Uitgelicht, waar gaat dit nu precies om?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:29

unihorses schreef:
er is heel erg geluisterd naar de kritiek :j vind dat echt top!


Klopt inderdaad.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:30

Ik zit nog niet zolang op Bokt, maar het is me inderdaad ook al opgevallen dat het vaak dezelfden zijn die in Uitgelicht staan, en dan vind ik het nog niet eens zo bijzonder hoor -O-
Wat ik me ook afvraag is hoe het kan dat wanneer een topic bijvoorbeeld 's avonds verschijnt, en amper comments heeft, de dag erna dan plots in uitgelicht staat.. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het er bij Bokt achter de schermen aan toe gaat :7

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: Uitgelicht, waar gaat dit nu precies om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:33


Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:35

_San87_ schreef:
Er is al eens eerder een topic geweest over Uitgelicht... Vast nog wel te vinden. Ik moet zeggen dat ik de huidige gang van zaken helemaal oké vind. En ik vraag mij echt af of de bekendere bokkers wel daadwerkelijk vaker voorbij komen, of dat het gewoon opvalt ómdat ze bekender zijn.

Ik heb inmiddels drie keer in Uitgelicht gestaan met twee tekeningen en één schilderij. Ik vind het sowieso leuk dat UK vaker wordt betrokken in Uitgelicht, er is zoveel talent op Bokt en dat wordt op die manier mooi wat naar voren gebracht, die paardenhaarsieraden bijvoorbeeld, dat mag best onder de aandacht, vind ik :).

Ja, dat laatste (tweede alinea in quote) ben ik het ook mee eens!

En voor wat betreft het eerste deel: het is denk ik inderdaad maar net waar je op let. Mij valt bij voorbeeld op dat er veel paarden met stippen in uitgelicht staan. Maar een ander misschien weer niet ;)

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: Uitgelicht, waar gaat dit nu precies om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:36

Maar is het zo belangrijk allemaal dan? Het lijkt wel een beetje jaloezie?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Uitgelicht, waar gaat dit nu precies om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 23:40

Jaloezie? Zeker niet hoor! Is gewoon iets wat me opvalt en stoor me aan die vriendjespolitiek want daar gaat het niet om.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Uitgelicht, waar gaat dit nu precies om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:57

Maar er is dus geen vriendjespolitiek.
Nouja. Hoogstens nutteloze oproepen tot stemmen.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:05

Inderdaad, wat iemand zei. Wetenschappelijk is het bewezen en het is een braingame. Je onthoudt 'bekende' bokkers, bokkers die je niet kent sla je niet op. Als je dan een bekende tegenkomt valt het op voor jou, niet omdat het zo is.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Uitgelicht, waar gaat dit nu precies om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 02:17

Ik heb zelf 1 keer in uitgelicht gestaan, verdiend, al zeg ik het zelf.
Dat ging over een aangepaste menkar waar rolstoelen op konden.
Topics met onderwerpen waar 90% van de bokkers nog nooit van gehoord heeft, vind ik absoluut in uitgelicht horen.

Verder vind ik het een mooie afwisseling van verschillende disciplines en rassen.

Ik ben het er mee eens dat het misschien wat jammer is dat sommige paarden er vaak in staan, maar blijkbaar hebben die paarden zoveel fans, dat het ook wel te begrijpen is :D.
Fotomeeting/fotoshoot topics vind ik zelf iets te vaak voorbij komen, maar anderen kunnen dat weer heel leuk vinden.

Uitgelicht zoals het nu is, vind ik echt heel erg leuk *D

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 02:24

Ik heb een keer in uitgelicht gestaan! Was ik erg blij mee, inderdaad hebben mensen uit mijn HK topic gestemd, maar dat deden ze vast niet als m'n paard foei lelijk was.. :')

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 02:58

Maar punt is of ze dat zouden hebben gedaan als hier niet om was gevraagd of als ze jou niet zouden 'kennen'. En ik vind persoonlijk niet dat het zo zou moeten.

Nu het inderdaad wordt gezegd over bekende bokkers vallen op, hebben jullie inderdaad wellicht een punt :+

En ik snap dat de voorkeur uitgaat naar kwalitatief goede foto's. Maar niet iedereen kan naar een fotomeeting gaan, niet iedereen heeft een dure spiegelreflexcamera. En toch zou het voor diegene ook leuk zijn eens in uitgelicht te komen.

Maar ik vraag me vooral af waar uitgelicht voor bedoeld is. Is het bedoeld voor bijzondere fototopics of is het (al dan niet óók) bedoeld zodat topics die niet zo onder de aandacht komen, ook aandacht krijgen?

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 08:27

Nu gebeurt t ook....er wordt een aantal keren gezegd dat De hoeveelheid temmen niet uitmaakt, maar dat valt je niet op. Balou zegt 1x dat er voor haar gestemd is en daar haak je dan op in +)

Gezien de variëteit aan topics in 'uitgelicht' komt het op mij over als voorkeurloos, maar wel aparte topics. Ik geloof niet dat het aantal stemmen of temmen invloed heeft. Het zijn vaak wel topics met een bijzonder onderwerp (zoals de rolstoelmenkar) of bijzondere foto's die het bekijken waard zijn.

Een willekeurig 'kijk mijn paard eens rollen' zal er niet zo snel staan denk ik. Wil je er zelf graag zo'n topic in hebben dan?

Anoniem

Re: Uitgelicht, waar gaat dit nu precies om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:45

@TS: Ik denk ook dat bekende bokkers bekend zijn omdat ze veel topics aanmaken. Als iemand voor uitgelicht dan een keuze heeft uit 20 topics waarvan er 5 van bekende bokkers zijn, dan is het niet zo raar dat die ook wat vaker op uitgelicht staan. En omdat het leuk is om wat verschillende topics op de voorpagina te hebben (niet 5 dressuurpaarden of 5 springers) zullen bokkers in een bijzondere discipline ook meer aandacht trekken en sneller op uitgelicht komen.

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:00

Voor zover ik begrepen had uit het vorige topic (daar liep in eerste instantie de opmerking dat er teveel haflingers in uitgelicht waren :') ), is dat temmen in zoverre zin heeft omdat Amanda niet 24/7 per dag fototopics zit te kijken en daardoor misschien een interessante foto of bijzonder topic mist.

Daarnaast waren er een aantal criteria:
- De foto's moeten een redelijke kwaliteit hebben, wazige en/of bewogen foto's maken het niet aantrekkelijk om vanaf de hoofdpagina de foto aan te klikken, en daar gaat het om
- het moet representatief zijn voor bokt/paarden in alle mogelijke aspecten... vandaar dat ook ezels toegestaan zijn (maar huisdieren niet), maar ook een topic over een mooi paardensierraad, bijzonder tuig, of aparte niet vaak voorkomende onderwerpen, dat maakt mensen nieuwsgierig en daarom klikken ze naar dat topic
- filmpjes mogen ook (hoewel ik ze helaas nooit meer zie ... Amanda??? lol)
- de onderwerpen moeten afwisseld zijn per dag, 5 foto's van een paardenhoofd maakt de selectie niet aantrekkelijk
- er moet een nette uitsnede van de foto gemaakt kunnen worden (absoluut geen blaimgame... maar wie had het hoofd afgehakt van de ruiter op het paard die laatst in uitgelicht stond? :')
- mooie, aparte, bijzondere verhalen die toegelicht zijn met een foto('s) kunnen ook, het hoeft niet persé een fototopic te zijn, als er maar minimaal 1 (representatief voor dat topic en van redelijke kwaliteit) foto instaat (denk aan medisch/hoefverzorging/stal en weide etc).
Verhalen die het 'awww' gevoel oproepen, verhalen die duidelijk maken hoe sterk een band tussen paarden onderling of met andere dieren of mensen kan zijn etc. Foto's (of filmpjes) die een emotie oproepen, of dat nu medeleven is (in memoriam), vrolijkheid (paarden die lekker gek doen), warmte/aww gevoel (veulen topics) of informatief (wekt nieuwsgierigheid/interesse, schaar ik nu ook even onder emotie :P)

En meer kan ik even niet bedenken (maar het is nog vroeg en ik heb koffie nodig :p)

Temmen voor een topic heeft zin, om het onder de aandacht van Amanda te brengen voor het geval ze het zelf niet opgemerkt heeft. Temmen zodat er zoveel mogelijk tems voor 1 topic is (stemmen dus) heeft geen zin.

Zo had ik het begrepen iig, en ik 'hoop' dat het zo ook gaat/gebeurt want dit zou wat mij betreft de eerlijkste en meest aandachttrekkende manier zijn.
Uitgelicht is het visitekaartje voor bokt... voor een deel
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 14-12-13 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:01

Maartje1990 schreef:
Maar ik vraag me vooral af waar uitgelicht voor bedoeld is. Is het bedoeld voor bijzondere fototopics of is het (al dan niet óók) bedoeld zodat topics die niet zo onder de aandacht komen, ook aandacht krijgen?


Uitgelicht is in eerste instantie bedoeld als visitekaartje van bokt. Mensen die bokt niet kennen en als gast op de homepagina komen, moeten door de beelden van uitgelicht getriggerd worden om verder te sneupen op de site - en zich mogelijk aan te melden. Daarom is de selectie zo divers mogelijk, om een zo divers mogelijk publiek te trekken en om zo goed mogelijk te laten zien hóe divers bokt is.

Eigenlijk is uitgelicht helemaal niet bedoeld om onder de vaste gebruikers topics onder de aandacht te brengen, want die zouden al moeten weten hoe divers bokt is ;) Dat ook bokkers die hier al jaren rondlopen dankzij uitgelicht op plekken komen waar ze anders nooit komen is alleen maar mooi meegenomen.

Wat betreft temmen op uitgelicht: alle topics in fora waar meer dan 2 foto's per post in mogen komen sowieso automatisch in een lijst die Amanda ziet. De temmogelijkheid is in het leven geroepen voor topics en posts die níet in die fora staan, om die ook onder de aandacht te brengen. Die topics met een tem komen dan in dezelfde lijst. Hoeveels tems een topic heeft, maakt niet uit. De keuze voor waarom welk topic in uitgelicht komt heeft Amanda al uitgebreid is het eerste vermelde topic beschreven. Maar die wordt niet bepaald door hoeveel tems een topic heeft.

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:03

Er hebben wel eens mensen in mijn topics geschreven dat ze gingen temmen voor uitgelicht, maar ik heb er ook wel eens ingestaan zonder tem voorzover ik weet. Zowel met foto als met video. De ene keer vrijwel direct na het plaatsen van het topic en een andere keer toen het topic al een weekje online stond.

Ik ga er in mijn geval vanuit dat het te maken heeft met het feit dat ik in Oostenrijk zit en dus vaak een voor Nederlanders geen alledaags uitzicht heb.

Ik heb er nu 2 of 3 keer ingestaan en vind het altijd wel een heel leuk compliment.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:09

Ik vind het wel een leuke rubriek, maar geen moeten. Dat er vaak dezelfde mensen in staan komt volgens mij gewoon omdat niet iedereen even vaak een leuk foto topic maakt. Voor sommige mensen is dat op zich al een soort hobby, om mooie foto's te (laten?) maken van de paarden. Ik doe dat bijvoorbeeld bijna nooit en als ik ze al maak, dan voel ik zelden de behoefte om er een heel topic aan te wijden, dus tsjah; dan kom je inderdaad ook niet in Uitgelicht. :+

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:11

Maartje1990 schreef:
Maar punt is of ze dat zouden hebben gedaan als hier niet om was gevraagd of als ze jou niet zouden 'kennen'. En ik vind persoonlijk niet dat het zo zou moeten.

Nu het inderdaad wordt gezegd over bekende bokkers vallen op, hebben jullie inderdaad wellicht een punt :+

En ik snap dat de voorkeur uitgaat naar kwalitatief goede foto's. Maar niet iedereen kan naar een fotomeeting gaan, niet iedereen heeft een dure spiegelreflexcamera. En toch zou het voor diegene ook leuk zijn eens in uitgelicht te komen.

Maar ik vraag me vooral af waar uitgelicht voor bedoeld is. Is het bedoeld voor bijzondere fototopics of is het (al dan niet óók) bedoeld zodat topics die niet zo onder de aandacht komen, ook aandacht krijgen?


maar zo kwalitatief hoeft het ook weer niet, een gewone huis tuin en keuken cameraatje kan ook...
mijn foto's hadden best veel ruis ( schemer en een vader aan de slag laten... ) maar toch kwam die erin ;)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:15

Peuk schreef:
Maartje1990 schreef:
Ook vraag ik me af in hoeverre dat uitgelicht temsysteem wel 'doet wattie moet doen'. En dat het niet een beetje vriendjespolitiek (bijv. in de HK topics gevraagd wordt om te temmen) is en dat er meer getemd wordt op die dus wat bekendere bokkers.

Jeetje.. Gebeurt dit serieus. Dat is wel heel triest. :P

Ik dacht dat het de bedoeling was dat de uitgelichte topics een soort voorbeeldtopics zijn voor andere Bokkers, maar ook voor de reputatie van Bokt (een reltopic waarbij iemand z'n paard in de krul trek komt ten slotte niet op uitgelicht). Zoiets dacht ik een keer gelezen te hebben.

Gebeurd echt! Dan zeggen ze ik wil zo graag in uitgelicht staan en dan gaan al hun vriendjes temmen. :')
Dan maken ze er een printscreen van en zetten ze dat op facebook. :')
En die meiden zijn dan 16/17/18. :')

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:21

Ik vind uitgelicht erg leuk, kijk er altijd wat er staat, en als er iets speciaals staat, dan klik ik het aan en kijk ik.
Is het de zoveelste fotoshoot van een paard met iemand in een jurk, dan is het leuk maar heb ik aan 1 foto genoeg gezien.

Zelf al een paar keer gestaan met mijn dameszadel rijden, erg leuk maar zelf niks speciaals voor gedaan.
Ik denk wel dat "bekende" bokkers die vaak mooie foto's hebben, of een speciaal onderwerp "gevolgd" worden, en zo eerder opvallen dan een bokker die niet zo bekend is.

Wel vind ik persoonlijk dat er soms meer afwisseling in mag, bijv een kunsttopic, of een foto topic uit de beestenboel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Uitgelicht, waar gaat dit nu precies om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:31

Kunsttopics komen regelmatig voorbij. Een beestenboel topic heeft in Uitgelicht niets te zoeken. Tenzij er ezels in dat topic staan.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Uitgelicht, waar gaat dit nu precies om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:38

Temmen voor uitgelicht heeft idd bij mijn weten alleen als effect om topics onder de aandacht te brengen die dat anders niet zouden komen, en is geen manier van stemmen over of een topic er wel of niet in moet komen (dus vaak getemd betekent niet per definitie dat je uitgelicht haalt).

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 14:20

_San87_ schreef:
Kunsttopics komen regelmatig voorbij. Een beestenboel topic heeft in Uitgelicht niets te zoeken. Tenzij er ezels in dat topic staan.



Ik zou niet weten waarom kunsttopic's er wel horen, en een ITP beestenboel alleen als er een ezel in staat...

En ik weet dat er af en toe een kunsttopic voorbij komt, maar dat is niet zo vaak.
Natuurlijk snap ik dat dat niet elke dag kan omdat er niet zo veel topic's aangemaakt worden daar als bij de "normale" foto topic's.

BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Re: Uitgelicht, waar gaat dit nu precies om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 14:29


_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 14:31

HTM schreef:
_San87_ schreef:
Kunsttopics komen regelmatig voorbij. Een beestenboel topic heeft in Uitgelicht niets te zoeken. Tenzij er ezels in dat topic staan.



Ik zou niet weten waarom kunsttopic's er wel horen, en een ITP beestenboel alleen als er een ezel in staat...

En ik weet dat er af en toe een kunsttopic voorbij komt, maar dat is niet zo vaak.
Natuurlijk snap ik dat dat niet elke dag kan omdat er niet zo veel topic's aangemaakt worden daar als bij de "normale" foto topic's.


Omdat dit een paardenforum is. Honden en katten hebben in Uitgelicht niets te zoeken :D. Dat is al eens eerder uitgelegd, volgens mij ook in dit topic.

Ik vind dat er regelmatig kunsttopics voorbij komen. Ik let er specifiek op. Een tijd terug kwam er bijna dagelijks een kunsttopic. Nu zijn er even niet zoveel, kan gebeuren. Er komen ook enkel paardgerelateerde kunsttopics in Uitgelicht.