Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 143 van de 163 [ 4066 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146 ... 163  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

 
Profiel   

Eerste indruk zou zwart roan zijn, maar bij een tinker zou het me ook niet verbazen als de stekelharigheid puur komt door sabino.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 21:25 



 
Profiel   

Ik kan vast verklappen, op Sabino is hij n/n
Is Roan al officieel te testen? (googlet zich suf ondertussen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 21:27 



 
Profiel   

Roan is volgens mij alleen als markertest te doen, dus denk dat je met een Tinker dan mogelijk geen juiste uitslag krijgt. Bij een markertest kijken ze niet naar het specifieke gen (want nog niet bekend), maar naar een gen wat eraan gekoppeld zit bij de rassen waar op is getest.
https://vgl.ucdavis.edu/test/roan

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 21:35 



 
Profiel   

mooney schreef
Roan is volgens mij alleen als markertest te doen, dus denk dat je met een Tinker dan mogelijk geen juiste uitslag krijgt. Bij een markertest kijken ze niet naar het specifieke gen (want nog niet bekend), maar naar een gen wat eraan gekoppeld zit bij de rassen waar op is getest.
https://vgl.ucdavis.edu/test/roan


Dat had ik inderdaad ook gevonden, helaas -O-

zijn uitslag is a/a, E/E, nd2/nd2, W20/W20

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 21:36 



 
Profiel   

Weet je ook wat van zijn ouders toevallig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 21:45 



 
Profiel   

mooney schreef
Weet je ook wat van zijn ouders toevallig?



Ja zijn moeder is gitzwart (die heb ik zelf gehad), zijn vader heb ik even gevraagd wat voor kleur die is, daar heb ik wel een foto van (gezien). Moment, die zoek ik even op.

Moeder;
[ img ]

Gevonden, de vader;


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 21:50 



 
Profiel   

Laboklin doet roan

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 09:41 



 
Profiel   

Die toont erg sabino. Wel interessant om die te testen.

Zat ik verrassend goed met wat ik noemde voor de jouwe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 09:41 



 
Profiel   

Femke_Tweety schreef
Die toont erg sabino. Wel interessant om die te testen.

Zat ik verrassend goed met wat ik noemde voor de jouwe.


Bedoel je de vader of nakomeling? Vader staat in Engeland en niet meer bij de fokker, nakomeling, de 1e foto, is dus getest en die is N/N op Sabino.


keona schreef
Laboklin doet roan


in hun catalogus staat er;
8228 Roan zygosity*
Rassen op aanvraag

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 13:45 



 
Profiel   

Laboklin is inderdaad dezelfde type test die ik al aanhaalde.

Sabino is sowieso op fenotype moeilijk hoor, heel veel dieren waar iedereen gelijk sabino bij begint te roepen zijn negatief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 13:51 



 
Profiel   

Poosje81 schreef
Femke_Tweety schreef
Die toont erg sabino. Wel interessant om die te testen.

Zat ik verrassend goed met wat ik noemde voor de jouwe.


Bedoel je de vader of nakomeling? Vader staat in Engeland en niet meer bij de fokker, nakomeling, de 1e foto, is dus getest en die is N/N op Sabino.





De vader, nakomeling is immers getest al.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 15:34 



 
Profiel   

Ah zie nu vader pas. Negatief op schimmel neem ik aan he (de nakomeling)?

Ik vind vader eerder splash dan sabino. Maar witgenen kunnen echt ellende zijn qua overlap. W20 is natuurlijk ook een booster voor overige witgenen als die aanwezig zijn.

Met deze ouders zou ik echter ook geen roan verwachten, leuk puzzeltje heb je daar

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 15:40 



 
Profiel   

mooney schreef
Ah zie nu vader pas. Negatief op schimmel neem ik aan he (de nakomeling)?

Ik vind vader eerder splash dan sabino. Maar witgenen kunnen echt ellende zijn qua overlap. W20 is natuurlijk ook een booster voor overige witgenen als die aanwezig zijn.

Met deze ouders zou ik echter ook geen roan verwachten, leuk puzzeltje heb je daar


Nakomeling is inderdaad geen schimmel ook. Buitenom W20/W20 dus geen witgenen aanwezig. En inderdaad zou je ook geen roan verwachten. Maar zou het dan de W20 zijn die zoveel wit geeft?
Het is inderdaad een leuk puzzeltje :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 16:42 



 
Profiel   

De meeste wit patronen, waaronder sabino en de W'tjes, w1 tm w24, liggen op het KIT gen. Aangezien een paard van elk gen maar 2 allelen kan hebben en deze Tinker 2 keer W20 heeft, zal hij dus inderdaad negatief zijn op de rest.

Diverse vormen van Splash liggen op een ander gen, dus daar kan je nog naar kijken.

Van Roan is de locatie volgens mij nog onbekend. Een test is er wel, want er is inmiddels onderzoek dat aantoont dat homozygoot roan paarden wel levensvatbaar zijn. (men dacht voorheen dat dit de oorzaak was voor veelvuldig afbreken vd dracht bij roan x roan). Ik vind het van de foto's lastig te zien, maar de verkleuring door de seizoenen heen moet zowel bij het paard zelf als bij de ouders wel duidelijk te zien zijn. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de Tinker Annebel die van Chantal is geweest, die kleurwisseling door de seizoenen heen viel niet te missen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 17:38 



 
Profiel   

Er zijn al behoorlijk wat vormen getest, waaronder ook Splash, allemaal negatief;

Pattern 1 (PATN1) - n/n
Sabino1 (SB1) - n/n
Tobiano (TO) - n/n
Splashed White (SW1) - n/n
Splashed White (SW2) - n/n
Splashed White (SW3) - n/n
Splashed White (SW4) - n/n
Dominant White 20 (W20) - W20/W20

En ja ik heb zelf ook meerdere roan's gehad, ik herken de verandering van kleur in de seizoenen.


[ img ]


[ img ]


In zijn wintervacht


[ img ]

Als veulen

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 18:25 



 
Profiel   

Bash is van ons.
Op de foto’s misschien iets minder duidelijk te zien dan in het echt maar in de zomer is hij echt aanzienlijk lichter van kleur dan in de winter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 18:47 



 
Profiel   

DIVA2 schreef
Bash is van ons.
Op de foto’s misschien iets minder duidelijk te zien dan in het echt maar in de zomer is hij echt aanzienlijk lichter van kleur dan in de winter.



Deze laat dat wel goed zien;


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 18:54 



 
Profiel   

Het hoofd kleurt ook mee, dus ik zou zeggen geen roan. Maar kan je altijd testen. Zijn kleur is typisch w20w20. Bij de huidige eigenaren van Annabel lopen er ook meerdere w20w20 zonder roan, weliswaar met vos en bruin basis, maar qua manier van kleuren en verkleuring met de seizoenen komt het enorm overeen.

https://podolinstud.com/horse/lady-marmalade
https://podolinstud.com/horse/podolin-a ... -mirabelle

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 19:34 



 
Profiel   

Dit is wat ze bij Tinkers Blagdon noemen toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 19:47 



 
Profiel   

Ik heb het topic even doorgelezen en wat interessant allemaal. Sinds een maandje ben ik ook in bezit van een veulen. Twijfel om ook een kleurtest te gaan doen straks. Ik heb geen idee hoe hij gaat verkleuren haha.

Mama: haflinger x ijslander (askur)
Papa: barock pinto hiddester72

Hij heeft een aalstreep (mama heeft die ook), witte plukjes aan de zijkant van zijn zwarte staart. Hij heeft ook van die wildkleur vlekken, donkere haren op bepaalde stukken. Zijn neusje is nu aan het verharen en krijgt zelfde kleur als mama. Momenteel is hij bijna 6 weken oud.
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 13:56 



 
Profiel   

Wat een schitterende merrie en tof veulen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 14:42 



 
Profiel   

Wat een leuk veulen!
Weet je welke kleur de IJslander had? Of heb je daar ook foto van?
Haflinger is vos en barok pinto zijn meestal zwart met vlekken. Dan blijft de IJslander over waar wildkleur vandaan kan komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 15:11 



 
Profiel   

Kaplaars schreef
Wat een leuk veulen!
Weet je welke kleur de IJslander had? Of heb je daar ook foto van?
Haflinger is vos en barok pinto zijn meestal zwart met vlekken. Dan blijft de IJslander over waar wildkleur vandaan kan komen.


Kan niet wachten om te kijken wat voor kleur hij heeft. Mama is in de winter bijna donkerbruin en in de zomer dus zo licht als bovenstaande foto’s.

Dit is de ijslandse papa van de moeder:
http://ijslandsepaarden.blogspot.com/20 ... m.html?m=1
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 16:00 



 
Profiel   

Yes (gedeeltelijke) kleurenuitslag bekend van mijn PRE jaarling merrie Curiosa.
Ik heb een aanvraag bij het stamboek liggen voor uitgebreide kleurentest, deze heb ik nog niet binnen. Maar mijn vermoeden ging nu toch meer richting Dun. Dus haren naar van Haeringen opgestuurd en gisteren de uitslag.
nd1/nd1
Hoe bijzonder!

nd1/nd1 = primitieve aftekeningen zonder verdunning, ze heeft dus aalstreep, veel frosting in manen en staart, en wat lijkt een beetje strepen op haar benen.
Ze heeft dus geen Dun maar wel wildkleur én ze is homozygoot nd1 dus ze geeft het 100 % door aan haar nakomelingen.

Zit ik nog wel met vragen, als ze 2 kopieën heeft van nd1 hoe komt ze hier dan aan, moet dit dan niet van vader én moeder zijn? Beiden ouders zijn donkerbruin.

Waar komt die lichte vachtkleur vandaan en ze heeft ook zo'n goud/koperen glans? Kan niet vinden dat dat bij nd1 hoort.

Voor de fok: als ze het 100 % doorgeeft, welke kleur hengst zou dan aan te raden zijn dat de wildkleur mooi zichtbaar is, heb al begrepen dat bij donkere paarden de wildkleur niet tot nauwelijks zicht baar is.

Wie heeft er nog meer een paard met nd1 of nd1/nd1? Kan er niet veel van vinden.

Alle informatie hier verder over is zeer welkom.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 09:19 



 
Profiel   

Het is géén wildkleur. Dat heb je verkeerd begrepen denk ik.

Nd1 is nondun versie 1.
Niet wildkleur versie 1.


Wel mogelijk primitieve aftekeningen.

Komt veel vaker voor dan veel mensen denken.
De mijne is ook nd1
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 09:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 143 van de 163 [ 4066 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146 ... 163  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen