Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat zou jij graag zien op bokt qua privacybeleid? (Meerdere opties mogelijk)

De mogelijkheid hebben om zelf oude berichten (evt. ouder dan x jaar) aan te passen
1111 (23%)
Alle topics ouder dan x jaar verwijderen op alle forumdelen
502 (10%)
Alle topics ouder dan x jaar verwijderen op de minder informatieve forumdelen (zoals HK)
522 (10%)
Geen topics verwijderen, ik lees graag oude topics terug
303 (6%)
Op aanvraag je account kunnen laten verwijderen (niet alleen anonimiseren) inclusief oude posts
1198 (24%)
De huidige situatie behouden (alleen berichten aanpassen op aanvraag en geen accounts verwijderen)
130 (2%)
Bokt.nl moet betere voorlichting gaan geven mbt het privacybeleid bij het aanmelden, bijv. in de algemene voorwaarden
424 (8%)
Bokt.nl beter (meer) afschermen
572 (11%)
Anders, namelijk:
37 (0%)

Totaal aantal stemmen: 4799


Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 16:41

xHaithi schreef:
Keet schreef:
Of het technisch mogelijk is weet ik niet. Maar wellicht is het al een optie om topics na een bepaalde tijd alleen nog maar zichtbaar te maken voor degene die erin gepost hebben? Dan is hij nog wel terug te lezen voor degene die er actief aan deelgenomen hebben, maar niet voor jan en alleman. Denk zeker dat het bij huiskamertopics een fijner oplossing zou zijn.

Verder mag het aantal verplichte berichten van mij een heel einde omhoog en de controle daarop strenger. En mag Bokt veel verder afgeschermd worden voor de buitenwereld.


Wat bedoel jij met 'verplichte velden'? Zaken als 'naam', 'adres', 'telefoonnummer' bv.? Dat vind ik dan weer echt privacyschendend namelijk en dit zou voor mij zeker een reden zijn om geen account aan te maken op een forum.


Lezen is best een vak he :(:) ;) misschien nog eens proberen.

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 16:44

AbbyBlues schreef:
Ook 'anders' gestemd. Had eigenlijk willen aangeven dat Bokt beter voorlichting moet geven, maar niemand leest de voorwaarden als hij een forumnaam aanmaakt. Ik niet in ieder geval. Ik zou waarschijnlijk geholpen zijn als er per topic duidelijk aangegeven staat of dit een openbaar of besloten gedeelte van het forum is.


Dit vind ik ook heel belangrijk.. Nu heb ik geen idee!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 16:46

Uiteraard heb ook ik in mijn bokt verleden dingen gezegd die ik al dan niet zou kunnen verwijderen omdat ze misschien wel nadelige gevolgen zouden kunnen hebben bij zaken als bijvoorbeeld solliciteren.
Sterker nog, sommige dingen hebben op dat moment al bijna mijn baan gekost en niet om wat ik geschreven heb maar om wat men denkt te lezen. Vervolgens leest men de verkeerd geïnterpreteerde reactie en dan beginnen de poppen te dansen (er was zelfs al een keer contact geweest met een advocaat).

Maar of ik mijn reacties dan perse van bokt af zou willen hebben? Nee niet echt.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 17:01

Keet schreef:
xHaithi schreef:
Wat bedoel jij met 'verplichte velden'? Zaken als 'naam', 'adres', 'telefoonnummer' bv.? Dat vind ik dan weer echt privacyschendend namelijk en dit zou voor mij zeker een reden zijn om geen account aan te maken op een forum.


Lezen is best een vak he :(:) ;) misschien nog eens proberen.


Ik heb me inderdaad mislezen, excuseer. Om de één of andere, onverklaarbare reden las ik 'verplichte velden' i.p.v. 'verplichte berichten'. Maar ik kan doorgaans prima lezen, bedankt :)

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 17:02

Keet schreef:
Verder mag het aantal verplichte berichten van mij een heel einde omhoog en de controle daarop strenger. En mag Bokt veel verder afgeschermd worden voor de buitenwereld.


Wat mij betreft liever niet. Ik kan me nog herinneren hoe ongelofelijk moeilijk ik het vond om 25 berichten te posten in 'belangrijke' topics voor ik mocht meelullen in de mainstream dingen. Ik had totaal geen ervaring met paarden en durfde ook moeilijk vragen te stellen. En ik ben nu eenmaal niet het type dat oeh en ah zegt op foto's. Zeker niet van mensen die ik niet ken. Die drempel van 25 was voor mij al heel erg hoog.

Het verder afschermen ben ik wel helemaal mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 17:06

Ik weet niet of het al voorbij is gekomen.
Maar waarom ook niet alle berichten verwijderen van mensen die geband zijn?

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 17:09

Ik zou het graag zien zoals op Viva. Gewoon mensen een nummer geven als ze hun account wilen verwijderen. Ik heb een poephekel aan mensen die hun berchten gaan verwijderen midden in een discussie. Je bent volwassen genoeg om te reageren, dus volwassen genoeg om daar eventuele consequenties over te dragen lijkt me.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 17:10

AbbyBlues schreef:
Keet schreef:
Verder mag het aantal verplichte berichten van mij een heel einde omhoog en de controle daarop strenger. En mag Bokt veel verder afgeschermd worden voor de buitenwereld.


Wat mij betreft liever niet. Ik kan me nog herinneren hoe ongelofelijk moeilijk ik het vond om 25 berichten te posten in 'belangrijke' topics voor ik mocht meelullen in de mainstream dingen. Ik had totaal geen ervaring met paarden en durfde ook moeilijk vragen te stellen. En ik ben nu eenmaal niet het type dat oeh en ah zegt op foto's. Zeker niet van mensen die ik niet ken. Die drempel van 25 was voor mij al heel erg hoog.

Het verder afschermen ben ik wel helemaal mee eens.



Oohh en aaa zeggen op fotos levert ook geen nuttige posts op :) ;) :+
Ervaringen delen in informatieve topics wel :) zo moeilijk is dat niet hoor :)
"Heb je al eens gedacht aan?" "Bij mij werkte XXX heel goed" "Misschien moet je bij winkel XXX eens kijken, volgens mij heb ik het daar gezien"
Zo zit je makkelijk aan de 25 posts

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 17:26

ik koos voor huidige situatie behouden Euhm, ik vind eigenlijk dat iedereen oud en wijs genoeg is om te weten wat hij/zij op internet zet. Je weet ook daar gewoon de consequenties van.
En ja, toen we 14 waren zeiden we dingen die we nu anders zouden doen maar dat geldt voor iedereen.
En is het nou echt zó erg wat er op bokt staat ??
En wanneer dat erg privé of schokkend is dan had men het niet moeten plaatsen. En er zijn niet voor niks SA ( al herkende iemand mij direct van een aangemaakt SA , grmbl...)
Ik geef er niet zoveel om, als je echt dingen prive wilt houden /anoniem wilt zijn dan moet je niets op internet fora plaatsen zoals FB en Bokt, al is FB nog veel erger dan een paardenforum lijkt me...

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14475
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 17:31

Niet helemaal mee eens... aangezien FB zo is ingesteld dat profielen van gebruikers onder de 18 jaar, automatisch alleen voor vrienden zichtbaar zijn. Zij kunnen niks op 'openbaar' zetten. Dat kan pas vanaf de 18 jarige leeftijd van de FB gebruiker. Waardoor veel puber domme acties, onder de vriendenkring blijven en niet voor jan en alleman zichtbaar is. En daarnaast... op FB kun je inderdaad gewoon je berichten verwijderen. Of dat nou op je eigen profiel is of middenin een discussie.

Roodvos

Berichten: 6678
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 18:00

tamary schreef:
Andere optie : Ik herinner mij iets (was ooit mod) van een bart tooltje dat de gebruikersnaam bij een post kan aanpassen, wat als ipv een account anoniemiseren met iets als gast 292, al die posts onder 1 account gezet worden? Dan heb je de info, maar niet meer duidelijk van wie het was.
Zou je dit niet al kunnen ondervangen door geanonimiseerde accounts niet te kenmerken met gast292 maar alles gewoon alleen "gast" te noemen? Dan wordt het vanzelf een ratjetoe van ex-gebruikers.

Grobbebol schreef:
Ik weet niet of het al voorbij is gekomen.
Maar waarom ook niet alle berichten verwijderen van mensen die geband zijn?
Omdat deze gebruikers misschien niet een lichtend voorbeeld waren qua Bokt-gebruik, maar wellicht wel goede informatie hebben gegeven in (andere) topics? Je zou wel de berichten op basis waarvan ze geband zijn kunnen verwijderen en de rest onderbrengen onder "gast". Zie hierboven.

Keet schreef:
Of het technisch mogelijk is weet ik niet. Maar wellicht is het al een optie om topics na een bepaalde tijd alleen nog maar zichtbaar te maken voor degene die erin gepost hebben? Dan is hij nog wel terug te lezen voor degene die er actief aan deelgenomen hebben, maar niet voor jan en alleman. Denk zeker dat het bij huiskamertopics een fijner oplossing zou zijn.
Voor de HK lijkt me dat idd geen probleem. Met de informatieve topics is het toch handig dat deze zichtbaar blijven. Ik zou het handig vinden als ik zoek op een bepaalde medische aandoening of behandeling of ervaring met zadelmerk X dit te kunnen zien zonder dat ik er zelf in gepost heb.


Benoite schreef:
AbbyBlues schreef:
Ook 'anders' gestemd. Had eigenlijk willen aangeven dat Bokt beter voorlichting moet geven, maar niemand leest de voorwaarden als hij een forumnaam aanmaakt. Ik niet in ieder geval. Ik zou waarschijnlijk geholpen zijn als er per topic duidelijk aangegeven staat of dit een openbaar of besloten gedeelte van het forum is.


Dit vind ik ook heel belangrijk.. Nu heb ik geen idee!
Ik vraag mij af of dit met kleuren zou kunnen? Het besloten deel bijvoorbeeld groen maken? Of de toevoeging [Besloten] op zo hoog mogelijk niveau in de Forum-titel? Dus bijvoorbeeld [Besloten]-Huiskamer?

Anoniem

Re: Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:40

Zo, had even wat minder tijd maar is al een behoorlijk topic geworden :)
Ondertussen ook gestemd, maar heb ook nog een "anders, nl":
- de mogelijkheid om zelf topics te verwijderen wanneer ouder dan x aantal jaar. Dus niet de keuze tussen alles of niks, maar dat je zelf kan kiezen welke je weg wil en welke mogen blijven staan (uiteraard gaat dit enkel over je eigen topics).

Bokt veel meer afschermen is ook wel fijn :j Dat is misschien ook op kortere termijn te realiseren dan heel het verwijderen-gebeuren ;) Al blijft dat laatste voor mij het belangrijkste.

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:54

Fijn dat er een poll is hiervoor! Ik zat hier laatst over na te denken en zou eigenlijk heel graag mijn posts uit vroegere topics willen verwijderen, aangezien die dateren uit mijn 'penny tijd'. Erg schokkend is het niet, maar als een toekomstige werkgever mijn naam Googelt heb ik er niet echt behoefte aan dat dingen naar boven komen over de tig verzorgpony's die ik vroeger allemaal heb gehad. :Y) Als iedereen zelf z'n eigen berichten kon wissen, kan iedereen voor zich beslissen om dat wel of niet te doen. Iedereen happy, lijkt mij?

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 21:37

Roodvos schreef:
tamary schreef:
Andere optie : Ik herinner mij iets (was ooit mod) van een bart tooltje dat de gebruikersnaam bij een post kan aanpassen, wat als ipv een account anoniemiseren met iets als gast 292, al die posts onder 1 account gezet worden? Dan heb je de info, maar niet meer duidelijk van wie het was.
Zou je dit niet al kunnen ondervangen door geanonimiseerde accounts niet te kenmerken met gast292 maar alles gewoon alleen "gast" te noemen? Dan wordt het vanzelf een ratjetoe van ex-gebruikers.

Nee, want het is een naamsverandering en je kan niet 2 of meer keer dezelfde gebruikersnaam kiezen, alle gebruikersnamen zijn immers uniek, en deze net zo goed. Je zal dus bij de posts van gebruiker X de naam moeten vervangen door die van een andere gebruiker. Hier dus het universele bokt anonimiserings account.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 22:27

Interessante poll :j Zeker interessante informatie en we zijn ook aan het kijken wat we hier verder mee kunnen doen. Duidelijk is iig dat dit meer leeft dan ik tot nu toe dacht, we krijgen namelijk maar een handvol verwijderverzoeken per jaar binnen dus een heel hoge prioriteit had dit onderwerp idd niet. Alle wijzigingen die worden voorgesteld kosten tijd en dat is allemaal tijd die we niet aan andere dingen kunnen besteden.

Maar als helder is dat die prioriteit hoger is dan we dachten kunnen we de tijdbesteding aanpassen natuurlijk. Wel haal ik even een quote aan van mezelf uit het andere topic:

Citaat:
Zoals iedereen ook in dit topic kan lezen is het uiteindelijk vooral een erg lastige belangenafweging. Aan de ene kant is het prettig om terug te kunnen lezen, er is veel bruikbare informatie te vinden, het is leuk om de ontwikkeling van je paard terug te kunnen zien, fijn om iets te kunnen vinden over een zeldzame ziekte of een groot incident van jaren terug. In dat terug kunnen vinden van oudere informatie zit op het moment ook een aanzienlijk deel van het verdienmodel van Bokt; mensen komen via Google op Bokt, lezen het topic, bekijken een banner en klikken daar eventueel op. Minder (leesbare) topics betekent minder bezoekers via Google en die bezoekers via Google klikken sneller op een banner waardoor jullie weer een stuk minder banners te zien krijgen dan zij. Prettig voor Bokt, prettig voor jullie.

Aan de andere kant is het ook fijn als berichten waarin je in je na??viteit onaardige dingen roept over je instructeur of waarin je meldt dat je in het weekend drugs hebt gebruikt kan verwijderen of aanpassen. Of dat je je account kan anonimiseren als je last hebt van een stalker.

Naar mijn idee hebben we op Bokt op dit moment een vrij aardige compromis tussen die twee belangen. Onze communicatie over verwijderen/anonimiseren kan zeker beter en het zou helemaal prettig zijn als je hier als gebruiker zelf meer mee kan doen. We zijn dan ook aan het kijken hoe we het voor jullie makkelijker kunnen maken om zelf te verwijderen en aanpassingen te maken.


In dit topic komt de mening voorbij van een deel van de gebruikers. Die mening is zeker belangrijk, houden we ook bijzonder graag rekening mee, maar is niet de enige factor. Ook een belangrijk punt voor mij is proportionaliteit. Als je 20.000 berichten hebt geplaatst op Bokt, gaat solliciteren (b.v.) en weg wil hebben dat je in een dronken bui hebt staan zoenen met de partner van je (hopelijk) toekomstige baas dan is het verwijderen van die andere 19.998 berichten nogal overkill. Effectief; zeker, maar wel erg zonde van de topics waar ook een hoop andere mensen tijd en energie in hebben gestoken.

Wat dat laatste betreft nog een vraag van mijn kant; hoe kijken jullie aan tegen 'eigenaarschap' van topics? Ik zie in deze discussies regelmatig dingen voorbij komen als 'ik wil mijn topics kunnen verwijderen', maar wat zijn jouw topics? Is een topics dat je hebt gestart jouw topics? Kan je dan besluiten om alle berichten van andere gebruikers in dat topic te verwijderen?

Wat ideeen betreft; ik vond dit wel interessant:
Keet schreef:
Of het technisch mogelijk is weet ik niet. Maar wellicht is het al een optie om topics na een bepaalde tijd alleen nog maar zichtbaar te maken voor degene die erin gepost hebben?


Zeker voor de kletstopics een interessant idee. Technisch wel een draak van een oplossing; ik zie dit niet op korte termijn al gebeuren, maar zeker iets om in ons achterhoofd te houden b.v. als we de HK anders gaan organiseren.


tamary schreef:
Andere optie : Ik herinner mij iets (was ooit mod) van een bart tooltje dat de gebruikersnaam bij een post kan aanpassen, wat als ipv een account anoniemiseren met iets als gast 292, al die posts onder 1 account gezet worden? Dan heb je de info, maar niet meer duidelijk van wie het was.

Mijn eerste gedachte was 'naaaah, dat wordt een puinhoop als er meer dan een gast in een topic zit', maar in de praktijk gebeurt dat vrijwel niet. Technisch is dit nogal een dingetje; ook ivm het opsporen van SAs, maar zeker een interessant idee. Dit maakt het anonimiseren een heeeeeeel stuk effectiever, het zorgt er vooral ook voor dat je niet (effectief) terug kan zoeken naar alle berichten van een specifieke geanonimiseerde gebruiker. Nog niet heel goed over nagedacht maar op het eerste oog technisch lastig, daardoor niet op heel korte termijn te realiseren, maar wel iets om uit te zoeken hoeveel werk dit nodig zou hebben. Denk dat dit veel dingen idd makkelijker zou maken. Nice one!

En er was nog een idee dat was blijven hangen maar dat krijg ik zo snel niet teruggevonden, maar Miranda was al bezig met een overzicht van ideeen :) Ook dank daarvoor :j

Mondy

Berichten: 11859
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 22:38

Bart je noemt wederom dat het maar een deel van bokt is wat hierop reageert. Maar heel veel bokkers kijken simpelweg niet in dit forumdeel. Is het mogelijk om deze poll op de voorpagina te zetten of zoals een tijd terug ook gedaan is met een enquête ? Dan heb je meer mensen die je bereikt.

Lumi

Berichten: 4439
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 22:45

Ik heb gestemd op alles wat mij meer privacy en zeggenschap geeft. Dus zelf aanpassen, maar ook automatisch oude dingen verwijderen, en bokt meer afschermen.

Ik denk wel dat het duidelijk is dat gebruikers graag meer inspraak willen over eigen account en berichten dan er nu is

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 22:53

@Mondy; bijna alles is mogelijk, maar dan zouden we ook de poll wat moeten aanpassen en dan blijft het deel uit mijn quote staan. Ik denk niet dat er heel schokkend andere dingen uit de poll komen als we deze op de hoofdpagina zetten; maar dan kom ik weer terug op mijn belangenafweging. De mening/voorkeur van jullie is belangrijk, onze mening/voorkeur is belangrijk en daartussen zullen we een goed compromis moeten vinden. Dat laatste is waar we nu, naar mijn idee, mee bezig zijn.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 23:12

Nies_ schreef:
Zeker bij HK's moet het wel mogelijk zijn vind ik. Ik kan me nog wel een paar dingen herinneren die je echt niet op internet terug wil vinden. Natuurlijk hebben mensen het er zelf op gezet, maar een kind/puber kun je dat niet aanrekenen, zeker niet als er ook nog eens een hoop emotie bij komt kijken. Een HK heeft verder ook weinig waarde, dus zou niet weten waarom het niet zou moeten kunnen daar berichten uit te verwijderen.


Dit argument wordt behoorlijk vaak aangehaald, maar dan kun je dus volstaan met de Young Riders-hoek want daar zitten die kinderen. De berichten van de volwassenen kunnen dan gewoon blijven staan.

Mondy

Berichten: 11859
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 23:15

Ik snap dat je tot een goed compromis wil komen en weet idd dat het lang niet zo makkelijk is als gedacht wordt. Maar je geeft zelf aan in meerdere posts dat dit maar een klein deel van bokt is waar je de reacties van hebt. Dan is het toch juist beter om proberen zo veel mogelijk mensen hun mening te vragen?
Desnoods door de poll aan te passen cq toevoegingen te doen ?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 23:22

BartVB schreef:
Wat dat laatste betreft nog een vraag van mijn kant; hoe kijken jullie aan tegen 'eigenaarschap' van topics? Ik zie in deze discussies regelmatig dingen voorbij komen als 'ik wil mijn topics kunnen verwijderen', maar wat zijn jouw topics? Is een topics dat je hebt gestart jouw topics? Kan je dan besluiten om alle berichten van andere gebruikers in dat topic te verwijderen?


Ik ben daar absoluut geen voorstander van. De ene post is waardevoller dan de ander, maar soms posten mensen (voor henzelf of anderen) behoorlijk waardevolle dingen en dan vind ik het vrij respectloos als een TS die gewoon maar even kan verwijderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 23:24

GDG schreef:
Nies_ schreef:
Zeker bij HK's moet het wel mogelijk zijn vind ik. Ik kan me nog wel een paar dingen herinneren die je echt niet op internet terug wil vinden. Natuurlijk hebben mensen het er zelf op gezet, maar een kind/puber kun je dat niet aanrekenen, zeker niet als er ook nog eens een hoop emotie bij komt kijken. Een HK heeft verder ook weinig waarde, dus zou niet weten waarom het niet zou moeten kunnen daar berichten uit te verwijderen.


Dit argument wordt behoorlijk vaak aangehaald, maar dan kun je dus volstaan met de Young Riders-hoek want daar zitten die kinderen. De berichten van de volwassenen kunnen dan gewoon blijven staan.

Maar de YR was er nog niet toen bokt begon en juist die groep (degene die al vrij vlug lid werden van bokt na oprichting) wil volgens mij voornamelijk dat oude berichten verwijderd kunnen worden zonder de hele rompslomp eromheen.

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Re: Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 23:34

Zou het geen idee zijn om iedereen die +1000 posts heeft een soort recht te geven om:
- 10 individuele posts op vraag te laten aanpassen door een mod ofwel 1 topic wat die persoon gestart heeft te laten verwijderen - in beide gevallen dienen ze ouder dan 2 jaar te zijn

Indien je +2000 posts hebt: 1 volledig topic ofwel 10 individuele aanpassingen extra en zo kun je de lijn doortrekken bij 3K, 4K, 5K.

Op deze manier heb je wel die mogelijkheid, maar gezien ze toch redelijk beperkt is, zal men er erg goed over nadenken welke posts/topics ze verwijderen en waarom.

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 23:56

Cinderella schreef:
Momenteel is het zo dat een website gehoor moet geven aan een verzoek tot verwijdering van berichten, tenzij er een zwaarwegend belang is. Bijvoorbeeld een discussie die niet meer te volgen is. Daar beroept Bokt zich natuurlijk veelal op. Er vallen gaten in topics. Daarmee wordt echt op de grens gezeten en dat vind ik jammer.
Juridisch gezien is er momenteel weinig hard te maken, maar wat ik vooral jammer vind, is dat het gevoel heerst dat dit blijkbaar hard gemaakt moet worden, omdat er anders geen gehoor aan wordt gegeven. Nu las ik wel in de andere topics dat het beleid al erg versoepeld is, maar het is jammer dat het gebeurt nadat er al zoveel onvrede heerst.
Ik ben heel blij om te lezen dat er achter de schermen naar gekeken wordt, maar ik hoop niet dat dit weer een van de onderwerpen is waar eerst veel aandacht aan wordt geschonken en vervolgens weer wegzakt, totdat er over maanden weer eens een topic over gemaakt wordt.
In 2018 wordt de Wbp vervangen door de AVG en daarin staat in art. 15 the right to be forgotten. Het is de vraag of dit ook voor websites gaat gelden, dat is nu onduidelijk, maar deze verordening geeft in ieder geval het signaal af dat we privacy serieus moeten nemen.
Mijns inziens zouden dit soort beslissingen daarom niet door moderators genomen moeten worden die voorl vanuit een persoonlijke mening en de Boktregels de kwestie bekijken. Hopelijk brengt deze nieuwe wetgeving daar een opening voor in het team. Voor mensen kan het belang zo groot zijn om berichten/een account verwijderd te hebben.
Daarbij wil ik wel benadrukken dat ik veel respect heb voor het gehele team. Ik weet dat iedereen zich onwijs in zet voor Bokt en dat er een boel werkt ligt. Ook de manier van communiceren in de topics is prettig. Laten we dit onderwerp met z'n allen niet verwateren.


Eens, het recht van vergetelheid en het recht van correctie kun je niet negeren. Een aanvrager hoeft ook geen reden aan te geven waarom hij/zij hier gebruik van wil maken. Tenzij je als organisatie kunt bewijzen dat je de gegevens heel hard nodig hebt of een wettelijke taak uitvoert, zul je gegevens in de meeste gevallen moeten verwijderen.

Ik ben blij dat er bij Bokt iemand is die zich diepgaand in de AVG verdiept, want ik verwacht dat er volgend jaar best wat mensen zullen zijn die zich op artikel 17 willen beroepen.

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Re: Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 00:20

Anders namelijk: altijd zélf de mogelijkheid hebben om je account inclusief geplaatste berichten te verwijderen.