Welke kleur is mij lieve merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rennie89
Berichten: 37251
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Welke kleur is mij lieve merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 12:30

Ik denk idd dat dat ook een rol zou kunnen spelen, dat ze ook vos kunnen dragen. Vooralsnog zelf nog geen vliegenschimmel gezien met andere basiskleur dan vos maar ik ben vooral benieuwd naar genetische test uitslagen, die heb ik nog niet kunnen vinden.

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 13:32

Ok, bedankt voor jullie berichten!
Ik weet helaas bijna niets over haar familie (ouders etc.) en over de fokker, geen foto's van toen ze nog klein was en dit en dat. -O-
Ik denk ook wel dat haar zwarte beentjes later wit worden. Het begint al een beetje. Haar grijze manen ook misschien, want hier en daar is er een sneeuwwit plukje haar.

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 13:42

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Veel spikkels binnen de Arabs, zeker niet exclusief bij vosgeboren paarden :D

Ts: lijkt mij ook absoluut 'gewoon' een vliegenschimmel. Dat zwart wordt vanzelf wit. Ergens is ook zo'n mooi plaatje van een palomino geboren schimmel door de jaren heen, zelfs die werd eerst heel donker, echt tof om te zien.
Schimmel is een pigmentziekte waarbij de cellen eerst extreem veel pigment gaan produceren (hyperpigmentatie) en daarna 'opgebrand' raken en dus juist alle kleur verliezen. Door de hyperpigmentatie worden ze zo donker. Als het 'schimmelen" eenmaal echt is begonnen is er ook nog bar weinig te zeggen over de geboortekleur.
Bij een vliegenschimmel 'herstellen' sommige pigmentcellen waardoor ze spontaan weer kleur gaan produceren = die vliegjes. Het schijnt vaker voor te komen bij heterozygote schimmels, maar is ook waargenomen bij homozygote schimmels.

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Welke kleur is mij lieve merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 13:45

Dan ben ik eigenlijk heel benieuwd en misschien gekke vraag, maar zouden vliegenschimmels ook minder last hebben van melanomen op latere leeftijd (omdat sommige cellen zichzelf dus weer "repareren" om weer pigment te maken)? Of staat dat er helemaal los van

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 14:48

XladyX schreef:
Dan ben ik eigenlijk heel benieuwd en misschien gekke vraag, maar zouden vliegenschimmels ook minder last hebben van melanomen op latere leeftijd (omdat sommige cellen zichzelf dus weer "repareren" om weer pigment te maken)? Of staat dat er helemaal los van

Zeer interessante vraag. :j
Ben ik eigenlijk ook benieuwd naar. Heb altijd gezegd geen schimmel te willen, de melanomen zijn er een reden voor. Maar zo appelschimmels en vliegenschimmels met véél stippen vind ik juist wel mooi. Gewoon witte niet :+

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Welke kleur is mij lieve merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 15:02

Volgens mij zijn alle schimmels genetisch gelijk, dus de kans op melanomen ook.
Sommige krijgen ze niet, of maar een paar kleintjes. Mijn merrie zit er onder, ze geven nog geen problemen maar ze word scherp in de gaten gehouden (iets er aan doen is lastig, en ze is 29 met nog wat kwaaltjes, dus dan zou het middel al snel erger zijn dan de kwaal).

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Welke kleur is mij lieve merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:45

29 is wel een knappe leeftijd hoor. :)

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 08:52

Owkay! Bedankt! Nu realiseer ik me pas dat ze vroeger een grijze plek haar op haar buik had, en die is nu weg, dus dan zullen haar benen heel waarschijnlijk ook wit worden. :j

zasread

Berichten: 2464
Geregistreerd: 28-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 18:31

Rennie89 schreef:
Als deze bruine vliegen schimmel op kleur getest is hoor ik het graag :+ ik heb er in elk geval nog nooit van gehoord. Alle vliegen schimmels die ik kende waren vos basis. Had zelf een bijrijdpaard welke vos basis vliegenschimmel was. Schimmel doet een hoop met een kleur. Ze worden vaak donkerder geboren, bij vossen kunnen de manen grijs/zwart worden of juist weer lichter, er is geen pijl te trekken


Mijn paard is een vliegenschimmel die donkerbruin is geboren. En zijn vader is een vliegenschimmel die zwart is geboren en dus ook zwarte stippen heeft. Altijd vos als basis is dus onzin.

Op de foto allebei mijn paard met bruine vliegenstippen.

Afbeelding

Afbeelding

En als veulen:
Afbeelding

Rennie89
Berichten: 37251
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Welke kleur is mij lieve merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 18:33

Dankjewel voor de foto’s, enig idee of hij vos draagt? Heb ooit een onderzoek gelezen dat de uiting van vliegenschimmel gelinkt was aan het vos gen, waarschijnlijk hoeft het dan niet dominant te zijn op dat moment. Is al lang geleden hoor en wellicht is het inmiddels al achterhaald maar zo heb ik het altijd geleerd

zasread

Berichten: 2464
Geregistreerd: 28-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 18:40

Art_Ificious schreef:
Zeer interessante vraag. :j
Ben ik eigenlijk ook benieuwd naar. Heb altijd gezegd geen schimmel te willen, de melanomen zijn er een reden voor. Maar zo appelschimmels en vliegenschimmels met véél stippen vind ik juist wel mooi. Gewoon witte niet :+


Volgens mij wordt elke appelschimmel op een gegeven moment OF helemaal wit OF vliegenschimmel. Appelschimmel is gewoon een van de tussenfases van het witter worden. De een wordt dat alleen sneller dan de ander. Sommigen zijn met 3 jaar al wit, ander nog steeds niet helemaal als ze 20 zijn.

Mijn paard deed er relatief lang over om vliegenschimmel te worden.
Hij is nog heel lang donker geweest en tussendoor nog appelschimmel. Nu worden zijn manen, staart en benen langzaam steeds witter. Maar krijgt hij ook steeds meer vliegenstippen. Maar ik ken ook appelschimmels die uiteindelijk helemaal wit zijn geworden.

zasread

Berichten: 2464
Geregistreerd: 28-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 18:42

Rennie89 schreef:
Dankjewel voor de foto’s, enig idee of hij vos draagt? Heb ooit een onderzoek gelezen dat de uiting van vliegenschimmel gelinkt was aan het vos gen, waarschijnlijk hoeft het dan niet dominant te zijn op dat moment. Is al lang geleden hoor en wellicht is het inmiddels al achterhaald maar zo heb ik het altijd geleerd


In de lijn van de vader (ook vliegenschimmel) zat alleen zwart en schimmel. Moeder was bruin. Ik weet niet welke kleur haar ouders hadden.

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 19:03

zasread schreef:
Volgens mij wordt elke appelschimmel op een gegeven moment OF helemaal wit OF vliegenschimmel. Appelschimmel is gewoon een van de tussenfases van het witter worden. De een wordt dat alleen sneller dan de ander. Sommigen zijn met 3 jaar al wit, ander nog steeds niet helemaal als ze 20 zijn.

Mijn paard deed er relatief lang over om vliegenschimmel te worden.
Hij is nog heel lang donker geweest en tussendoor nog appelschimmel. Nu worden zijn manen, staart en benen langzaam steeds witter. Maar krijgt hij ook steeds meer vliegenstippen. Maar ik ken ook appelschimmels die uiteindelijk helemaal wit zijn geworden.


Klopt, mijn merrie heeft op haar billen nog wat appelschimmelige "kleur" als je snapt wat ik bedoel, maar dat zie je niet zo heel goed (meer?).