NMPRS, bruin of toch smokey black?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

NMPRS, bruin of toch smokey black?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 21:37

Hoi,

Onlangs hebben wij een NMPRS merrietje verwelkomt in onze kudde.

Nu staat in haar paspoort dat zij bruin is, echter vond ik haar direct na het zien van de foto's smokey black lijken.
Mijn eigen ruin is smokey black en ik zie nagenoeg dezelfde gloed, vind haar te zwart voor normaal bruin.

Ze komt uit een palomino x valk.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Welke kleur denken jullie dat zij is? Komt het binnen het NMPRS vaker voor dat de kleur verkeerd in het paspoort vermeld staat?
Laatst bijgewerkt door Hommage op 12-05-23 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 21:47

Creme toont niet op zwart. Dus ik denk dat ze gewoon zwart is, misschien zongebleekt al is het daar misschien wat vroeg voor nu in het seizoen. Dus zonder kleurtest kan je hier niks zinnigs over zeggen. Tenzij ze uit een hengst zonder creme, een creme nakomeling geeft :)
Laatst bijgewerkt door Anouk_H op 12-05-23 21:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49105
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 21:47

Als de laatste foto haar kleur het duidelijkst weergeeft zeg ik: bruin.
Ik heb hier een 'gewoon' bruine, een donkerbruine (moeder van de gewone), een zwarte en een smokey (zoon van de zwarte), maar smokey, zwart, donkerbruin en bruin zien er echt totaal verschillend uit hier.

En die laatste foto lijkt gewoon het meest op mijn gewone bruine.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 21:51

Ibbel schreef:
Als de laatste foto haar kleur het duidelijkst weergeeft zeg ik: bruin.
Ik heb hier een 'gewoon' bruine, een donkerbruine (moeder van de gewone), een zwarte en een smokey (zoon van de zwarte), maar smokey, zwart, donkerbruin en bruin zien er echt totaal verschillend uit hier.

En die laatste foto lijkt gewoon het meest op mijn gewone bruine.


Ik heb zelf een bruine en een smokey black en ze is echt hetzelfde als mijn smokey black. De wintervacht is met een hele warme gloed, zoals onderste foto en daaronder komt ze zwarter vandaan. Net zoals mijn smokey ruin.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 21:53

Anouk_H schreef:
Creme toont niet op zwart. Dus ik denk dat ze gewoon zwart is, misschien zongebleekt al is het daar misschien wat vroeg voor nu in het seizoen. Dus zonder kleurtest kan je hier niks zinnigs over zeggen. Tenzij ze uit een hengst zonder creme, een creme nakomeling geeft :)


Kleurtest geeft sowieso als enige 100% duidelijkheid, dat weet ik. Ik vond haar echter gewoon echt anders dan de bruine paarden die ik ken/heb gehad. Dus vandaar mijn vraag.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: NMPRS, bruin of toch smokey black?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 21:54

Afbeelding
Voor de NMPRS,in het midden mijn smokey ruin en achteraan mijn bruine merrie.

Ibbel

Berichten: 49105
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 21:56

Hommage schreef:
Ik heb zelf een bruine en een smokey black en ze is echt hetzelfde als mijn smokey black. De wintervacht is met een hele warme gloed, zoals onderste foto en daaronder komt ze zwarter vandaan. Net zoals mijn smokey ruin.


Tja, mijn smokey is meer koffievos-matbruin, zit geen rood in (wat ook klopt, het creme-gen verdunt het rode pigment in een paard en ook een zwart paard maakt rood pigment aan), terwijl mijn bruine veel meer die donkere warme mahoniegloed heeft die jouw laatste foto ook heeft.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 12-05-23 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 21:57

Ibbel schreef:
Hommage schreef:
Ik heb zelf een bruine en een smokey black en ze is echt hetzelfde als mijn smokey black. De wintervacht is met een hele warme gloed, zoals onderste foto en daaronder komt ze zwarter vandaan. Net zoals mijn smokey ruin.


Tja, mijn smokey is meer koffievos-matbruin, zit geen rood in (wat ook klopt, het creme-gen haalt het rode pigment uit een paard en ook een zwart paard maakt rood pigment aan), terwijl mijn bruine veel meer die donkere warme mahoniegloed heeft die jouw laatste foto ook heeft.


Lastig. Zit dus nog veel verschil in de tinten tussen de smokeys. Dan gaat het toch testen worden denk ik.

Ibbel

Berichten: 49105
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 21:59

Dit is mijn smokey:
Afbeelding

En dit is mijn donkerbruine:
Afbeelding

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: NMPRS, bruin of toch smokey black?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 22:02

Ibbel, jouw smokey lijkt zo vd foto wel op de NMPRS, maar vind het ook lastig omdat ze nog niet helemaal uit haar wintervacht is.
Jouw bruine is totaal anders dan mijn bruine ook, verschil tussen die van jou is een stuk kleiner dan tussen die van mij.

Ibbel

Berichten: 49105
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: NMPRS, bruin of toch smokey black?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 22:06

Met een veulenfoto van een paar dagen oud zou je een betere gok kunnen doen of het een in basis zwarte is. Die zijn toch echt wel anders van kleur dan bruine...

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 22:08

Ibbel schreef:
Met een veulenfoto van een paar dagen oud zou je een betere gok kunnen doen of het een in basis zwarte is. Die zijn toch echt wel anders van kleur dan bruine...

Klopt, alleen die heb ik dus helaas niet.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 22:09

Zeker als je van plan bent te fokken zou ik gewoon kleurtesten, kans is aanwezig dat ze smokey is :D leuke pony!

_Tarzan

Berichten: 11166
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: NMPRS, bruin of toch smokey black?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 07:36

Ze is zwart of smokey black. Ze is zeker geen bruine. Je moet kijken naar de neus en flanken, daar heeft ze geen koper/gouden snoet maar zwart, dus ze is zwart met of zonder creme ;)

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: NMPRS, bruin of toch smokey black?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 07:54

@Rennie89 bedankt! Wellicht in de toekomst, dus dan zou smokey wel leuk zijn. Tegen die tijd ga ik sowieso testen.

@Tarzan, ik vind haar zelf op het oog ook eerder zwart dan bruin. Rond haar lippen en neus is geen enkel warm/bruin kleurig haartje te bekennen. Echt zwart. Alleen haar wintervacht is zo bruinig.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 21:35

Iemand tips waar ik het best kan testen? Ik las dat niet overal even betrouwbare resultaten vandaan komen en dat het niet voor ieder ras geschikt is.

Hier nog een foto van de dame in kwestie.


Afbeelding

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Re: NMPRS, bruin of toch smokey black?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:26

Ik heb nu een test lopen bij van Haeringen voor Smokey Black. Wel voor een veulen, waarvan je al kan zien dat het geen gewone zwarte is, maar ook geen bruin.
De uitslag heb ik alleen nog niet binnen.

De merrie is ook Smokey Black, maar lijkt in de zomer meer op een vos.(Zij is getest)Afbeelding
Afbeelding

Balou_k

Berichten: 14055
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: NMPRS, bruin of toch smokey black?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:48

Dit is mijn (geteste) Smockey black.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:19

Nobel01 schreef:
Ik heb nu een test lopen bij van Haeringen voor Smokey Black. Wel voor een veulen, waarvan je al kan zien dat het geen gewone zwarte is, maar ook geen bruin.
De uitslag heb ik alleen nog niet binnen.

De merrie is ook Smokey Black, maar lijkt in de zomer meer op een vos.(Zij is getest)[ [url=m/5taE6O.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LExpuV.png]Afbeelding[/url] ]


Oe dit veulen vind ik prachtig. Die kleur en bles ook helemaal mijn ding <3

Anoniem

Re: NMPRS, bruin of toch smokey black?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:20

Ik denk ook smoky black hoor. Het is echt geen simpele bruine. :)

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 13:19

Balou_k schreef:
Dit is mijn (geteste) Smockey black.

[ [url=m/ZeyyBH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SrvAaH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VHPekt.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooi! Zo anders dan mijn smokey black ruin die ik heb. Ben benieuwd of hij dit jaar misschien ook zo licht wordt dan.

Dit merrietje is net zo donker als mijn smokey, dus ook echt anders als bovenstaand.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 13:20

Nobel01 schreef:
Ik heb nu een test lopen bij van Haeringen voor Smokey Black. Wel voor een veulen, waarvan je al kan zien dat het geen gewone zwarte is, maar ook geen bruin.
De uitslag heb ik alleen nog niet binnen.

De merrie is ook Smokey Black, maar lijkt in de zomer meer op een vos.(Zij is getest)[ [url=m/5taE6O.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LExpuV.png]Afbeelding[/url] ]


Knap veulen! Ik ben echt niet thuis in die kleurtesten. Test je dan echt op een bepaalde kleur of krijg je gewoon de volledige kleurcode?

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 13:21

Evamarie schreef:
Ik denk ook smoky black hoor. Het is echt geen simpele bruine. :)


Nee dat denk ik ook niet, dan zou ik haar nog eerder bestempelen als zwart, dan bruin. Haar wintervacht is lichter dan haar zomernacht, en paspoort is uitgegeven in het najaar, dus dat zou best kunnen.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:25

Hommage schreef:
Nobel01 schreef:
Ik heb nu een test lopen bij van Haeringen voor Smokey Black. Wel voor een veulen, waarvan je al kan zien dat het geen gewone zwarte is, maar ook geen bruin.
De uitslag heb ik alleen nog niet binnen.

De merrie is ook Smokey Black, maar lijkt in de zomer meer op een vos.(Zij is getest)[ [url=m/5taE6O.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LExpuV.png]Afbeelding[/url] ]


Knap veulen! Ik ben echt niet thuis in die kleurtesten. Test je dan echt op een bepaalde kleur of krijg je gewoon de volledige kleurcode?



Ik heb de test Cremello aangevraagd, dat is het Créme-gen wat dan getest wordt, dan weet je voldoende voor Smokey Black

Lady124
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 12:16

Hier een smoky black veulen. Vader smoky cream met een zwarte merrie. Merrie draagt vermoedelijk meer genen. Word nog getest.

Ze is grijs geboren. Nu bruinig en begint haar veulenvacht te verliezen en lijkt bruin grijzig onder uit te komen.
Afbeelding