



 
Profiel   

tamary schreef
En de andere vraag nu is of paspoort inderdaad bij dit dier hoort.

Dat dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 16:38 



 
Profiel   

Ayasha schreef
tamary schreef
En de andere vraag nu is of paspoort inderdaad bij dit dier hoort.

Dat dus.

Daar kom je snel genoeg achter als je de chip even uitleest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 16:43 



 
Profiel   

Ik dacht bij het lezen van de beschrijving ook eerst aan rabicano, maar rabicano zit in de staart, flanken en eventueel manen, niet op het hoofd. Bij het zien van de foto's zeg ik ook schimmel.
Roan is het niet; dat toont zich niet zo op het hoofd (daarbij komt roan normaal niet voor bij zuivere arabieren, dus als het roan is, heb je of een unicum of geen volle arabier).

Mijn vosgeboren arabische merrie, schimmel, was al erg verkleurd toen ik haar als driejarige kocht. Zij was in de winter steeds donkerder dan in de zomer (in de winter had ze zelfs zwarte benen, terwijl ik haar veulenfoto's heb en weet dat ze echt vos was). Dit is ook gewoon een schimmel. ofwel waren haar ouders nog niet verkleurd toen die haar dekten en jij haar kocht, ofwel klopt er iets niet met de informatie die je gekregen hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 22:31 



 
Profiel   

Zoals verwacht reageert de fokker niet op mn bericht. Ze leest het telkens wel.

Er heeft al eens iemand de namen van haar ouders opgezocht in het stamboek maar niets gevonden.

Ik heb nu nog foto's teruggevonden van toen ze 3 was en ook echt nog geen enkel wit haartje had. :')

Ik heb hier naast haar oa nog 5 andere schimmels lopen. 2 daarvan hier geboren, de andere toegekomen op leeftijd van 4j, 1j en 2 maand. Dan heb ik nog een schimmel gefokt (wat maakt het 6) maar zij is helaas overleden.
Allemaal kleuren ze sneller door, op die laatste na. Iedereen zei me dat ze geen schimmel was bij de geboorde maar ze had duidelijk enkele (max 10) witte haren boven haar ogen en was zo zwart als iets, dus niet grijs zoals een normaal zwart veulen geboren wordt. Maar toen ze een jaar was waren de witte haren toch ook heel snel daar en net als de andere mooi verdeeld over het lichaam.
Bij mijn arabier nu is het echt super traag gekomen en in het begin echt maar op bepaalde plaatsen. Zo zijn de grote vlakken op jaar lichaam heel lang vrij gebleven van witte haren. En was het dan zelfs nog seizoensgebonden. Pas sinds vorige zomer en nu haar wintervacht zit ze plots vol in de witte haren. Ook haar hoofd is vorig jaar erg snel wit geworden. Tot voor kort zat ik dus ook totaal niet te denken dat ik nog een schimmel had maar dacht ik nog gewoon aan stekelharig. :')
Wetende dat toen ik met de paarden begon zei dat ik nooit een schimmel wilde. _O-
De gekochte waren dan ook echt niet op kleur gekozen. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 09:15 



 
Profiel   

Blijkbaar ben je voorbestemd om schimmels te hebben!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 09:18 



 
Profiel   

Je zou het gaan denken. :=

Dit zijn foto's van toen ze 3 was.

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 09:20 



 
Profiel   

Een kleurentest heeft geen enkele zin. Dit is een schimmel, dus dat is weggegooid geld :+
Veel wijzer ga je er ook niet van worden.

Ach, als je toch met je andere witjes al veel moet wassen, dan kan deze er ook nog wel bij? _O-
Hoeveel shampoo gaat er bij jullie jaarlijks doorheen? :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 09:32 



 
Profiel   

Kunnen de voorouders schimmel geweest zijn misschien? Of kan dat er niets mee te maken hebben? :o?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 10:26 



 
Profiel   

Één van de voorouders moet zelfs schimmel zijn geweest, maar dus ook één van de ouders. Schimmel is dominant over alle kleuren en zal dus altijd in de afstamming zichtbaar zijn.
Maar als een van de schimmelouders net zo bruin was als die van TS op 3 jarige leeftijd kan ik me ook voorstellen dat de fokker denkt dat die bruin is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 10:31 



 
Profiel   

Maar hoe doen andere fokkers dat dan bij een schimmel die lang bruin blijft?

Bij mijn schimmel stond toch ook gewoon schimmel bruin geboren op zijn papier.
En die was met 3 ook nog niets geschimmeld.

Of is dat omdat ze bewust fokken en niet zomaar wat in het land hebben lopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 11:00 



 

DuoPenotti schreef
Maar hoe doen andere fokkers dat dan bij een schimmel die lang bruin blijft?

Bij mijn schimmel stond toch ook gewoon schimmel bruin geboren op zijn papier.
En die was met 3 ook nog niets geschimmeld.

Of is dat omdat ze bewust fokken en niet zomaar wat in het land hebben lopen?
Bij volbloeden in de UK (VS is weer een ander verhaal) zie je soms 'bay or grey' o.i.d. staan als ze het niet zeker weten, want testen doen ze ook niet. En soms staat er 'bay' of 'chestnut' en blijkt het op latere leeftijd toch echt een schimmel. Of dat dan op een later tijdstip nog veranderd wordt, weet ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 11:06 



 
Profiel   

Misschien had jouw schimmel beide schimmels als ouders? Of was er toch iets van kleurverandering (bv pekzwart, of donkerder vos, bruin zonder witte veulenbenen maar effectief al zwart) zichtbaar.

Ik vermoed idd ook dat er iets niet klopte aan de info van de fokker. Naja maakt haar er niet minder mooi om. Hoop alleen dat ze niet te snel doorkleurt haha. :+

@ Cayenne, eigenlijk niets. Enkel toen ik op wedstrijd ging maar dan was je iedere kleur wel. Ik heb een hele goede blauwe shampoo die helaas niet meer gemaakt wordt, maar heb er gelukkig nog een voorraadje van. En de dag op wedstrijd zelf vond ik die paarse spuit van sharpley's tegen vuile vlekken met vochtige doekjes een super combi.
De grote tip alleen is zet geen schimmels of paarden met veel wit op stro. Dat is een ramp en heb je allemaal gele paarden. Ik gebruik al jaren zaagmeel, kan je ook perfect de mestballen uitzeven en de plas koekt mooi samen zoals in een kattenbak.
Heb nu ook wel het geluk hier in de winter geen modder te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 11:07 



 
Profiel   

Mijn paard had een bruine vader, wel schimmel moeder.
Dus dan weet je zeker dat het een schimmel is.
Hoe hij als veulen was weet ik niet.

Maar als merrie of hengst laat zou schimmelen is daar het papier niet van bekend, want dan hadden ze ook weer geweten 1 van de ouders schimmel, dus dat verkleuren komt nog.
Lijkt mij hier het meest logisch dat er een andere hengst op heeft gezeten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 11:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen