Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 156 van de 163 [ 4063 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159 ... 163  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

 
Profiel   

Ja natuurlijk! Ik kijk zeker naar hoe de hengst zijn bouw en gangen zijn en of deze ook passen bij mijn paard en het doel dat ik voor ogen heb!
Dit was nu even om een idee te hebben
Is zeker niet de bedoeling om een veulen te fokken
Mijn merrie is zelf nog geen 3jaar en wil ze eerst onder het zadel
Het was gewoon omdat ik dat kleurtje voorbij zag komen dat ik er meer iver wou weten :o
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 17:51 



 
Profiel   

Dan is het goed ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 18:02 



 
Profiel   

Snap ik, als je bij de volle pre wilt blijven is dit wel wat het zal blijven. Champagne komt namelijk niet voor bij raszuivere pres, paarden die dat lijken zijn eigenlijk altijd pearl.

Het nadeel van pearl is dat het recessief is, dus dat je nooit een pure pearl kan fokken als 1 van de ouders het niet draagt.
Een voordeel is dan weer dat het een soort wisselwerking met creme heeft waardoor creme + enkel pearl ook een effect heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 18:03 



 
Profiel   

Mijn merrie is een halve PRE (mama is een bwp)
Als ik met haar zou fokken zal ik wss weer naar de PRE gaan
Het kleurtje komt inderdaad niet voor bij de PRE daarom wou ik het is van dichterbij ook bekijken :D

Is maar toekomstmuziek hoor!
De eerste 2-3jaar komt er nog zeker geen veulen bij :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 18:11 



 
Profiel   

wie kan mij helpen met het juist invullen?

Na het eerste invullen krijg ik de vraag of de hengst rood dragend is, het betreft voor mij de hengst Glamourdale. Nu vroeg ik mij of ze et Red ook het bruin bedoelen die hij in zijn voorouders heeft? het lijkt mij niet maar misschien weet iemand van jullie het precies.

voor de merrie vragen ze het volgende:
ook het rode gen en agouti black / bay

zelf is ze kastanje rood bruin en haar ouders zijn d. bruin x d.bruin en open en oma bruin x bruin en vos x bruin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-23 12:40 



 
Profiel   

Rood gaat om de vos-factor. Ik weet dat van Glamourdale niet uit mijn hoofd, maar als hij vos nakomelingen heeft, heeft hij rood. Heeft hij geen vossen, kun je er vanuit gaan dat hij geen rood draagt.

Je merrie heeft zo'n 50% kans op het dragen van rood (de ouder uit de vos x bruin draagt sws rood en kan dat dus wel of niet hebben meegegeven. Of de andere ouder rood draagt, is niet te zeggen met deze info). Als ze nog geen nakomelingen heeft, is testen de enige manier om hier achter te komen.

De agouti van je merrie zou ik op basis van deze info schatten op 2x wel (2x agouti, 2x bruin, hoe je het wilt noemen). Mochten er zwarte paarden voorkomen in de stamboom en bij andere familieleden, dan zou je eventueel nog kunnen testen, want dan zou ze ook enkel agouti kunnen dragen. (Of testen als je het zeker wilt weten, mijn dubbel agouti is een educated guess zeg maar)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-23 13:01 



 
Profiel   

Bowo schreef
Rood gaat om de vos-factor. Ik weet dat van Glamourdale niet uit mijn hoofd, maar als hij vos nakomelingen heeft, heeft hij rood. Heeft hij geen vossen, kun je er vanuit gaan dat hij geen rood draagt.

Je merrie heeft zo'n 50% kans op het dragen van rood (de ouder uit de vos x bruin draagt sws rood en kan dat dus wel of niet hebben meegegeven. Of de andere ouder rood draagt, is niet te zeggen met deze info). Als ze nog geen nakomelingen heeft, is testen de enige manier om hier achter te komen.

De agouti van je merrie zou ik op basis van deze info schatten op 2x wel (2x agouti, 2x bruin, hoe je het wilt noemen). Mochten er zwarte paarden voorkomen in de stamboom en bij andere familieleden, dan zou je eventueel nog kunnen testen, want dan zou ze ook enkel agouti kunnen dragen. (Of testen als je het zeker wilt weten, mijn dubbel agouti is een educated guess zeg maar)

bedankt voor je reactie! Van glamourdale kan ik zo snel geen vos nakomeling vinden.
de mrrie heeft eerder een veulen gehad met Chippendale, hier is een vos uitgekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-23 13:10 



 
Profiel   

Ah, dan heeft je merrie in ieder geval rood.

Met de hoeveelheid nakomelingen van Glamourdale, kan je er dan vanuit gaan dat hij geen rood draagt (en dat er dus geen vos uit kan komen).

Alleen de agouti van de merrie blijft dan enigzins onzeker. Maar ik denk dat er uit deze combinatie dan 100% bruin komt. En mocht mijn agouti inschatting fout zijn en ze toch enkel agouti is, 50% bruin en 50% zwart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-23 13:28 



 
Profiel   

Bowo schreef
Ah, dan heeft je merrie in ieder geval rood.

Met de hoeveelheid nakomelingen van Glamourdale, kan je er dan vanuit gaan dat hij geen rood draagt (en dat er dus geen vos uit kan komen).

Alleen de agouti van de merrie blijft dan enigzins onzeker. Maar ik denk dat er uit deze combinatie dan 100% bruin komt. En mocht mijn agouti inschatting fout zijn en ze toch enkel agouti is, 50% bruin en 50% zwart.

ik denk het ook want als ik de lijnen ervoor van haar bekijk dan zit er bruin x bruin en bruin x schimmel en donker bruin x bruin en vos x bruin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-23 13:31 



 
Profiel   

[ img ]
EeAaCrn

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-23 14:02 



 
Profiel   

Echt een donkere hè Quir! Heel mooi blesje vind ik ook :)


Ons veulentje dit jaar:
eeAaCRcrDnd2 SW2
[ img ]
[ img ]

(Nog) geen aalstreep te bespeuren..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-23 14:10 



 
Profiel   

Mag ik misschien van jullie kennis gebruik maken
Mijn merrie is bruin ggAAEeCCNN
meeste heb ik kunnen vinden alleen NN niet??

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-23 21:53 



 
Profiel   

N betekent meestal het normale standaard allel

Tweemaal die N betekent voor een bepaald gen dus dat daar geen bijzonderheden zijn.

Geen verdunning, vlekken, whatever.

Alleen zul je moeten weten wat er precies getest is dat N is.


Kan bijvoorbeeld tobiano zijn (bont, dn dan dus níet bont)
Kan zilver zijn, kan champagne zijn.


Het is een rare manier van noteren omdat grey (schimmel) wel gewoon zijn eigen letter heeft in deze serie, ondanks de dubbele recesieve vorm.


Heb je echt alleen deze letterserie gekregen?
Of is het bijv onderdeel van een groter rapport?

Met iets meer context (met name weten welke genen getest zijn) wordt de serie logischer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 05:49 



 
Profiel   

Het is een iberisch paard toch? Dan gok ik zomaar dat de laatste over pearl gaat.
Verder heeft Femke het al super duidelijk uitgelegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 05:55 



 
Profiel   

Faya_barock schreef
Mag ik misschien van jullie kennis gebruik maken
Mijn merrie is bruin ggAAEeCCNN
meeste heb ik kunnen vinden alleen NN niet??


Weet je zeker dat ze 'gewoon'bruin is?

In dat geval verbaasd de dubbele hoofdletter C mij.



Heb je er een volledige rapport bij wellicht?

Of de pagina waar deze letterserie staat, mogelijk staat daar meer informatie omheen die onbelangrijk lijkt maar die wel bekend is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 06:34 



 
Profiel   

mooney schreef
Het is een iberisch paard toch? Dan gok ik zomaar dat de laatste over pearl gaat.
Verder heeft Femke het al super duidelijk uitgelegd.


Ik lees het net nog een keer,
En gewoon bruin in combi met CC verbaasd mij.

Nu weet ik niet of de C hier staat voor Cream (waar ik Cr gewend ben) Champagne of nog iets anders.


Ik begin me af te vragen of die dubbele N

Niet kan staan voor No cream en No champagne alleen dan onlogisch opgeschreven.


Zie jij nog logische andere opties?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 06:36 



 
Profiel   

Femke_Tweety schreef
mooney schreef
Het is een iberisch paard toch? Dan gok ik zomaar dat de laatste over pearl gaat.
Verder heeft Femke het al super duidelijk uitgelegd.


Ik lees het net nog een keer,
En gewoon bruin in combi met CC verbaasd mij.

Nu weet ik niet of de C hier staat voor Cream (waar ik Cr gewend ben) Champagne of nog iets anders.


Ik begin me af te vragen of die dubbele N

Niet kan staan voor No cream en No champagne alleen dan onlogisch opgeschreven.


Zie jij nog logische andere opties?


Ja 1 van de labs, weet zo even niet welke. Gebruikt C voor niet crème en Cr voor wel crème. Deze is dan dus 2x niet crème.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 06:46 



 
Profiel   

T wordt tijd dat daar een logische uniforme notering voor komt :')

Blijft de NN staan.

In ieder geval iets dat wel getest is en dus niet aanwezig

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 06:48 



 
Profiel   

Dit is de standaard notatie vanuit het lab waar het PRE stamboek test. Waar C inderdaad geen crème is en Cr wel en pearl wordt ook altijd getest dus dat moet de NN dan wel zijn. Champagne, zilver en bont patronen komen namelijk niet voor bij PRE's

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 07:14 



 
Profiel   

Check, dan zal het dat lab met die notatie zijn.


Het zou echt een stuk onduidelijkheid weg nemen als de verschillende genen/allelen internationaal dezelfde notatie zouden krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 07:31 



 
Profiel   

Haha ja dat roep ik ook al jaren

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 07:33 



 
Profiel   

Nou heb het gevonden (is inderdaad Spaans paard).
De bijlage had ik gewoon even eerder na moeten kijken (alles in Spaans...).
Daar staat CCNN geen verdunning en geeft het niet na aan nakomelingen.
Ze heeft wat wildkenmerken, veel frosting in manen en staart (wat dit jaar alweer minder is geworden), aalstreep, en donkerder vlek bij schoft. Bij van Haeringen laten testen op Dun, hier kwam uit nd1/nd1

Heel erg bedankt voor jullie reacties inderdaad zou heel stuk makkelijker zijn als ze internationaal hetzelfde aan zouden houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 08:01 



 
Profiel   

Nd1 is dun kenmerken zonder de verdunning, dus daar komt dat dan dus vandaan.
Vermoed dat de NN dan inderdaad staat voor pearl.

Ja mee eens dat het een stuk makkelijker zou maken als ze overal dezelfde letters gebruiken. :))

Weet iemand hier toevallig welke lijnen dun hebben bij Duitse rijpony? Kwam een hengst tegen die valk genoemd wordt, maar waarvan ik denk dat hij dunskin is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 08:10 



 
Profiel   

Dornik B komt vaak terug, maar er zijn meerdere lijnen met wildkleur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 08:15 



 
Profiel   

HE waar is de kleurencalculator gebleven, kan ook nergens een andere vinden?
https://animalgenetics.com/genetics/hor ... lator.html
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-23 13:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 156 van de 163 [ 4063 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159 ... 163  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen