Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 147 van de 163 [ 4063 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150 ... 163  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

 
Profiel   

Ok. Dus vos en zwart in haar lijn is hierdoor niet uitgesloten?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 11:49 



 
Profiel   

Klopt.
De hengst zal altijd een 'e' doorgeven, dus vos.
Als de merrie ook haar 'e'-gen doorgeeft krijg je ee en dat is dus vos.
Als de merrie haar E-gen doorgeeft krijg je Ee en dus zwart in de enkele/heterozygote vorm.
(een veulen krijgt van beide ouders altijd 1 basis-kleurgen door, dus een paard heeft er altijd 2).

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 12:01 



 
Profiel   

Zwart is in principe wel uitgesloten omdat het door homozygoot agouti altijd verandert in bruin.
Maar puur gekeken naar E/e kan ze dus inderdaad een zwarte basis of vosbasis doorgeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 12:04 



 
Profiel   

Dank voor de uitleg beide! Interssant!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 12:09 



 
Profiel   

Vraagje aan de kleurenkenners, als je een hengst hebt met deze code Coat: Cremello (ggeeCrCr) hoe kan het dan dat ik bij zijn nakomelingen vos zie uit een vos moeder? Dacht altijd dat cremello x vos 100% palomino geeft??

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-21 22:55 



 
Profiel   

Faya_barock schreef
Vraagje aan de kleurenkenners, als je een hengst hebt met deze code Coat: Cremello (ggeeCrCr) hoe kan het dan dat ik bij zijn nakomelingen vos zie uit een vos moeder? Dacht altijd dat cremello x vos 100% palomino geeft??

Verkeerde kleurregistratie of verkeerde rietje in de merrie gegaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-21 23:08 



 
Profiel   

Of sooty palomino. Weet je zeker dat ze genetisch geen cr dragen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-21 23:12 



 
Profiel   

Of een fout bij het lab en is de code 1x CR ipv 2x.
Ik heb wel vaker meegemaakt dat er een foutje was gemaakt en een dier HYP NH/nh was ipv nh/nh zoals op het papier stond. En dat had een grotere impact als hetero of homo CR ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 09:45 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
Of een fout bij het lab en is de code 1x CR ipv 2x.
Ik heb wel vaker meegemaakt dat er een foutje was gemaakt en een dier HYP NH/nh was ipv nh/nh zoals op het papier stond. En dat had een grotere impact als hetero of homo CR ;(


Mag ik vragen waar HYP NH/nh voor staat?

Oh en ik zie dat zijn vader cremello is met dubbel pearl en moeder schimmel is, dus dan kan hij toch nooit 2x Cr zijn??


Laatst bijgewerkt door Faya_barock op 26-12-21 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 13:01 



 
Profiel   

Erfelijke ziekte bij de western rassen, dus dan is een erfelijke ziekte mogelijk doorgegeven aan nakomelingen terwijl ze dachten dat hij genetisch schoon was.
https://vgl.ucdavis.edu/test/hypp

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 13:17 



 
Profiel   

Die site geeft wel een wat lichter beeld van de genetische afwijking als ik alleen de eerste zin al lees.
Overigens kunnen ook niet-western rassen genetisch zijn aangetast als er gefokt is met een HYPP-lijn c.q. dat westernpaarden die het hebben worden verkocht zonder papier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 13:38 



 
Profiel   

Ik heb uitslag van augouti van onze cremello hengst binnen.

A/A dus homozygoot augouti?

Dus dan is hij. Ik ben hier nog niet zo goed in :')
A/A ee CR/CR

En nog een foto van onze knapperd
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 11:57 



 
Profiel   

Klopt! En dat is heel interessant. Hij kan nooit smokey black geven. Zelfs bij een zwarte merrie is het veulen gegarandeerd valk of palomino. Jammer dat het geen Tinker is :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 12:36 



 
Profiel   

Caily schreef
Klopt! En dat is heel interessant. Hij kan nooit smokey black geven. Zelfs bij een zwarte merrie is het veulen gegarandeerd valk of palomino. Jammer dat het geen Tinker is :D



Die is er wel in NL hoor (e/e A/A Cr/Cr LP/lp ) maar is nog jong en niet op keuring geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 12:50 



 
Profiel   

Ik ben ook erg blij met deze jackpot :D

In tinkers ben ik niet heel erg thuis. Dat zou wel gaaf zijn in deze kleur
Bij de rijpaarden zie je het ook nog niet heel veel. Maar bij de pony's wel vind ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 13:41 



 
Profiel   

Poosje81 schreef
Caily schreef
Klopt! En dat is heel interessant. Hij kan nooit smokey black geven. Zelfs bij een zwarte merrie is het veulen gegarandeerd valk of palomino. Jammer dat het geen Tinker is :D



Die is er wel in NL hoor (e/e A/A Cr/Cr LP/lp ) maar is nog jong en niet op keuring geweest.


Daar ben ik van op de hoogte. Er is er nog een, maar die is nog jonger. En dan nog 2 hengsten AA met 1 Cr, waarvan 1 al volledig ggk. En ook 1 met CrCr en Aa volledig ggk. Het was meer dat het bij de Tinkers een gat in de markt zou zijn, dan dat ik het persoonlijk interessant vind.

Tot op heden kiezen de warmbloeden minder op kleur. Maar wie weet komt dat nog. Voor White Dream is het iig erg gaaf, samen met de goede genetische uitslagen! Gefeliciteerd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 14:54 



 
Profiel   

Dankjewel, het voelt een beetje als een jackpot winnen :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 15:13 



 
Profiel   

Het 'gokken' gaat zo wel uit het fokken :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 15:29 



 
Profiel   

Het is je ook echt gegund om wat geluk te hebben hè!

Super leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 20:00 



 
Profiel   

Dankjewel Tinniie, tja geluk was ver te zoeken in 2021. Maar we zitten in een nieuw jaar *\o/*

Voor iedereen de beste wensen dubbelfun. Klopt niet veel kleurkeuzes meer :') maar wel leuke kleurtjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 14:43 



 
Profiel   

Benieuwd of iemand me hier kan helpen :)
Ik verwacht dit jaar een veulentje uit een vos merrie en een schimmelhengst. De hengst is volgens mij vosgeboren (aangezien hij een rode bloody shoulder heeft) kan zijn dat ik de bal helemaal mis sla met mijn redenering :+
Hengst geeft zowel veulens die schimmelen,vosveulens en ook al bruinen van gezien. Hij is dus heterozygoot voor schimmel. Vader van de hengst was bruin. Moeder was schimmel.
De merrie heeft uit een eerdere hengst een donkerbruin veulen gegeven welke nu schimmel is (vader was ook heterozygoot schimmel) en een vosveulen uit een donkerbruine vader. Vader van de merrie is bruin, moeder ook vos.
Als ik de kleurencalculator gebruik heb ik dus 50% kan op vos en 50% kan op vosgeboren schimmel. Klopt dit? Ik ben echt niet goed in dit soort dingen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 15:57 



 
Profiel   

Als de hengst inderdaad vos geboren is, dan klopt dat. Maar ik denk niet dat je zo maar die conclusie kunt trekken op basis van de bloody shoulder (al ken ik niet de genetica achter een bloody shoulder). Je ziet namelijk ook vaak dat vos of bruin geboren schimmels eerst grijs worden voor ze doorkleuren naar helemaal wit. Je zou dan van zo'n grijze willen zeggen dat hij zwart geboren is, maar dat gaat dus niet op. Het zou me niet verbazen als er ook iets dergelijks voor kan komen bij bloody shoulders.

Is de geboortekleur van de hengst nergens geregistreerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 16:50 



 
Profiel   

Geboortekleuren van schimmels worden zelden tot nooit geregistreerd helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 16:52 



 
Profiel   

Helaas is zijn geboortekleur nergens geregistreerd. Wel een foto als jong paard, maar daar was ie al helemaal verschimmeld.
Vader was gewoon bruin en moeder was schimmel...ook verder in de lijn veel bruin, weinig vos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 17:17 



 
Profiel   

Tja, op basis van die info zou hij zowel bruin als vos (eventueel zelfs zwart, maar die kans klinkt erg klein) kunnen zijn. En als hij bruin is, zou je dus ook kans krijgen op bruin (en weer een mini kansje op zwart, ook afhankelijk van de merrie)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 17:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 147 van de 163 [ 4063 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150 ... 163  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen