Bonte pony met 3 kleuren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
STLevi
Berichten: 3
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 17:01

Er lijkt iets mis te zijn gegaan met de fotos: ik zal het nog een keer proberen.

Afbeelding

Afbeelding

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Bonte pony met 3 kleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:18

Joh, wat bijzonder...!

(Soms ligt er een rossige gloed op zwart - maar dit is echt van een andere orde!!)

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Bonte pony met 3 kleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:21

Bijzonder appel, heb je hem al eens genetisch laten testen? Chimera is idd heel erg zeldzaam, het zou ook een somatische mutatie kunnen zijn, wat veel vaker voorkomt,
Of calico tobiano, maar dat is altijd samen met creme.. welke kleur hebben z’n ouders?

TS lijkt me een bijzondere verkleuring van de wintervacht, gek dat er in z’n zomervacht helemaal niets van te zien is!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 20:13

Wat bijzonder.

Ik heb wel rossig gezien bij veranderen van wintervacht naar zomervacht. En dan alleen bij een paard van 24 jaar waarbij de wintervacht op de buik verkleurde en ook als laatste verhaarde. Dit komt dan doordat de vacht "dood" is.

Maar zoals de jouwe heb ik nog nooit gezien.

Heb je de pony al lang of is dit z'n eerste winter bij jou?

STLevi
Berichten: 3
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 21:10

Art_Ificious schreef:
Wat bijzonder.

Ik heb wel rossig gezien bij veranderen van wintervacht naar zomervacht. En dan alleen bij een paard van 24 jaar waarbij de wintervacht op de buik verkleurde en ook als laatste verhaarde. Dit komt dan doordat de vacht "dood" is.

Maar zoals de jouwe heb ik nog nooit gezien.

Heb je de pony al lang of is dit z'n eerste winter bij jou?


Ik verzorg hem nu al ongeveer vier jaar, en dit is de eerste keer dat zijn vacht zo verkleurt. Bij al zijn eerdere vachtwisseling is zijn kleur en ook het patroon hetzelfde gebleven. Daarom ook de verrassing toen ik dit zag opkomen!

Appel_33
Berichten: 11
Geregistreerd: 11-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 22:23

Tinniie schreef:
Bijzonder appel, heb je hem al eens genetisch laten testen? Chimera is idd heel erg zeldzaam, het zou ook een somatische mutatie kunnen zijn, wat veel vaker voorkomt,
Of calico tobiano, maar dat is altijd samen met creme.. welke kleur hebben z’n ouders?


Moeder is zwart vader is bruin bont. De fokker heeft geloof in wel DNA gedaan. Staat in de papieren in ieder geval. Maar of dat voor afstammeling was of kleur weet ik niet precies.

@ts het is net of hij verkleurd is, als of hij voor het raam heeft gestaan met alleen dat stukje vacht.

Ponytante

Berichten: 209
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:23

Het bruine op de pony van ts lijkt "door te lopen" tot de elleboog, daar is nog een plek. Het witte lijkt een beetje nat/vies te zijn (geweest). In principe klopt het patroon met het patroon dat een op nat of in een vieze box liggend paard krijgt.

Nu is het wel zo, dat urine ook kan bleken. Ik heb ook wel eens vieze (uitloop)stallen meegemaakt, maar verkleurde zwarte nooit (gele schimmels dan wel, met juist dat "patroon").

Hoe ziet de andere kant eruit? Hoe / waar ligt de pony over her algemeen?

Ik heb ook nog een leuke voorbeeld van driekleur, of het nou chimera is of iets anders:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Was op markt Hedel vorig jaar.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:42

Toevallig gisteren een paard (Noriker) gezien die een afwijkende lichtbruine stip had tussen de zwarte en schimmel-zwarte stippen, dus daar moest ik voor dit topic even een foto van maken.


Afbeelding

Pluttersput

Berichten: 15018
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Bonte pony met 3 kleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:22

Oh, mijn mini had precies hetzelfde! Elke winter werd hij tot halverwege een soort wortel. In de zomer niks meer te zien.
Ik heb het toen nagezocht en kwam iets tegen van een koper teveel ofzoiets. Maar dat is echt al een hele tijd geleden.
Hij is helaas een paar jaar geleden overleden. Anders had ik fotos kunnen maken.
Mamma was een zwart panterbont, pappa was zwart panterbont. Lars was effen zwart.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:31

rien10 schreef:
Griffioen schreef:
Tricolore noem je 3 kleur bont <3

Ja. Bij honden zie je het vaak.

Ja hé hé en bij katten noem je het een lapjespoes, maar wat heeft dat met deze vraag te maken?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Bonte pony met 3 kleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:37

Lapjespoes kan inderdaad, of een schilpad(je), afhankelijk v.d. kleurcombinatie en de aanwezigheid van wit.

Leuke paarden zie ik hier!

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Bonte pony met 3 kleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:38

Wat een leuke die op de markt in Hedel! Bijzonder zeg.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:39

Bij panterbontenn wordt het veroorzaakt door het Appaloosa gen. Die doet namelijk hele rare dingen met deo originele kleur van een paard. Zo zijn er dus inderdaad zwarten met ineens vos stippen erdoor of andersom vossen met een zwarte stip. Maar dat is dus puur bij-effect van Appaloosa en heel wat anders dan bij platenbont.

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:40

Ja echte bonten met 3 kleur heb ik nog nooit in het echt gezien. Die van Appel is wel echt heel apart.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Bonte pony met 3 kleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 11:47

Bij appaloosa's is het weer een andere oorsprong. Appaloosa genen zorgen soms ervoor dat zwart pigment zijn kracht verliest, en ze dus rossig kunnen worden.

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 12:10

STLevi schreef:
Er lijkt iets mis te zijn gegaan met de fotos: ik zal het nog een keer proberen.

[ [url=m/inxoC1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0kqxx5.jpg]Afbeelding[/url] ]

In wat voor stal staat jouw pony?


Mijn zwarte ijslander verkleurde toen ik hem net had ook zo erg. Dat kwam blijkbaar door alle amoniak/viezigheid van de rubberenplaten in zijn stal.
Toen hij daarna in een stro-stal kwam en nu 24/7 buiten loopt verkleurd hij niet meer extreem. Alleen zijn gewone 'dode' wintervacht die wat valer wordt

Ik kan niet meer echt een goede foto vinden. Maar hier zie het wel een beetje.

Afbeelding
Afbeelding

gelato

Berichten: 39
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 15:10

mooney schreef:
Bij appaloosa's is het weer een andere oorsprong. Appaloosa genen zorgen soms ervoor dat zwart pigment zijn kracht verliest, en ze dus rossig kunnen worden.

Wat is vaak de oorsprong bij andere rassen paarden, zitten daar vaste lijnen in?