Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Kleur

 
Profiel   

cp112 schreef
Maakt voor dit veulen niet uit. Het is sowieso 1x crème of vader nu perlino of smokey cream is.
Iig geen pearl of zilver oid.


Maakt natuurlijk wél uit. Als de vader pseudo double dilute is (1x creme, 1x pearl) zou dit veulen pearl kunnen dragen en daarmee fenotypisch gewoon zwart. 1x pearl toont nl niet.

Áls de hengst pseudo double dilute is, zou hij 'gewoon' gekleurde veulens moeten produceren. Als hij al wat langer dekt en een stuk of 20-30 veulens heeft gegeven die allemaal creme dragen, dan is die kans wel ongeveer nul.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 17:03 



 
Profiel   

Pearl moet wel ergens in zijn ouders zitten anders heeft hij het niet natuurlijk. En dat zit er niet naar mijn weet want er zijn verder geen nakomelingen met die kleuren .
Dus dan is hij “gewoon” 2x crème en veulen 1x crème. Zoals de eigenaar van de hengst zelf ook zegt :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 17:06 



 
Profiel   

Pearl kan natuurlijk heel lang verborgen blijven. Net als roodfactor in Friezen. Daar zitten ook nooit voskleurige Friezen achter, maar af en toe wordt er tóch een vosje geboren...

Maar je hebt gelijk, met 1x creme ouders kan er geen pearl in zitten. Daar had ik even overheen gelezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 17:07 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Pearl kan natuurlijk heel lang verborgen blijven. Net als roodfactor in Friezen. Daar zitten ook nooit voskleurige Friezen achter, maar af en toe wordt er tóch een vosje geboren...

Ja je kunt een vos fries krijgen omdat Ee/aa x Ee/aa Ook gewoon soms ee/aa kan geven ;)
Heeft puur met homo en heterozygoot te maken, moet je alleen wel nét 2 heterozygoot friezen kruisen maar dat zie je niet van de buitenkant of deze EE of Ee is.

Veulen is gewoon smocky black

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 17:09 



 
Profiel   

Ff lijn verder nagekeken en alleen maar palomino en valkjes :j hij is dus echt gewoon dubbel crème en dit veulen daarmee smokey black :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 17:10 



 
Profiel   

Met zijn ouders die palomino en valk zijn is het al duidelijk dat er geen pearl in kan zitten.
Pearl is een variant van creme. Creme én pearl is altijd zichtbaar. Creme alleen ook.
Alleen pearl kan verborgen zijn (dat is in enkele vorm niet zichtbaar, itt tot het originele creme-allel), maar niet als er ook creme aanwezig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 17:27 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
Tribunals schreef
Klopt, maar als de eigenaar zegt dat het een perlino is zal dat wel kloppen toch? Daarbij maakt dat voor het veulen niks uit, dat zou nog steeds een smokey black zijn. Ik doelde er meer op dat de hengst geen pearl oid is.

Ik zou daar niet op blind durven varen. Er lopen heel wat paarden rond waarvan de kleur verkeerd op een papier staat óf omdat het veulen niet duidelijk de juiste kleur liet zien op die leeftijd óf onbekendheid van kleurkunde.
Het enige juiste is testen.

Ik ook niet, en dat klopt helemaal maar ik er toch vanuit dat een dekhengst wel getest is op kleur. Maar misschien ben ik daarin naïef :’)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 19:23 



 
Profiel   

In mijn ervaring zijn de meeste dekhengsten niet kleur getest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 19:48 



 
Profiel   

Ik heb de zelfde vader uit mijn merrie ook smoky black. Maar toont bruiniger. Ze verliest haar veulen vacht nu en lijkt bruin grijzig.
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 11:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen