kan een paard een zwarte bles hebben?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lollllllllll
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-11-23

kan een paard een zwarte bles hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 19:36

Toen ik klein was zag ik ooit ergens een foto over een paard met een zwarte bles. Er was een heel artikel daar over dat dit het enige paard was met een zwarte bles. Alleen ik kan er nu niks meer over vinden..

Mijn bijrijdpaard heeft namelijk het hele jaar door een donker deel op zijn hoofd (waar normaal altijd een bles zou zitten) dan de rest van zijn hoofd. Als hij in zijn vachtwisseling zit van winter naar zomervacht zie je het nog beter! Maar ja ik kan er niks over vinden op het internet :?

Weet hier iemand toevallig meer hierover? Of nog meer mensen die een paard hebben met dit?

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 19:45

Ik begrijp niet helemaal wat jij bedoelt, maar een paard kan wel een omgekeerde bles hebben. Dit zie je vaak bij bonte paarden, maar bij effen gekleurde paarden komt t ook voor. Dan zit er wel een witte rand om de omgekeerde bles heen. De bles zelf heeft dezelfde basis kleur als de rest van het lichaam.
Google maar op de term 'Badger Face horse' en dan zie je genoeg voorbeelden.

Maar ik heb het idee dat het niet helemaal is wat jij bedoelt. Mss bedoel je een 'masker' zoals je bij wildkleur (Dun, op zn Engels) paarden wel eens ziet, vooral bij wildkleur zwart (Grulla/grullo)...

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: kan een paard een zwarte bles hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 20:21

Voor zover ik weet zijn aftekeningen altijd wit. De sporadische anderskleurige aftekeningen zijn geen aftekeningen maar de basis vachtkleur die op een aparte manier verdeeld zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 20:47


KirstenChes

Berichten: 1155
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 21:39

Ik weet wel wat je bedoeld denk ik,
heb het 1x gezien vorig jaar. Alleen heb ik een bruin paard gezien die de ene kant van zijn hoofd heel donkerbruin/zwart was en de andere helft lichter bruin, precies door de helft van zijn hoofd in een rechte lijn heel bijzonder. Ik dacht eerst dat het geschoren was maar de eigenaar gaf aan dat dit gewoon zijn kleur was. Ik denk dat het met pigment te maken heeft misschien?

lollllllllll
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-11-23

Re: kan een paard een zwarte bles hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 21:59

Afbeelding


Was vergeten te melden dat hij bruin was. Hier een foto ervan maar heb niet hele goede foto’s

lollllllllll
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 22:00


lollllllllll
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 22:00

mairead schreef:
Ik begrijp niet helemaal wat jij bedoelt, maar een paard kan wel een omgekeerde bles hebben. Dit zie je vaak bij bonte paarden, maar bij effen gekleurde paarden komt t ook voor. Dan zit er wel een witte rand om de omgekeerde bles heen. De bles zelf heeft dezelfde basis kleur als de rest van het lichaam.
Google maar op de term 'Badger Face horse' en dan zie je genoeg voorbeelden.

Maar ik heb het idee dat het niet helemaal is wat jij bedoelt. Mss bedoel je een 'masker' zoals je bij wildkleur (Dun, op zn Engels) paarden wel eens ziet, vooral bij wildkleur zwart (Grulla/grullo)...


Is helaas geen ‘masker’ en ook geen badger face.. heb net een foto geplaatst!

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: kan een paard een zwarte bles hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 22:30

Mmmm dit zou ook nog wel eens een hele donkere valk kunnen zijn ( dat denk ik omdat zijn oog zo licht lijkt) en dan in combinatie met het sooty gen, kan nog wel eens voor dit "patroon" zorgen..)

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: kan een paard een zwarte bles hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 22:33

Afbeelding

lollllllllll
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 22:52

Punz schreef:
Mmmm dit zou ook nog wel eens een hele donkere valk kunnen zijn ( dat denk ik omdat zijn oog zo licht lijkt) en dan in combinatie met het sooty gen, kan nog wel eens voor dit "patroon" zorgen..)



Zijn vader is een vos en zijn opa (brummerhoeve’s boss) donkerbruin. Zijn moeder is volgens mij ook donkerbruin maar kon niet heel veel vinden. Soms lijkt het in de zon soms alsof hij een beetje valk kleur heeft idd maar in zijn paspoort en overal staat ook donkerbruin

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: kan een paard een zwarte bles hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 22:55

Als een van de ouders echt geen valk is kan hij geen valk zijn natuurlijk. Maar het zou niet de eerste donkervalk zijn die als donkerbruin door het leven gaat.

Maar los daarvan: het sooty gen kan volgens mij verantwoordelijk zijn voor deze kleur op het gezicht. Maar dan zou de rug en bv de bovenkant van de hals ook donkerder moeten zijn/ donkergekleurde "appeltjes" moeten hebben

nick_en_ik

Berichten: 200
Geregistreerd: 30-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 23:00

lollllllllll schreef:
[ [url=m/xnfW8o.jpg]Afbeelding[/url] ]


Was vergeten te melden dat hij bruin was. Hier een foto ervan maar heb niet hele goede foto’s

Lijkt mij dat het een “seal brown” is, dat is een hele donkere donkerbruine tint, op Pinterest kun je daar ook hele goede voorbeelden van vinden! :j

lollllllllll
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 23:04

Punz schreef:
Als een van de ouders echt geen valk is kan hij geen valk zijn natuurlijk. Maar het zou niet de eerste donkervalk zijn die als donkerbruin door het leven gaat.

Maar los daarvan: het sooty gen kan volgens mij verantwoordelijk zijn voor deze kleur op het gezicht. Maar dan zou de rug en bv de bovenkant van de hals ook donkerder moeten zijn/ donkergekleurde "appeltjes" moeten hebben



Hier heb ik een foto van zijn rug, hals
Afbeelding

Zit hier wel echt dik in zijn wintervacht, zomers staat zijn rug en kont echt vol met appeltjes

lollllllllll
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 23:07

Punz schreef:
Als een van de ouders echt geen valk is kan hij geen valk zijn natuurlijk. Maar het zou niet de eerste donkervalk zijn die als donkerbruin door het leven gaat.

Maar los daarvan: het sooty gen kan volgens mij verantwoordelijk zijn voor deze kleur op het gezicht. Maar dan zou de rug en bv de bovenkant van de hals ook donkerder moeten zijn/ donkergekleurde "appeltjes" moeten hebben



Hier een foto waar je een beetje de appeltjes ziet
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 23:55

Is gewoon een bruine hoor, niks bijzonders aan dat donker voorhoofd.

Mijn 3 jarige heeft momenteel ook een erg donker voorhoofd. Maar met de zomervacht (vorig jaar althans) wordt dat gewoon bruin.

Hier zie je het bij hem ook in de hals
Afbeelding

Voorhoofd
Afbeelding

En dit was vorige zomer
Iets donker maar niet zo zwart.
Afbeelding

pjer
Berichten: 1579
Geregistreerd: 18-03-05

Re: kan een paard een zwarte bles hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 00:44

even offtopic hoor maar Art_Ificious wat een knappert, wat voor kruising is het?

Over de 'bles' ik zou ook denken aan Sooty, wel gaaf.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 00:53

pjer schreef:
even offtopic hoor maar Art_Ificious wat een knappert, wat voor kruising is het?

Over de 'bles' ik zou ook denken aan Sooty, wel gaaf.

Tinkerxfries :)
Vader was een ggk tinker dekhengst
Moeder een friese merrie

Hij wordt dit jaar 3 in mei :)

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 01:10

Dat donkere op het hoofd kan komen door nd1 of sooty. Het is geen bles of andere aftekening.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: kan een paard een zwarte bles hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 08:59

Nee dat is geen donkere bles.
Onze New Forest heeft exact hetzefde.
En is ook gewoon een donkerbruine

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 09:12

Volgens mij is het gewoon een donkerbruine, niks meer en niks minder.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 09:27

Een van onze vosse merries heeft zogenaamde olievlekken. Dit zijn redelijk donkerbruine vlekken. Deze kunnen over op het lichaam voorkomen, dus ja, ook op het hoofd. Er staat er hier een in de buurt die zo'n vlek pal op het voorhoofd heeft.

lollllllllll
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 11:26

Rivjenn schreef:
Nee dat is geen donkere bles.
Onze New Forest heeft exact hetzefde.
En is ook gewoon een donkerbruine


Deze is ook newforest, ik dacht ook al dat het gewoon altijd zo hoorde maar was toch benieuwd of het iets anders kon zijn

VixillHedinn
Berichten: 51
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 14:15

Dit is een nieuw gen onder de ijslanders..

Afbeelding

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: kan een paard een zwarte bles hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 19:49

Wat een leuk topic! En ik vind de vraag ook erg leuk, Lolllll. Ik had er nog nooit bij stilgestaan of dat wel of niet zou kunnen. Ik vind de foto's die voorbijkomen erg grappig van die tinker en die ijslander.

Over jouw paard zijn donkere hoofd, ik vind het mooi! Ik heb dat nog niet vaak gezien bij andere bruinen. Ik vind het ook opvallend dat zijn ogen lichter zijn dan ik gewend ben van bruinen. Ik vind het donkere bruin op zijn gezicht anders dan de andere foto's van bruinen met donkere gezichten die langskomen. Vind het best wel bijzonder, hoor!

Leuke vraag!