Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 158 van de 163 [ 4063 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161 ... 163  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

 
Profiel   

Vraagje, als hengst en merrie beiden het pearl gen laten zien, dus homozygoot pearl zijn, wordt het veulen dan 100% homozygoot pearl?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 13:53 



 
Profiel   

Als beiden homozygoot zijn, wordt het veulen logischerwijze ook 100% pearl.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 14:12 



 
Profiel   

Dank je wel, nog een vraagje, bij enkel pearl lees ik dat je dit niet ziet op de vacht, maar ik zie wel paarden met enkel creme + pearl wat toch duidelijk een andere kleur is als cremello of perlino...

https://youtu.be/MZnhUjRGKGY
Buckskin pearl hengst

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 14:38 



 
Profiel   

Als ze beiden homozygoot pearl zijn krijg je inderdaad altijd een pearl veulen, net zoals vos x vos ook altijd vos geeft.

Je moet wel even opletten dat ze homozygoot pearl zijn en niet pearl + crème wat natuurlijk ook een apart kleurtje geeft.

We posten tegelijk, pearl en crème zijn allelen van hetzelfde gen en hebben interactie met elkaar. Crème met pearl samen geeft een "pseudo dubble dilute".

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 14:43 



 
Profiel   

Pearl is alleen zichtbaar bij Pearl x pearl of pearl x creme.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 16:16 



 
Profiel   

Net als mushroom alleen in homozygote vorm zichtbaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 16:27 



 
Profiel   

Of in combinatie met creme :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 16:30 



 
Profiel   

Knolselder schreef
Of in combinatie met creme :)


Oh ja idd werkt deze net als pearl dan? Ja ik ben niet meer mee met mushroom maar ik vind het een zeer leuk kleurtje

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 16:54 



 
Profiel   

Nee, ik dacht dat je zei dat pearl alleen zichtbaar is in homozygote vorm. Maar Prl/CR is de pearl ook zichtbaar wou ik zeggen.
Prl/n niet zichtbaar
Prl/Prl
Prl/CR zichbaar

Ik dacht dat je het vergeleek met mushroom, wat alleen duidelijk zichtbaar is in homozygote vorm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 17:10 



 
Profiel   

Knolselder schreef
Nee, ik dacht dat je zei dat pearl alleen zichtbaar is in homozygote vorm. Maar Prl/CR is de pearl ook zichtbaar wou ik zeggen.
Prl/n niet zichtbaar
Prl/Prl
Prl/CR zichbaar

Ik dacht dat je het vergeleek met mushroom, wat alleen duidelijk zichtbaar is in homozygote vorm.


Hahaah ik dacht al ik heb wat gemist dan.
Idd ik vergeleek alleen maar dat sommige enkel tonen in homozygote vorm

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 20:26 



 
Profiel   

Mag ik hier ook even binnenvallen met een vraagje? Waar zou ik het best de kleur kunnen laten testen voor een NMPRS? En hoe lang duren testuitslagen gemiddeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 10:23 



 
Profiel   

Zo fijn dit topic, nog een vraagje...
Als je bij van Hearingen/Combibreed op kleur laat testen (ik wil dan alleen pearl testen)
Krijg je dan alleen als uitslag de Prl of ook de e's a's en g's bij de uitslag?

Van Hearingen is gesloten tot maandag dus denk probeer het hier :o

En nog een vraag over de KLEURENCALCULATOR...
https://animalgenetics.com/horse-coat-color-calculator/

Je hebt 2 paarden beiden Prl/Prl dan moet er een veulen met Prl/Prl uitkomen echter is het niet te doen die kleurencalculator ER ZIJN 56 SOORTEN PEARL!!!
En als ik dan sommige invul, krijg ik bij de uitslag ook regelmatig een enkele Prl???

Voorbeeld, ik weet vader is black pearl met EE
moeder weet ik nog niet wel Prl/Prl neem even amber pearl
krijg je:
- 37,5% amber pearl wel Prl/Prl
- 37,5 bay pearl nPrl (betekend nPrl, geen pearl?)
- 12.5 black pearl nPrl
- 12.5 clasic pearl Prl/Prl

Als je nu gewoon de kleurcode in kan typen


Laatst bijgewerkt door Faya_barock op 17-05-23 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 20:53 



 
Profiel   

Ik denk dat je alleen de uitslag krijgt die je aanvraagt, maar weet zo niet of het in een pakket gaat of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 21:17 



 
Profiel   

Als de ouders Prl/Prl zijn moet je kiezen uit amber pearl (bruin basis), Classic pearl(zwart basis) of gold pearl (vos basis)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 21:23 



 
Profiel   

Met black pearl bedoelen ze inderdaad een zwarte pearl drager (dus uiterlijk gewoon zwart). Dus per definitie heterozygoot.
Bedoel je een homozygote pearl met een zwarte basis dan noem je dat classic pearl.

Als je laat testen voor 1 eigenschap dan krijg je dus ook alleen de uitslag voor dat gen. E en A zit vaak in een combipakketje als je dat nog erbij wilt doen. Schimmel testen zou ik niet bij VHL laten doen, tenzij je al weet dat homozygoot schimmel geen optie is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 21:41 



 
Profiel   

Deze week dit veulen in Spanje gekocht (kruising PRE x Lusitano) is 6 maanden en lijkt dubbel pearl.
Ik heb deze foto's naar een fokker gestuurd die ook veel met pearl paarden fokt, deze denkt dat ze wel eens het grijs gen kan hebben 1 of 2 keer. Dus uiteindelijk schimmel zal worden (gaat mijn droom op een gouden paard :n ).

Wat denken jullie? Dan hadden ouders toch ook al schimmel moeten zijn.
- vader blauwen ogen
- moeder amber kleurige ogen
- veulen amber kleurige ogen

Ja ik weet dat je moet testen voor de zekerheid, maar zoals jullie zien zijn er weinig haren om uit te trekken 8-) en om er nu meteen een naald in te steken...


[ img ]

Moeder
[ img ]

Vader
[ img ]

Dit is een half zus, zelfde vader andere moeder, blauwen ogen


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 09:51 



 
Profiel   

Oogkleur zegt niets over wel of niet schimmel.
Bij dubbel crème of dubbel pearl ben ik altijd erg terughoudend met gokjes over wel of niet schimmel. Tenzij er enkel verdunde duidelijke niet-schimmels voor zitten.
Dus ja, even wachten tot er haar gegroeid is en testen zou ik zeggen

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 10:48 



 
Profiel   

Nou mijn 22 procent kans op een valk is gelukt (smoky black x valk).
Van alle kleurkansen stond deze wel in de top 3
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 07:56 



 
Profiel   

Hallo!

Vraagje, en misschien kunnen jullie mij helpen?
Ik vraag ne af waar deze kleuren onder vallen en wat ik in moet vullen bij de kleur calculator.

[ img ]


[ img ]


Deze 2 merries gaan gedenkt worden door onderstaande hengst.
Mocht iemand weten wat ik allemaal in moet vullen voor beide merries en voor de hengst zou ik hier graag bij geholpen worden☺️


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 13:39 



 
Profiel   

Zijn ze getest of niet?
En heb je meer foto's? Zijn de kleuren van de ouders bekend?

Ik denk dat de bovenste merrie een zwart tobiano is. Maar homo- of heterozygoot is niet te zeggen.

De 2e merrie heeft iets van Appaloosa, maar zonder meer te zien van haar durf ik geen uitspraak te doen over patroon of welke kleur daar onder zit.

Hengst lijkt me een palomino tobiano?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 15:13 



 
Profiel   

Ik probeer de kleurkans te berekenen, maar ik weet niet wat de engelse benaming is. Ze noemen het (zwart) isabel, hij lijkt!! champagne kleur maar in de kleurcode zie je dat champagne niet terug. De kleurcode van de hengst is
ggaaEECCPrlPrl. De kleurcode van mijn merrie weet ik niet. Ze is donkerbruin en komt uit een schimmelmoeder met een donkerbruine vader.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 16:24 



 
Profiel   

Bowo schreef
Zijn ze getest of niet?
En heb je meer foto's? Zijn de kleuren van de ouders bekend?

Ik denk dat de bovenste merrie een zwart tobiano is. Maar homo- of heterozygoot is niet te zeggen.

De 2e merrie heeft iets van Appaloosa, maar zonder meer te zien van haar durf ik geen uitspraak te doen over patroon of welke kleur daar onder zit.

Hengst lijkt me een palomino tobiano?


Dit is zijn betere fotos van de merries. waarvan eentje vollop in wintervacht


[ img ]


[ img ]


[ img ]

Kleur van de ouders is niet bekend van beide merries helaas. Ze zijn ook niet getest op kleur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 16:30 



 
Profiel   

Dais_ schreef
Ik probeer de kleurkans te berekenen, maar ik weet niet wat de engelse benaming is. Ze noemen het (zwart) isabel, hij lijkt!! champagne kleur maar in de kleurcode zie je dat champagne niet terug. De kleurcode van de hengst is
ggaaEECCPrlPrl. De kleurcode van mijn merrie weet ik niet. Ze is donkerbruin en komt uit een schimmelmoeder met een donkerbruine vader.

De hengst is pearl zwart.

37.50% - bruin
37.50% - bruin (pearl drager)
12.50% - zwart
12.50% - zwart (pearl drager)

Pearl is recessief en tenzij jouw merrie pearl in de lijn heeft gaat daar dus geen speciale kleur uitkomen. Wel mogelijk een pearl drager, die dan zelf later wel pearl veulens kan geven maar er zelf "gewoon" uitziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 16:35 



 
Profiel   

Ah toch! Dan klopt het :D

Ik ben niet zo van die kleurtjes (sorry, verkeerde plek om dat hier te zeggen natuurlijk hahaha), maar deze hengst sloot verder wel helemaal aan bij mijn wensen. Dus ik ben gerust nu :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 16:53 



 
Profiel   

Haha kijk dan komt het goed uit :D ik waarschuw vooral omdat mensen homozygoot zien en dan verwachten dat ze de kleur krijgen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 17:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 158 van de 163 [ 4063 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161 ... 163  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen