Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 126 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

We zijn toch geen huisarts?! Waarom doen we wel zo?

 

Ik zie 2 dingen regelmatig voorbij komen... En het stoot me soms best wel tegen de borst. Ik heb het idee dat bokt nog wel eens een 'vervanger' is voor de huisarts of psycholoog. Slaan we niet door?

Ik zal het even a.d.h.v. 2 dingen uitleggen:

1. Plakken we niet te snel labels op een TS of de mensen in haar/zijn verhaal? Ik zie het volgende wel op bokt voorbij komen: 'EMDR kan helpen' of 'Dat is een narcistisch persoon'. Deze twee dingen, en alle varianten daar op, kun je toch niet vanaf een beeldscherm bepalen? Hoeveel bokkers zijn er psycholoog of huisarts? Ik weet dat het er heel erg weinig zijn. Daarom vind ik het lastig als ik mensen labels zie plaatsen. Adviseer de topicstarter dan om naar de huisarts te gaan. Eventueel met een toevoeging als: 'ik heb iets soortgelijks meegemaakt, en toen hielp dit of bleek dat'.
Mensen zijn ontzettend beïnvloedbaar als ze op hun zwakst zijn, moeten we elkaar dan niet ondersteunen en aansporen om professionele hulp te zoeken? Zonder te labelen alsof het (bijna) de waarheid is?

2. Ook zie ik soms topics voorbijkomen waarbij ik denk:'ga naar de HA! Bokt kan niet in je lichaam kijken om te zien of het bultje kwaadaardig is, of als je je *vul hier willekeurig bot in* hebt gebroken of gekneusd.'
Waarom zoekt men zekerheid op internetfora? Is de assistente van de huisarts geen betere persoon om je probleem mee te bespreken? Ik weet niet wat het is... Maar zulke topics gaan me steeds meer tegen staan. Want hoe kan een random persoon op het internet betrouwbaar antwoorden dat het om ziekte X moet gaan. Of dat het slikken van bepaalde vitaminepillen in hoeveelheid Y de oplossing is? We zijn (althans, de meeste bokkers) geen arts... En nog niet gesproken over de vraag of medicijn X omlaag gebouwd kan worden, of samengaat met medicijn Y. Bel de huisarts i.p.v. zelf aanrommelen met goedbedoeld advies.


Hoe denken jullie bokkers hierover? Is het gewoon om dergelijke informatie mee te geven aan een TS als niet-professional? Of slaan we de plank mis en verliezen we daarmee de (mentale) veiligheid van medebokkers uit het oog? Omdat de goedbedoelde adviezen ook een fout advies kunnen zijn?

Groet,
Een bokker die iets opviel de laatste tijd,
Bubble

Edit: typo's


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-06-19 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-19 00:34 



 
Profiel   

Je praat verrassend veel in de wij- vorm terwijl het ons (mij) allemaal niet zoveel kan schelen en ik er ook niet aan meedoe. Volgens mij is het maar een klein percentage waar je het over hebt.

Groet,
Een bokker die het niks kan schelen
MarcoBorsato.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-19 00:39 



 
Profiel   

Ik ben opgeleid als psycholoog en erger me ook enorm aan hoe snel mensen even een diagnose of behandeling voorstellen. Sommige studeren er ook nog eens voor dat is pas helemaal erg. Dan heb je het echt niet begrepen... of omdat ze het zelf hebben meegemaakt. Prima dat je je ervaringen deelt, absoluut, maar je kan van achter een scherm dan echt niet zomaar even inschatten hoe het bij een ander zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-19 00:43 



 
Profiel   

poes schreef
Ik ben opgeleid als psycholoog en erger me ook enorm aan hoe snel mensen even een diagnose of behandeling voorstellen. Sommige studeren er ook nog eens voor dat is pas helemaal erg. Dan heb je het echt niet begrepen... of omdat ze het zelf hebben meegemaakt. Prima dat je je ervaringen deelt, absoluut, maar je kan van achter een scherm dan echt niet zomaar even inschatten hoe het bij een ander zit.


Daarom pleit ik sinds ik hier ben ik voor het verbieden van het geven van medisch advies en het stellen van diagnoses. Helaas zonder resultaat. Je mag hier vloeken als een bootwerker, iemand doseringen medicatie aanraden, maar poedersuiker en banketstaaf mag niet. Ik zie de logica niet. Alles wordt dood gemodereerd, maar iemand adviezen geven op medisch gebied is helemaal toppie. Het mod team schuift die beslissing op eigen verantwoordelijkheid. Ik vind het ronduit gevaarlijk, voor mens EN dier trouwens, al maak ik me meer zorgen om de mensen.

Bokt, neem een voorbeeld aan andere grote fora en verbied het geven EN vragen van medisch advies. Neem je verantwoordelijkheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-19 01:09 



 
Profiel   

Ik heb laatst een topic gemaakt over m’n stuitje en kreeg fijne reacties waardoor ik toch maar eens naar de huisarts ben gegaan :') vond mezelf namelijk een zeurkous en had zoiets van zal t echt nodig zijn.

Nu blijkt er dus wel wat verkeerd te zitten en heb ik er juist wat aan gehad.

Aan de andere kant, ik zie wel vaak dat mensen (ongevraagd) een diagnose krijgen en dat dat dan ook maar klakkeloos wordt aangenomen. Dat lijkt me niet heel handig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-19 06:32 



 
Profiel   

Ja iedereen met een beetje klachten heeft Lyme of B12 tekort en huisartsen/andere artsen weten daar niks vanaf :')
Complete behandelplannen incl welke medicatie je moet vragen aan je arts komen er voorbij.

Oh, en als er hier een relatie wordt beschreven is die ander altijd een narcist.

En vaccineren is ook al troep.

Er staat zo’n hoop onzin in medische topics. Laat medische en vaccinatie topics gewoon verbieden :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-19 06:35 



 
Profiel   

Ja ik zie het ook gebeuren.

Laatst bij iemand waar klakkeloos lucrin of zoladex werd aangeraden. Het is het paardenmiddel, wat Nb ook bij bepaalde vormen van kanker wordt voorgeschreven. Daarnaast totaal onhandig bij vrouwen in de overgang waar het topic Nb over ging. Daarnaast heel erg sneu dat iemand last heeft van menstruaties en stemming (ben even de naam kwijt) maar voor deze doelgroep is er lichtere medicatie. Overigens weet ik daar best veel vanaf als ex vrijwilliger gastvrouw endometriosestichting.

EMDR wat klakkeloos wordt geadviseerd. Ook al zegt de eigen psycholoog eerst stabiel worden. Dat word niet voor niets gezegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-19 06:51 



 
Profiel   

Ik heb zelf een poos geleden een topic geopend over mijn rug. Daarbij wel de kanttekening dat ik al bij de huisarts liep en onder controle was plus al medicatie had. Mijn reden waarom? Omdat mijn arts zei dat er weinig opties waren en meningen nu eenmaal verschillen. Ik zocht ervaring van anderen die iets (soort)gelijks hadden en eventuele tips hadden voor vragen, therapieën etc waarmee ik verder kon komen dan dat ik op dat punt was. De ene (huis)arts is de andere niet en kan soms net een ander idee of behandeling hebben voorgeschreven wat soms weer wat meer uitzicht of inzicht geeft in een situatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-19 06:56 



 
Profiel   

Toppunt voor mij was dat iemand rontgenfoto''s van ik meen haar kind door wildvreemde bokkers wilde laten beoordelen.

Je ziet het ook bij juridische kwesties gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-19 07:00 



 
Profiel   

Ik denk dat het soms ook komt omdat de huisartsen niet altijd even grondig overkomen. Of je wegsturen met: je bent gewoon moe/vrouw/hoort erbij. Terwijl er soms oprecht iets mis kan zijn.

Dan snap ik dat mensen gelijke ervaringen (en oplossingen) hopen te horen, die je dan weer met een zorgverlener kan bespreken. Of bijvoorbeeld bij een second opinion.

Daarnaast zijn zorgverleners ook mensen. Die zijn soms ook iets minder scherp, druk en zien zo ook wel eens de combi van verschijnselen niet.

Maar ik ben het wel eens dat bokt geen vervanging van huisarts/psych is. Maar mocht iemand een gelijke ervaring hebben, kan je dat op zn minst even op gooien bij de HA.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-19 07:02 



 
Profiel   

Ja en nee.
Ik herken wat je schrijft, maarrrr ik heb jaren geleden een topic geopend over een wratje bij mijn paard. Ik vertrouwde de diagnose niet van de DA.

Dankzij Bokt kwam ik er achter dat het een sarcoide was. Op dat moment alles behalve een veelvoorkomend fenomeen en mijn DA kende het niet. Met de hulp die ik in het topic kreeg ben ik op onderzoek uitgegaan en samen het traject in met mijn DA en de arts in Liverpool.

Met andere woorden: kennis en ervaringen delen via Bokt kan heel waardevol zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-19 07:06 



 
Profiel   

Op FOK! is wat jij aanhaalt niet toegestaan. En maar goed ook. Mensen met een psychische aandoening zijn enorm kwetsbaar en die mogen best wat bescherming genieten wat diagnosticeren en aanraden van medicatie (hoe haal je t sowieso in je hoofd :?) betreft.

Dat iemand met een lichamelijk probleem een topic opent met de vraag naar de dokter te gaan, prima. Ervaringen uitwisselen, zeker. Dat er in dat topic medicatie aangeraden wordt of stellig een diagnose wordt gegeven, not done imo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-19 07:07 



 
Profiel   

Ach soms is het gewoon fijn om de mening van andere mensen te horen. Niet meer en niet minder.
Praktijkverhalen kunnen soms erg nuttig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-19 07:08 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Ach soms is het gewoon fijn om de mening van andere mensen te horen. Niet meer en niet minder.
Praktijkverhalen kunnen soms erg nuttig zijn.

Er is wel een verschil tussen ervaringen delen en point blank zeggen dat iemand paranoïde schizofrenie heeft doordat diegene bepaald gedrag vertoont.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-19 07:10 



 
Profiel   

Volgens mij is t zelf verboden om diagnose en medicijnen ‘voor te schrijfen/stellen’

Ik ben zelf paraveterinair en soms vragen mensen (niet alleen bok) mij om hun mening. En dan kan ik m’n mening geven wat ik denk dat t is. Maar ik zeg altijd ik kan geen diagnose stellen, bel een dierenarts

Zo ook ik vind prima dat er medisch topics zijn om ervaringen te delen.

Maar dan geen medicijnen ed in neer te zetten

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-19 07:15 



 
Profiel   

Ik vind het een beetje overdreven en vergezocht allemaal. Nou dan wordt er een keer een medicijn genoemd of - god forbid - zelfs aangeraden... nou en dan? Denk je nou echt dat als die persoon dan naar de HA gaat en zegt dat ze dat medicijn wil hebben de HA zegt: ''Tuurlijk, als u dat wil dan schrijf ik dat wel voor. Welke dosering had u willen hebben?''?
Zelfde als met EMDR, de therapeut is verantwoordelijk voor het bepalen van de haalbaarheid en de veiligheid, niet de bokker die noemt dat het kan helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-19 07:16 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Suzanne F. schreef
Ach soms is het gewoon fijn om de mening van andere mensen te horen. Niet meer en niet minder.
Praktijkverhalen kunnen soms erg nuttig zijn.

Er is wel een verschil tussen ervaringen delen en point blank zeggen dat iemand paranoïde schizofrenie heeft doordat diegene bepaald gedrag vertoont.


Dat is dan aan de TS om daar iets mee te doen of niet. Als je googlet op een buitje kan het een puist zijn maar ook kanker. Als je een topic opent kan je ook dingen te horen krijgen die ver overdreven zijn, maar ook nuttige tips. Je moet een beetje gezond filteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-19 07:17 



 
Profiel   

verootjoo schreef
Ja iedereen met een beetje klachten heeft Lyme of B12 tekort en huisartsen/andere artsen weten daar niks vanaf :')
Complete behandelplannen incl welke medicatie je moet vragen aan je arts komen er voorbij.


Het ergste is.....ze weten er echt niets van af..
En dan spreek ik uit eigen ervaring :j

Denk dat ervaringen uitwisselen en tips geven wel goed is! Het stellen van diagnoses en medicatie is een brug te ver.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-19 07:18 



 
Profiel   

Omdat het gevraagd wordt????

Eerlijk gezegd, als ik me iets afvraag over een aandoening of ervaring, kijk ik eerst op internet. Om te bepalen wat het zou kunnen zijn, of ik het zelf kan oplossen, of omdat ik ergens anders geen goed gevoel krijg over het antwoord. Op Bokt vind ik heel veel info, niet altijd passend, maar soms dus wel.
Je hoeft je niet van alle adviezen iets aan te trekken maar er kan wel iets bij zitten waar je iets aan hebt. En dat kan over mensen-dingen gaan maar ook over dieren.
Tja en soms zijn dat ook dingen waar ik persoonlijk niet mee te koop zou lopen maar dat geld ook voor andere dingen zoals foto's, belevenissen enz. Maar iedereen is anders toch?!

Overigens zou Bokt een heel klein forumpje zijn als dat niet meer gedaan wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-19 07:18 



 
Profiel   

plutolover schreef
Volgens mij is t zelf verboden om diagnose en medicijnen ‘voor te schrijfen/stellen’

Ik ben zelf paraveterinair

Welnee, dat zou je als paraveterinair toch moeten weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-19 07:18 



 
Profiel   

Ja en nee...
Nee, wij zijn op bokt geen (huis)artsen, psychologen of psychiaters (en als je dat wel bent: top, maar dan ga je niet adviezen uitdelen op basis van een geschreven stukje zonder achtergronden...)

Máár ervaringen delen kan wel degelijk behulpzaam zijn, voor sommigen werken als een stok achter de deur om wél professionele hulp te zoeken omdat bepaalde dingen niét normaal zijn, en voor anderen gewoon fijn zijn om een ervaring van een ander, duidelijk opgeschreven, mee te nemen in een gesprek met de reeds behandelend arts.

Zoals met alles: c'est le ton qui fait la musique.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-19 07:19 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
_San87_ schreef

Er is wel een verschil tussen ervaringen delen en point blank zeggen dat iemand paranoïde schizofrenie heeft doordat diegene bepaald gedrag vertoont.


Dat is dan aan de TS om daar iets mee te doen of niet. Als je googlet op een buitje kan het een puist zijn maar ook kanker. Als je een topic opent kan je ook dingen te horen krijgen die ver overdreven zijn, maar ook nuttige tips. Je moet een beetje gezond filteren.

Ik vind het niet slecht het filteren alvast vooraf te doen door geen geen diagnoses te plaatsen.

Het is heel makkelijk, 'je hebt dit/dat, neem dit' vs 'ik heb hetzelfde meegemaakt, dat bleek dit/dat te zijn, zou naar de huisarts gaan'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-19 07:31 



 
Profiel   

Ik vind het soms dubbel. Bokt is idd geen ha/da
Maar toch al heel wat keren dat gezien dat ts een tip/hulp/advies kreeg van een bokker waar ze echt baat bij hadden. Iets waar ze met de ha/da niet uitkwamen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-19 07:45 



 
Profiel   

Ervaringen delen vind ik niet slecht integendeel. Het is het klakkeloos diagnosticeren dat me ergert.

‘O je man is zeker weten narcist’

Is iets heel anders dan:

‘Ik heb dit en dat meegemaakt en bij mijn ex werd uiteindelijk narcisme stoornis gediagnosticeerd’

Ik vind meedenken op zich ook wel heel fijn. Er zitten heel veel ervaringen op bokt en yup die komen soms echt met goede ideeën! Maar mensen moeten zich wel heel erg bewust zijn van het verschil tussen ervaring delen en diagnose stellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-19 07:56 



 
Profiel   

Ik vind het goed dat dit onder de aandacht gebracht word.
Er komen regelmatig adviezen voorbij qua medicatie die gewoon echt niet veilig zijn! Bespreek dit aub met de huisarts en/of apotheker. Bokt kan geen gedegen advies geven over medicatie of een eventuele aandoening want Bokt geen het medische dossier niet. Tips zijn absoluut fijn, maar niet elke tip is veilig. Zelfs het nemen van de simpelste medicatie of vitamine kan onveilig zijn. Vind het ook kwalijk dat hier niets mee gedaan word vanuit Bokt.
Ergste vind ik nog wel dat er (zelfs verkeerde) adviezen worden gegeven door (in opleiding zijnde) psychologen, artsen en apothekersassistenten. Zeer onprofessioneel!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-19 07:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 126 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen