Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 163 [ 4063 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 163  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

 
Profiel   

In dit topic kan je de uitslag van je combinaties op de kleurencalculator bespreken. Specifieke topics over welk kleur een paard/veulen/pony heeft moet wel apart besproken worden in een eigen topic.

Hierbij de link naar een kleurencalculator :

Kleurencalculator


de benaming zijn wel in het Engels maar we hebben een poging gewaagd om de vertaling er naast te plaatsen indien die er was. Evenals wat uitleg over de bontfaktoren.

Sire = vader
Dam = Moeder
Chestnut/sorrel = Vos
Bay = Bruin
Black = Zwart
Palomino = Palomino
Buckskin = Valk
Smoky Black = Smokey Black
Cremello = Cremello
Perlino = Perlino
Smoky Cream = Smokey Cream
Silver Bay = Zilverappelbruin
Silver Dapple (Silver Black) = Zilverappel
Silver Buckskin = Zilvervalk
Silver Smoky Black = Zilversmokey Black
Silver Perlino = Zilverperlino
Silver Smoky Cream = Zilversmokey Cream
Red Dun = leemvos (wildkleur vos)
Zebra Dun (Bay Dun) = Muisvaal (wildkleur bruin)
Grullo (Black dun) = Grullo (wildkleur zwart)
Dunalino (Palomino Dun) = Wildkleur Palomino
Dunskin (Buckskin Dun) = Wildkleur Valk
Smoky Grullo = Wildkleur Smokey Black
Cremello Dun = Wildkleur Cremello
Perlino Dun = Wildkleur Perlino
Smoky Cream Dun = Wildkleur Smokey Cream
Chestnut Roan = Vosroan
Bay Roan = Bruinroan
Blue Roan = Zwartroan
Palomino Roan = Palominoroan
Buckskin Roan = Valkroan
Silver Bay Roan = Zilverappelbruinroan
Silver Dapple Roan = Zilverappelroan
Red Dun Roan = Leemvosroan (Wildkleur vosroan)
Bay Dun Roan = Wildkleur bruinroan
Grullo Roan = Grulloroan (Wildkleur zwartroan)
Dunalino Roan = Wildkleur palominoroan
Dunskin Roan = Wildkleur valkroan
Smoky Grullo Roan = Smokey Grulloroan (Wildkleur Smokey Blackroan)
Silver Bay Dun = Wildkleur Zilverappelbruin
Silver Grullo (Silver Black Dun) = Wildkleur Zilverappel
Gold Champagne = Gold Champagne
Amber Champagne = Amber Champagne
Classic Champagne = Classic Champagne
Gold Cream = Gold Cream
Amber Champagne = Amber Cream
Classic Cream = Classic Cream¨

Gray = Schimmel

Bonttypen
Solid = éénkleur

Een laatste, zeer opvallende invloed op de vachtkleur van een paard zijn de witpatronen, meestal ook wel bont genoemd, hoewel er ook andere soorten witpatronen zijn. Het staat los van de hierboven beschreven kleuren en invloeden, en kan dus gecombineerd met al die mogelijkheden voorkomen. Waar de vacht vanwege een patroon wit is, kun je de andere kenmerken niet meer waarnemen. Een aalstreep is bijvoorbeeld niet zichtbaar op de plekken waar de witte haren groeien.

Tobiano (Platenbont)
Tobiano is dominant. Het toont als grote witte vlakken die overal op het lichaam kunnen voorkomen. De hoeveelheid wit kan van paard tot paard verschillen.

Zie Tobiano voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Splashed (Witkopbont)
De witte vlekken bevinden zich vooral aan de onderzijde van het paard, dus op de buik, 1 of meerdere benen en het hoofd uitgaande van de neus, alsof het paard met de onderkant in de witte verf is gedoopt. Het Splashed-gen is incompleet dominant, een heterozygoot paard heeft dus minder aftekening dan een homozygoot.

Zie Splashed voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Sabino
Sabino heeft vaak onscherpe en onregelmatig begrensde witte vlekjes en vlekken. Het is zelfs mogelijk dat de witte haren egaal over het hele haarkleed optreden, zodat men zou kunnen denken dat het paard een roan is. Soms is alles wat te zien is van een sabino-patroon een klein wit vlekje op de buik, maar een paard kan onder invloed van Sabino ook grotendeels wit zijn met slechts enkele donkere plekken. De verschillen zijn dus erg groot.

Zie Sabino voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Frame overo
Dit patroon is veel onregelmatiger dan platenbont. De witte gebieden en vlekken zijn grilliger gevormd. De rugzijde en de benen zijn het meest kleurvast en bij de meeste frame overo's dan ook gekleurd. Het Frame-gen is dominant, maar het effect kan soms heel minimaal zijn en niet waarneembaar in de vacht. In homozygote vorm treedt het Overo Lethal White Syndrome (OLWS) op, een dodelijke genetische aandoening waardoor een veulen (bijna) geheel wit wordt geboren en enige tijd na de geboorte sterft.

Zie Frame overo voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Appaloosa
Appaloosa’s zijn paarden met een duidelijk stippenpatroon. Ze hebben een basiskleur, zoals zwart, bruin of vos, met daar overheen een vlekkenpatroon. De kleuren van de appaloosa’s veranderen veel in hun leven. Vaak worden ze gedurende een aantal jaren steeds lichter. Maar het vlekkenpatroon blijft altijd hetzelfde.


Veel plezier met dit topic



Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 21-08-23 11:09, in het totaal 7 keer bewerkt

Calculator + uitleg toegevoegd en titel aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-08 13:54 



 
Profiel   

Hmm, ik probeerde de kleurencalvulator (leuk idee!), maar zie niet de optie voor appaloosa... iemand een oplossing?

Ik ben erg nieuwsgierig naar de opties uit een kruising vosbonte merrie met voornamelijk wit + blauwe ogen (uit twee zwartbonte ouders) met een bruinbonte appaloosa hengst. Volgens mijn eigen handmatige berekeningen heb ik 50% kans op een appaloosa, 50% kans op een bonte. En daarnaast 50% kans op een driekleur geloof ik. Spannend... (als ze nu nog maardrachtig werd!)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-08 16:27 



 
Profiel   

Dit zijn trouwens de paarden in kwestie.

Merrie, Bowie van de Vrijenberg:
[ img ]

en de hengst, Mythos:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-08 17:11 



 
Profiel   

Nee, de kleurencalculator ondersteunt geen appaloosa.. En voor alle appaloosa kenmerken is deze dus onbruikbaar..

Van appaloosa-genetica heb ik overigens weinig verstand Nagelbijten / Gniffelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-08 17:27 



 
Profiel   

Bij Appies is Few-Spot en Snow-cap homozygoot. Dat is deze hengst niet. Dus altijd 50% kans op stippen.
De merrie zóu een homozygoot kunnen zijn, de kleine vlekjes duiden daar vaak op. Dan heb je dus 100% kans op vlekken. Nu kúnnen beide patronen in het zelfde paard voorkomen. Je hebt dan een Pinteloosa.
Als ik het schema teken van Ap-nap x Tb-tb kom ik op 25% pintaloosa, 25% Tobi, 25% Appie en 25% solid. Ga ik uit van een homozygote Tobi wordt het (Ap-nap x Tb-Tb) 50% Pintaloosa en 50% Tobi.

Aangezien de moeder een vos is kun je het ZWARTbonte van de ouders wel vergeten.
De kleurcalculator geeft dan deze uitslag:
Offspring Color Probability

58.34% - Bay
33.33% - Chestnut
8.33% - Black

Waarbij ik het bay-percentage eigenlijk wel erg hoog vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-08 16:54 



 
Profiel   

Volgens mij klopt die berekening niet... Het percentage bruin is hoger en het percentage zwart en vos lager

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-08 20:35 



 
Profiel   

Ik had bij de berekening niet aangekruist dat de moeder 'non-agouti' moet zijn. Dat geeft dan wel meteen een andere uitkomst, maar dan nog vind ik het Bay percentage behoorlijk hoog.
Citaat
Offspring Color Probability
50.00% - Bay
33.33% - Chestnut
16.67% - Black

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-08 20:39 



 
Profiel   

ik heb in excel een hele kansberekening gemaakt wat er uit kan komen met een vos en een bruine..

ik kom op 12 genetische combinaties, 4 van de vader (EEAA, EEAa, EeAA en EeAa geven een bruin fenotype) en 3 van de moeder (eeAA, eeAa en eeAA geven een vos fenotype)
Tot zo ver klopt het nog met de color calculator..

Alleen kom ik na de uitgebreide berekening op
65% bruin
25% vos
10% zwart

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-08 21:36 



 
Profiel   

Teuntje111 schreef
... 3 van de moeder (eeAA, eeAa en eeAA* geven een vos fenotype)
*Hier bedoel je eeaa waarschijnlijk.
Maar de AA/Aa kun je sowieso weglaten, want de beide moeder-ouders waren ZWARTbont, dus geen A om door te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-08 08:57 



 
Profiel   

haha oke, had ik overheen gelezen Lachen

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-08 10:40 



 
Profiel   

blijkbaar neemt de color calculator tegenwoordig nog een of andere factor mee, eerst kon ik alles namelijk exact narekenen en dat klopte ook altijd..

mijn berekening:
moeder eeaa alle eicellen ea
vader EEAA (alle zaadcellen EA), EEAa (zaadcellen EA en Ea), EeAA(zaadcellen EA en eA) en EeAa (zaadcellen EA, Ea, eA en ea) (25% kans op elk van deze deze genensets)

____ea
EA EeAa 25%

____ ea
EA EeAa 12,50%
Ea Eeaa 12,50%

____ ea
EA EeAa 12,50%
eA eeAa 12,50%

____ ea
EA EeAa 6,25%
Ea Eeaa 6,25%
eA eeAa 6,25%
ea eeaa 6,25%
totaal percentages: 100%


bruin
EeAa 25%
EeAa 12,50%
EeAa 12,50%
EeAa 6,25%
totaal 56,25%

zwart
Eeaa 12,50%
Eeaa 6,25%
totaal 18,75%

vos
eeAa 12,50%
eeAa 6,25%
eeaa 6,25%
totaal 25,00%

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-08 11:32 



 
Profiel   

Leuk dat jullie allemaal meerekenen! De merrie is wel apart, want haar ouders hebben beide veel meer (en grote) zwarte vlekken dan zij zelf heeft.

Dit is de paps van mijn merrie:
[ img ]

Moeder is eigenlijk een exacte kopie van mijn merrie, maar dan met twee heel grote zwarte vlekken op haar lijf (verder een gelijk patroon met gekleurd hoofd en bles, blauwe ogen, stippen of dezelfde plekken etc.)

De berekeningen die ik zelf heb gemaakt (door verhuizing tamelijk zoek geraakt), kwam ik ook op de getallen voor zwart en bruin en vos voor de toekomstige nakomeling. En inderdaad: 50% kans op appie en 50% kans op bont was ook mijn inschatting Lachen

Vanavond komt de hengstenboer weer checken of ze nu drachtig is (het is al een aantal cycli niet gelukt om haar drachtig te krijgen, al is bij scannen gebleken dat er fysiek niets met haar aan de hand is). Mocht ze drachtig zijn, dan zal ik in elk geval tzt laten weten wat er uit is gekomen! Lachen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-08 13:32 



 
Profiel   

Wacht het wel, een bruinbonte merrie met veel wit en een zwartebonte hengst, die eigenlijk helemaal effen zwart toont!
Stiekem hoop ik toch op een vosbont hengstje met blauwe ogen en veel vos!!! Maar het blijft afwachten, en volgens het gezegde fokken is en blijft gokken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-08 09:11 



 
Profiel   

Hoi Reina,

Spannend! Wat zit er achter de zwartbonte hengst? Voor een vosveulentje moet de hengst heterogeen zijn voor de zwartkleur (en dus een vosgen dragen). Maar goed, van mijn vosbonte merrie met blauwe ogen zijn beide ouders zwartbont. Er is veel mogelijk Knipoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-08 13:19 



 
Profiel   

Aiaiai, mijn merrie wordt maar niet drachtig! Ze wordt al sinds mei elke cyclus gedekt, maar het pakt maar niet... ik hoop dat het nog gaat lukken en we dat veulentje dat we hier 'berekend' hebben ook echt gaan krijgen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-08 13:20 



 
Profiel   

Ik zie geen donkerbruin in de kleurencalculator staan, of mis ik iets? Ik heb deze combinatie gemaakt:

Wup (Welt hit II = zwartbruin x Jolinda = bruin v. Wolfgang = bruin), foto:

[ img ]

X

Sparkling Porsche (Palousa Convenance = wit met zwarte stippen v. Gribaldi = zwart x Mercedes Allure = vos v. Krimh = vos), foto:

[ img ]

Wie oh wie?? Merrie heeft nog geen veulens gehad, dus ik weet niet of zij de vosfactor oid heeft. De hengst volgens mij wel, dit weet ik niet zeker.

Groetjes Melina

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-08 13:46 



 
Profiel   

Dat komt omdat donkerbruin ook eigenlijk geen kleur is, of eigenlijk moet ik zeggen 'was' Knipoog.
De meeste donkerbruinen zijn óf heel donkere vossen die onder invloed van sooty heel donker zijn óf zwarten met agouti.

Maar er schijnt nu toch ook een nieuwe 'kleur' ontdekt te zijn die men brown is gaan noemen. Je komt dan de benaming sealbrown tegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-08 14:06 



 
Profiel   

Ah oke, maar hoeveel kans heb ik nu op een vos, zwarte, bruine?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-08 14:38 



 
Profiel   

Uitgaande van de vader: onbekend vosdrager, onbekend homo-agouti en moeder; bekend vosdrager, onbekend homo-agouti, komt de calculater op
Citaat
Offspring Color Probability
82.03% - Bay
12.50% - Chestnut
5.47% - Black

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-08 14:42 



 
Profiel   

Ah veel kans op bruin gelukkig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-08 14:46 



 
Profiel   

Ik ben erg blond, maar ik begrijp niet wat de calculator bedoelt met 'Red carrier'. Dit krijg ik te zien als ik de kleur van de moeder (zwart) invul. Moet ik hier denken aan 'drager van het vosgen'?

Nog een vraagje: de hengst is een blonde vos met idem vader maar uit een bruine moeder; is hij dan automatisch drager van het agouti-gen?

En: wanneer wordt stekelharig roan genoemd? Kan ook de kleur van de manen/staart berekend worden (en dan bedoel ik van vossen, niet van bruinen natuurlijk)? En witte aftekeningen?

Ik heb nl. mijn zwarte stekelharige merrie (uit een vos vader - volgens mij uit een vos maal vos- en een stekelharige bruine moeder=bruin maal bruin) laten dekken door een blonde vos (uit een blonde vos vader die uit twee vossen komt en een bruine moeder) en ben héél benieuwd wat eruit gaat komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-08 14:48 



 
Profiel   

VeerenAshley schreef
Ik ben erg blond, maar ik begrijp niet wat de calculator bedoelt met 'Red carrier'. Dit krijg ik te zien als ik de kleur van de moeder (zwart) invul. Moet ik hier denken aan 'drager van het vosgen'?
Red carrier staat idd voor het vos-gen.
Een zwarte is óf homozygoot (=EE) of heterozygoot(=Ee) en draagt dan dus het vosgen.

Citaat
Nog een vraagje: de hengst is een blonde vos met idem vader maar uit een bruine moeder; is hij dan automatisch drager van het agouti-gen?
Nee, niet automatisch.
Als de vader homozygoot voor Agouti is (dus AA) zal elk veulen altijd dit gen meekrijgen. Is de vader heterozygoot (=Aa) dan is er een 50% kans dat het veulen het meekrijgt. Op een vos toont Agouti niet, dus kun je er alleen op laten testen als je het zeker wilt weten.

Citaat
En: wanneer wordt stekelharig roan genoemd? Kan ook de kleur van de manen/staart berekend worden (en dan bedoel ik van vossen, niet van bruinen natuurlijk)? En witte aftekeningen?

Als er 2 benamingen uit verschillende talen gebruikt worden is het altijd moeilijk in te schatten wát men precies bedoelt.
Roan is een donker hoofd (geen witte haren er door), terwijl het lichaam veel wit kan hebben, dit kan heel wisselend zijn met de seizoenen.
Stekelharig kan ook duiden op de aanwezigheid van Rabicano en dit is dus weer iets heel anders.

In hoeverre de calculator rekening kan houden met flaxen weet ik niet. Ik heb het er meen ik niet apart bij zien staan. En Silver toont toch ook niet op vos, dus daar heb je ook niets aan.

Citaat
Ik heb nl. mijn zwarte stekelharige merrie (uit een vos vader - volgens mij uit een vos maal vos- en een stekelharige bruine moeder=bruin maal bruin) laten dekken door een blonde vos (uit een blonde vos vader die uit twee vossen komt en een bruine moeder) en ben héél benieuwd wat eruit gaat komen.

De moeder is zeker een vos-drager (Ee) en non-agouti (aa) de vader is puur vos (ee) en onbekend op agouti. De calculator komt dan op
Citaat
Offspring Color Probability

50.00% - Chestnut
25.00% - Black
25.00% - Bay

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-08 15:02 



 
Profiel   

Hardstikke bedankt voor alle informatie!

Ik weet dat de hengst bruine (in ieder geval eentje uit een bruine moeder) en vos-veulens heeft gegeven. Kun je hier dan aan zien dat hij drager van het agouti-gen is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-08 15:06 



 
Profiel   

De enige manier om te zien of de hengst agouti draagt is als er een bruin veulen komt uit deze hengst met een zwarte merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-08 15:15 



 
Profiel   

Aha, ik snap 'm! Komend voorjaar weten we meer Knipoog Al hoop ik eigenlijk op een héél donker vosveulen met lichte manen/staart (en veel witte aftekeningen).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-08 15:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 163 [ 4063 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 163  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen