Bokt als bron bij nieuwsberichten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Carien

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:55

Bokt zou zich sowieso eens af kunnen vragen of ze nog wel zaken als nieuws willen brengen of storytelling? Als dat laatste het geval is zou er veel minder willekeur zijn met het censureren door mods van reacties op nieuwsberichten. De bokt censuur gaat te ver en wordt onevenredig toegepast. Babootje heeft hier laatst een OW voor gehad en mijn reacties op haar reacties zijn toen verwijderd in een vertaald bericht waar inhoudelijk reactie op werd gegeven op spelling van het vertaalde nieuwsbericht. Mijn begrip voor de voorpagina ( en hoe er gemod wordt) is sindsdien weg. Dat er vrijwilligers zijn die de voorpagina levend houden is helemaal super, maar maak een keuze als bokt of je het als nieuws wilt afdoen. Maakt het veel transparanter.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 15:28

_Carien schreef:
Bokt zou zich sowieso eens af kunnen vragen of ze nog wel zaken als nieuws willen brengen of storytelling? Als dat laatste het geval is zou er veel minder willekeur zijn met het censureren door mods van reacties op nieuwsberichten. De bokt censuur gaat te ver en wordt onevenredig toegepast. Babootje heeft hier laatst een OW voor gehad en mijn reacties op haar reacties zijn toen verwijderd in een vertaald bericht waar inhoudelijk reactie op werd gegeven op spelling van het vertaalde nieuwsbericht. Mijn begrip voor de voorpagina ( en hoe er gemod wordt) is sindsdien weg. Dat er vrijwilligers zijn die de voorpagina levend houden is helemaal super, maar maak een keuze als bokt of je het als nieuws wilt afdoen. Maakt het veel transparanter.


Ik heb inmiddels bezwaar gemaakt tegen de volgens mij onterechte en willekeurige OW.
De nieuwredactie heeft blijkbaar als regel ingesteld dat je niet (kritisch) mag reageren op een nieuwsbericht - alleen maar positief, opbouwend. Kritische of negatieve reacties mogen alleen naar de nieuwsredactie.
Ik heb deze regels niet terug kunnen vinden in de bokt regels. Die laat juist vrij dat kritiek mag -ook negatieve - zolang dit maar onderbouwd is. Door op deze manier te censureren en daarop te modereren wordt - naar mijn mening - de vrijheid van meningsuiting beknot. Mijn reactie was verre van beledigend, grof, op de persoon. Was niet opruiend of aanzettend tot geweld. Het betrof gewoon een opmerking op het bericht zelf.

Nu ik een OW heb, voel ik mij ook niet meer vrij een kritische kanttekening te zetten bij een nieuwsbericht want er kan zomaar weer een OW volgen of een ban. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Ik vind dat de nieuwsredactie best kan vragen om in zo'n geval de nieuwsredactie te tippen, maar dit niet mag opleggen. En dat is wel wat nu is gebeurd.

Ik zou de nieuwsredactie willen aanraden op zichzelf te reflecteren of ze nu wel op de juiste manier acteren.
Welke verre van eenduidig en transparant is. En dat wekt irritatie. Niet alleen bij mij maar bij meerdere bokkers.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 15:48

Dus er zijn blijkbaar meer mensen die een OW hebben gehad omdat ze kritiek hadden op berichten op de nieuwspagina? Ik dacht dat ik de enige was die de nieuwswaarde of kwaliteit soms ver te zoeken vindt en dat niet onder de berichten zelf mag benoemen.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 16:12

Het is hartstikke tof dat er mensen zijn die hun eigen tijd in bokt willen stoppen en ik ben daar ook dankbaar voor, maar imo moet het beter kunnen. De kwaliteit van de nieuwsberichten is vaak helaas gewoon te laag. Het komt op mij over alsof de mensen die dit bijhouden te weinig ervaring met of talent hebben voor journalistiek en stukjes (om)schrijven. Dat is prima maar waarom dit dan op deze manier forceren? Het lijkt mij veel leuker om ofwel mensen te zoeken die betere kwaliteit kunnen en willen afleveren, ofwel het nieuwsgedeelte veranderen/vervangen. Er kan vast gebrainstormd worden over een ander soort invulling die meer in de lijn ligt van de talenten en ervaring van degenen die graag een vrijwillige bijdrage willen leveren. Dan wordt de kwaliteit waarschijnlijk ook hoger en wordt het meer gewaardeerd dan de nieuwsberichten nu.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 16:25

Ik had me voorgenomen om niet te reageren, maar de laatste berichten maken dat ik het toch ga doen.

Allereerst: ik waardeer de inzet van de NR en welke vrijwilliger dan ook op Bokt. Ik weet uit ervaring dat er veel tijd en energie in kan zitten als je je echt betrokken voelt en kritiek is nooit leuk om te lezen.

Maar dat er serieus OW's gegeven worden op kritiek slaat echt alles. Waarom? Je zou er ook iets van kunnen leren ipv het persoonlijk aan te trekken. Geen kritiek mogen geven op beleid of uitvoering van beleid ruikt naar dictatoriaal. Absurd. Echt absurd.

Wat betreft inhoudelijk snap ik ook daadwerkelijk niet waarom originele bronnen niet genoemd worden. Of het nu wel of niet mag (ik vind het echt op het randje, maar weet er wettelijk te weinig van), vind ik het ook onfatsoenlijk naar de mensen die er veel tijd en moeite in steken om een artikel te maken. En in het verleden gebeurde het ook niet. Dan werden de originele bronnen altijd genoemd, eventueel aangevuld met Bokt.nl wanneer een artikel echt goed vertaald en herschreven werd of het aangevuld werd met eigen informatie.

Om maar wat voorbeelden te geven (en zo zijn er nog veel en veel meer):
2 bronnen gebruikt: [VN] Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af
[VN] 2 jaar cel voor beheerder recreatieboerderij na misbruik
Met printscreen van Facebook én de FB pagina gelinkt als bron: [VN] Vuurwerk op hals van paard geplakt en aangestoken
Vertaling: [VN] Robotjockeys in 2025
[VN] Worstelen met het gewicht van je paard in de winter
2 bronnen en eigen tekst: [AG] [AG]Beroemde paarden: Tornado
Echt zelf geschreven, dus dan pas alleen eigen bron: [VN] Voelen wij ons veilig genoeg tijdens een buitenrit?

Ook Hoefslag en Horses linken gewoon naar buitenlandse sites bij een vertaling.
Een stukje waardering/credits naar de originele schrijver en wanneer je er zelf ook tijd in steekt, materiaal bij zoekt, een goede vertaling maakt kun je prima Bokt.nl als bron erbij vermelden. Maar artikelen schrijven en plaatsen is gewoon niet alleen Bokt.nl als originele bron en maakt het eigenlijk gewoon teksten pikken, zinnen aanpassen links en rechts en strijken met de eer. Nee, ik vind dat niet okee.
En ja, ik weet waar ik over praat na een aantal jaar NR-lid te zijn geweest, voor het geval de opmerking komt: wordt zelf dan vrijwilliger.

Firelight schreef:
Het is geen plagiaat MarlindeRooz. Het is gewoon toegestaan de meeste (paarden)nieuwssites werken op deze manier.

Dit vind ik een kul argument, want ook als andere sites dat doen zijn zij onfatsoenlijk bezig. Als zij in de sloot springen, spring je er dan ook achteraan? Het verschil tussen gebruiken en misbruiken.


Firelight schreef:
Berdien: bij het door jou aangehaalde bericht hadden we echt meerdere bronnen, anders plaatsen we het niet.

Waarom dan niet meerdere bronnen bovenaan plaatsen als bron? Want daar haal je toch de informatie vandaan? Ik ga er tenminste vanuit dat jullie queen Elizabeth niet zelf hebben geïnterviewd, om maar eens een voorbeeld te geven. Dus is er een andere bron/bronnen en kan die volgens mij ook prima vermeld worden.

Firelight schreef:
Sizzle, wij gebruiken alleen de nieuwssites als bron en soms Facebook of Instagram als het gaat over berichten over bekende paardenmensen maar dan worden er vaak screenshots bijgezet.

Maar jullie hebben Britt Dekker toch niet persoonlijk geïnterviewd? Bron is dan toch gewoon Britts Instagram?
Zet dan gewoon bovenaan: Bokt.nl / Instagram Britt Dekker

Nogmaals: waardering voor de NR dat ze de voorpagina gevuld houden. En ik vind de kwaliteit momenteel beter dan een tijdje terug, toen kwantiteit belangrijker leek. De eigen artikelen zijn leuk, de community dingen zijn leuk. En juist dat dingen herschreven worden vind ik een plus. Maar hoeveel moeite is het om even de originele bronnen die je gebruikt bovenaan te zetten?

Ik denk dat jullie serieus moeten oppassen dat er niets gemeld wordt bij BREIN

Edit:
Na wat lezen op auteursrecht.nl vond ik dit. Dus ik zou toch nog maar eens goed kijken naar wat wel en niet mag en het overleggen met Prrrr als jurist.
Citaat:
Alleen ten behoeve van de actuele nieuwsvoorziening mag de pers geschreven nieuwsberichten, gemengde berichten en artikelen over actuele economische, politieke of godsdienstige of levensbeschouwelijke onderwerpen uit andere nieuwsmedia overnemen, tenminste als dit overnemen gedaan wordt door een 'dag-, nieuws- of weekblad of tijdschrift of ander medium met eenzelfde functie'. Uiteraard dient de overnemende pers daarbij de bron en de naam van de maker (als die genoemd is) te vermelden.
Deze overnamebevoegdheid ‘door de pers in de pers’ geldt ook voor radio en televisie. Hij geldt niet als het auteursrecht uitdrukkelijk is voorbehouden, en dat wordt tegenwoordig door de meeste uitgevers van nieuwsmedia wel gedaan. In de praktijk kan op deze uitzondering dus steeds minder een beroep worden gedaan.

Bron: https://www.auteursrecht.nl/ik-ben-make ... journalist

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 16:35

Het zou best een idee kunnen zijn om bv 1x per week alle 'lokale suffertjes-leuke-nieuwtjes' (zoals recent bv dat voltigerende meisje) in 1 bericht te stoppen. Terugkerende rubriek: "paarden in het lokale nieuws". Desnoods voorzien van commentaar hoe 'voltige' aan het lekenpubliek wordt uitgelegd (wat was het ook al weer? dansen te paard oid?)
En ook een terugkerende rubriek: leuke/lollige columns uit andere bladen (10 dingen die je niet aan je vent uit kunt leggen, 15 dingen die je altijd fout doet, dat niveau).
En bv 1 of 2x per week een update met: nieuws van de stamboeken (en niet alleen KWPN of FPS, spit dan álle stamboekblaadjes door). Vrij recent bv een heel verhaal over een bevalling dat uit het FPS-blad kwam, waarvan er dagelijks op KS precies dezelfde verhalen staan. Waarom was dat nieuws? Omdat het uit een 'officieel' blad kwam?

En zo zijn er vast nog wel wat dingen die te bundelen zijn - niet echt nieuws, maar het komt langs de NR omdat het in de Libelle, de VPRO-bode (inside grapje) of het Nieuwsblad van Kütteveen-zuid staat. En dús wordt het nu geplaatst. Dat kan efficienter, met een betere duiding. En gewoon met de bron erbij.

Dat scheelt al een hoop 'ergenis' en opmerkingen over: waarom is dit nieuws?

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 26875
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 16:39

Even een bericht om te vertellen dat we jullie berichten lezen en achter de schermen druk in overleg zijn en hopelijk snel met een reactie kunnen komen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 16:43

Firelight schreef:
Even een bericht om te vertellen dat we jullie berichten lezen en achter de schermen druk in overleg zijn en hopelijk snel met een reactie kunnen komen.

Een echte hopelijk? Of worden gewoon alle berichten uit dit topic weggegumd en krijgt iedereen een groene PB, zoals de laatste tijd de gebruikelijke manier van reageren lijkt?

*edit: het staat er misschien een beetje onaardig, maar een inhoudelijke reactie vanuit het beheer op de punten die in dit topic worden aangestipt zou echt worden gewaardeerd. Het zou volgens mij in ieder geval een stuk beter vallen bij de gebruikers dan standaard alle kritiek weghalen en doen of er geen kritiek is.

Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 17:23

Daihyo schreef:
Edit:
Na wat lezen op auteursrecht.nl vond ik dit. Dus ik zou toch nog maar eens goed kijken naar wat wel en niet mag en het overleggen met Prrrr als jurist.
Citaat:
Alleen ten behoeve van de actuele nieuwsvoorziening mag de pers geschreven nieuwsberichten, gemengde berichten en artikelen over actuele economische, politieke of godsdienstige of levensbeschouwelijke onderwerpen uit andere nieuwsmedia overnemen, tenminste als dit overnemen gedaan wordt door een 'dag-, nieuws- of weekblad of tijdschrift of ander medium met eenzelfde functie'. Uiteraard dient de overnemende pers daarbij de bron en de naam van de maker (als die genoemd is) te vermelden.
Deze overnamebevoegdheid ‘door de pers in de pers’ geldt ook voor radio en televisie. Hij geldt niet als het auteursrecht uitdrukkelijk is voorbehouden, en dat wordt tegenwoordig door de meeste uitgevers van nieuwsmedia wel gedaan. In de praktijk kan op deze uitzondering dus steeds minder een beroep worden gedaan.

Bron: https://www.auteursrecht.nl/ik-ben-make ... journalist

Dit gaat over het overnemen van nieuwsberichten, dus een één op één kopie, niet over het herschrijven van een nieuwsbericht. In het geval van overnemen moet je aan bronvermelding doen en dat mag inderdaad enkel in beperkte gevalen. In het geval van herschrijven komt er een heel nieuw artikel uit, in dat geval heeft de originele schrijver op site A auteursrecht op het artikel op site A, en de schrijver die het bericht herschreven heeft voor site B auteursrecht op het artikel op site B. Dat houdt ook in dat je zaken als columns en interviews nooit over kan nemen zonder bronvermelding, omdat die simpelweg niet te herschrijven zijn.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:45

Punt is ook dat het herschrijven imo oprecht niet zo goed gebeurd, en vertalingen zijn vaak toch kwalitatief echt ondermaats: merk dat ik, om het leesbaar te houden, het geschrevene voor mezelf terugvertaal naar het engels, om zinnen ed een beetje logisch leesbaar te houden.

En hier zit een echte "verdediger van vrijwilligers" :), maar ook ik stoor me aan slecht herschreven stukken die dan bokt.nl als bron hebben, maar waar werkelijk geen enkele eigenheid aan zit. Ik heb dan echt een voorkeur voor bronvermelding, eventueel met link naar het originele artikel.

Juridisch gezien is het denk ik ook echt op het randje, maar zelfs als het mág, dan nog zijn de stukken door het geforceerde "herschrijven" vaak slecht leesbaar, tonen amateuristisch (sorry....).

Kortom: Ook ik denk dat het toch anders moet.
Misschien ook ondersteuning voor beginnende schrijvers? Geen idee hoe jullie werken, maar een kundige hoofdredacteur/eindredactie zou misschien al heel erg helpen..

Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 22:01

Ik heb recent ook aangegeven niet helemaal blij te worden van dat wat als nieuws gepresenteerd wordt


Net name de heel kleine individuele dingen of ongelukken in ver vér buitenland.

België en NL kan ik me nog voorstellen.


Maar een bericht over een man die is overleden door een ongeluk met zijn paard in Amerika,
In de titel is dat niet terug te zien. Doet daarmee, omdat dit soort dingen normaal plaatselijk nieuws is, vermoeden dat het Nederland is.
Maar het is ergens in Amerika.

Hoe sneu en triest ik zo'n ongeluk ook vind, ik vind het absoluut niet nieuwswaardig in Nl.

Gaan we dan echt alle ongelukken met niet bekende paardenhouders over de hele wereld opzoeken en vermelden op notabene de voorpagina?
Why???

Ik heb dat een week of 6 geleden vrijwel letterlijk als vriendelijke feedback gegeven.
Dat dingen wel nieuwswaardig moeten zijn als je ze een plek op de voorpagina geeft.
Dat het anders niets meer is dan 'een quotum halen' zonder énige kwaliteit.


Vrijwel letterlijk mijn voorbeeld van een week of 6 geleden (ongeluk verder volledig onbekende buitenlander, ver weg) staat nu dus op de voorpagina.


(Man overlopen door clydsdale)

sasja0705
Berichten: 1973
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 23:19

Ik ben werkelijk benieuwd wat er nu " achter de schermen" overlegd wordt en wat er bij uitkomt... want waar ik mij over verbaas is dat die nieuwsredactie getipt wordt over een item dat nu echt het waard is om op de voorpagina nieuws te komen, alle feiten makkelijk te controleren zijn... en dan wordt hier niet op ingegaan..

Als de "vrijwilligers " genoeg tijd hebben om allemogelijke buitenlandse sites af te struinen en artikels te herschrijven, dan snap ik absoluut niet dat een onderwerp dat voor iedere paardeneignaar van groot belang kan zijn ( nee, is ) gewoon van tafel geveegd wordt...

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 26875
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 23:29

sasja0705 wij hebben uitgebreid contact gehad over het artikel wat jij hebt ingezonden. Daar is je uitgelegd dat een Facebookgroep als bron voor ons echt niet voldoende is en dat we het zeker gaan plaatsen als er meer bronnen zijn.
Wij kunnen niet controleren of wat er op die Facebookgroep wordt geplaatst waar is en dat heeft weinig met tijd te maken.

sasja0705
Berichten: 1973
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 23:44

Firelight schreef:
sasja0705 wij hebben uitgebreid contact gehad over het artikel wat jij hebt ingezonden. Daar is je uitgelegd dat een Facebookgroep als bron voor ons echt niet voldoende is en dat we het zeker gaan plaatsen als er meer bronnen zijn.
Wij kunnen niet controleren of wat er op die Facebookgroep wordt geplaatst waar is en dat heeft weinig met tijd te maken.


Even een aantal correcties :
1)ik heb GEEN artikel ingezonden
- ik heb attent gemaakt over een onderwerp dat absoluut nieuwswaardig is.
2)het is ook GEEN FacebookGROEP
maar een pagina

3) controleren is NIET nodig ( wel heel erg wenselijk ) want er worden feiten uit openbare databases geplaatst

4) bron en feit is de lijst die de RVO zelf verstrekt heeft - maar dat had ik al een aantal keren benoemd

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 26875
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 23:48

sasja0705 er is toen uitgebreid overleg geweest en daar is uit gekomen dat wij deze Facebook pagina niet als enige bron kunnen en mogen gebruiken.
Zoals ik je ook al in diverse privéberichten heb uitgelegd zullen we het zeker gaan plaatsen als er meerdere bronnen gaan komen. We houden het in de gaten.

sasja0705
Berichten: 1973
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:25

Firelight schreef:
sasja0705 er is toen uitgebreid overleg geweest en daar is uit gekomen dat wij deze Facebook pagina niet als enige bron kunnen en mogen gebruiken.
Zoals ik je ook al in diverse privéberichten heb uitgelegd zullen we het zeker gaan plaatsen als er meerdere bronnen gaan komen. We houden het in de gaten.


I rest my case - maar met een laaste vraag :

De bron is een via de WOB verkregen lijst van de RVO
En op deze is het hele nu gaande onderzoek gebaseerd.

Met andere worden : de bron is de overheidsinstantie zelf.

Welke bronnen zijn dan nog meer nodig ?

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:30

Firelight schreef:
sasja0705 wij hebben uitgebreid contact gehad over het artikel wat jij hebt ingezonden. Daar is je uitgelegd dat een Facebookgroep als bron voor ons echt niet voldoende is en dat we het zeker gaan plaatsen als er meer bronnen zijn.
Wij kunnen niet controleren of wat er op die Facebookgroep wordt geplaatst waar is en dat heeft weinig met tijd te maken.

RVO is de Rijksdienst van Ondernemend Nederland, hoe betrouwbaar wil je het hebben :')

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:40

Ibbel schreef:
Het zou best een idee kunnen zijn om bv 1x per week alle 'lokale suffertjes-leuke-nieuwtjes' (zoals recent bv dat voltigerende meisje) in 1 bericht te stoppen. Terugkerende rubriek: "paarden in het lokale nieuws". Desnoods voorzien van commentaar hoe 'voltige' aan het lekenpubliek wordt uitgelegd (wat was het ook al weer? dansen te paard oid?)
En ook een terugkerende rubriek: leuke/lollige columns uit andere bladen (10 dingen die je niet aan je vent uit kunt leggen, 15 dingen die je altijd fout doet, dat niveau).
En bv 1 of 2x per week een update met: nieuws van de stamboeken (en niet alleen KWPN of FPS, spit dan álle stamboekblaadjes door). Vrij recent bv een heel verhaal over een bevalling dat uit het FPS-blad kwam, waarvan er dagelijks op KS precies dezelfde verhalen staan. Waarom was dat nieuws? Omdat het uit een 'officieel' blad kwam?

En zo zijn er vast nog wel wat dingen die te bundelen zijn - niet echt nieuws, maar het komt langs de NR omdat het in de Libelle, de VPRO-bode (inside grapje) of het Nieuwsblad van Kütteveen-zuid staat. En dús wordt het nu geplaatst. Dat kan efficienter, met een betere duiding. En gewoon met de bron erbij.

Dat scheelt al een hoop 'ergenis' en opmerkingen over: waarom is dit nieuws?


Goed idee.
Met ook een rubriek Buitenlands nieuws, met artikelen die je in buitenlandse artikelen zijn opgevallen; enkele highlights kort toegelicht waarom het de BNR is opgevallen en de link naar het originele artikel.
Hoeft niet al die moeite te worden gestoken in het vertalen...

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6639
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:45

Soms zijn zaken genuanceerder dan ze op het eerste oog lijken. Als teamleden kunnen en willen we niet ingaan op specifieke situaties, maar daardoor worden zaken wel vaak van slechts één kant belicht. Ik begrijp dat het voor gebruikers soms kan voelen alsof wij 'maar iets doen', alleen werken wij met meer informatie dan jullie (in algemene zin) tot je beschikking hebben. Informatie die bij gebruikers dus niet bekend is, maar die wel relevant is voor de beslissingen die wij maken.

Persoonlijk vind ik dat ook wel eens een lastig, aangezien wij dus niet helemaal vrij zijn om onze kant van het verhaal te delen. Dat geeft niks, 'part of the job' en volkomen logisch, maar ik voel mij als moderator wel eens onterecht bekritiseerd, simpelweg omdat een gebruiker niet het volledige verhaal weet. We maken achter de schermen namelijk echt wel gemotiveerde keuzes die niet gebaseerd zijn op de visie van één persoon (vrijwel al onze acties doen we in overleg met onze collega's), maar ik kan me ook echt wel voorstellen dat dit voor gebruikers soms anders voelt.

Ik zou het fijn vinden als er over het algemeen meer begrip zou kunnen zijn op het forum. Ik sta zeker open voor feedback (en mijn collega's ook), maar wees je er ondertussen wel van bewust dat je eigenlijk het totale plaatje nodig hebt om goed te kunnen oordelen. Ik denk zeker niet dat wij alles weten en goed doen, dus "controle" vanuit gebruikers is belangrijk! Het zou echter ook geen schande moeten zijn als wij soms bepaalde feedback naast ons neerleggen, omdat we weten dat het met het hele plaatje in het achterhoofd niet altijd bruikbare feedback is.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:51

Ik wil niet heel vervelend zijn, maar je gaat echt 0,0 in op de inhoud van dit topic. Het enige wat je, in mijn optiek doet, is de acties van het team goedpraten.

Jammer.

Zou het kunnen dat jullie Bokt als bron gebruiken voor de 'clicks', het geld moet tenslotte ergens vandaan komen?

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:53

Als het verhaal onduidelijk is en frustratie oproept zul je dus moeten zorgen dat je het duidelijker maakt waardoor er wel begrip ontstaat.

En eerlijk? Het is de toon die de muziek maakt. Vind het een beetje flauw om nu deze 'heb begrip voor ons want wij moeten zware afwegingen maken' kaart te spelen terwijl er hierboven naar mijn mening best bijzonder wordt omgesprongen met gegeven feedback.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:54

Dat snap ik absoluut, en het gaat mij ook niet over lopende zaken waarover al communicatie is tussen gebruikers en teamleden. Ik snap dat dat lastig is en de ene partij vrijer is om via posts te communiceren dan de andere partij.

Waar het mij om gaat is echt de herschreven stukken, die kwalitatief ondermaats zijn en waarbij het serieus echt rándje is van wat mag.

En ik denk dat een goede eindredactie hier al heel veel verschil zou kunnen uitmaken

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:55

NadjaNadja schreef:
Ik begrijp dat het voor gebruikers soms kan voelen alsof wij 'maar iets doen', alleen werken wij met meer informatie dan jullie (in algemene zin) tot je beschikking hebben. Informatie die bij gebruikers dus niet bekend is, maar die wel relevant is voor de beslissingen die wij maken.


Kun je mij uitleggen waarom jullie zo geheimzinnig moeten doen over een nieuwsplatform en de redenen waarom je wel of niet iets plaatst? Het zijn toch geen staatsgeheimen die hier geopenbaard worden?

Jullie hebben informatie die relevant is, maar wij als gebruikers mogen dat niet weten? Waarom in hemelsnaam niet?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:06

Het is idd wel een heel mooi voorbeeld van een politiek correct antwoord waarbij eigenlijk gewoon helemaal niets werd gezegd :D

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6639
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:09

Ik ben niet ingegaan op het nieuwsgedeelte binnen dit topic, aangezien dit niet mijn afdeling is. Hiervoor zullen jullie moeten wachten op een inhoudelijke reactie van de Nieuwsredactie.

Het doel van mijn bericht was/is ook niet het goedpraten van acties of iets dergelijks. Ik wilde slechts een ander perspectief aanhalen, omdat ik denk dat dit ook relevant is. Dat gaat dan niet zozeer inhoudelijk in op de insteek van dit topic, maar is wel een algemene zaak waar we tegenaan blijven lopen. Ik vind het jammer dat dit niet goed ontvangen wordt en voelt als kritiek ontwijken. Mijn reactie is vanuit mij als persoon geschreven en moet niet direct worden gezien als het definitieve antwoord binnen dit topic.