Zwarte shetlander wel volledig zwart?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xTinkertje

Berichten: 167
Geregistreerd: 07-08-14
Woonplaats: groningen

Zwarte shetlander wel volledig zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 13:06

Hoi iedereen!

We hadden zonder dat we het wisten een drachtige merrie gekocht, die op 15 mei 2022 is bevallen van onze lieve Izzy. Izzy was bij de geboorte zwart maar wel al met lichte haartjes ertussen.

Afbeelding

Haar vader is dus onbekend maar haar mama is een zwarte stamboek merrie.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik echt geen verstand van fokken en kleur heb, maar izzy is inmiddels 1 jaar en 1 maand en heeft nog de witte haren ertussen.



Afbeelding

Ondertussen heeft ze ook nog eens een roze neusje gekregen (zie 1e foto, dit had ze eerst niet) en lijkt bijna wel appaloosa kenmerken te hebben.


Afbeelding

Wel heeft ze volledige zwarte hoefjes en lijkt ze op een afstandje gewoon zwart.



Afbeelding

(Links izzy, rechts bella haar mama)

Ik ben benieuwd wat jullie denken hoe dit kan, het allerbelangrijkste is dat ze gezond is en een super lief karakter heeft! Maar toch stiekem wel benieuwd wat de betere kenners hier van zeggen :j

Bedankt alvast!

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 13:37

Ik moest even aan vitiligo denken, vanwege de neus, maar wellicht dat een andere bokker er iets heel anders in ziet.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Zwarte shetlander wel volledig zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 14:25

Waarom kan een zwarte geen roze neus hebben? Dat zie je toch wel vaker? Die paar witte haartjes zal gewoon een beetje stekel harig zijn?

xTinkertje

Berichten: 167
Geregistreerd: 07-08-14
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 15:23

pluisje88 schreef:
Waarom kan een zwarte geen roze neus hebben? Dat zie je toch wel vaker? Die paar witte haartjes zal gewoon een beetje stekel harig zijn?


Hoi, dat lijkt me ook wel te kunnen :) maar omdat ze volledige zwart is geboren naast de wat witte haartjes en later pas een roze neus heeft gekregen was ik zelf wat verbaasd. Nu heb ik zelf echt geen verstand van kleur zoals eerder aangeven:)

xTinkertje

Berichten: 167
Geregistreerd: 07-08-14
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 15:23

Shenavallie schreef:
Ik moest even aan vitiligo denken, vanwege de neus, maar wellicht dat een andere bokker er iets heel anders in ziet.


Jaa die heb ik vaker gehoord! Het komt alleen bijna niet voor. Kan dat getest worden bij paarden?

Wpaard

Berichten: 473
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 15:33

Mijn veulen is zwart geboren en nu is ze bruin. Zie foto's

Afbeelding

Afbeelding

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Zwarte shetlander wel volledig zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 15:40

De meeste veulens worden in een andere kleur geboren dan de kleur die ze uiteindelijk worden dus dat is niet gek. Ja tuurlijk is de kleur te testen. Het is alleen de vraag of je dat zo belangrijk vindt dat je daar een paar honderd euro voor moet uitgeven.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 15:53

pluisje88 schreef:
De meeste veulens worden in een andere kleur geboren dan de kleur die ze uiteindelijk worden dus dat is niet gek. Ja tuurlijk is de kleur te testen. Het is alleen de vraag of je dat zo belangrijk vindt dat je daar een paar honderd euro voor moet uitgeven.

:+ Overdrijven is ook een kunst, als je een beetje handig doet (dus even orrienteren op verschillende aanbieders en geen onnodige genen testen) dan kan je zomaar voor een euro of 25-40 klaar zijn als het 1 gen betreft. Het gemiddelde zadeldekje is nog duurder zeg maar.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 16:05

Heel veel zwarte en ook andere shetlanders zijn stekelharig. Waaronder mijn vossen, dus kan gewoon een zwarte met wat witte haren daardoor zijn.

@Wpaard mooie kleur, seal bay. <3

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Zwarte shetlander wel volledig zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 16:38

Het lijkt gewoon een zwarte maar die lipvlek die ontstaan is, is wel apart. Daar was de huid zwart en nu niet meer. Lees graag mee wat kleurenkenners er van denken :j

Heb zelf overigens een zwarte (vanaf 4 jarige leeftijd) die als 8 jarige een witte streep in de hoef kreeg, en nu als 16 jarige nog steeds heeft. Dus daar is qua pigmentatie ook iets verandert.

xTinkertje

Berichten: 167
Geregistreerd: 07-08-14
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 18:27

Wpaard schreef:
Mijn veulen is zwart geboren en nu is ze bruin. Zie foto's

[ [url=m/6UaERB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/rBwRnk.jpg]Afbeelding[/url] ]


Prachtige kleur!

xTinkertje

Berichten: 167
Geregistreerd: 07-08-14
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 18:28

Lijsken schreef:
Het lijkt gewoon een zwarte maar die lipvlek die ontstaan is, is wel apart. Daar was de huid zwart en nu niet meer. Lees graag mee wat kleurenkenners er van denken :j

Heb zelf overigens een zwarte (vanaf 4 jarige leeftijd) die als 8 jarige een witte streep in de hoef kreeg, en nu als 16 jarige nog steeds heeft. Dus daar is qua pigmentatie ook iets verandert.



Jaa hoe de vlekken bij de lip zijn onstaan is eigenlijk mijn grootste vraag, kan er online bijna niets over vinden!

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 18:44

Die vlek op de lip is niet door een kleurgenetisch verschijnsel.

Dan moet je eerder denken aan pigmentverlies of een gebrek in bijvoorbeeld koper.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Zwarte shetlander wel volledig zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 21:13

Gezien dit een vraag is over kleur verplaats ik het naar KG.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 18:27

xTinkertje schreef:
Shenavallie schreef:
Ik moest even aan vitiligo denken, vanwege de neus, maar wellicht dat een andere bokker er iets heel anders in ziet.


Jaa die heb ik vaker gehoord! Het komt alleen bijna niet voor. Kan dat getest worden bij paarden?

Dat moet de DA constateren, maar het komt nog best vaak voor. Hou maar in de gaten of de plek steeds groter wordt, alhoewel dat niet altijd zo hoeft te zijn.