Privacy

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seb8iaan

Berichten: 1833
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 19:07

IP adressen vallen ook onder persoonsgegevens. En elk bericht dat je op bokt plaatst, wordt in de database netjes voorzien van IP gegevens. Evenals bij vele andere acties. O.b.v. de nieuwe wet dient deze informatie op verzoek ook te worden verwijderd.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 19:12

Ja dat, of geanonimiseerd, dus vervangen voor een willekeurig nummer. Want ik ben benieuwd hoe de database dat vindt. Het kan ook zo zijn dat die gegevens noodzakelijk zijn voor het gebruik, en dan hoeven ze weer niet verwijderd te worden.

Zo heb ik een bedrijf en hoef ik geen persoonsgegevens te verwijderen als ik die bijvoorbeeld nodig heb voor het geval er in de toekomst nog iemand terugkomt op een dienst die ik geleverd heb. En als we op grond van de Telecomwet een verplichting hebben data te bewaren, dan mogen we ze niet eens weggooien - de AVG geeft daar uitzonderingen voor. Zitten wat haken en ogen aan.

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 02:16

Anoniem schreef:
‘Waarbij je niet zomaar reacties kunt verwijderen’

Ja hoor, dat kan wel. Zelfs facebook kan dat.
Of jullie het wíllen is echter een tweede. Daar valt inderdaad wat over te zeggen. Maar de AVG afdoen als een hype... de boetes zijn niet bepaald ‘een hype’ te noemen.

Van huiskamertopics kan je immers toch ook al zelf de berichtinhoud wijzigen? Het kan dus wél.

Technisch kan het wel, maar het levert gaten in topics op en de GDPR verplicht forums ook niet posts te verwijderen. De 'nieuwe' wetgeving verandert daar niets in.


Anoniem schreef:
En als ik mijn account verwijder, verwijderen dan al mijn post ook?

Nee, en dat hoeft ook niet. Je persoonsgegevens dienen verwijderd te worden denk aan zaken als username en emailadres. Je posts mogen gewoon blijven staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 07:44

Exitium: even goed lezen, ik koppel het ‘niet kunnen verwijderen’ niet aan de nieuwe wetgeving. Het staat er alleen wat onhandig doordat ik aan één stuk door typte, maar het niet ‘kunnen’ verwijderen vind ik (los van de wetgeving) een apart iets. Dat is toch echt een niet wíllen verwijderen. En ik snap vanuit bokt ook wel waarom; vanwege de gaten en dús de minder hoge google rating die het oplevert. Dus ja, dat snap ik. Vanuit ménselijk oogpunt gezien vind ik het echter onzinnig en is het (imo) echt een niet wíllen.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:15

@upendo; scherp :) Is idd licht ironisch...

@Seb8iaan: Belangrijker nog in de GDPR vind ik het 'privacy by design' deel. Dat is eigenlijk best nieuw in software land. De meeste software die wij gebruiken op de site is al flink wat jaren geleden ontworpen en vooral met de gedachte 'wie wat bewaard heeft nog eens wat'. Je weet niet waar je een IP adres van 4 jaar oud voor nodig zou kunnen hebben en het kost vrijwel niets om het op te slaan. Sterker nog, het kost redelijk wat moeite om dat soort informatie netjes op te ruimen na een bepaalde periode.

Daar moeten wij, en heel veel andere sites en software ontwikkelaars, nog eens naar kijken.

Specifiek mbt de IP adressen. Op dit moment is het zo dat we van een bericht van 17 jaar oud nog kunnen zien vanaf welk IP dat is gepost. Ik kan best een aantal theoretische situaties bedenken waarin dat een klein beetje nuttig is, maar als er een afweging tussen 'nuttig' en 'privacy' moet worden gemaakt dan is vrij duidelijk dat die IP adressen kunnen worden opgeruimd. Dat soort dingen zijn we aan het regelen :j

@Gast3289; Het is niet een kwestie van willen, het is een kwestie van 'niet kiezen voor'. Zoals ik al eerder zei; het gaat om een balans, het is allemaal niet zwart wit.

Google ranking is iig niet waar het om gaat. Belangrijker punt is dat topics onleesbaar worden als er gaten vallen waardoor topics onbruikbaar worden. Dat is jammer voor Bokt, is ook jammer voor de andere mensen die tijd en moeite in dat topic hebben gestopt. Daardoor is het een afweging tussen de privacybelangen van de poster die wil verwijderen en Bokt en de andere gebruikers. Ander punt is dat het verwijderen van alle berichten geen proportionele maatregel is voor het doel. 99,9% van de berichten die een gebruiker plaatst zijn privacytechnisch geen probleem. Kijk b.v. naar de berichten in dit topic. Als daar geen naam naast staat dan zijn ze wel interessant voor het topic maar hebben ze geen impact op jou als persoon.

Als je bezorgd bent over je privacy of om een andere reden je Bokt.nl account wil opheffen dan is het verwijderen van al je berichten op de site vanuit de user bekeken heel gemakkelijk maar voor de site is het schieten met een kanon op een mug. Daar gingen we in het verleden erg strikt mee om maar dat is de afgelopen jaren al flink verschoven. Zijn we nu op een punt waar we de optimale balans hebben bereikt? Wat mij betreft niet. Het is heel veel makkelijker voor gebruikers om gegevens weg te krijgen, maar daar zijn zeker nog stappen in te zetten. Het mooie van de GDPR is dat we worden gedwongen om daar allemaal nog eens goed naar te kijken. Vooral ook naar de achterliggende ideeën. Dat resulteert voor nu (28 mei) niet in heel grote veranderingen maar bepaalt wel toekomstige, technische, ontwikkelingen om b.v. het verwijderen en aanpassen van gegevens makkelijker te maken.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:41

BartVB schreef:
Het is niet een kwestie van willen, het is een kwestie van 'niet kiezen voor'.

Haha, van deze uitspraak sproeide mijn koffie over het beeldscherm _O-
Zuckerberg kan nog wat van je leren...