Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 12:43

Gewoon negeren..dat doe ik ook met posts die mij te ver gaan of die te ver van mijn bed staan. Er zijn vast wel ook genoeg andere reacties waar je wel wat mee kunt?

Haha Ava ja inderdaad, het is ook niet erg om elkaar af en toe in de haren te vliegen zolang het maar respectvol blijft. Op die manier kun je ook sparren met elkaar en soms is het ook best confronterend, maar zolang dat prikkelend werkt is dat juist goed om te groeien denk ik. Ik wil graag blijven groeien..en zeker met paarden kan dat leiden tot nieuwe inzichten die zich blijven ontwikkelen. En ik vind het fijn als ik moet nadenken wat ik doe en waarom ik dat doe? want de automatische piloot is ook gauw gevonden en daar groei je ook niet van.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 12:47

Volgens mij is er niets mis met discussiëren .
Dat van de ouderen Ava, die moeilijk veranderen dat heb ik inderdaad ook zo geleerd. Alleen als ik nu om me heen kijk, als het ging om de beperkingen met covid, de beperkingen vanwege het Kremlin dat zo nodig de oorlog moest beginnen met alle gevolgen van dien, zie ik juist in mijn vriendenkring (60 ++) een enorme strijdbaarheid en flexibiliteit, mee bewegen en creativiteit in het omgaan met deze situatie.
Dit zelfde zie ik ook terug op Bokt zowel bij jong en oud. Maar ik zie ook een enorme negativiteit, problemen, boosheid bij een aantal mensen die vaak niet verder kijken dan hun neus lang is.

Zo kreeg ik het verwijt bv met de covid crisis dat ik gemakkelijk praten had in Frankrijk en ik maar mijn mond moest houden. En dat terwijl wij letterlijk allemaal opgehokt waren, ons 1x per dag 1 km rond het huis mochten ontspannen, en met officieel papier onze boodschapjes mochten doen bv.
We hebben het vrolijk en blijmoedig doorstaan en pas achteraf toen alles klaar was voelde ik hoe zwaar het regiem was in dit land. En toch werd me de mond gesnoerd want ik had gemakkelijk praten. En dit met zo'n boosheid. Bizar, ik ben toen ook maar vertrokken uit die topics, vond het zo naar.
Het lijkt wel of iedereen boos is of was. En ikzelf had er wel degelijk in die tijd ook last van. Dus dat discussieert al niet fijn, terwijl Bokt toen een belangrijk platform was want we mochten niets!

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 13:57

Ik ben toen ook uit die topics weggegaan om die reden. En ik heb niets tegen de discussie maar er zat een enorme emotionele lading achter.

En ook ik kan me ergeren aan complottheorieën en aluminium hoedjes, maar ik vraag me steeds meer af of het wel zin heeft om op argumenten in te gaan en de emotie, de angst die erachter zit te negeren. Voor mijn gevoel was het ook een stuk controle willen over iets wat zo groot is en ongrijpbaar en waardoor er allerlei regels komen die persoonlijke vrijheid enorm inperken.

Ik snap dat. Met emotie is het lastig praten.

Elisa, ja ik heb daar ook lol mee en hoe pittiger hoe leuker. Maar daar zit ook geen boosheid achter. Wel de wil om te leren, de wil om het leven van de paarden beter te maken. En intentie maakt heel veel uit denk ik

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 14:13

prompter schreef:
Jullie manier van posten is gewoon prettig. Maar dat er net weer iemand in een serieus topic met complottheorieën aan komt zetten ( en daar wordt niet op gemodereerd helaas) maakt dat de lust om te lezen en te posten me steeds meer vergaat.


Die gaan bij mij sinds kort onder de foei. Dat is mijn beste keuze ooit geweest. Een paar maar, mensen waar mee echt te discussiëren valt niet. Want eigenlijk ben ik tegen foeis. Ook temmen vind is iets wat ik eigenlijk nooit doe.

Ik dacht met foeien dat ik dan toch de reactie zou openen. Dat heb ik in het begin gedaan, om te kijken of het geen irritatie opleverde, maar daar ben ik mee gestopt. Ook op quotes reageer ik gewoonweg niet. Bevalt echt heel goed.

Toch blijf ik het jammer vinden en ga ik ergens altijd uit van het goede uitgangspunt van de mens. Maar goed, ik bok gewoon met meer plezier zo. Waar ik soms wel moeite mee heb zijn reacties die vanuit de emotie worden geschreven. Dat komt denk ik ook omdat ik wat aan de rationelere kant sta. Zonder oordeel trouwens, want het één is niet beter dan het andere.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 08:46

Avalanche schreef:
Ik ben toen ook uit die topics weggegaan om die reden. En ik heb niets tegen de discussie maar er zat een enorme emotionele lading achter.

En ook ik kan me ergeren aan complottheorieën en aluminium hoedjes, maar ik vraag me steeds meer af of het wel zin heeft om op argumenten in te gaan en de emotie, de angst die erachter zit te negeren. Voor mijn gevoel was het ook een stuk controle willen over iets wat zo groot is en ongrijpbaar en waardoor er allerlei regels komen die persoonlijke vrijheid enorm inperken.

Ik snap dat. Met emotie is het lastig praten.

Elisa, ja ik heb daar ook lol mee en hoe pittiger hoe leuker. Maar daar zit ook geen boosheid achter. Wel de wil om te leren, de wil om het leven van de paarden beter te maken. En intentie maakt heel veel uit denk ik


Dit is voor mij de spijker op de kop, want door je inlevingsvermogen begrijp je waarom mensen reageren zoals ze doen. En door dat te begrijpen ga je er heel anders naar kijken en kun je er ook anders op reageren. Wbt het thema corona werden er natuurlijk heel veel persoonlijke thema's enorm uitvergroot..het is/ was gewoon iets heel moeilijks om mee om te gaan voor veel mensen en ieder doet/ deed dat op zijn/ haar eigen manier. Juist door dat te begrijpen kun je compassie hebben zonder het ermee eens te hoeven zijn. Dat maakt een discussie al veel minder hard.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 15:51

Compassie ? Ja, graag. Onzin theorieën en fake nieuws door mijn strot gedouwd krijgen? Neen, dank je.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 16:03

Eens. Maar compassie kan helpen om de complottheorieën tegen te gaan, omdat je de oorzaakt aanpakt: angst. De theorie is nonsens, maar de angst is echt.
Door mensen uit te leggen dat we dit echt kunnen handelen, dat we het onder controle hebben, en hoe (en dan komen je argumenten) vaccins helpen, nee ze zijn niet waterdicht, maar iets is beter dan niets, je vrijheid tijdelijk weg is rot, maar het helpt mensen om niet ziek te worden.

Maar het begint met compassie.
We hebben soms de neiging om tegenover elkaar te gaan staan, en met compassie stop je de ander om tegenover je te gaan staan, zonder daarin een compromis te sluiten met de waarheid. Dát is hoe je mensen van gedachten verandert, en dat is vooral hoe je verdeeldheid tegengaat. Zet jezelf naast de ander, en stel ze gerust.

En dan heb je altijd nog mensen die zieken om te zieken, en het enige wat zij willen is de wereld zien branden. Die kun je dan vrij makkelijk negeren.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 16:06

Ik heb niet de illusie noch de behoefte om alu hoedjes te redden.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 16:08

Ik probeer positief te blijven :D

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 16:13

Avalanche schreef:
Ik probeer positief te blijven :D

Maar bij mijn opmerking zit 0 negatieve lading. Ik heb er geen zin in, meer niet.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 16:22

Ik sluit me aan bij Rien, ik heb er ook gewoon geen zin in. Kijk, op mijn werk heb ik ook collega's met zulke ideeën. Dat is geen enkel probleem, en daar heb ik leuke gesprekken mee. Maar die komen niet mijn kamer binnen vliegen met "gELooF jE nOu nOg sTeEDs iN DiE mSM!", Nee, die kaarten rustig zo'n onderwerp aan en dan heb je een gesprek.

Hier vliegen mensen wel een topic binnen met gelijk zo'n agressieve toon, en dan heb ik gewoon geen zin om daar verder mee te praten. Ik kom hier voor mijn lol, niet om de wereld te verbeteren.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 16:24

Nee, dat snap ik, en dat zijn denk ik ook niet de mensen waar je in gesprek mee moet gaan. Maar mensen die in alle redelijkheid een gesprek aan willen, doen. Dat kunnen heel vruchtbare gesprekken worden.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 16:26

En dat is het probleem van bokt. Het is niet IRL, en het is ook nooit 1 op 1. Dus je hebt ontzettend veel ruis, alle kanten op.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 16:44

rien10 schreef:
Ik heb niet de illusie noch de behoefte om alu hoedjes te redden.



Vanuit een goed hart, nieuwsgierigheid naar de ander heb ik dit wel gedaan en per pb vervolgd.
Na paar weken kreeg ik via de algoritmes een hoop bizarheid binnen van verhalen van sites die op de fakenieuws pagina stonden.
Op een gegeven ogenblik zaten we zo diep, dat er zelfs taal werd gebruikt waarvan ik absoluut niet meer wist wat de betekenis was.
Ik heb daarvan geleerd, dat er mensen zijn, helaas ook de desbetreffende bokker, die zo diep weggezakt is in een wereld waar de meest waanzinnige ideeën leven ,waarvan deze mens overtuigd is dat zij de waarheid heeft en ik in een schijnwereld leeft , dat ik er helemaal mee gestopt ben. Verbaasd en verbijsterd en zeer bezorgd.

Ik heb toen besloten dat ik er niets meer mee te maken wil hebben. Ik heb zeer veel compassie met deze mensen, maar zie het als een missie impossible om ze terug te krijgen in de realiteit en ik blok ze. Geen aandacht geef ik het meer, want alles wat je aandacht geeft groeit.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 16:48

pien_2010 schreef:
rien10 schreef:
Ik heb niet de illusie noch de behoefte om alu hoedjes te redden.



Vanuit een goed hart, nieuwsgierigheid naar de ander heb ik dit wel gedaan en per pb vervolgd.
Na paar weken kreeg ik via de algoritmes een hoop bizarheid binnen van verhalen van sites die op de fakenieuws pagina stonden.
Op een gegeven ogenblik zaten we zo diep, dat er zelfs taal werd gebruikt waarvan ik absoluut niet meer wist wat de betekenis was.
Ik heb daarvan geleerd, dat er mensen zijn, helaas ook de desbetreffende bokker, die zo diep weggezakt is in een wereld waar de meest waanzinnige ideeën leven ,waarvan deze mens overtuigd is dat zij de waarheid heeft en ik in een schijnwereld leeft , dat ik er helemaal mee gestopt ben. Verbaasd en verbijsterd en zeer bezorgd.

Ik heb toen besloten dat ik er niets meer mee te maken wil hebben. Ik heb zeer veel compassie met deze mensen, maar zie het als een missie impossible om ze terug te krijgen in de realiteit en ik blok ze. Geen aandacht geef ik het meer, want alles wat je aandacht geeft groeit.

Ik weet het helaas :( en ik snap je.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 08:41

rien10 schreef:
Compassie ? Ja, graag. Onzin theorieën en fake nieuws door mijn strot gedouwd krijgen? Neen, dank je.


Dan lees je het niet en reageer je niet..klaar...

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 09:21

Elisa2 schreef:
rien10 schreef:
Compassie ? Ja, graag. Onzin theorieën en fake nieuws door mijn strot gedouwd krijgen? Neen, dank je.


Dan lees je het niet en reageer je niet..klaar...

Precies. Dat is de beste strategie