Privacy: hoe ga jij ermee om?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:38

Maar denk je echt dat mensen die je niet kent en wel de naam van je paard kennen gaan uitvogelen wie jij bent en waar je woont en dan op visite komen?
Ik kan me daar niks bij voorstellen. :9k

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Privacy: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:39

Ik denk dat er op bokt meer gegoogled word wie iemand is, op een negatieve manier, dan dat je kan vermoeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:42

Waarom ik mijn privacy een issue vind?

Ik vind het niet prettig als grote groepen mensen bepaalde persoonlijke info over mij kunnen lezen die naar mij als persoon herleidbaar is. En dat 'niet prettig vinden' is voor mij voldoende. Ik hoef daar geen scenario's bij te bedenken over wat er allemaal zou kunnen gebeuren.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:44

@ bruintje123
Waarom denk je dat? heb je daar voorbeelden van of is dat een onderbuikgevoel.
Ik kan me dat namelijk niet voorstellen.
Ik zoek nooit maar als ik toevallig wat vind dan is het altijd iemand die ik juist heel leuk denk te vinden of waarmee ik een interesse deel.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Privacy: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:44

Ik heb er voorbeelden van maar uit privacy overweging plaats ik die niet.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:45

[***] schreef:
Dat begrijp ik :j Dat ze alles meteen zo kunnen opzoeken ..
Maar is dat zo'n groot probleem dan? Waarom is dat zo'n probleem?
Zoals hier sommigen het niet eens uitmaakt als je adres open en bloot te vinden is (al dan niet professioneel nodig)

Ik heb hier op bokt wel eens getemd op een topic waar een jonge gebruiker uitgebreid medische informatie postte over een gezinslid, dermate gedetailleerd dat het geen probleem zou zijn die persoon te vinden. Dit topic is toen in overleg met die ts verwijderd.
Het gaat dus in vele gevallen om meer dan de naam van een shetlander. Ik zie soms informatie voorbijkomen die ( vaak jonge) gebruikers van zichzelf neerzetten waar je later mogelijkerwijze in grote problemen kunnen raken met werkgevers, verzekeringen etc.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Privacy: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:47

Zelfs niet alleen jonge bokkers, maar ook oudere in emotie.
Dan plaats bijna iedereen wel eens iets waarvan hij later denkt..oeps niet zo handig. Omdat je dan pas beseft het is op bokt voor eeuwig, niet net als elders waar leden het zelf kunnen verwijderen.
En daarna is het besef er, maar dan staat een bericht of topic er al.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:54

bruintje123 schreef:
Ik heb er voorbeelden van maar uit privacy overweging plaats ik die niet.


Hahaha ja logisch, heel vervelend dat je die ervaring hebt.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Privacy: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:55

Is niet eens persoonlijk, maar over een ander :)
Maar dat maakt mij daardoor ook voorzichtig sindsdien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:35

Kuggur schreef:
Ik heb hier op bokt wel eens getemd op een topic waar een jonge gebruiker uitgebreid medische informatie postte over een gezinslid, dermate gedetailleerd dat het geen probleem zou zijn die persoon te vinden. Dit topic is toen in overleg met die ts verwijderd.
Het gaat dus in vele gevallen om meer dan de naam van een shetlander. Ik zie soms informatie voorbijkomen die ( vaak jonge) gebruikers van zichzelf neerzetten waar je later mogelijkerwijze in grote problemen kunnen raken met werkgevers, verzekeringen etc.


Zoiets kan ik me inderdaad wel voorstellen :j Net als dat je als niet zo jong zijnde in een opwelling vanalles over je (leef)situatie plaatst etc. Dat soort dingen lijkt me inderdaad ook ver van handig.

Maar dan heb je ook nog een tussengroep, mensen die dat soort dingen niet plaatsen, maar wel de naam en foto's van die shetlander. Is dat dan ook nog zo'n probleem?

En dan dus nog de mensen die echt compleet niks plaatsen, ook niet die naam van die shetlander. Zit me dus een beetje af te vragen in hoeverre dingen problemen kunnen opleveren en hoe ver je moet gaan in heel dat privacy-gebeuren (al blijft dat voor iedereen persoonlijk uiteraard, zoals gezegd is een bepaald gevoel erover al voldoende).

LumosNox
Berichten: 149
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Privacy: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:39

Ik wist niet dat je foto's via Bokt niet kan verwijderen. Dat gebruik ik dus nooit meer. Belachelijk dat dat niet kan.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:40

[***], je kunt ook de kant van internetpesten en trollen opdenken. Soms hebben pesters maar heel erg weinig nodig om op een akelige manier aan de haal te gaan met een heel klein stukje informatie. Het gebeurt, op bokt.

LumosNox
Berichten: 149
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:44

Ik ben ooit opgelicht via MP. Ik heb toen het hele internet afgespit en heb met allemaal losse brokjes van alles kunnen achterhalen over die persoon. Heb het geld uiteindelijk ook zo terug kunnen krijgen via via.
Ik wist alles van die vrouw na wat zoeken. Privacy is dus echt wel belangrijk op het internet.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:57

Wanneer je meedoet op een internetforum dan lever je sowieso iets van privacy in.

Als iedereen zo doet als Safina werkt een forum niet, heb je alleen mensen die alles erop smijten werkt het ook niet.
Er zijn ook heel veel mensen die alleen maar meelezen die houden het nog meer privé maar vinden het wel erg interessant wat anderen doen.
T is net een dorp :+

Ik vind het vooral leuk om af en toe mee te praten wanneer ik denk dat het een interessant onderwerp is.
Je komt vaak dezelfde bokkers tegen en dan kan ik al ongeveer voorspellen hoe die reageren dus wat dat aangaat "ken" je mensen, Alleen niet in het echte leven.

Ik vind dat juist leuk, dat je met mensen van gedachten kunt wisselen die overal vandaaan komen en je normaal misschien niet zo snel tegen komt of spreekt.

Dat ik daarbij dingen van mijzelf prijsgeef maakt mij daarbij niet uit. Als iedereen alles geheimhoudt hou je niet veel over van het forum. Ik geloof niet dat ik word gestalkt oid of dat er mensen speciaal mijn posten gaan zoeken om mij te volgen/ meelezen (echt waarom zou iemand zoiets doen) ik denk wel altijd na voor ik wat plaats.

In echte discussie topics meng ik me niet (bijv zwartepieten oid) die vind ik zo zinloos om via internet te voeren. Daar kom je nooit tot elkaar alleen maar verder van elkaar af en dat ligt me niet.

Over het algemeen vind ik dat mensen erg weinig verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen uitlatingen en al snel wijzen naar de "ander" die het maar weer op moet lossen.
Als je je nou gewoon voorstelt dat je op het dorpsplein op je kratje staat te schreeuwen en het hele dorp je kan horen en een mening kan hebben dan denk je misschien beter na voordat je wat uitkraamt.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Privacy: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:00

Toch kun je beter op dat dorpsplein wat zeggen dan hier.
Op het dorpsplein is het niet jaren later nog terug te vinden.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Privacy: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:02

O jawel hoor, mensen vergeten heel weinig in een dorp :P En dan wordt het verhaal ook nog steeds anders en erger en doorverteld.

Maar goed helemaal te vergelijken is het natuurlijk niet.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Privacy: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:04

Maar dat is op bokt ook.
Mensen vergeten niets en in het roddelcircuit, lees pb, word er ook wel een eigen draai aan gegeven.

Anoniem

Re: Privacy: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:37

Maar dan zou het juist wel een voordeel zijn dat het er staat want dan heb je altijd bewijs en is het niet "van horen zeggen".

Zelf heb ik totaal nog niks meegemaakt in de vorm van pesten dus geen idee wat ik me daar moet bij voorstellen of welke proporties dit aan kan nemen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Privacy: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:39

Maar voordat iemand dan weet dat er over hem/ haar geroddeld word leeft het een eigen leven en kun je 100 keer schrijven zo is het niet gegaan kijk maar. De roddel blijft dan toch hangen.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Privacy: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:45

Dus denk na voor je wat plaatst en in welke topics je reageert of opent :D
Ik heb er ook geen ervaring mee hoor en ik ben hier toch al heel wat jaartjes te vinden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Privacy: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:48

Ja.
Of bokt is zo netjes om na een paar jaar alles weg te gooien.
Zelfs de overheid bewaard mijn gegevens niet zo lang als hier. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:02

bruintje123 schreef:
Ja.
Of bokt is zo netjes om na een paar jaar alles weg te gooien.
Zelfs de overheid bewaard mijn gegevens niet zo lang als hier. :D


Wat je zegt. En van sommige mensen heeft Bokt een completer dossier dan de huisarts of psychiater. :+

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Privacy: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:27


anjali
Berichten: 15047
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:37

safina schreef:
bruintje123 schreef:
Ja.
Of bokt is zo netjes om na een paar jaar alles weg te gooien.
Zelfs de overheid bewaard mijn gegevens niet zo lang als hier. :D


Wat je zegt. En van sommige mensen heeft Bokt een completer dossier dan de huisarts of psychiater. :+

En het goede is,dat ik geen psychiater nodig heb omdat Bokt een altijd open luisterend oor is!

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Privacy: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:48

Ik verbaas me er soms over hoeveel sommige Bokkers delen. Ik hecht zelf best wat waarde aan mijn privacy, al staat er ook heel wat online. Maar er zijn Bokkers die alles delen tot aan drugsgebruik tot aan hun huidige mentale staat en die ook gewoon tot huisadres en naam te herleiden zijn. Lijkt me dat een toekomstige baas dat ook kan. Dus of dat verstandig is...