Privacy: hoe ga jij ermee om?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:47

[***] schreef:
Klopt, het is inderdaad wettelijk zo dat wij persoonsgegevens moeten verwijderen, maar volgens mij zeg ik ook niet dat wij dat niet doen toch? :) De rest niet, maar daar zou ik even juridische ondersteuning moeten vragen, want ik kan daar geen volledig antwoord op geven. Dat durf ik toe te geven.


Persoonsgegevens zijn veel meer dan alleen naam, adres, woonplaats. Persoonagegevens zijn alle gegevens die direct of indirect informatie kunnen verschaffen over een identificeerbare, natuurlijke persoon. Een verzameling gegevens die samen zorgen dat je een persoon kunt herleiden, zijn voor de wet dus ook persoonsgegevens.

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... p-internet

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:55

[***] schreef:
Klopt, het is inderdaad wettelijk zo dat wij persoonsgegevens moeten verwijderen, maar volgens mij zeg ik ook niet dat wij dat niet doen toch?

Nee, maar ik wel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:30

Kuggur schreef:
[***] schreef:
Klopt, het is inderdaad wettelijk zo dat wij persoonsgegevens moeten verwijderen, maar volgens mij zeg ik ook niet dat wij dat niet doen toch?

Nee, maar ik wel :D


En zo krijg je dus dat andere gebruikers denken dat wij dat niet doen := Maar dat doen wij dus wel :D
Het staat zelfs in de help :j (Al zijn wij druk aan het kijken hoe wij dit beter en duidelijker kunnen maken) https://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Berichten_verwijderen


safina schreef:
[***] schreef:
Klopt, het is inderdaad wettelijk zo dat wij persoonsgegevens moeten verwijderen, maar volgens mij zeg ik ook niet dat wij dat niet doen toch? :) De rest niet, maar daar zou ik even juridische ondersteuning moeten vragen, want ik kan daar geen volledig antwoord op geven. Dat durf ik toe te geven.


Persoonsgegevens zijn veel meer dan alleen naam, adres, woonplaats. Persoonagegevens zijn alle gegevens die direct of indirect informatie kunnen verschaffen over een identificeerbare, natuurlijke persoon. Een verzameling gegevens die samen zorgen dat je een persoon kunt herleiden, zijn voor de wet dus ook persoonsgegevens.

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... p-internet



Dat klopt :j Ik had ergens ook etc. staan, zodat ik niets zou uitsluiten wat wel verwijderd zou moeten worden. Dank je wel voor de link overigens :j

Sowieso haal ik hieruit dat het dus wel duidelijker kan wat precies verwijderd kan worden? (In de help bedoel ik dan)

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 22:43

Ik heb Facebook, instagram en Bokt waar ik dingen opzet.
Ik denk altijd na over wat ik plaats.
Ik heb een soort voorbeeld funktie in het dagelijks leven en ik wil niet (zo min mogelijk :+ ) met rare foto's of rare uitspraken terug te vinden zijn.
Ik ben vooral ook voorzichtig met namen van anderen noemen tenzij ik weet dat ze dat prima vinden. Hetzelfde geldt voor foto's.
Facebook plaats ik het minst persoonlijke op.
Ik bedenk altijd wie het lezen en of het de hele wereld iets aangaat. En vooral hoe ik tegen een "echt" persoon iets zou zeggen ipv virtueel dat scheelt namelijk enorm :j
Facebook en instagram vind ik een stuk minder transparant in hun achterliggende agenda.
Facebook is voor mij vooral werkgerelateerd handig anders had ik het er al afgegooid.

Maar ik sta gewoon herkenbaar op Bokt en je kunt ook vast makkelijk vinden waar ik woon en waar mijn paard staat. Dat is geen geheim, misschien kun je zelfs uitvogelen waar ik werk maar dat is allemaal prima.

Wanneer iedereen dat in zijn achterhoofd houdt en wanneer minderjarigen een beetje tegen zichzelf in bescherming worden genomen en eventueel geanonimiseerd kunnen worden denk ik dat we best een eind kunnen komen.

Ik vind dat mensen hier zeker zelf een verantwoordelijkheid in moeten nemen. Het is natuurlijk wel erg makkelijk gedacht dat jij alles lekker ondoordacht op Bokt pleurt en dat dan later alles maar even moet worden verwijderd omdat het je niet aanstaat. Dan kun je in je recht staan maar je had het zelf ook kunnen voorkomen door even na te denken.

Anoniem

Re: Privacy: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:41

Dus jij vindt het geen probleem als "iedereen" weet waar je woont?
Ik zou niet zo meteen weten wat mensen er in mijn geval mee zouden moeten, maar het idee vind ik toch niet zo leuk.

Ivm mijn eigen topics hier is er niks heel geks wat er staat, maar ook weer gewoon het idee dat iedereen met 1 woord en een paar klikjes alles wat je ooit geplaatst hebt kan terugvinden... Al is het misschien ook wel een vals gevoel van veiligheid als het verwijderd zou kunnen worden, dat laatste heb je bij facebook/instagram wel maar of dat uiteindelijk veiliger is? En wat kan iemand ook met wat paardenfoto's, wie gaat er moeite voor doen om daar wat mee te kunnen.. Toch?

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Re: Privacy: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:47

Ik ben daar echt te nuchter voor, ze lezen maar wat ze willen lezen van me. Doe ook totaal niet moeilijk over privacy.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 00:08

De laatste tijd ben ik wel wat bewuster met mijn privacy bezig, zeker op plaatsen waar de dingen die je schrijft en plaatst permanent zijn. Op Bokt zal ik dan ook niet snel dingen gaan plaatsen die direct naar mij als persoon zullen leiden.

[***]: Uit enkele reacties van jou maak ik op dat jij graag wil dat jou foto’s en de namen van je paarden op Bokt worden verwijderd. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor jou het verschil maakt tussen de namen en foto’s van je paarden op een openbaar forum hebben staan en de namen en foto’s van je paarden op Instagram hebben? Deze vraag kwam bij mij naar boven toen ik zag dat je op Bokt wel je Instagramaccount deelt. Dit is een vraag uit interesse aangezien ik zelf niet bekend ben met Instagram en de openbaarheid hiervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 00:24

Die vraag stel ik mezelf inderdaad ook momenteel :j Vandaar dat ik eens wilde polsen hoe anderen hiermee omgingen, waarom, en of je een verschil maakt tussen bokt en facebook/instagram.

Voor mij is het denk ik het volgende:
1 naam in combinatie met bokt en je kan zo mijn hele postgeschiedenis bekijken.
1 naam in combinatie met instagram en je vindt niks. Gebruik je de juiste hashtags dan wel, maar die moet je dan toevallig weten en bij de meeste worden de foto's gewoon ondergesneeuwd. Als je dat zo in detail weet wat je moet zoeken ben je ze waarschijnlijk ookal op instagram tegengekomen ;) En dat is het dan verder ook, een paar leuke, neutrale foto's met een korte beschrijving. Geen hele verhalen en problemen en noem maar op. Plus, als ik ineens om welke reden dan ook een bepaalde foto weg wil dan kan ik dat gewoon doen en is die nergens meer te vinden (ga ik vanuit, tenzij iemand die zou opgeslaan hebben ofzo maar dat hou je altijd).

Heb er op zich geen problemen mee om wat foto's te laten zien, vind ik wel leuk, maar ik let nu wel op wat voor foto's ik erop zet (bv geen andere mensen/paarden) en daar stond ik vroeger niet bij stil. Wil dus zeker nog wel dingen plaatsen, maar het is momenteel wat dubbel voor mij.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: Privacy: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 00:29

Bedankt voor de verduidelijking. Zoals ik al aangaf heb ik geen ervaring met Instagram, maar zoals ik het nu begrijp is het daar wel mogelijk een foto permanent te verwijderen in tegenstelling tot op Bokt. In dat geval begrijp ik inderdaad wel dat je liever foto’s op Instagram upload en Bokkers daar naar verwijst dan dat je ze regelrecht op Bokt upload. :)

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 00:29

[***] schreef:
Dus jij vindt het geen probleem als "iedereen" weet waar je woont?
Ik zou niet zo meteen weten wat mensen er in mijn geval mee zouden moeten, maar het idee vind ik toch niet zo leuk.

Ivm mijn eigen topics hier is er niks heel geks wat er staat, maar ook weer gewoon het idee dat iedereen met 1 woord en een paar klikjes alles wat je ooit geplaatst hebt kan terugvinden... Al is het misschien ook wel een vals gevoel van veiligheid als het verwijderd zou kunnen worden, dat laatste heb je bij facebook/instagram wel maar of dat uiteindelijk veiliger is? En wat kan iemand ook met wat paardenfoto's, wie gaat er moeite voor doen om daar wat mee te kunnen.. Toch?


Ik denk dat "iedereen" sowieso wel achter veel informatie kan komen wanneer die dat werkelijk wil.
vroeger zocht je dat gewoon op in een telefoonboek :D
Kost ook nogal wat moeite om dingen bij facebook verwijderd te krijgen. Bovendien kan alles wat je daarop zet ook gekopieerd/gedeeld etc worden dus ja ik denk inderdaad een vals gevoel van veiligheid.

Wanneer je niet gevonden wil worden op internet dan moet je er niks opzetten en dan nog heb je geen garanties.
Waar ben je precies bang voor?

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 00:31

Wat betreft de privacy wetgeving wordt er wel verschil gemaakt tussen wat je zelf hebt geschreven en informatie die bedrijven over jou opslaan.
Als je iets op internet zet, is het goed om je af te vragen "Zou je deze informatie ook op een bord buiten in jouw straat/tuin/school/etc. zetten?"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 00:36

justkid schreef:
Waar ben je precies bang voor?


Dat is een heel goede vraag... heb geen idee eigenlijk.
Het principe? Dat mensen dingen tegen je kunnen gaan gebruiken? In mijn beginjaren wel eens problemen gehad door dingen die ik hier geplaatst heb (en die er dus nog staan), sinds eigen paarden maakt het niet uit natuurlijk, maar toch gewoon .. tja.. ergens een angst dat ze bij ruzie ofzo dingen van je gaan zoeken/gebruiken? Hoewel ik maar weinig ruzie heb hoor, ben een heel lief mensje :P (en besef dat dit op instagram ook kan gebeuren maar daar staat alles niet zo uitgebreid op, wil wel op dezelfde manier dingen op bokt gaan delen maar wat er al staat dat staat er natuurlijk).

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Privacy: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 00:43

Tja daar kan ik me dan helemaal niet druk om maken, mensen die me kennen en ruzie met me willen maken die doen dat toch wel, daar hebben ze bokt niet voor nodig.

Bokkers die ruzie met me willen maken..... hahahaha succes ermee.

Ik geloof dat dit allemaal reuze mee valt maar ja ik loop ook gerust 's avonds door het bos. Ik doe aan kansberekening en acht de kans minimaal.

Anoniem

Re: Privacy: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 00:48

Daar heb je gelijk in :j Misschien overdrijf ik inderdaad wel gewoon... Ik ga er eens een nachtje over slapen :Y)

Huertecilla

Berichten: 26853
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 01:23

Jaime_ schreef:
Privacy wat is dat?


Inderdaad.
Zoek maar eens op Manwith Hill in de UK.
Dat is de grootste afluisterbasis van de wereld.
Zoeken op Echelon is ook verhelderend.

Alles, ALLES wat je via of aangesloten op internet, telefoon, mobiel etc. doet wordt afgetapt, 30 dagen opgeslagen en verwerkt, daarna eventueel langer opgeslagen.
Nogmaals; ÁLLES.
Dan hebben we het nog niet over de satelieten welke met ongelloflijke resolutie naar het oppervlak turen en via dezelfde systemen monitoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 09:20

justkid schreef:
Tja daar kan ik me dan helemaal niet druk om maken, mensen die me kennen en ruzie met me willen maken die doen dat toch wel, daar hebben ze bokt niet voor nodig.

Bokkers die ruzie met me willen maken..... hahahaha succes ermee.

Ik geloof dat dit allemaal reuze mee valt maar ja ik loop ook gerust 's avonds door het bos. Ik doe aan kansberekening en acht de kans minimaal.


Vind je dat de enige reden om op privacy te letten? Dat mensen ruzie met je willen maken?

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Privacy: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:13

Nee natuurlijk niet, dat was een reactie op de post van [***]

Anoniem

Re: Privacy: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:23

Wat zouden dan redenen voor jou/jullie zijn?
Waarom letten jullie (extreem) op wat jullie zetten of delen jullie niks? Wat is de reden daarachter?

Anoniem

Re: Privacy: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:27

Onlangs heb ik anders een niet al te makkelijke ervaring gehad met het verwijderen van persoonsgegevens van m'n broertje. Uiteindelijk met veel hangen, wurgen en stampvoeten is het gelukt, maar het was meer uitzondering dan regel omdat het niet m'n eigen topic was. Dus ja, ik snap bést waarom men de impressie heeft dat jullie wat moeilijker doen met het verwijderen van persoonsgegevens. :+

Ik wil ook een aantal gegevens verwijderd hebben, maar ja, het betreffende topic is mijn topic niet. Is het dan de moeite waard om het toch te proberen of wordt het weer een getouwtrek? :+

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:53

Anoniem schreef:
Onlangs heb ik anders een niet al te makkelijke ervaring gehad met het verwijderen van persoonsgegevens van m'n broertje. Uiteindelijk met veel hangen, wurgen en stampvoeten is het gelukt, maar het was meer uitzondering dan regel omdat het niet m'n eigen topic was. Dus ja, ik snap bést waarom men de impressie heeft dat jullie wat moeilijker doen met het verwijderen van persoonsgegevens. :+

Ik wil ook een aantal gegevens verwijderd hebben, maar ja, het betreffende topic is mijn topic niet. Is het dan de moeite waard om het toch te proberen of wordt het weer een getouwtrek? :+


Betekent dat, dat een ander een topic heeft geopend over jouw broertje of heeft jouw broertje dat zelf gedaan?
Geen idee wat voor topic dat is maar wanneer een ander dat doet, ongevraagd, met iemand anders dan zichzelf, herkenbaar blijkbaar, dat is iets dat mensen niet moeten doen,echt niet.

Maar wanneer je broertje dat zelf heeft gedaan kan hij dat verzoek om verwijdering ook beter zelf doen.

Maar misschien is het niet heel handig om individuele gevallen te bespreken?

Ik zet niks op internet wat mijn oma niet mag weten :+ dat is ongeveer mijn maatstaf.
Persoonlijke problemen zijn persoonlijk en horen niet in de openbaarheid.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:25

[***], ik heb een eigen zaak aan huis, en tja, voor klanten is het wel handig als ze weten waar ze moeten zijn. Dus mijn adres is gewoon te vinden.
Vroeger stond het (uitzonderingen daar gelaten) in het telefoonboek, en was het ook gewoon te vinden.

Ik heb nog nooit iets mee gemaakt, wellicht dat ik er dan anders over zou denken, maar tot die tijd vind ik het allemaal niet zo spannend en denk ik, ja.... dan weten ze m’n telefoonnummer, m’n adres.... nou en?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Privacy: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:08

Mensen die mij kennen zullen me vast herkennen. Dat lukt bijna niet om dat onherkenbaar te houden.
Maar ik heb dan ook geen moeite met die mensen, die heb ik waarschijnlijk ook al op facebook.
Maar ik plaats bewust geen paardennamen want dat is zo op te zoeken, of geen woonplaats.
En foto's al helemaal niet. Dit zodat niet bekende snel weten uit te zoeken wie ik ben.
Ik vind het jammer dat het zo moet en dat je dus niet zelf zeggenschap hebt over je eigen berichten.
Berichten waar bokt toch niet zonder kan.

Anoniem

Re: Privacy: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:22

Twee tegengestelden vlak onder elkaar, de ene maakt het niet uit als iedereen weet waar ze woont, de andere wil liever niks openbaar. Interessant wel :)

Van waar het feit dat je geen paardennamen/foto's wil plaatsen bruintje123? Is dat zo'n probleem als mensen weten hoe je paarden heten? Gewoon uit interesse, je moet niks beantwoorden natuurlijk ;)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:29

Omdat dan heel snel te vinden is wie iemand is.
Een paardennaam, zeker meerdere, dan is het 2 seconde zoekwerk.
Hetzelfde met foto's. Bekende achtergrond, keer controleren op maps en ze weten alles van je.
Ene kant mag het wel, heb niets te verbergen, toch nodig ik iemand liever zelf op de koffie uit, is gezelliger :D

Anoniem

Re: Privacy: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:35

Dat begrijp ik :j Dat ze alles meteen zo kunnen opzoeken ..
Maar is dat zo'n groot probleem dan? Waarom is dat zo'n probleem?
Zoals hier sommigen het niet eens uitmaakt als je adres open en bloot te vinden is (al dan niet professioneel nodig), waarom zouden een paar paardenfoto's dan een probleem zijn?

Gewoon een vraag die ik mezelf zit te stellen overigens, is natuurlijk iets wat iedereen voor zichzelf moet uitmaken, maar ben wel nieuwsgierig naar de beweegredenen erachter :)

Stel dat ik een aantal foto's van mijn pony's plaats .. weet je dan waar ze staan? Zelfs als ik zeg in welk gebied ze genomen zijn, met een kaartje erbij van de route (zonder plaatsnamen), weet je dan waar je ze kan vinden? Als je al iets herkent op de foto is dat waarschijnlijk omdat je daar al eens passeert, en als dat gebeurt dan heb je ze vast zo ook al wel zien staan .. Dan weet je welke naam en eigenaar bij de pony's hoort .. maar is dat zo'n probleem?

Gewoon wat hesenspinsels van hier uit hoor, waar trek je de grens, wat is belangrijk om verborgen te houden en wat maakt eigenlijk allemaal niet uit..