Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 144 van de 163 [ 4066 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147 ... 163  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

 
Profiel   

Precies wat Femke zegt, de n staat voor niet. Je paard is dus geen dun en geen wildkleur, want dat is hetzelfde alleen in Engels VS Nederlands.

Wel zijn er primitieve markeringen, als de ouders donker zijn dan zullen ze die waarschijnlijk ook hebben maar vallen ze weg tegen de donkere vachtkleur. Dat is namelijk precies het verschil tussen D (= dun of wildkleur) waar er wel verdunning is van de vacht tov nd1 en nd2 waar dat niet het geval is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 09:55 



 
Profiel   

Ik heb nu een veulen dat D en nd1 is
Dus zo er achter gekomen dat de vader nd1 is want mijn merrie is D
Nd1 is inderdaad geen dun of wildkleur hoe je het wilt noemen.
Hoe het zich uit op een kleur weet je nooit, want de vader van mijn veulen is vos en daar zie je niks van.
En die vacht kleur er zijn zo veel tinten bruin/ of valk dat dit niks met nd1 te doen heeft

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 12:59 



 
Profiel   

Ik heb n nd1/nd1 staan :D

Dit is ze:
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Dit was ze vorige maand:
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Zij is Ee Aa nd1/nd1 SW1/n en rabicano

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 20:43 



 
Profiel   

[ img ]
Beiden nd1/nd1


En nog een leuk voorbeeld via de kleurgroepen op fb:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 07:35 



 
Profiel   

Gaaf om te zien dat die aalstreep bij de dunvarianten helemaal doorloopt in de staart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 09:14 



 
Profiel   

En in de manen en in de maantop :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 09:20 



 
Profiel   

Ik heb ook leuke vergelijking

Dunalino Dnd2

[ img ]

[ img ]

Idd buiten andere vachtkleur niks aan te zien. Heel soms zie je de aalstreep licht doorkomen.

Palomino nd1 was me nooit opgevallen trouwens
Wintervacht
[ img ]

Heel interessante materie die dun en dunkenmerken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 16:10 



 
Profiel   

Tinniie schreef
En nog een leuk voorbeeld via de kleurgroepen op fb:
[ [url=m/hX9VWm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Als ik deze foto zie, denk ik dat mijn WelshA veulentje wel eens schimmel-red dun geboren kan zijn. Hij is namelijk nooit echt mooi een rode vos geweest, altijd wat vaal. Hij is schimmel en nu ook al echt aan het schimmelen, maar dan nog. Wat denken jullie?

REcent:
[ img ]

Piepjong:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 16:49 



 
Profiel   

Dat is heel normaal voor vos in veulenvacht, daarnaast komt wildkleur dusdanig beperkt voor bij welsh pony's dat je dat op basis van ras wel kan uitsluiten.
Vosschimmels kleuren ook vaak heel snel door, want ook de tint kan beïnvloeden

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 17:02 



 
Profiel   

En de basiskleur van een schimmel is -iig bij zwart- veel 'sterker' als bij een non-schimmel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 17:04 



 
Profiel   

Schimmel geeft ook vaak nep dun-kenmerken op de veulenvacht , naast een intense tint (hyperpigmentatie) dus vaak kan je niet heel veel zeggen van hun eerste vachtje :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 17:05 



 
Profiel   

Wat denken jullie , vader is zwart misschien met crème.

Ik zelf denk bruin dun.omdat je de streep ook ziet doorlopen in geschoren staart daarom denk ik aan dun en geen nd1
Of zou hij valk zijn met nd1
Dunskin vind ik hem te donker voor

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 19:25 



 
Profiel   

[ img ]
De moeder
Wat denken jullie van haar
keona schreef
Wat denken jullie , vader is zwart misschien met crème.

Ik zelf denk bruin dun.omdat je de streep ook ziet doorlopen in geschoren staart daarom denk ik aan dun en geen nd1
Of zou hij valk zijn met nd1
Dunskin vind ik hem te donker voor

[ [url=m/36jAWI.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/E5ho0a.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/22zgXA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EgKZKL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/vOHRjj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 19:27 



 
Profiel   

Hoi hoi, ik wil de experts even iets voorleggen

Ik heb een vosmerrie, ze is een vrij donkere vos met ook donkere manen en staart.
[ img ]

Haar moeder is een vos (v. Jazz), haar vader is een valk (Power and Paint)

Power and Paint heeft het cremegen niet doorgegeven, anders was ze een palomino geweest. Maar hij heeft dan waarschijnlijk bruin of zwart doorgegeven.
Nu is ze zelf gedekt door een palomino (FS Mr. Right) en bij mijn weten heb ik met vos en palomino kans op een vos of een palomino.
Maar stel nu dat de merrie niet het vosgen doorgeeft, maar het bruine of zwarte gen. heb ik dan ook kans op een valk?

Ik heb er echt weinig verstand van, dus misschien denk ik wel heel simpel. Maar zou top zijn als iemand het mij kon uitleggen.

Link naar moeder https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 3/soijance
Link naar vader https://www.allbreedpedigree.com/power+and+paint

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 22:59 



 
Profiel   

Dit kan alleen vos en palomino worden.
Vos, bruin en zwart zijn niet 1 gen, maar een combi van 2, namelijk basis en agouti.

Een vos en een palomino hebben beide een rode basis (ee). De kleine e wordt ook wel vosgen genoemd. Bruin en zwart hebben een zwarte basis (Ee of EE).
Agouti toont alleen op een zwarte basis en maakt dan de zwarte basis bruin. Op een rode basis heeft agouti geen invloed.

Beide ouders zullen dus "e" doorgeven en voor valk (bruin + creme) zou je een "E" nodig hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 23:03 



 
Profiel   

Bowo schreef
Dit kan alleen vos en palomino worden.
Vos, bruin en zwart zijn niet 1 gen, maar een combi van 2, namelijk basis en agouti.

Een vos en een palomino hebben beide een rode basis (ee). De kleine e wordt ook wel vosgen genoemd. Bruin en zwart hebben een zwarte basis (Ee of EE).
Agouti toont alleen op een zwarte basis en maakt dan de zwarte basis bruin. Op een rode basis heeft agouti geen invloed.

Beide ouders zullen dus "e" doorgeven en voor valk (bruin + creme) zou je een "E" nodig hebben.


Thanks voor de uitleg! Dan ga ik voor de palomino :+ :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 23:07 



 
Profiel   

Hoihoi,

Ik heb onlangs een veulen gekocht. Tinker x fries. Nu is het veulen bruin? Maar heeft een flinkebl aalstreep. Maar vind haar te donker voor een wildkleur nu ze weer wat ouder is ? Mam is vos, paps is zwart

20 juli .
[ img ]

[ img ]

Vandaag

[ img ]
[ img ]

Met calculator kom ik uit op zwart vos of bruin met wat ik weet van de ouder dieren

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 15:24 



 
Profiel   

Heel veel bruine veulens hebben een aalstreep die later verdwijnt. Dus ik zou gewoon van bruin uitgaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 15:26 



 
Profiel   

Team_Sublime schreef
Hoihoi,

Ik heb onlangs een veulen gekocht. Tinker x fries. Nu is het veulen bruin? Maar heeft een flinkebl aalstreep. Maar vind haar te donker voor een wildkleur nu ze weer wat ouder is ? Mam is vos, paps is zwart

20 juli .
[ [url=m/gWarSi.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/NQqR78.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vandaag

[ [url=m/vkyCUe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/OsTFnc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met calculator kom ik uit op zwart vos of bruin met wat ik weet van de ouder dieren

Misschien bruin nd1 . Dan moet je het veulen op dun laten testen

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 17:03 



 
Profiel   

Ik vind het veulen niet 'gewoon' bruin, daar was ie als jong veulen veel te licht voor.
Hebben beide ouders papieren?? Want een Fries zonder papieren kán iets anders achter zitten en dat geldt zeker voor de moeder !

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 17:12 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
Ik vind het veulen niet 'gewoon' bruin, daar was ie als jong veulen veel te licht voor.
Hebben beide ouders papieren?? Want een Fries zonder papieren kán iets anders achter zitten en dat geldt zeker voor de moeder !

Veulen kleur verhaart nog en wilt niks zeggen. Ook zijn er zoveel tinten bruin

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 17:15 



 
Profiel   

Ja er zijn veel tinten bruin en veulens zijn toverballen, maar zo licht als deze heb ik ze nog niet eerder gezien en het zou mij niets verbazen -zeker met ouders zonder papieren- dat er genetisch iets meer aanwezig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 17:24 



 
Profiel   

Dat ben ik met dubbelfun eens. Ook ik vind deze te licht voor gewoon bruin. Dun verdund is inderdaad een lastig iets. Zou vader smokey kunnen zijn? Dan kan het veulen valk zijn. Daar heb je enorm veel kleurschakeringen in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 18:42 



 
Profiel   

Moeder is volle tinker

Vader heeft geen papieren,
Ik ben dus niet de enige die deze 'gewone bruin' bijzonder vind haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 22:44 



 
Profiel   

Heb je foto van de achterkant
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 06:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 144 van de 163 [ 4066 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147 ... 163  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen