Mag je kritisch zijn op Bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niobe

Berichten: 7989
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:38

pien_2010 schreef:
Niobe schreef:
Wat is er zo schokkend aan dat een topic even nergens meer over gaat en niet iedereen serieus doet of snap ik je post niet pien_2010?


Je snapt mijn post niet. Ik heb totaal geen last als een topic (eventjes) niet serieus is en er grapjes gemaakt worden. Ik probeer Luxx haar post zo te schrijven dat hetgeen zij ervaart niet als objectief feit wordt neergezet→ van→zo is het →punt, maar als haar mening, vanuit haar gevoel, zoals zij het ervaart wordt beschreven. Dat komt namelijk al heel anders over.



OH excuus, nu zie ik het!

pien_2010

Berichten: 43460
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:38

Niobe schreef:
OH excuus, nu zie ik het!
Pas soucis→ geen enkel probleem hoor.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:41

Kan me inderdaad de andere rondes nog levendig herinneren, heb me zeker in twee daarvan gemengd en daar gebeurde ook nagenoeg hetzelfde. Waar ik volgens mij ook niet altijd even verstandig op heb gereageerd, omdat mijn hart op mijn tong ligt. Maar wat me in de andere topics en ook weer in deze frappeerd is dat ook het moderator team en het beheer zich afzijdig houden, en dat vind ik best een kwalijke zaak. Ze laten het lekker uitspelen, en doooor

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:42

pien_2010 schreef:
Niobe schreef:
OH excuus, nu zie ik het!
Pas soucis→ geen enkel probleem hoor.


Wel een probleem!

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:53

luxx schreef:
Kan me inderdaad de andere rondes nog levendig herinneren, heb me zeker in twee daarvan gemengd en daar gebeurde ook nagenoeg hetzelfde. Waar ik volgens mij ook niet altijd even verstandig op heb gereageerd, omdat mijn hart op mijn tong ligt. Maar wat me in de andere topics en ook weer in deze frappeerd is dat ook het moderator team en het beheer zich afzijdig houden, en dat vind ik best een kwalijke zaak. Ze laten het lekker uitspelen, en doooor


Daar vind ik dan wel dat je een raak punt hebt. Er had hier al lang en breed even iemand van mods of beheer de neus kunnen laten zien. FZ is toch vooral een overlegmedium tussen zwart en groen/rood. Waar die tweede groep zich (al dan niet onder het standaardriedeltje van tijdgebrek) meestal afzijdig houdt tot een discussie verziekt is of intussen niet meer relevant. Jammer!

Pesten vind ik hier niet aan de orde trouwens, beide kanten niet. Flauw en provocerend aan beide kanten, ja. Maar pesten, mwah.

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:18

Pesten wordt trouwens een lastig woord om te gebruiken. Je hebt pesten-kleine-letter dat vooral gaat om het gedrag dat we daarmee zo benoemen: expres iets doen dat een ander niet wil. En het Pesten dat gaat om het gecoordineerde gedrag van een groep dat stelselmatig een slachtoffer pest. Dat tweede heeft aandacht gekregen (terecht) omdat het vrij heftige vormen aan kan nemen, maar door het te benadrukken is nu ook het beeld ontstaan dat Pesten altijd heel erg is, en niet in de basis vaak begint met gewoon pesten (gedrag) dat niet per se gecoordineerd is en niet per se gericht is op een specifiek slachtoffer maar redelijk ongericht.

Ik zou dit nog niet helemaal cyberpesten / Pesten noemen (wel pesten-kleine-letter), maar de afstand is niet meer zo heel groot.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:24

We kunnen het trollen noemen, laten we het beestje maar gewoon bij het naampje noemen

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:34

luxx schreef:
We kunnen het trollen noemen, laten we het beestje maar gewoon bij het naampje noemen


Gebrek aan zelfreflectie.

pien_2010

Berichten: 43460
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:42

luxx schreef:
We kunnen het trollen noemen, laten we het beestje maar gewoon bij het naampje noemen
Waar wordt getrold? Vertel het me Luxx want ik zie het niet.


Shadow0 schreef:
Ik zou dit nog niet helemaal cyberpesten / Pesten noemen (wel pesten-kleine-letter), maar de afstand is niet meer zo heel groot.
Waar zie je dit gebeuren Shadow? Ik zie het namelijk echt niet. En jij vind dus de afstand tot pesten niet groot? Waar gebeurt dat?

Mars schreef:
Er had hier al lang en breed even iemand van mods of beheer de neus kunnen laten zien.
Wat had dan mod of beheer moeten doen? Welke actie(s) zie jij graag. Graag zo concreet mogelijk. In mijn ogen wordt hier volwassen met elkaar gediscussieerd, en inderdaad we verschillen van mening.

luxx schreef:
en daar gebeurde ook nagenoeg hetzelfde.
Benoem voor mij eens "en daar gebeurde nagenoeg hetzelfde". Ik weet echt niet waar je het over hebt.

MarcoBorsato schreef:
Wel een probleem!
Wat zie jij als een probleem MB?
Want iemand leest mijn post niet goed, stelt twijfelend een vraag van" begrijp ik goed dat...."
Ik leg uit wat ik bedoel met wat ik schrijf.
Vervolgens "o sorry niet goed gelezen" waarop excuses volgen. Waarop ik schrijf, geen probleem.
Ik ben zelf namelijk ook wel iemand die soms dingen echt fout lees. Dus ik vind het echt geen probleem.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 18:47

pien_2010 schreef:
Waar wordt getrold? Vertel het me Luxx want ik zie het niet.


Ik ben niet luxx maar...
MarcoBorsato schreef:
pien_2010 schreef:
Pas soucis→ geen enkel probleem hoor.


Wel een probleem!


Ik zie dit echt als troll gedrag, maar dat heb ik vaker bij MB, ben er inmiddels ook achter (was vast geen geheim maar ik had het gemist) wat de vorige gebruikersnaam was, en dat zorgde voor een aha momentje :j

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:50

Shadow0 schreef:
Shaggy09 schreef:
Nee hoor, ik wilde je niet pesten.


Het is de essentie van pesten. Je deed het omdat ik aangaf dat ik het niet wilde. Opzettelijk. Het was ook geen respectvol plaatje, je wilde mij belachelijk maken daarmee.

Misschien deed je het niet zozeer om mij te pesten, het had net zo goed iemand anders kunnen zijn waarschijnlijk, maar daarmee is het in de kern niet minder pesten.

Citaat:
En dat zal de mijne ook niet altijd zijn want ik kan me soms ook wat fel uitdrukken, maar als je echt zoveel last hebt van een gifje, of van een grapje of van de sfeer kun je misschien eerst ook nagaan of je zelf daar iets aan kunt doen.


Maar mijn punt is niet dat ik het vervelend vind, maar dat er naast mij ook een boel anderen zijn die het vervelend vinden, die dat niet zeggen (want die krijgen de boodschap dat het niet op prijs gesteld wordt om er wat van te zeggen heus wel mee) en dan weggaan, zoals je ook een aantal keer noemt.
En ik vind het jammer dat ze gaan, en ik hoop dus dat door mij hier uit te spreken, dat een klein beetje aandacht krijgt.

Verder is het wel echt heel erg klassiek ook onderdeel van pesten om de schuld bij de ontvanger te leggen. En er blijkt altijd wel een reden te bedenken.


Nee het was slechts even een irritatie die ik op die manier wilde uiten. Geen pesten, ook geen 'pesten-kleine-letter'

Echter vraag ik me ook af wie er dan daadwerkelijk allemaal zodanig last hebben van een gifje dat ze zich op de kast gejaagd voelen en dat niet durven uitspreken.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:51

Ben niet van plan om voorbeelden aan te gaan halen want we lezen hetzelfde topic. Als jij dat niet kunt zien, of doet alsof je dat niet kunt zien kan ik het je ook niet uitleggen. Dan spreken we denk ik een andere taal

BigOne
Berichten: 38329
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:52

Dus wat blijkt, ook hier worden mensen op vorige acties afgerekend en sorry hoor, jullie zijn allemaal volwassen maar verwachten wel dat de mods even vermelden dat iets niet mag. En waarom? Wanneer een mod reageert met de opmerking dat er niet gepest mag worden dan kan de ene een lange neus naar de andere maken? Ik vind dat sommigen echt spijkers op laag water aan het zoeken zijn, Ladymadonna? Vond je dat nu net even nodig om bovenstaande opmerking te maken?? Ik vind sommigen zich zeer kinderachtig gedragen. Sorry hoor, speelkwartier is om, hup hup op je stoeltjes kindertjes past beter bij enkelen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:53

Er is imo een heel grootverschil tussen een grappige post en oeverloos gewauwel. Uiteraard is een humoristische post (bijna) altijd welkom. Wat mij persoonlijk wel stoort is de opeenvolging van posts die inhoudelijk niks toevoegen.
voorbeeld :
A : *grappig bedoelde opmerking*
B : "haha"
C : :D
D : 'ik verslik me in mijn koffie'
E : 'proest'
....
X : 'kunnen we terug ontopic?'
A : ' azijn gedronken?'
B t/m E : zie boven
Intussen is het topic al een paar pagina's langer envervolgens komt er een onschuldige ziel het topic binnenwandelen en plaatst een on-topic reactie, maar heeft bij het diagonaal lezen helaas iets gemist
dan krijgt die meteen toegesnauwd : 'lezen !'
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 03-10-19 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 18:53

Oh echt, en nu krijg ik commentaar op mijn opmerking? Het wordt bijna hillarisch...
Ik ga ontstippen :j

BigOne
Berichten: 38329
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:54

LadyMadonna schreef:
Oh echt, en nu krijg ik commentaar op mijn opmerking? Het wordt bijna hillarisch...
Ik ga ontstippen :j

Lees hem nog even weer misschien begrijp je dan wat ik bedoel. Het gaat om de opmerking aha momentje, daarmee geef je gewoon aan dat MB bekend staat als relschopper, troller oid. En dat kan maar dat is in veel topics waar zij ook in zit zeker niet het geval, hart op de tong, jazeker.

pien_2010

Berichten: 43460
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:58

luxx schreef:
Ben niet van plan om voorbeelden aan te gaan halen want we lezen hetzelfde topic. Als jij dat niet kunt zien, of doet alsof je dat niet kunt zien kan ik het je ook niet uitleggen. Dan spreken we denk ik een andere taal


OK, dat is duidelijk.
Dan ben je voor mij als discussie partner niet meer interessant. Want nu kleineer je me ,want ik zie iets niet dat erg duidelijk zou moeten zijn volgens jou. Tevens suggereer jij, "of je doet alsof je het niet kunt zien" :n
Dan houdt het op, want je suggereert nu dat ik hier niet integer aanwezig zou kunnen zijn. En vervolgens ga je boven me staan door te schrijven: "of we spreken denk ik een andere taal". Dus neem je me niet meer serieus.

Ladymadonna
geeft een voorbeeld van trolgedrag. Daar kan ik iets mee, waarvoor bedankt Ladymadonna.
Ik heb de vraag aan MB gesteld wat ze bedoelde met "wel een probleem" dus ik ben benieuwd naar het antwoord, want het antwoord verbaasde me, maar trolgedrag heb ik echt niet aan gedacht.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 03-10-19 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Niobe

Berichten: 7989
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 19:00

LadyMadonna schreef:
Ik zie dit echt als troll gedrag, maar dat heb ik vaker bij MB, ben er inmiddels ook achter (was vast geen geheim maar ik had het gemist) wat de vorige gebruikersnaam was, en dat zorgde voor een aha momentje :j


Ja, je kan het trollen noemen, ik zou eerder zeggen dat MB me zit te etteren :D
Ik wilde eigenlijk reageren met “je bent zelf een probleem”, maar omdat er mensen zijn in dit topic die dat vervelend vinden, was ik een betere reactie aan het bedenken

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 19:26

pien_2010 schreef:
MarcoBorsato schreef:
Wel een probleem!
Wat zie jij als een probleem MB?
Want iemand leest mijn post niet goed, stelt twijfelend een vraag van" begrijp ik goed dat...."
Ik leg uit wat ik bedoel met wat ik schrijf.
Vervolgens "o sorry niet goed gelezen" waarop excuses volgen. Waarop ik schrijf, geen probleem.
Ik ben zelf namelijk ook wel iemand die soms dingen echt fout lees. Dus ik vind het echt geen probleem.


Nee Pien, grapje!

Niobe schreef:
LadyMadonna schreef:
Ik zie dit echt als troll gedrag, maar dat heb ik vaker bij MB, ben er inmiddels ook achter (was vast geen geheim maar ik had het gemist) wat de vorige gebruikersnaam was, en dat zorgde voor een aha momentje :j


Ja, je kan het trollen noemen, ik zou eerder zeggen dat MB me zit te etteren :D
Ik wilde eigenlijk reageren met “je bent zelf een probleem”, maar omdat er mensen zijn in dit topic die dat vervelend vinden, was ik een betere reactie aan het bedenken


Ja LM vindt dat ik haar niet serieus neem, ja prima. Ondertussen is zij degene die persoonlijk speelt maar prima hoor.

Niobe <3

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 19:29

pien_2010 schreef:
luxx schreef:
Ben niet van plan om voorbeelden aan te gaan halen want we lezen hetzelfde topic. Als jij dat niet kunt zien, of doet alsof je dat niet kunt zien kan ik het je ook niet uitleggen. Dan spreken we denk ik een andere taal


OK, dat is duidelijk.
Dan ben je voor mij als discussie partner niet meer interessant. Want nu kleineer je me ,want ik zie iets niet dat erg duidelijk zou moeten zijn volgens jou. Tevens suggereer jij, "of je doet alsof je het niet kunt zien" :n
Dan houdt het op, want je suggereert nu dat ik hier niet integer aanwezig zou kunnen zijn. En vervolgens ga je boven me staan door te schrijven: "of we spreken denk ik een andere taal". Dus neem je me niet meer serieus.

Sorry Pien, ik zie toch echt ook wat Luxx aanhaalt. En ik ben er zeker van dat jij het ook gaat zien als je het topic terug doorleest.
Topic begint met een TS die een goede vraag stelt. Topic gaat alle kanten uit en TS ziet het in haar eigen topic niet meer zitten.
In Luxx haar post zie ik geen aanval op jou, wel een beetje wanhoop over weer een topic dat ontspoort :(

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34680
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 19:39

Nou het is idd een kant op gegaan die ik niet verwacht had. Ik vond het ook wel richting pesten neigen op sommige punten. Maar dan ga ik denken waarom ik dat vind. En dan denk ik weer, is dat nu mijn alleen gebaseerd op mijn gevoel? Wat gebeurt er nu feitelijk. Ik kan het niet meer volgen laat staan goed verwoorden. Had een heel betoog er van willen maken maar ik kom er niet uit.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 19:39

Shadow0 schreef:
Ailill, nu ook jouw reactie. Waarom zo persoonlijk? We hebben een verschil van mening hier, en we hebben het elders ook al wel eens gehad. Maar zoveel is er toch niet gebeurd? Er zijn toch (ex-)gebruikers met wie ik aanmerkelijk meer geschiedenis heb. Ik zie het probleem niet zo. Ik vond je reactie eigenlijk gewoon sportief en verder geen gedoe?

Het was ook uiteindelijk niet jouw reactie maar die van Shaggy, die nog een gifje plaatste alleen maar om mij te pesten, die als (wel tamelijk voorspelbaar) voorbeeld kon dienen dat er niet een sfeer is waarin het verzoeken om wat dan ook redelijk valt. Het was ook niet een punt dat ik per se naar jou wil maken, maar naar het topic als geheel (en misschien ook vooral naar het modteam en beheer: please neem de sfeer weer wat meer in beheer, want kijk, zo weinig bereidheid is er bij sommigen om rekening te houden met anderen.)

Maar dat hoeft niet tussen ons te staan lijkt me?

Edit: ik was dus met deze reactie bezig terwijl je jouw reactie plaatste. Je wilt ook nog antwoord op een vraag, of ik mijn vaak erg stellige manier van reageren ga aanpassen. Voor een deel heb ik het aangepast, en reageer ik vooral een stuk minder en laat ik meer topics. Voor een deel kan ik best eens kijken of het her en der wat milder kan. Maar voor een deel gaat het blijven, als ik denk dat het het hoogst haalbare is.
Waarom ik zo persoonlijk ben? Geen idee, niet geheel bewust. Op de man en direct, dat zeker. Stukje (oude) frustratie, absoluut.

Waar het mij om ging/gaat is dat je prima weet te verwoorden wat je dwars zit, al dan niet geheel juist/volgens de feiten, maar okay.

Hoezo noem je mijn reactie nu sportief/geen gedoe en was het eerder een groot probleem/uitlokken? Of heb je het enkel over recente berichten?

Dat plaatje van Shaggy had niet gehoeven, dat ben ik met je eens. Iets langer nadenken was handig(er) geweest. Maar ook bijv. een Luxx/LM plaatsen berichten die niet handig zijn, zeker Luxx. Serker nog, je ziet/leest dat daar pittige reactie's op komen en vervolgens gebruik je precies diezelfde woorden van Luxx tegen, in dit geval MB. Die op zijn (of haar, lol) beurt ook niet altijd handig uit de hoek komt. Maar Shaggy/MB en ik benoemen/erkennen dit wel van onszelf, dat zie ik bij jullie echt niet terug (okay, nu na heeeeeeel lang aandringen bij jou een beetje). En daar ben ik zwaar allergisch voor. Wel wijzen/oordelen/veroordelen naar een ander, zoals mijn oma altijd zei: Als je met een vinger naar een ander wijst, wijzen er drie naar jou ;)

Of het niet tussen ons in hoeft te staan betwijfel ik, idealiter natuurlijk niet, maar ik denk dat we the point of no return inmiddels wel voorbij zijn.

Je reactie's hoeven primair niet eens milder. Maar probeer ze wat meer vanuit jouw mening weg te zetten, i.p.v. als een algemeen feit. Dat wekt zo enorm veel weerstand op - net als bij jou/anderen blijkbaar ander gedrag als in ongepast grappig/afbeeldingen plaatsen. Nogmaals, kritiek mag zeer zeker maar toon dan ook zelfreflectie.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 19:41

luxx schreef:
We kunnen het trollen noemen, laten we het beestje maar gewoon bij het naampje noemen
Ben je van mening dat je hier zelf ook een aandeel in hebt, of ligt het echt volledig buiten jouw schuld om? Even los van wie/wat de aanleiding is.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 19:46

Wat betreft geen reactie vanuit beheer: Er gaan diverse mogelijkheden door mijn hoofd. Ik denk dat er nu een groep mensen aanwezig zijn waardoor dit topic is ontstaan. Vanuit beide kanten, begrijp me niet verkeerd.

Zoals inmiddels ook blijkt kunnen vrijwel al die mensen prima van zich afbijten/voor zichzelf opkomen. Of dit zou moeten laat ik in het midden.

Dan zie je ook dat het topic soms erg dicht richting de grens gaat en daarnaast er soms ook overheen. Té lang/ver over die grens denk ik dan weer niet. Nogmaals, o.b.v. het groepje mensen wat ik benoem. Dan snap ik het vanuit het beheer best dat ze denken: We houden het in de gaten en laat ze het maar even uitzoeken. Gok dat er best wat mensen meelezen en ondanks de sfeer/uitspraken komen er nu wel duidelijke punten steeds helderder boven water.

Dit is mijn uitspraak, hier moet u het mee doen ;)

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 19:47

Citaat:
Een trol maakt bij voorkeur gebruik van argumenten die door anderen zijn gebruikt en effectief zijn gebleken in het zaaien van onrust en onduidelijkheid. Hij zal daarbij niet vermelden dat een ander (min of meer) geciteerd wordt. Een trol keert zich nooit tegen een hele groep, behalve in een poging zichzelf als slachtoffer van een deel daarvan te presenteren. Door zich namelijk tegen een beperkt aantal personen te richten, tracht een trol die te isoleren en daarmee de aandacht af te leiden. Door tevens controleerbaar juiste uitspraken te doen of handelingen te verrichten, geeft een trol de indruk serieus bezig te zijn, terwijl het werkelijke doel van zijn acties gelegen is in het stoken van onrust en het opzetten van mensen tegen elkaar, kortom: in het zaaien van tweedracht, door middel van leugens en halve waarheden. Trollen houden van discussiëren, ook over trollen zelf, zonder inhoudelijk doel noch einde: daarom is het niet uitzonderlijk wanneer een trol (met de truc van "al wat je zegt, ben je zelf!") anderen van trollen beschuldigt.


Bovenstaande van Wikipedia https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Trol_(internet)

Gaat ook gewoon door, slachtofferrol de ene, aanval en terug beschuldiging de ander, trollen trollen trollen

Ik begrijp werkelijk niet dat dit toegelaten wordt op Bokt, niet bepaald een veilige omgeving een cultuur waar dit blijkbaar toegestaan is