Brindle Paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djeenie

Berichten: 1140
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: In de polder

Brindle Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 21:35

Heb net dit gelezen in Paardentipsmagazine.. Brindle paarden Ik vind het een erg mooie kleur..

Citaat:
Brindle is eigelijk geen erkend ras omdat het een zeer zeldzaam en bijzonder verschijnsel is dat eigenlijk bij alle rassen voorkomt.
Het paard heeft over zijn gehele lichaam strepen en stippen zitten.
Vaak worden daardoor Brindle-paarden verward met de Appaloossa, dit is echter niet hetzelfde.
Over de gehele wereld zijn er ongeveer 20 à 30 Brindle-paarden en ook in Nederland bevinden zich twee exemplaren.
Ook de Brindle heeft weer eigen kleuren zoals bruin, wit, grijs en zwart. Maar ze komen allemaal overeen met de bijzondere streeppatronen die zich over het gehele lichaam bevinden, daardoor is elke Brindle erg uniek.

Doordat het Brindle-patroon bij elk dier voorkomt is het dus ook dat je honden, zebra´s, ezels en paarden met het Brindle-patroon ziet lopen.
Maar bij paarden blijft het toch een uniek verschijnsel en zeker als er een paard wordt geboren dat maar liefst 5 erkende bonte kleuren over zijn lichaam heeft, met daarin nog eens het prachtige bonte Brindle-patroon.
Dit zeldzame dier staat ook nog eens in Nederland en om het nog leuker te maken, bij showteam
http://
http://
http://
http://www.theblackriders.net[/url]

In Texas is men nu een paardenregistratie (stamboek) aan het maken om toch de Brindle als ras erkend te maken. Dit omdat men bezig is om met de Brindle te fokken. Maar toch staat onze Nederlands 5-kleurige dekhengst Chippito beautiful colour in Texas bekend als de enige op de wereld zijnde the Painted Brindle en daar mogen wij als Nederlanders best trots op zijn.


Foto'tje :

Afbeelding

Prachtig toch? Jammer dat ze zo zeldzaam zijn, had hier nog nooit van gehoord.. Vind het echt schitterend


Edit: Heb URL-foutjes eruit proberen halen, maar krijg ze er op de een of andere manier niet uit, er blijft maar x aantal keren http:// staan..

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re: Brindle Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:11

Heel apart 'kleur' wat eerder een 'patroon' is.

Het zal nooit een ras erkenning krijgen ... tenminste niet internationaal (in USA is alles mogelijk ) ... onder andere omdat deze 'kleur' al voorgekomen is in verschillende ECHTE ras paarden/ponies, o.a. engels volbloed hengst en fabella.

Djeenie

Berichten: 1140
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: In de polder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 22:20

In Amerika zijn ze een stamboek aan het maken om het ras toch erkend te maken. Idd, tot nu toe is het patroon met bijhorende kleur enkel voorgekomen op allerlei rassen..

Miss_Monet

Berichten: 1280
Geregistreerd: 02-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:35

Weetje, soms zie je bij mijn pony ook strepen. Tis een vos roan, heel apart als je die strepen ziet, het lijken haar ribben maar dat is niet zo want ze is goed gevuld
Zou Sas ook een brindle zijn? Ik maak wel een keer een foto van haar

Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Re: Brindle Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 00:48

Grappig kleurje, vind het er wel leuk uit zien!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 15:14

Djeenie schreef:
In Amerika zijn ze een stamboek aan het maken om het ras toch erkend te maken. Idd, tot nu toe is het patroon met bijhorende kleur enkel voorgekomen op allerlei rassen..



Nogmaals het kan geen RAS zijn/worden omdat het een kleur patroon is en niet afhankelijk is van een bepaalde 'type' paard.

Om een ras definitie te hebben MOET je specifieke eigenschappen hebben wat betreft herkomst, bouw en conformatie (HEEL BELANGRIJK). Je kan geen ras erkenning krijgen als je alleen op kleur/patroon afgaat. De amerikanen willen dat misschien maar het zal NOOIT en NIMMER internationaal erkend worden. Wat ze wel willen en zullen krijgen is een register (of noem het stamboek als je wilt) waarin paarden en ponies met deze zeldzame kleur patroon worden geregistreerd.
De doelstelling achter deze register (!) is oa wetenschappelijk. Met de informatie die ze kunnen verkrijgen van de eigenaren (oa DNA materiaal van de paarden en ponies) worden genetische onderzoeken gedaan om de 'gene' te vinden die deze aantekeningen veroorzaakt.

Hier is de link naar de Register die in 1998 in USA is opgestart om Brindles van over de hele wereld te registreren. Hierin wordt zeker niet over een RAS gesproken maar over een KLEUR !
De Dia voorstelling is heel interesant met verschillende brindles uit diverse rassen.
http://members.aol.com/brindlehos/#registries

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 15:46

de pony die op de foto staat is van bokker "Scherps" pony staat ook ter dekking.

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 18:21

Het is echt een mooie kleur.
Pony's met zo;n kleur zijn vast niet zo goedkoop

Balte

Berichten: 3557
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Re: Brindle Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 18:27

Interessante link, Peterina, ik dacht dat brindle enkel "wit gemarmerd" was, maar in die slideshow zie je dan dat het heel veel vormen kan aannemen. Het moet blijkbaar ook niet over het ganse lichaam zijn?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:45

hej das chippie van Marian... Hij is erg stoer!!

Djeenie

Berichten: 1140
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: In de polder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 20:04

Ho ho Petrina, daar heb ik geen erg in gehad hoor. Nu begrijp ik het wel.. Maar Appaloosa's, palomino's, paint's.. Zijn dan ook KLEUREN als ik het goed begrijp? En geen RAS? Aangezien men vaak aanneemt dat dat rassen zijn..

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:07

Djeenie schreef:
Ho ho Petrina, daar heb ik geen erg in gehad hoor. Nu begrijp ik het wel.. Maar Appaloosa's, palomino's, paint's.. Zijn dan ook KLEUREN als ik het goed begrijp? En geen RAS? Aangezien men vaak aanneemt dat dat rassen zijn..



Appaloosa en paint is een ras, palamino is een kleur.

Djeenie

Berichten: 1140
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: In de polder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 20:08

Oh.. Maar is appaloosa dan ook geen kleur dat bij rassen kan voorkomen? Je ziet bijvoorbeeld ook shetland appaloosa's en fallabella appaloosa's.. Maar het ras heeft dan ook de specifieke kenmerken die de paarden moeten hebben, afgezien van de kleur dan?

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 09:25

Het appaloosa stamboek is een register stamboek, dus geen ras, maar een kleur.

Een shetland appie bestaat niet, een shet mag nooit appie tekeningen hebben. Dan is het al een kruizing die kwa type toevallig veel op een shet lijkt.
Brindle vind ik erg gaaf. Ik heb wel begrepen dat je er volgens mij niet op kan fokken maar dat het een (leuk)genetisch foutje is.

Djeenie

Berichten: 1140
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: In de polder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 19:40

Oh, nou, heb op foto's al appaloosa 'shets' gezien.. Althans, beweerden ze dat het shetlanders waren. Ach, doet er niet veel toe. Ik vind Brindle paarden gelijk hoe toch fantastisch qua kleur en patroon

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re: Brindle Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:43

Inderdaad appy's en palomino zijn kleuren ... MAAR in de USA (waar anders ) en dus op de internet sites die daar afkomstig van zijn EN niet erg wetenschappelijk zijn, worden deze patroon (appy) en kleur (palomino) wel als ras beschreven.

Moet er wel bij vermelden dat de appy's van de NEZ Indianen wel aangezien als ras maar dit blijft bij genetica een discussie punt. Hetzelfde geldt voor Paints, vroeger in de USA wel een 'ras apart' maar nu is er zoveel inbreeding geweest met andere rassen dat de oorspronkelijke 'ras' niet meer bestaat. Paint eigenaren schiet me aub niet af ... het is gewoon een feit ... er bestaan weinig 'true bred' Paints die geen quarter of volbloed bloed voeren.

Djeenie

Berichten: 1140
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: In de polder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 20:45

Zozo, tja, Amerikanen.. Wat doe je ertegen

BCD
Berichten: 17
Geregistreerd: 19-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:08

Haha leuk om mijn eigen pony hier tegen te komen :)
Ik heb hem overgekocht van marianne ;)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Djeenie

Berichten: 1140
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: In de polder

Re: Brindle Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 22:35

Haha, ik dacht wat doet dit topic nu in mijn eigen berichten lijst? :D het is al bijna 10 jaar oud!!! Jee... :D Knappe pony hoor BCD!

BCD
Berichten: 17
Geregistreerd: 19-03-15

Re: Brindle Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:37

Kwam hem tegen toen ik brindle pony opzocht op google afbeelding en ik dacht hee das die van mij :p

BCD
Berichten: 17
Geregistreerd: 19-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:14

Wou het hier toch eens laten zien :) Vandaag is Chippito geschoren :D :D


Afbeelding

Afbeelding

TiaraDP

Berichten: 1
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:48

Herinneren jullie zich Chippito's Beautiful Colour nog?
De brindle shetlander hengst die ik had overgekocht van Marianne :)
Vorig jaar op 28 maart is hij papa geworden.
Samen met mijn merrie hebben ze dit lieve hengstje op de wereld gezet.
Mag ik jullie voorstellen aan Simba

Afbeelding

lailapri

Berichten: 22139
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Brindle Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:22

Wat leuk. Heeft chippito op papier ouders staan? Ik meen me te herinneren dat hij op de site van het showteam stond met ouders erbij.