Welke kleur wordt mijn veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juliavonnie
Berichten: 3
Geregistreerd: 07-11-19

Welke kleur wordt mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 23:33

Drie dagen geleden is ons eerste (en laatste ) veulen geboren. We zijn helemaal verliefd. Maar ook een beetje verbaasd. Vader en moeder zijn allebei bont, maar het veulen is zwart met drie witte haartjes op zijn voorhoofd. We zijn heel benieuwd of hij deze kleur blijft of dat hij nog gaat veranderen. We hebben helemaal geen verstand van kleurgenetica bij paarden, dus ik heb geen idee. Wat denken jullie? Eerste foto is moeder, laatste foto vader.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke kleur wordt mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 23:39

Die zijn dus beide hetrozygoot bont, en dragen dus en een bont gen en een niet bont gen. Beide hebben duidelijk het niet bont gen aan het veulen doorgegeven. Dat hier nog een heel andere kleur uit gaat komen kan eigenlijk niet, schimmel zie je als de ouders het dragen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Welke kleur wordt mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 02:04

Deze blijft gewoon zwart :j

miereneter

Berichten: 2522
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Welke kleur wordt mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 02:33

Blij dat de antwoorden al gegeven zijn, want daar kon ik je niet mee helpen. Kom alleen maar even langs om te zeggen dat ik het een ontzettend leuk veulen vind!

imaudy
Berichten: 5020
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Welke kleur wordt mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 06:13

Ik denk dat de bonte vader een ouder heeft die helemaal zwart is (fries denk ik) en dat daar het veulen de kleur van heeft.
Ik vind het ook een heel leuk veulen!

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Welke kleur wordt mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 06:54

Wauw ik vind je veulen supermooi! :D

juliavonnie
Berichten: 3
Geregistreerd: 07-11-19

Re: Welke kleur wordt mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 07:32

Bedankt voor jullie reacties, wij vinden hem ook prachtig! Kleur maakt niet uit natuurlijk, maar stiekem hoop ik ook dat hij zwart blijft

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 07:34

In theorie had er zelfs nog een effen vos uit kunnen komen :))
Dan had je pas echt raar staan kijken.

Maar dit is en blijft een zwarte.

Genen komen altijd in paren, en genen komen bijna altijd in de vorm 'dominant' of recessief'. Hetzelfde gen heeft dus 2 smaakjes, zeg maar, en in dat genenpaar kan de ene helft dus zichtbaar zijn aan de buitenkant (de dominante vorm van het gen), terwijl er onzichtbaar nog een versie van hetzelfde gen aanwezig is (de recessieve vorm).

Bont is zo'n dominant gen, en niet-bont is recessief.
Bonte paarden die allebei maar 1 bontgen hebben (zodat ze er dus keurig bont uitzien uit de buitenkant) hebben daarnaast ook op diezelfde plek een gen dat niet-bont is.

Bij de celdeling worden al die genen gescheiden (logisch, anders kreeg je steeds meer kopieën van diezelfde genen). In een eicel en in een spermacel komt dus maar 1 kopie van het gen terecht. Dat kan dus óf die dominante óf die recessieve versie zijn in het geval van een paard met maar 1 bonte versie van het gen. De kans daarop is 50-50.
Twee keer een 50-50 kans geeft een 25% kans op een niet-bomt veulen.

En voor zwart versus vos geldt precies hetzelfde. Vos en zwart zijn twee versies van hetzelfde gen. Zouden allebei de ouders maar 1 zwartgen hebben (en daarmee zwart zijn aan de buitenkant) en daarnaast dus 1 vosgen, dat had je ook 25% kans op een vos veulen gehad.

Je hoeft niet te hopen dat hij zwart blijft hoor. Dat is 100% zeker.