Uitgelicht, waar gaat dit nu precies om?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:35

Amanda schreef:
Nee, want stel dat iedereen 1x per jaar in Uitgelicht komt, dan heb ik een lijst met 1825 namen. Ik heb niet elke dag de tijd om deze even na te lopen :+
Zelfde geldt voor 900 namen :+
Of al voor 100 namen.
De meeste paarden of namen komen me wel bekend voor, dus dan kan ik het redelijk schiften. Maar het is geen doen om dat allemaal bij te houden.

Daarbij is Uitgelicht niet iets waar je naar moet streven bij het openen van een topic, maar is Uitgelicht een visitekaartje van Bokt. Natuurlijk houd ik ook rekening met de wensen van mensen, maar het is wel een andere insteek dan een soort 'beloning' voor het plaatsen van een origineel/leuk topic met foto's, namelijk om te laten zien wat bokt is.
En: je plaatst foto's toch tenslotte voor jezelf, toch niet voor een mogelijk plaatsje in Uitgelicht?


Je plaatst inderdaad foto's voor jezelf. Maar voornamelijk om reacties te krijgen lijkt mij.
Nu itp zo op zn gat ligt, krijg je bijna geen reacties en is uitgelicht een mooi hulpmiddel om reacties te krijgen.

Zoals al vaker word aangehaald in het topic, plaatsen bokkers maar geen topics meer omdat ze bijna/geen reacties krijgen en dus tijd ergens in steken zonder er wat voor terug te krijgen.

Ik kan dan wel goed begrijpen dat een plaatsje op uitgelicht erg populair is.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:40

Een mooi voorbeeld:
[ITP] Shetlanders Wapi & Harry,voor de lens bij Focus your Moments

Eergisteren geopend. Geen bekende bokker (voor mij niet), hele mooie foto's van goede kwaliteit. Leuke ponys en best orgineel topic.

En dat levert op: 3 reacties en na een 'schopje' van ts nog 1 reactie.

Dit topic vind ik uitgelicht waardig en mag wat extra aandacht, *gaat direct temmen* :D

KarmaWitch

Berichten: 4534
Geregistreerd: 12-04-09
Woonplaats: Bij de paarden

Re: Uitgelicht, waar gaat dit nu precies om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:42

Hahaha Mjet ik kan het niet beter verwoorden.
Het valt allemaal zo weg als het niet speciaal is... Of niet zo bijzonder

Ylvy

Berichten: 5210
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:43

Ach ik heb dat altijd,
Inmiddels ben ik het wel gewend
En ik denk ook een groot deel van de bokkers wel.

En inderdaad, uitgelicht is een wens omdat je dan echt meer reacties krijgt :j

Calice

Berichten: 9825
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:43

Na de hele tijd mee te lezen wil ik toch ook maar reageren aangezien ik zie dat er een paar keer op mij gedoeld is.
Zelf doe ik er echt werkelijk niks voor om bij uitgelicht te staan, ik heb geen vriendjes die temmen en open mijn topic niet voor uitgelicht. Op het moment dat Lucky zo ziek in de kliniek stond heeft Amanda mij een pb gestuurd of het verhaal bij uitgelicht mocht, dit heb ik een erg mooi gebaar gevonden en heb hier toen ook in toegestemd.
Momenteel ga ik een vrij pittige tijd door waar ik het verder nooit over heb maar mijn paardjes zijn momenteel mijn steun en toeverlaat, vind het erg leuk om foto's van ze te maken en deze ook te delen omdat ik zo trots op ze ben.
Dan is er nog het feit "bekende bokker". Persoonlijk denk ik dat bokkers die een langere tijd op bokt zitten, op meerdere subfora's komen en meekletsen herkend zullen worden als hun naam voorbij komt. Inmiddels kom ik al bijna 10 jaar actief op bokt en herken ik een hoop namen/paarden en verhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:46

deviltjh schreef:
En inderdaad, uitgelicht is een wens omdat je dan echt meer reacties krijgt :j


Nou, dat geld voor mij in elk geval niet hoor :o Het is zeker leuk om in Uitgelicht te staan, omdat je voor een dagje het visitekaartje van bokt bent. Ik vind dat ergens best een eer :j

En meer reacties levert het ook niet echt op hoor. Ik sta dus vandaag op Uitgelicht én op Facebook, en heb precies 4 reacties extra gekregen :+ Dus om daar nog zoveel waarde aan te hangen..?
Je plaatst een topic toch vooral om te laten zien wat je aan het doen bent? Natuurlijk is het leuk als mensen reageren, maar dat is toch niet de hoofdreden?

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:52

Blijheid schreef:
deviltjh schreef:
En inderdaad, uitgelicht is een wens omdat je dan echt meer reacties krijgt :j


Nou, dat geld voor mij in elk geval niet hoor :o Het is zeker leuk om in Uitgelicht te staan, omdat je voor een dagje het visitekaartje van bokt bent. Ik vind dat ergens best een eer :j

En meer reacties levert het ook niet echt op hoor. Ik sta dus vandaag op Uitgelicht én op Facebook, en heb precies 3 reacties extra gekregen :+ Dus om daar nog zoveel waarde aan te hangen..?
Je plaatst een topic toch vooral om te laten zien wat je aan het doen bent? Natuurlijk is het leuk als mensen reageren, maar dat is toch niet de hoofdreden?


Dus als jij geen reacties zou krijgen zou je blijven topics posten? Ik niet hoor :).
Zelf post ik regelmatig topics van een pony waar ik al van veulen af aan topics van plaats.
Het is leuk en leerzaam om te horen wat mensen van haar vinden en dat mensen haar herkennen van een eerder topic.
Zonder reacties zou ik niet snel elke keer weer topics openen, want ik zou denken dat mensen niet meer geinteresseerd in haar zijn.

Uitgelicht meer reacties? Absoluut! Ik plaatste dit topic
[AR-ITP] Aangepaste menkar voor rolstoelen
En kreeg 2,5 pagina aan reacties door uitgelicht.
Waarschijnlijk omdat 80% van bokt topic anders niet had gevonden.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:52

Ik tem niet vaak maar dat doe ik inderdaad bij een leuk verhaal of als ik het paardje helemaal te gek vind. Ik let eigenlijk ook nooit op de naam van de ts want die onthoud ik toch niet. Ja, een paar wel zoals Calice want die paardjes van haar vind ik bijvoorbeeld helemaal geweldig. Dan heb ik ook nog een paar paarden waarvan ik de topics altijd open zoals Angel, Lola en Perry en dan tem ik ook voor uitgelicht.
Ik denk overigens wel dat er af en toe ook sprake is van vriendjespolitiek hoor. Vind het ook een beetje oneerlijk dat de onbekende bokkers altijd pagina's vol reacties krijgen (wat ze wel verdienen hoor!) en de onbekende net 2 met hun eigen reactie er bij. Terwijl onbekende bokkers ook hele leuke paarden hebben. Ik merk wel, nu ik er op ga letten, dat er inderdaad word gelet op variatie bij uitgelicht. Vind dat wel echt heel goed!

Blijheid, ik heb één topic geopend van mijn verzorgpony. Waren geen hele goede kwaliteit maar duidelijk genoeg en precies 0 reacties. Niet echt een motivatie om meer topics aan te gaan maken. Ik heb nu wat dingetjes besteld en ik krijg een nieuwe camera en daarmee ga ik nog een keer proberen een topic te maken maar als ik geen reacties krijg stop ik met topics maken hoor, is niet bepaald leuk om moeite te doen voor helemaal niks. Ik heb zelfs de spullen een beetje besteld zodat bokt het topic misschien leuk gaat vinden en de camera voor goede kwaliteit. Niet helemaal natuurlijk maar het was wel een achterliggende gedachte.

KarmaWitch

Berichten: 4534
Geregistreerd: 12-04-09
Woonplaats: Bij de paarden

Re: Uitgelicht, waar gaat dit nu precies om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:56

Zijn een paar die altijd minimaal 3 pagina's krijgen

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:57

Ik vind het leuk dat er bijzondere topics in Uitgelicht staan.
Verschillende disciplines enz.
Neem bijv Western, ik kijk daar eigs nooit in het itp gedeelte, maar door uitgelicht word je er soms toch even heen getrokken.

Vind het prima zoals het is, je kunt niet elk mens tevreden stellen.

Simpele foto's van een pony in de wei die zijn grasjes eet vind ik ook niet echt iets voor uitgelicht. Het mag best wat meer moeite kosten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:59

Mjetterd schreef:
Uitgelicht meer reacties? Absoluut! Ik plaatste dit topic
[AR-ITP] Aangepaste menkar voor rolstoelen
En kreeg 2,5 pagina aan reacties door uitgelicht.
Waarschijnlijk omdat 80% van bokt topic anders niet had gevonden.



Maar dit ligt dus echt aan het topic, de ene (zeker met zoiets opvallends als jij!) zal meer extra reacties krijgen door Uitgelicht, terwijl de andere (zoals mijne) nauwelijks extra reacties krijgt.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:00

Nou als je alle moeite doet en trots bent als je topic opent en geen tot amper reacties krijgt, nooooit in uitgelicht komt vind ik niet de moed om terug een topic te openen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:02

Ik vind een topic maken niet 'moeite' doen, en ik vind het sowieso leuk om te laten zien wat ik aan het doen ben. Zelf plaatst ik ook lang niet in alle ITP topics die ik bekijk een reactie, terwijl ik ze wel met plezier bekijk. Ik ga er dus altijd maar van uit dat er naar mijn topics ook wel mensen kijken en er plezier in hebben, ook als ze niet reageren :)

Maar dat verschilt per persoon dan blijkbaar, als het jullie allemaal wel om de reacties gaat :)
(is ook niet erg, is gewoon een verschil van inzicht :) )

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:03

Voorbereiding, foto's maken, eventueel bewerken, uploaden, linkjes kopiëren, tekst er bij zetten steek ik toch aardig veel werk in hoor. Vind ik natuurlijk niet erg, anders deed ik het niet, maar is toch niet heel motiverend als je 0 reacties krijgt. Dan voelt het toch een beetje alsof je pony niet speciaal genoeg is en jij niet bekend genoeg op bokt.
Laatst bijgewerkt door fourseasons op 17-12-13 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:04

Blijheid schreef:
Ik vind een topic maken niet 'moeite' doen, en ik vind het sowieso leuk om te laten zien wat ik aan het doen ben. Zelf plaatst ik ook lang niet in alle ITP topics die ik bekijk een reactie, terwijl ik ze wel met plezier bekijk. Ik ga er dus altijd maar van uit dat er naar mijn topics ook wel mensen kijken en er plezier in hebben, ook als ze niet reageren :)



Dat is misschien wel de juiste insteek inderdaad *D.
Ik reageer namelijk nooit in ITP topics maar kijk wel altijd.
Net als het topic van blijheid, die had ik vanochtend wel bekeken met een lach, maar niet op gereageerd :o.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:05

naomi_g1998 schreef:
Voorbereiding, foto's maken, eventueel bewerken, uploaden, linkjes kopiëren, tekst er bij zetten steek ik toch aardig veel werk in hoor.

Doe je dat echt puur alleen voor bokt? >;)

Voor jezelf niet? Eventueel facebook.

Ik heb foto's voornamelijk voor mezelf hoor. :Y)
Ik ga echt niet speciaal naar buiten en alles voorbereiden, foto's maken en bewerken alleen speciaal om een topic op bokt te maken voor uitgelicht..

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:06

Blijheid schreef:
Ik vind een topic maken niet 'moeite' doen, en ik vind het sowieso leuk om te laten zien wat ik aan het doen ben. Zelf plaatst ik ook lang niet in alle ITP topics die ik bekijk een reactie, terwijl ik ze wel met plezier bekijk. Ik ga er dus altijd maar van uit dat er naar mijn topics ook wel mensen kijken en er plezier in hebben, ook als ze niet reageren :)

Maar dat verschilt per persoon dan blijkbaar, als het jullie allemaal wel om de reacties gaat :)
(is ook niet erg, is gewoon een verschil van inzicht :) )

Ik kijk ook veel en reageer ook lang niet overal..
Voor jezelf zijn topics terugkijken ook leuk van jezelf. :j

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:07

Tuurlijk wel voor mezelf, maar het kost wel wat tijd en moeite om een topic te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:13

KarmaWitch schreef:
Ik zat er vandaag over na te denken.
Enige wat mij opvalt in uitgelicht zijn topics die van bekende bokkers komen, wat eigenlijk standaard foto's zijn, maar die zinnetjes bij de foto zetten alsof het door het paard is gezegd.

Verder vallen de "simpele" bokkers al snel in het duister omdat zij overschaduwd worden door de bekende bokkers.
Ik open niet eens meer een ITP omdat ik weet dat het toch wegvalt in de massa. Als je niet iets speciaals hebt, niet bekend bent of geen bijzonder verhaal dan is het ook niks aan om te kijken.
Kinderen en pony's is het grootste aaahw gehalte ooit en ik kom elke week wel weer zo'n topic tegen of een topic waar die beroemde bokt pony terug komt.

Maar Amanda ik vind het erg positief dat je er mee bezig gaat!



En hier kan ik me alleen maar bij aansluiten, evenals de HK-stemmen-reacties en mensen die in topics vragen om uitgelicht-stemmen.
Het is meer een populairiteitswedstrijd voor de bokkers, dan een visitekaartje. Ja, dat laatste is het voor een buitenstaander, maar als je dan eenmaal bekend bent met de gang van zaken op bokt weet je dat men het meer gebruikt als een populairiteitswedstrijd..

Anoniem

Re: Uitgelicht, waar gaat dit nu precies om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:16

Maar Amanda reageert toch net een pagina terug dat ze de hoeveelheid stemmen enzo niet meerekent maar zoveel mogelijk probeert een eerlijke keuze te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:16

Denk dat er in het verhaal "vriendjespolitiek" wel een kern van waarheid zit, je ziet altijd een beetje hetzelfde in uitgelicht, ik doe soms ook veel moeite om een mooi topic met mooie foto's te maken, ook van fotoshoots enz en krijg dan maar een paar reacties en vervolgens nooit weer wat, ligt er wel een beetje aan of de persoon die het topic maakt veel contacten heeft op bokt. Er zal ook een deel zijn die gewoon temmen omdat ze t mooie foto's zijn, maar ook wel mensen die degene kennen en het daarom doen, het vragen om te temmen voor uitgelicht in hk topics denk ik niet dat dat gebeurd.
Maar de 1 is nou eenmaal wat populairder dan de ander op bokt, bekijk het zo..

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Uitgelicht, waar gaat dit nu precies om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:20

Het is jammer dat men de indruk heeft dat de topics met de meeste stemmen/tems gewoon blind in uitgelicht worden gezet.
Dat is in elk geval niet hoe het temmen voor uitgelicht bedoeld is.
Temmen voor uitgelicht heeft trouwens vooral meerwaarde op de niet ITP fora omdat die niet stanardaard in Amanda's lijstje naar voren komen.
Dus een mooi topic op FK of UK wordt daardoor sowieso niet gezien tenzij er getemt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:22

Blijheid schreef:
Maar Amanda reageert toch net een pagina terug dat ze de hoeveelheid stemmen enzo niet meerekent maar zoveel mogelijk probeert een eerlijke keuze te maken?


Dat weet ik, daarom zet ik er ook expliciet bij dat als je eenmaal op bokt bent en actief bent, je wel degelijk ziet dat er een patroon in komt bij uitgelicht. Is niet erg, maar wel jammer. Zo zijn er inderdaad al wat gevallen genoemd die soms 2x op dezelfde dag in uitgelicht komen. Mij kan je niet wijsmaken dat dit door afwisseling in compositie en kleuren komt :+

Ik snap best dat mensen er een werk van kunnen maken, topics openen (hele planningen houden (en bespreken, dat vind ik dan weer overdreven maar goed je zal een hobby nodig hebben) en fanclubs onderhouden) kan een hele bezigheid zijn, maar er is een groepje bokkers wat altijd al reacties krijgt en zichzelf altijd eigenlijk al in uitgelicht zet, zonder in uitgelicht te staan, die komen continu naar boven bij actieve onderwerpen ook zonder uitgelicht. Ik zie er dus de meerwaarde niet van in om die dan ook nog eens middels uitgelicht "uit te lichten".

Verder zal ik me daar niet over uitlaten omdat ik niet op de man af wil spelen, namen wil noemen et cetera maar er zijn wat bokkers die ik wel onder bovengenoemde situatie kan scharen zegmaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:22

Ik zat voornamelijk in het vorige topic over uitgelicht, dit topic heb ik nu niet zo gevolgd .. Sinds de vorige keer is het TEM-systeem erbij gekomen en dat is wel een leuke verbetering denk ik. Heb zelf ook geen weet van dat er gevraagd wordt door mensen om te TEMmen.. En denk ook niet dat er rekening mee gehouden wordt.

Ik vind dat er sinds de vorige keer meer variatie in zit, elke keer staat er wel een andere discipline tussen en verder inderdaad ook eens tekeningen of andere kunst en dat is altijd wel leuk als afwisseling. Ik snap dan eigenlijk ook niet goed dat er nog steeds problemen met uitgelicht zijn .. Ik vind het al heel erg verandert tov de vorige keer .. wat kan er nog verandert worden dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:27

zonnebloem18 schreef:
Het is jammer dat men de indruk heeft dat de topics met de meeste stemmen/tems gewoon blind in uitgelicht worden gezet.
Dat is in elk geval niet hoe het temmen voor uitgelicht bedoeld is.
Temmen voor uitgelicht heeft trouwens vooral meerwaarde op de niet ITP fora omdat die niet stanardaard in Amanda's lijstje naar voren komen.
Dus een mooi topic op FK of UK wordt daardoor sowieso niet gezien tenzij er getemt wordt.


Misschien is het zinvol om dit nog eens onder de aandacht te brengen? Dan kan er zinvol getemd worden op topics die anders misschien niet gezien worden, en houden die idiote 'stem op mij' berichtjes waarschijnlijk ook op :+