Gebande bokkers, niet geanonimiseerd?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Gebande bokkers, niet geanonimiseerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:49

omdat de quotes handmatig gewijzigd moeten worden door de mod's. Bij anonimiseren proberen we die zoveel mogelijk mee te nemen maar er word weleens wat over het hoofd gezien (dat is imo ook niet heel raar, soms moet er echt heel veel aangepast worden). Het beste is om op het bericht te TeMmen dan kunnen we het alsnog veranderen.
Het is echt niet om vervelend te doen dat ze niet omgezet worden maar we hebben helaas geen 100 ogen

DuoPenotti

Berichten: 29457
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gebande bokkers, niet geanonimiseerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:57

Nee begrijp dat het niet is om te pesten.
Maar vroeg me af of dat technisch niet veranderd kan worden.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Gebande bokkers, niet geanonimiseerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:58

ik denk dat dat niet mogelijk is anders was dat inmiddels veranderd ook gezien het voor ons veel extra werk is.

DuoPenotti

Berichten: 29457
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gebande bokkers, niet geanonimiseerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 15:02

Jammer, want zo heeft het zo weinig zin ;(

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Gebande bokkers, niet geanonimiseerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 15:04

als het goed is zijn heel veel quotes wél aangepast en als je er een ziet die niet aangepast is kan je dat makkelijk aangeven met een TeM, dan is het zo gepiept.
Wij vragen mensen die willen anonimiseren naar woorden en namen die veranderd moeten worden, die kunnen dan aangepast worden om zo zoveel als mogelijk herkenbare zaken te verwijderen, dit doen we samen met de betreffende gebruiker.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 15:07

Polly schreef:
omdat de quotes handmatig gewijzigd moeten worden door de mod's. Bij anonimiseren proberen we die zoveel mogelijk mee te nemen maar er word weleens wat over het hoofd gezien (dat is imo ook niet heel raar, soms moet er echt heel veel aangepast worden). Het beste is om op het bericht te TeMmen dan kunnen we het alsnog veranderen.
Het is echt niet om vervelend te doen dat ze niet omgezet worden maar we hebben helaas geen 100 ogen


Goed om bokkers hier eens over te informeren.

Het lijkt me een monsterklus als het iemand betreft die jarenlang heel actief aan discussies heeft deelgenomen en veelvuldig gequote is.

Ik vraag me, uit nieuwsgierigheid, af hoe dat in de praktijk eraan toe gaat. Eigen berichten zijn natuurlijk makkelijk op te sporen. Is er voor jullie moderators ook een manier om alle gequote berichten van zo'n ex bokker eenvoudig boven water te krijgen?

En daarna alles nog handmatig anonimiseren. Dat kan een flinke klus zijn. Voor vrijwilligers ook nog.

Ik heb ook echt wel oog voor jullie kant van de zaak. Er wordt algauw negatief gedaan. Soms iets te makkelijk vind ik.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 15:12

Boras schreef:
Polly schreef:
omdat de quotes handmatig gewijzigd moeten worden door de mod's. Bij anonimiseren proberen we die zoveel mogelijk mee te nemen maar er word weleens wat over het hoofd gezien (dat is imo ook niet heel raar, soms moet er echt heel veel aangepast worden). Het beste is om op het bericht te TeMmen dan kunnen we het alsnog veranderen.
Het is echt niet om vervelend te doen dat ze niet omgezet worden maar we hebben helaas geen 100 ogen


Goed om bokkers hier eens over te informeren.

Het lijkt me een monsterklus als het iemand betreft die jarenlang heel actief aan discussies heeft deelgenomen en veelvuldig gequote is.

Ik vraag me, uit nieuwsgierigheid, af hoe dat in de praktijk eraan toe gaat. Eigen berichten zijn natuurlijk makkelijk op te sporen. Is er voor jullie moderators ook een manier om alle gequote berichten van zo'n ex bokker eenvoudig boven water te krijgen?

En daarna alles nog handmatig anonimiseren. Dat kan een flinke klus zijn. Voor vrijwilligers ook nog.

Ik heb ook echt wel oog voor jullie kant van de zaak. Er wordt algauw negatief gedaan. Soms iets te makkelijk vind ik.


Ik zit zelf niet in het support team, als wij zelf een bericht verwijderen moeten we het topic door op zoek naar de quotes, daar is helaas geen handig tooltje voor bij mijn weten. Het is in sommige gevallen ook echt een hoop werk en soms moeten we echt met een heel groepje aan de slag om te helpen. Ik snap ook zeker dat het voor de gebruiker heel vervelend is als er ergens nog een quote niet aangepast is maar om ons dan te helpen is het makkelijker om een TeM te plaatsen, dan krijgen we er allemaal bericht van.

Vera96

Berichten: 2164
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 15:15

tamary schreef:
Niet van toepassing op posts van iemand dus. Kennis die een anoniem iemand of iemand die gebanned is deelt valt niet onder zo'n artikel. Dit is dus geen kapstokartikel om alles te verwijderen, enkel waar het gaat om directe gegevens als naam, adres, telefoon en details die het koppelen van zulke gegevens aan een gebruiker simpel zouden maken.

Een post kan wel degelijk een persoonsgegeven zijn. Persoonsgegevens zijn alle gegevens die naar een persoon te herleiden zijn, dat hoeft zeker niet enkel om de directe gegevens te gaan die jij noemt.

Edit: staat me zelfs bij dat ook zonder duidelijke herleiding een forumpost een herleiding is en dus een persoonsgegeven. Volgens mij mag een forumbeheerder de post wel laten laten staan op de wettelijke grondslag ‘noodzaak’ ipv toestemming maar dient het profiel en de alle berichten volledig geanonimiseerd te doen worden.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Gebande bokkers, niet geanonimiseerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 16:34

Een quote is te vinden hoor, gewoon een like '%[quote=boktnaam]%'

En bij einde quote een / er voor.
Iemand die bij de database kan, kan dit doen. Met een substring kan het dan vervangen worden.

Ja, zal wat werk zijn, maar kan gescript worden lijkt mij.

Dit zou bij anonimiseren wel moeten lijkt mij.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Gebande bokkers, niet geanonimiseerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 18:36

ik kan dat in elk geval niet dus ik wist het niet, ik zal het eens opgooien hier achter de schermen of mensen van support dat wel kunnen.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:00

Daphne__ schreef:
Bokt maakt accounts alleen anoniem in uitzonderlijke gevallen.


Dat is inderdaad een korte samenvatting van het beleid flink wat jaren terug. Inmiddels is er een hoop veranderd op internet, in de maatschappij en ook in wetgeving. Als je een verwijder of anonimiseringsverzoek stuurt is er een hele hoop mogelijk.

Wat de quotes betreft; goed punt. Dat was ons ook een doorn in het oog en daarom is er een tool voor geschreven. De oplossing van @germie maar dan met gebruik van de zoekfunctie want een string replace op 100M posts werkt niet zo heel lekker...

Handige tool, maar het blijkt dat we die nooit goed hebben opgenomen in onze processen -O- Hij staat in de documentatie voor teamleden genoemd, maar is geen standaard onderdeel geworden van het anonimiseringsproces. Dat is nogal een misser :\

Op dit moment is het zo dat alleen beheer die tool kan gebruiken, dat was handig in de testfase want een tool die woorden in alle posts aanpast kan nogal wat schade aanrichten als het mis gaat. Inmiddels is de tool echter ruim voldoende getest... Ik ga kijken hoe we kunnen zorgen dat Support de quotes meteen mee kan nemen bij het anonimiseren :j

Als je berichten tegenkomt met quotes van gastgebruikers is het fijn als je die even zou TeMMen.

Daphne__
Berichten: 12458
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:22

BartVB schreef:
Daphne__ schreef:
Bokt maakt accounts alleen anoniem in uitzonderlijke gevallen.


Dat is inderdaad een korte samenvatting van het beleid flink wat jaren terug. Inmiddels is er een hoop veranderd op internet, in de maatschappij en ook in wetgeving. Als je een verwijder of anonimiseringsverzoek stuurt is er een hele hoop mogelijk.



Hmm, de tijd gaat snel, maar ik weet echt zeker dat ik 2 weken geleden nog te horen kreeg dat het alleen gedaan word in uitzonderlijke gevallen :+

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 08:48

BartVB schreef:
Wat de quotes betreft; goed punt. Dat was ons ook een doorn in het oog en daarom is er een tool voor geschreven. De oplossing van @germie maar dan met gebruik van de zoekfunctie want een string replace op 100M posts werkt niet zo heel lekker...

Ja, ik weet het, dat werkt niet zo fijn als het om veel tabellen en veel data gaat. Maar goed, zoals ik al schreef, je kunt het scripten en dat is ook gebeurd. En dus ook al getest. Ik heb geen idee wat voor database hier onder zit, maar soms zit er een regexp_replace in, enz. Maar dat hoef ik je vast niet te vertellen. :P

Kennelijk maakt het topic toch wat los. :Y)

Maar goed, een definitieve ban zou dus een anoniem persoon kunnen en moeten worden.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Gebande bokkers, niet geanonimiseerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:55

Ik vraag me nog steeds af waarom topic ouder dan een bepaalde leeftijd niet automatisch verwijderd worden.

Vaak is de informatie allang achterhaald of niet meer van toepassing of er worden dusdanig oude koeien uit een sloot gevist dat het topic vrijwel direct gesloten wordt.

Daarmee haal je ook automatisch een hoop berichten weg voor het anonimiseren.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Gebande bokkers, niet geanonimiseerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:39

@KimD; die discussie is al een behoorlijk aantal keer voorbij gekomen :) Dat is nu terug te vinden, meteen een mooi argument voor het niet weg gooien van die oude topics. Ook is de aanleiding van dit topic een oud topic dat nog steeds/weer actief is.

@Daphne__; Dat is vreemd, ga ik ook meteen uitzoeken :j
Tijd om de processen en het beleid rondom het afhandelen van verwijder- en anonimiseerverzoeken eens goed tegen het licht te houden.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:48

BartVB schreef:
@KimD; die discussie is al een behoorlijk aantal keer voorbij gekomen :) Dat is nu terug te vinden, meteen een mooi argument voor het niet weg gooien van die oude topics. Ook is de aanleiding van dit topic een oud topic dat nog steeds/weer actief is.

Met alle respect...Dit is toch een non-argument.
Als de topics waren verwijderd was deze discussie overbodig en het scheelt jullie veel opruimwerk.

Als het leuk is voor 'de geschiedenis', kun je het opslaan in een archief, eventueel met advies van een archivaris.

Onlangs de spullen van een organisatie gearchiveerd. Interessant om te zien hoe zoiemand kijkt naar gegevens.

En anders eens cursus van Marie Kondo volgen :+ :D

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:51

senna21 schreef:
BartVB schreef:
@KimD; die discussie is al een behoorlijk aantal keer voorbij gekomen :) Dat is nu terug te vinden, meteen een mooi argument voor het niet weg gooien van die oude topics. Ook is de aanleiding van dit topic een oud topic dat nog steeds/weer actief is.

Met alle respect...Dit is toch een non-argument.
Als de topics waren verwijderd was deze discussie overbodig en het scheelt jullie veel opruimwerk.

Als het leuk is voor 'de geschiedenis', kun je het opslaan in een archief, eventueel met advies van een archivaris.

Onlangs de spullen van een organisatie gearchiveerd. Interessant om te zien hoe zoiemand kijkt naar gegevens.

Eens. Los daarvan is de zoekmachine ook niet de meest functionele, dus op oude topics zoeken naar reeds niet relevante informatie is eigenlijk een beetje absurd voor zo'n groot forum.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Gebande bokkers, niet geanonimiseerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 16:12

Een forum is ook geld waard bij verkoop, vele emailadressen. :D

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38710
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:05

Daphne__ schreef:
Hmm, de tijd gaat snel, maar ik weet echt zeker dat ik 2 weken geleden nog te horen kreeg dat het alleen gedaan word in uitzonderlijke gevallen :+

Tijd vliegt idd! :j

Ik neem even via PB contact met je op, zien wat er is gebeurd en hoe we je van dienst kunnen zijn.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:32

BartVB schreef:
@KimD; die discussie is al een behoorlijk aantal keer voorbij gekomen :) Dat is nu terug te vinden, meteen een mooi argument voor het niet weg gooien van die oude topics. Ook is de aanleiding van dit topic een oud topic dat nog steeds/weer actief is.


Dat is zelfs al 100x keer voorbij gekomen in minstens net zoveel verschillende topics.

Die topics worden steeds opnieuw geopend en niet gesloten waardoor voor hetzelfde onderwerp tig topics geopend worden.

Ik vind het eerlijk gezegd een laf antwoord, jammer.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 19:11

KimD schreef:
BartVB schreef:
@KimD; die discussie is al een behoorlijk aantal keer voorbij gekomen :) Dat is nu terug te vinden, meteen een mooi argument voor het niet weg gooien van die oude topics. Ook is de aanleiding van dit topic een oud topic dat nog steeds/weer actief is.


Dat is zelfs al 100x keer voorbij gekomen in minstens net zoveel verschillende topics.

Die topics worden steeds opnieuw geopend en niet gesloten waardoor voor hetzelfde onderwerp tig topics geopend worden.

Ik vind het eerlijk gezegd een laf antwoord, jammer.

Ik zie niet in waarom oude topics weggegooid moeten worden. Soms is de info best leuk en ook wel (weer) actueel. Denk als je helemaal geanonimiseerd kan worden er geen enkel probleem is.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Gebande bokkers, niet geanonimiseerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:22

Waar komt het idee vandaan dat topics voor een bepaalde datum niet relevant meer zijn?

Je moet opletten dat je hierin niet veralgemeent. Hoe jij Bokt gebruikt is niet per sé de manier waarop iedereen Bokt gebruikt. Anders mag het onderdeel 'Vrije tijd en Hobby' en 'Gezellig' wel weg, want dat gebruik ik nu eens nooit. :D

Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:21

senna21 schreef:
BartVB schreef:
@KimD; die discussie is al een behoorlijk aantal keer voorbij gekomen :) Dat is nu terug te vinden, meteen een mooi argument voor het niet weg gooien van die oude topics. Ook is de aanleiding van dit topic een oud topic dat nog steeds/weer actief is.

Met alle respect...Dit is toch een non-argument.
Als de topics waren verwijderd was deze discussie overbodig en het scheelt jullie veel opruimwerk.

Als het leuk is voor 'de geschiedenis', kun je het opslaan in een archief, eventueel met advies van een archivaris.

Onlangs de spullen van een organisatie gearchiveerd. Interessant om te zien hoe zoiemand kijkt naar gegevens.

En anders eens cursus van Marie Kondo volgen :+ :D

Al die oude topics komen nog steeds omhoog binnen zoekmachines. Ik kom nog met enige regelmaat via Google in topics van zeven, acht jaar terecht als ik ergens op zoek, en ik zal zeker niet de enige zijn. Levert weer extra pageviews en mogelijke registraties op.


germie schreef:
Een forum is ook geld waard bij verkoop, vele emailadressen. :D

Als nieuwe eigenaar mag je niets met die emailadressen behalve voor het doel waarvoor ze geregistreerd zijn. Je mag dus niet plots nieuwsbrieven of aanbiedingen gaan versturen, tenzij daar uitdrukkelijk toestemming voor is.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Gebande bokkers, niet geanonimiseerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:37

Wanneer je veel gaat verwijderen krijg je minder hits bij het zoeken en dus ook minder inkomsten. Zal niet meteen de insteek zijn maar typ een paardenprobleem in en negen van de tien keer kom je op bokt uit. En dat levert veel reclame op en dus inkomsten. Hoe hoger in de zoeklijst hoe beter betaald.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:46

bigone schreef:
Wanneer je veel gaat verwijderen krijg je minder hits bij het zoeken en dus ook minder inkomsten. Zal niet meteen de insteek zijn maar typ een paardenprobleem in en negen van de tien keer kom je op bokt uit. En dat levert veel reclame op en dus inkomsten. Hoe hoger in de zoeklijst hoe beter betaald.

En daardoor is dit forum gratis.