Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 157 van de 163 [ 4068 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160 ... 163  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

 
Profiel   

https://animalgenetics.com/horse-coat-color-calculator/
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-23 14:37 



 
Profiel   

Wel handig dat je nu gelijk uitslag ziet.

Even wat anders, is zwartbruin een officiele kleur? Nee toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-23 14:42 



 
Profiel   

Nee, ze zijn zwart of bruin.
Want bruin is zwart + agouti en dan zijn ze dus niet zwart meer.

Al is mijn ene merrie zwart-bruin-bont op papier (irl is ze een minimaal zwart bonte), ook zo iets raars (maar kreeg het de chipper niet aan zijn verstand dat mijn veulen uit zwart x zwartbont gewoon lelijk verbruint was met haar restant veulenvacht er op en niet echt bruin was).

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-23 14:52 



 
Profiel   

Ik zag het staan bij de info van een hengst als officiele kleur op de site van het stamboek. En dat terwijl hij smokyblack is. Is niet nogal een verschil, zwart, bruin of smoky black.
Raar dat ze dat zo noteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-23 15:18 



 
Profiel   

Zo heb ik 2 KWPNers die op papier allebei zwartbruin zijn, omdat de veulenvacht zo bruin was. Ze zijn ook niet pikzwart, maar geen agouti, dus niet bruin...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-23 15:28 



 
Profiel   

Hi allemaal!
Weet iemand wat er gebeurt qua kleur als je een perlino of Cremello hengst (dus dubbele verdunning) op een valk of palomino (enkele verdunning) merrie zet? Of is dit af te raden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-23 17:07 



 
Profiel   

Dan heb je 50% kans op een enkele verdunning en 50% kans op een dubbele verdunning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-23 17:12 



 
Profiel   

Dank voor je snelle reactie. Dus kan dan ook een perlino of Cremello worden. Leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-23 21:53 



 
Profiel   

Er zijn aan het wachten op de kleurentest van ons veulen, wat denken jullie?
Moeder is Smokey Black, vader een Palomino.
We denken zelf ook Smokey Black, omdat het vaak lastig te zien is, toch maar laten testen.
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 10:54 



 
Profiel   

Ik vind hem ook Smokey black. Mijn veulen van een paar jaar terug was ook smbl getest. De donkerdere vacht zie ik bij jouwe niet terug. Maar de ogen en oren vind ik wel typerend.

[ img ]

[ img ]


Tegenover een gewone zwarte, zeker de ogen maar toch ook de tint vacht is anders vind ik

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 11:22 



 
Profiel   

ik zeg ook smoky black

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 13:36 



 
Profiel   

Hier is de test ook uitgestuurd voor Smokey black :D .

Mama is E/E TO/n W20/n CR/n.
Papa is E/E W20/W20. Als ik het goed heb is de kleine dus sowieso E/E W20/W20 en dan mogelijk crème toch ?

[ img ]
[ img ]

Haar ene oog is veel lichter als het andere oog ook.
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 14:14 



 
Profiel   

Jij ook nog geen uitslag nieky?
Die van jou lijkt nog een stuk lichter dan die van mij.

nieky1993 schreef
Hier is de test ook uitgestuurd voor Smokey black :D .

Mama is E/E TO/n W20/n CR/n.
Papa is E/E W20/W20. Als ik het goed heb is de kleine dus sowieso E/E W20/W20 en dan mogelijk crème toch ?

[ [url=m/N3ExVb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/H0f7zH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haar ene oog is veel lichter als het andere oog ook.
[ [url=m/ORHm3w.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oYD5D8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 14:56 



 
Profiel   

Nee nog niet maar heb vrijdag pas op de bus gedaan haha. Dus het is nog niet daar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 15:00 



 
Profiel   

nieky1993 schreef
Nee nog niet maar heb vrijdag pas op de bus gedaan haha. Dus het is nog niet daar.


Het is nu twee weken geleden bij ons opgestuurd, dus ik hoop het deze week nog te horen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 15:05 



 
Profiel   

nieky1993 schreef
Mama is E/E TO/n W20/n CR/n.
Papa is E/E W20/W20.
Als ik het goed heb is de kleine dus sowieso E/E W20/W20 en dan mogelijk crème toch ?


E/E klopt, W20/W20 kan maar hoeft niet; van paps krijg je het altijd 1x mee, maar van mams hóeft het niet mee te komen (die is heterozoot). Dus óf W20/W20 óf W20/n.
De kleine kán idd CR/n meekrijgen, maar ook de TO/n beide van mams.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 16:34 



 
Profiel   

Er was iemand in mijn topic die zei dat de mama ofwel haar bont gen ofwel haar w20 gen zou meegeven. Aangezien Lola effen kleurig is zou ze het w20 gen mee gekregen hebben. Ik kopieer uit mijn topic:

Citaat
Wat misschien nog wel interessant is: het tobiano-gen en KIT-gen (waar W20 een mutatie van is) liggen zo dicht bij elkaar dat tobiano vaak ook als een allel van KIT beschouwd wordt. Dit betekent dat als jouw merrie zowel tobiano als W20 draagt zij altijd één van beide door zal geven. In combinatie met een homozygoot W20 hengst zal het veulen dan of homozygoot W20 zijn of tobiano + W20

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 17:46 



 
Profiel   

Ik weet dat dit opgaat voor Tobiano en Roan, maar van W20 is dit mij niet bekend. Het wordt ook ontkracht door dit verhaal.
https://www.etalondx.com/post/w20-w20-a ... o-together

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 18:11 



 
Profiel   

Idd dominant white zit ook op de KIT locus, net zoals roan en tobiano. Ze heeft dus ofwel haar tobiano ofwel w20 door.

Tobiano kan soms rare dingen doen, het is eigenlijk een inversie van KIT, dus zit net iets moeilijker, zoals in het artikel. Maar meestal wordt die gewoon ook bij de KIT locus beschouwd.

Veulen heeft 4 witte benen dus zou ook minimal tobiano kunnen zijn , hoewel ik dan iets meer wit zou verwachten omdat ze zoiezo w20 bijzit van papa, maar het zóu kunnen.
Zeker weet je het enkel door te testen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 06:35 



 
Profiel   

Ik had even een vraagje hier. Ik wil graag mijn veulen laten testen op dun. Maar waar kan ik dit het beste doen?[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 13:39 



 
Profiel   

Bij ons en een grove fout gemaakt bij van Haeringen(laboratorium)

Er waren haren van de merrie opgestuurd voor een WFFS test(hadden wij zelf begin april gedaan), en twee weken later bloed opgestuurd van het veulen voor een Cremello test(bevestiging voor Smokey Black)

Nu hebben ze zowel van de haren, als van het bloed van het veulen de WFFS test gedaan. De uitslag van het bloed(van het veulen) staan de gegevens van de merrie op de uitslag. Dat kan dus niet, van de merrie is nooit bloed afgenomen.
Gelukkig via Wolvega de bevestiging gehad dat ze de goede test hebben aangevraagd, zowel telefonisch als op de factuur.

Ik hoop dat ze dit snel recht trekken, ze zeiden dat we dit zelf hadden gedaan, maar Wolvega wist niet van de test van de merrie, dus dat kan niet.

Ik snap wel dat het verwarrend is geweest, het veulen heeft dezelfde geboortedag, alleen zit er 7 jaar verschil in.

Ik ben benieuwd waar ze mee komen. Bloed is bewaard, dus ze kunnen zo de test opnieuw uitvoeren, Hoop niet dat het lang duurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 13:47 



 
Profiel   

Mijn zwarte niet-roan veulen die vorig jaar door van Hearingen getest is heeft meer dan 50 tinten grijs laten zien afgelopen jaar. Dus er gaat wel vaker wat fout bij ze.
Via het stamboek is ze ook ergens anders getest toen het eigenlijk al duidelijk was dat ze wel roan is.

Gelukkig is de kleur test fout gegaan, en niet de WFFS test van je merrie voor een dekking. Kleur is vooral leuk om te weten, WFFS is gewoon echt heel belangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 13:57 



 
Profiel   

Dennis schreef
Mijn zwarte niet-roan veulen die vorig jaar door van Hearingen getest is heeft meer dan 50 tinten grijs laten zien afgelopen jaar. Dus er gaat wel vaker wat fout bij ze.
Via het stamboek is ze ook ergens anders getest toen het eigenlijk al duidelijk was dat ze wel roan is.

Gelukkig is de kleur test fout gegaan, en niet de WFFS test van je merrie voor een dekking. Kleur is vooral leuk om te weten, WFFS is gewoon echt heel belangrijk.



WFFS test is Negatief, van het veulen uiteraard ook (van de hengst wist ik dat hij WFFS vrij is), maar dat heeft voor ons geen meerwaarde.
Ik hoop dat ze de test snel over doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 14:44 



 
Profiel   

Hé, dit topic spreekt mij wel aan. Ik zou graag mee komen volgen/meepraten.
Ik verdiep me ook graag in de kleurengenetica en leer graag nog meer bij of informeer waar ik denk een antwoord op te weten :))

Ik heb zelf ook een veulen waar ik binnenkort een testje voor zou willen opsturen.
Misschien hebben jullie al een idee?
Moeder is ook nog ongetest. Ik heb een vermoeden dat ze potentieel creme draagt en/of nd1. Vanwege de ‘zongebleekte’ look.
Vader is silver classic champagne. Ook verdacht van nd1 (aalstreep aanwezig).

Ik dacht eerst dat het veulen zilver was met nd1 of potentiëel creme of beide, maar veulen had bij de geboorte donkere hoefjes, dus twijfel nu wel aan dat zilver.

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Ik denk haar te testen op silver, dun en creme. Eventueel op extensie. Nog suggesties?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 15:06 



 
Profiel   

Wij hebben ook een kleurentestje opgestuurd. Mama is zilver vos bont (Aa ee Zn getest) en papa is zwart (niet getest maar kan minimaal bont zijn)

Ik wil weten of hij zilver draagt en of die bruin of vos is :+
Heeft 4 hoge witte benen dus kan geen zwart zien, oortjes lijken een donkere rand te hebben en zilveren maantjes. Maar met zo'n veulenvachtje is het altijd moeilijk zien.
[ img ]
[ img ]
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 18:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 157 van de 163 [ 4068 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160 ... 163  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen