Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 148 van de 163 [ 4063 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151 ... 163  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

 
Profiel   

Moraal van het verhaal zal zijn wachten tot het eruit valt :+
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 17:46 



 
Profiel   

En dan misschien met een beetje pech nog een paar maanden om te zien of het wit gaat worden of niet :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 17:52 



 
Profiel   

Hahaha, vaak is dat vrij goed te zien als ze klein zijn ook...mij maakt t niet uit, als t maar gezond is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 17:54 



 
Profiel   

Als je trouwens nog wat meer duidelijkheid wil hebben over de basiskleur, dan zou je nog wat nakomelingeonderzoek kunnen doen.
Als je een bruin/zwarte nakomeling weet te vinden uit een vos merrie, dan is hij niet vos geboren ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:03 



 
Profiel   

Das een idee...:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:27 



 
Profiel   

Ik ben even zo vrij geweest om zelf te gaan zoeken O:)
Gaat over de hengst Colorit toch?

Ik heb Pandoer TS gevonden, een bruin geboren schimmel uit een vos geboren schimmel, aldus het KWPN. Maar ik weet ook dat het KWPN niet super strak is met het bijhouden van kleuren.

Ik heb ook deze gevonden: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... mikasi-j-z
Een valk uit een vosmerrie. Nu is een genetisch valk niet mogelijk als de merrie inderdaad vos is en ik verwacht ook niet dat Colorit cream draagt onder zijn schimmel, maar mogelijk is het verward met een heel licht uitgevallen bruine.

Maar het zou ook heel goed kunnen dat dit beide notatie fouten zijn, want ik heb ook het idee dat de ratio vossen uit bruine merries meer richting de 50/50 ging dan richting de 25%. Als hij inderdaad bruin zou zijn, zou minder dan 25% van veulens uit bruine merries vos moeten zijn. Als hij vos is, zou het meer richting 50% gaan.

Dus ja, misschien toch maar wachten op wat er uit valt xD Het is lastig dat Zangersheide en Horse Telex de geboortekleuren niet bij houden. Ik wist dus dat ze dat bij het KWPN meestal wel doen, vandaar dat ik ook naar de geboortekleur vroeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:29 



 
Profiel   

Klopt, het gaat idd over Colorit. Ik heb ook snel gekeken en vind geen niet vossen uit vosse moeders. Dus ik denk dat t gewoon vos wordt...en dan eventueel schimmel. Nog 3 maanden wachten en we zullen het weten:D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:38 



 
Profiel   

Bowo schreef
Tja, op basis van die info zou hij zowel bruin als vos (eventueel zelfs zwart, maar die kans klinkt erg klein) kunnen zijn. En als hij bruin is, zou je dus ook kans krijgen op bruin (en weer een mini kansje op zwart, ook afhankelijk van de merrie)


Nee, want bruin is een verdunning van zwart. Zwart is dominant over vos. Een voskleurig paard draagt nooit zwart, even simpel/krom gezegd. Dus uit 2 vos ouders kan nooit zwart of bruin komen. Let wel, een zwarte kan heterozygoot zwart zijn, dat betekent dat hij/zij een vosgen draagt. Dit kan je niet zien, ze zijn gewoon zwart, maar je kan dit wel testen. Mijn hengst en merrie zijn beide zwart(bont), maar mijn hengst heeft een vosgen, mijn merrie niet. Het veulen kan dus nooit vos worden, maar wel vosdrGend via de vader.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:40 



 
Profiel   

Caily schreef
Bowo schreef
Tja, op basis van die info zou hij zowel bruin als vos (eventueel zelfs zwart, maar die kans klinkt erg klein) kunnen zijn. En als hij bruin is, zou je dus ook kans krijgen op bruin (en weer een mini kansje op zwart, ook afhankelijk van de merrie)


Nee, want bruin is een verdunning van zwart. Zwart is dominant over vos. Een voskleurig paard draagt nooit zwart, even simpel/krom gezegd. Dus uit 2 vos ouders kan nooit zwart of bruin komen. Let wel, een zwarte kan heterozygoot zwart zijn, dat betekent dat hij/zij een vosgen draagt. Dit kan je niet zien, ze zijn gewoon zwart, maar je kan dit wel testen. Mijn hengst en merrie zijn beide zwart(bont), maar mijn hengst heeft een vosgen, mijn merrie niet. Het veulen kan dus nooit vos worden, maar wel vosdrGend via de vader.

Ja dat weet ik allemaal, maar ik had het er over dat Charisma dus niet zeker weet of hij vos geboren is, maar dit baseert op de bloody shoulder. Dit paard kan dus wel degelijk als alle 3 de kleuren zijn geboren, alleen aangezien er volgens mij helemaal geen zwarte nakomelingen of ouders zijn, lijkt het me niet aannemelijk dat de hengst geen agouti heeft. Maar hij kan best een zwarte basis hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:50 



 
Profiel   

Agouti toont niet op vos, alleen op zwart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 03:24 



 
Profiel   

Caily je opmerking klopt, maar ik zie het verband niet met de posts boven je.

Bowo is correct in de opmerking: als de hengst vos geboren is dan is de opmerking dat vos en vos schimmel de enige opties zijn juist.
Echter kan je met de gegegeven informatie niet zeker weten dat de hengst vos geboren is en daarom komen bruin en eventueel zwart dus ook om de hoek kijken als opties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 07:12 



 
Profiel   

[ img ]

Ik heb met veel interesse gelezen in dit topic, het was voor ons een hele ontdekkingstocht om de kleur van mijn merrie te achterhalen.. Het is een echte toverbal!

We hebben haar vorig jaar gekocht, ze is 4 jaar. We willen graag een veulentje gaan fokken en hebben daarom een kleurentest uit laten voeren, niet noodzakelijk (we hopen vooral dat ons een gezond veulen gegund is!), maar wel interessant! 

We hebben nu de DNA test resultaten ontvangen en kan er helaas nog niet helemaal wijs uit worden.. Ik heb nog om meer toelichting gevraagd maar ben nog in afwachting van reactie. Misschien kunnen jullie ons wat verder helpen!

De merrie heeft een bruine moeder en een schimmel vader. Voor zover ik kan zien heeft de vader nakomelingen in meerdere kleuren dus niet homozygoot schimmel. Wij zijn voor de dekking aan het kijken naar een zwarte Appaloosa hengst (schabrakbont en vosfactor vrij). 

De merrie was vorige zomer nog echt bruin, maar sinds het najaar begint haar hoofd steeds witter te worden en lijkt het meer een roodschimmel :) Dus nu ze witter wordt blijkt dat ze toch echt wel een schimmel is, ze is alleen bruin geboren, dit staat ook in haar paspoort. Wij lezen alleen nu in de test niet terug of ze homozygoot schimmel is of niet, maar mogelijk lezen wij verkeerd!

Dit is de uitslag:
Vachtkleur Schimmel: N/G of G/G
Agouti factor: A/A
Vachtkleur Dominant Wit: N/W20
VOS-factor: nog in onderzoek

Ik ga ook nog even kijken naar de calculator om te kijken welke kleurcombinatie het veulen zou kunnen hebben, maar volgens mij is het dan zowieso van belang om te weten of ze homyzogoot is toch? En wat betekent de Agouti factor?

Alvast bedankt voor het meedenken! 

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 18:56 



 
Profiel   

Als ze een bruine moeder heeft kan ze alleen heterozygoot schimmel zijn N/G dus.


Met een zwarte appaloosa hengst die EE is krijg je met haar dus zoiezo een bruin veulen, omdat zij AA is
50% kans schimmel en 50% kans appaloosa.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 19:06 



 
Profiel   

Tinniie schreef
Als ze een bruine moeder heeft kan ze alleen heterozygoot schimmel zijn N/G dus.


Met een zwarte appaloosa hengst die EE is krijg je met haar dus zoiezo een bruin veulen, omdat zij AA is
50% kans schimmel en 50% kans appaloosa.


Het ligt volgens mij iets gedetailleerder. De merrie is schimmel GN, dus 50% kans dat ze de G doorgeeft (en je dus een schimmel krijgt, want schimmel is dominant).
Ook is ze AA, dus geeft ze altijd de A door, onafhankelijk van de hengst. Dat betekent dat een zwartbasis veulen altijd bruin zal zijn(en je nooit een zwart veulen zult fokken uit deze merrie).
Een appaloosa hengst kan homozygoot of heterozygoot zijn. Homogyzote appaloosa’s geven altijd een appaloosagen door, heterozygote 50%.
Het schimmelgen is overheersend over alles, dus áls het wordt doorgeven kleurt het veulen wit. Een schimmel appaloosa geboren kan dus ook, de kansen op schimmel en op appaloosa beïnvloeden elkaar niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 19:16 



 
Profiel   

Schabrak (blanket) is heterozygoot, enkel fewspot en snowcap zijn homozygoot LP.

Het veulen kan ook varnish roan worden met enkel een LP gen, die worden ook witter en witter met de jaren, dus kan verwarrend zijn als het veulen er effectief is ga je waarschijnlijk ook zoiezo moeten testen

Edit: ik zie idd dat mijn post verkeerd geïnterpreteerd kan worden, 50% LP en 50% G is los van elkaar idd, bij elk heterozygoot gen gewoon 50/50 kans of ze het al dan niet doorgeven :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 19:19 



 
Profiel   

Dank voor jullie reacties! Heb al geleerd dat ze dus heterozygoot is en er 50% kans is dat ze schimmel doorgeeft. Wat ik nog niet helemaal scherp heb: hoe zit de 50% kans op appaloosa dan? Is er dan iets te zeggen over de kleur/kenmerken Appaloosa?

Voor zover ik weet is de hengst heterozygoot appaloosa.

@LaDonna75; "kansen op schimmel en op appaloosa beïnvloeden elkaar niet": kun je dit misschien iets meer toelichten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 19:27 



 
Profiel   

Een hengst die heterozygoot appa is (wat dat over de LP gaat) , geeft altijd 50% kans op appa bij een merrie zonder appa
Voor het type appa dat ee uit kan komen, moet je van zowel hengst als merrie de PATN weten.
Maar ik zit niet zo heel goed in de Appa genetica, dus ik hou mijn uitleg even hierbij :p

Wat Donna bedoeld is dat de kans op Appa niet afhankelijk is van andere genen. Dit is niet voor elke kleur zo. Sommige genen/kleuren zitten op hetzelfde gen en concurreren dan met elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 19:34 



 
Profiel   

Deveenhove. Schimmel komt over een kleur heen.
Dus stel er komt een appaloosa uit, maar Ook schimmel. Dan wordt die uiteindelijk wit ;)
Een schimmel is niet handig om aparte kleurtjes mee te fokken. Vindt ik persoonlijk ook zonde, 50%kans is veel

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 19:36 



 
Profiel   

Appaloosa is een beetje een moeilijke.. want het is een samenwerking van verschillende genen waar ze zelfs allemaal nog niet van bekend/te testen zijn.

Je hebt LP, dit heeft een appaloosa altijd nodig, maar daarbovenop ook nog eens verschillende patterns (waarvan alleen PATN 1 tot nu toe te testen is)

Pattern doet niets zonder LP gen.
LP zonder Pattern geeft wel appaloosas zoals varnish roan, die zijn vaak iets subtieler.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 19:37 



 
Profiel   

Het is mij nu duidelijk geworden, heel fijn! Gewoon een vak apart de kleurengenetica dus blij met jullie hulp.

Het blijft natuurlijk een verrassing maar wij hopen alleen maar op een gezond veulen! Het aparte kleurtje is geen doel op zich, de hengst vult de merrie op veel vlakken heel mooi aan.

Hopelijk kan ik volgend jaar melden welke combinatie er uit is gekomen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-22 09:04 



 
Profiel   

Ik zou graag mijn veulen willen testen op schimmel gen.

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe het werkt. Je besteld een test en krijgt dan een zakje om haar op te sturen en stuurt het weer terug ? Ik denk dat ze schimmel gaat worden maar zeker weten doe ik het niet.
In haar flanken komt steeds meer wit haar door. Maar op de rest van het lichaam geen wit haar te vinden.
Moeder is heterozygoot schimmel
Vader is bruin.
Of zou het ook iets van stekelharig kunnen zijn ?
[ img ]
Ze is de voorste op de foto


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 11:11 



 
Profiel   

Bij schimmel moet je even opletten of het een markertest is of een volledige, dat is in jouw geval niet relevant maar wil ik er toch bij zeggen omdat ik het vaak fout zie gaan. Markertest geeft alleen aan of schimmel aanwezig is, dus dat voldoet in dit geval omdat homozygoot geen optie is door een bruine ouder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 11:26 



 
Profiel   

https://www.combibreed.com/nl-nl/Webshop/DNA-Testen/Details/Paard/P807-Vachtkleur-Schimmel

Deze test wil ik gaan doen hoop dat het de goede is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 12:09 



 
Profiel   

paardje2013 schreef

Dat is de markertest, dus in jouw geval kan je die gebruiken.
Ik vind het wel gigantisch duur voor een markertest, als je het naar Amerika stuurt heb je de volledige test al voor 25 dollar https://vgl.ucdavis.edu/test/gray

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 12:18 



 
Profiel   

Hoi!

Ik heb even een heeeel snel vraagje, als een merrie zwartbruin is, neem ik aan dat dit onder bruin valt?

Dankjewel!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-22 17:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 148 van de 163 [ 4063 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151 ... 163  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen